اسری گریس چیست ؟ انواع اسپری گریس و کاربرد آن ها

همانطور که می دانید، گریس یک محصول نیمه جامد است. مهم ترین کاربرد گریس در صنعت، روانکاری قطعات مختلف می باشد و از گریس پمپ برای تزریق آن به قطعات و ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند. اسپری گریس هم یک محصول نسبتا جدید است که نظر بسیاری از فعالان مشاغل صنعتی را به خود جلب کرده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به طور مفصل به این محصول و کاربرد آن بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اسپری گریس چیست ؟

این محصول نوعی اسپری بر پایه گریس و در دسته اسپری صنعتی قرار دارد که معمولا برای پوشاندن سطوح دور از دسترس قطعات مکانیکی مثل بلبرینگ‌ ها استفاده می ‌شود. گریس‌ کاری از خراب شدن یا گیر کردن قطعات در حال چرخش جلوگیری می کند. این محصول با هوای تحت فشار در ظروف مخصوص به همراه نازل عرضه می ‌شود. ترکیب مواد اسپری گریس به‌ گونه‌ ای است که پس از تکان دادن ظرف و هنگام استفاده، به‌ صورت یکنواخت و همگن بر روی سطح اسپری می‌ شود.

بیشتر بدانید : گرید گریس چیست ؟

مواد تشکیل دهنده گریس

در این قسمت به مواد سازنده این محصول خواهیم پرداخت :
  1. روغن پایه : برای سیال کردن مواد آن در ترکیباتش معمولا از روغن‌ های معدنی به‌ عنوان اجزای سیال استفاده می ‌کنند. این نوع روغن‌ ها برای کاربردهای صنعتی بسیار کارآمد هستند. زیرا اسپری گریس دارای روغن معدنی در دمای بسیار کم یا زیاد پایداری مطلوبی دارد.
  2. غلیظ‌ کننده : غلیظ‌ کننده ماده ‌ای است که در صورت ترکیب شدن با مواد اسپری گریس ساختار نیمه‌ سیال ایجاد می ‌کند. یکی از انواع متداول غلیظ‌ کننده مورد استفاده در این محصول، صابون فلزی است. این ماده از لیتیوم، آلومینیوم، خاک رس، پلی اوره، سدیم و کلسیم تشکیل شده است. صابون فلزی برای تعلیق مواد جامد جدا شده از سطوح ، بسیار موثر است. در ترکیب برخی از انواع اسپری گریس از غلیظ‌ کننده‌ های غیرصابونی نظیر بنتونیت و ایروژل سیلیکا نیز استفاده می‌ کنند.
  3. مواد افزودنی : افزودنی‌ ها قابلیت‌ های جدیدی را به اسپری می ‌افزایند. از متداول‌ ترین افزودنی ‌ها می‌ توانیم به بازدارنده‌ های اکسیداسیون و فشار شدید، ضد سایش و کاهش اصطکاک اشاره کنیم. علاوه بر این افزودنی‌ ها، روان ‌کننده‌ هایی نظیر دی‌ سولفید مولیبدن یا گرافیت نیز ممکن است به آن اضافه شوند تا بدون واکنش‌ های شیمیایی نامطلوب، اصطکاک و سایش سطوح فلزی را کاهش دهند.
بیشتر بدانید : مواد نسوز چیست ؟

انواع اسپری گریس

انواع اسپری گریس شامل؛ اسپری گریس نسوز و معمولی است. در واقع گریس نسوز ، نوعی روانکار است که قابلیت استفاده در دماهای بسیار بالا را دارد. 
انواع گریس از پایه لیتیوم، سدیم، خاک رس، کلسیم و ... تولید می شوند و این اطلاعات در توضیحات محصولی که خریداری می کنید، درج شده است. از مهم ترین ویژگی های انواع اسپری گریس می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  1. روانکاری قسمت های غیر قابل دسترس
  2. روانکاری کردن دستگاه ها و قطعات صنعتی
  3. ممانعت از زنگ زدگی، خوردگی و اکسایش
  4. کاهش اصطکاک
  5. کاهش سر و صدا
  6. صرفه جویی در هزینه های مربوط به تعمیرات و حتی تعویض قطعات در اثر خرابی
  7. آب بندی مناسب
  8. افزایش طول عمر ماشین آلات صنعتی

کاربرد اسپری گریس

گریس ها جزو ضروری ترین محصولات در صنایع مختلف دارای قطعات متحرک و ... هستند، به طوری که بدون آن امکان کار کردن با این دستگاه ها وجود ندارد.
  • از این محصول هنگامی استفاده می ‌کنیم که استفاده از روغن ها، کاربردی یا راحت نباشد. مثلا مناسب ‌ترین محافظ برای ماشین ‌آلاتی که به ‌طور متناوب کار می ‌کنند یا برای مدت طولانی در انبار هستند، اسپری گریس است.
  • از این محصول برای درزگیری و آب‌ بندی قطعات مکانیکی در برخی موتورهای الکتریکی و گیربکس‌ ها می ‌توانیم استفاده کنیم.
  • از این محصول برای محافظت از سطوح فلزی و جلوگیری از ورود آلاینده‌ های خورنده و مواد خارجی به داخل قطعات استفاده می ‌کنیم. 
  • از آن می ‌توانیم برای روغن‌ کاری و محافظت از انواع بلبرینگ‌ های کشویی، توپی و غلتکی، شفت، زنجیر، چرخ‌ دنده ‌ها، لولا و سایر قسمت‌ های چرخان استفاده کنیم.
ضمنا لازم به ذکر است که روانکارهای صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی با فرمولاسیون متفاوتی تولید می شوند و دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند. بنابراین روانکار صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.
به این نکته نیز توجه داشت باشید که اسپری روان کننده متفاوت از این محصول است. اسپری های روان کننده قابلیت روانکاری سطوح متحرک را ندارند ولی این اسپری برای سطوح متحرک نیز مناسب است زیرا به خوبی در جای خود باقی می ماند
بیشتر بدانید : کاربرد گریس لیتیوم
ارسال نظر / پرسش در مورد اسپری گریس چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح