چسب اپوکسی

چسب اپوکسی چیست؟

چسب اپوکسی از تراکم دی فنیلو پروپان و اپیکلرهیدرین به دست می اید که برخی از ان ها در تجارت به عنوان چسب دوقلو شناخته شده اند و به دوبخش تقسیم می شوند:
رزین و قسمت دیگر ماده کاتالیزور می باشد که ترکیب این دو چسبندگی را بیشتر می کند. چسب اپوکسی قدرت چسبانندگی بسیاری زیادی دارد و در ساختن اطاق خودروها ،پل سازی و هواپیما سازی و...به کار گرفته می شود.

چسب اپوکسی دوقلو کاربردهای بسیار زیادی دارد و به همین علت محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. از این محصول در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود و پاسخگوی بسیاری از نیاز های مردم می باشد.  این چسب دردمای مرطوب بهترین میزان کارایی را دارد. چسب دوقلو اپوکسی  به نحوی تولید شده است که با  انواع شرایط آب و هوایی سازگار است.
به طور کلی بهترین چسب شناخته شده ساختمانی اپوکسید ها هستند و بیشترین کاربرد را دارند، رزین اپوکسی اغلب در حالت معمول مورد استفاده قرار می گیرد که از طریق واکنش نمک سدیم از بیس فنل A با اپی کلروهیدرین ساخته می شود. همچنین امینهای الیفاتیک و اروماتیک به عنوان عامل سخت کننده مورد استفاده قرار می گیرند. این چسب ها به چوب، بتن، شیشه، فلزات، سرامیک و پلاستیک های سخت به راحتی می چسبند و در مقابل آب ،اسیدهای رقیق، روغن ها بسیار مقاوم هستند.بنابراین کاربرد زیادی برای چسباندن کفپوش های وینیلی در مکان های خیس، سرویس ها و به سطح های فلزی دارند.

کاربرد چسب اپوکسی

از چسب اپوکسی نیز نه تنها برای لوله های پلی اتیلن استفاده می شود بلکه از این نوع چسب برای انواع اتصالات در سایر متریال هایی مانند انواع سنگ، فلز ، شیشه و چوب استفاده می شود.  چسب اپوکسی جهت استفاده در انواع صنایع  بسیار مناسب و کاربردی است که به شکل کاملا اصولی و کاربردی در برابر نفوذ محلول های اسیدی، قلیایی، سوخت ها و انواع حلال ها و روغن ها مقاوم سازی شده اند. این چسب در دو نوع اپوکسی و رزین اپوکسی موجود می باشد و نفوذناپذیری فوق العاده ای در برابر رطوبت دارد.

مزیت چسب اپوکسی

همان طور که گفته شد چسب های اپوکسی انواع و کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه به مهم ترین مزیت های چسب اپوکسی می پردازیم.
  • منتشر نشدن گاز در حین خشک شدن
  • این چسب یک عایق مناسب برای کابل های الکتریکی است
  • سازگاری بالایی با طیف وسیعی از مواد و متریال دارد
  • دارای چسبندگی بسیار بالا برای انواع مواد است
  • مقاومت شیمیایی بالایی در برابر انواع ضربه و خوردگی
  • دارای قابلیت سمباده زنی و سوراخ کاری و تراش کاری

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت چسب سیانوآکریلات با چسب اپوکسی وارد لینک ذیل شوید:

تفاوت چسب سیانوآکریلات با چسب اپوکسی

معایب چسب اپوکسی

  • قبل استفاده از چسب های اپوکسی باید سطح کار تمیز و عاری از هر گونه کثیفی باشد چرا که چسب های اپوکسی کیفیت چسبندگی و استحکام خود را در سطح های کثیف از دست می دهند.
  • با این که چسب های اپوکسی به چسب های سریع خشک معروف هستند اما در بعضی از انواع چسب های اپوکسی برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • چسب های اپوکسی دمای خاصی را می توانند تحمل کنند و اگر میزان حرارت بیشتر از حد معقول این چسب باشد ، قطعا کارایی و قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد.
  • در صورت نگهداری نامناسب از چسب های اپوکسی به سرعت کارایی خود را از دست می دهند. بنابراین نحوه نگهداری در میزان عمر مفید چسب اپوکسی تاثیر گذار است.
  • استفاده از چسب های اپوکسی نیاز به آموزش دارد و باید نحوه استفاده از آن را به طور کامل آموخته باشید تا به نتیجه عالی برسید.

نحوه استفاده از چسب اپوکسی

  • در مرحله ی اول باید سطح محل کار برای استفاده از چسب اپوکسی عاری از هرگونه چربی، گرد و غبار، ذرات سست و ناپایدار، روغن، رطوبت و زنگ زدگی باشد.  برای این کار بهتر است از یک پاک کننده مناسب استفاده نمایید.
  • رزین و هاردنر را به نسبت مشخصی که در دستور العمل داده شده با هم ترکیب کنید.و مخلوط کنید تا یکدست شود.
  • پس از آن می توانید اپوکسید را به سطح کار خود وارد کنید و پس از گذشت مدت زمان مشخصی می توانید از آن استفاده نمایید.

چسب اپوکسی آهن

چسب اپوکسی آهن ، بهترین چسب برای چسباندن قطعات فلزی و اهنی می باشد. چسب اپوکسی فلز و یا همان آهن به دلیل استحکام بالا و جدا ناپذیر بودن بر اثر عومل محیطی جایگزین مناسبی برای لحیم کاری ، جوشکاری است. در صنعت ماشین آلات و تعمیرات لوازم خانگی ازچسب اپوکسی برای استحکام بیشتر قطعات استفاده می شود. این چسب از دو جزء ساخته شده و با ترکیب آن یک چسب قوی برای چسباندن فلزات مانند آلومینیوم ، آهن ، مس ، استیل ، برنج و...ایجاد می شود. یکی از ویژگی هایی که چسب اپوکسی آهن بر خلاف سایر چسب ها دارد علاوه بر استحکام بالا و جدا ناپذیر پس از اتصال در زمان بسیار کوتاهی خشک می شود و در عوامل محیطی ، خاصیت چسسبندگی خود را از دست نمی دهد و هیچ گونه کاهش حجمی در چسب اپوکسی فلز دیده نمی شود.

طریقه استفاده از چسب اپوکسی آهن

استفاده صحیح از چسب اپوکسی آهن در روند خشک شدن سریع و استحکام چسبندگی آن بسیار تاثیر دارد. ابتدا سطح را از هر گونه گرد و خاک پاک کنید چرا که چسب ها خاصیت چسبندگی خود را بر بر اثر گرد و خاک از دست می دهند. سپس از دو جزء چسب اپوکسی به اندازه لازم ترکیب کرده و بر روی محل مورد نظر آغشته کنید.
به مدت 20 دقیقه به هیچ عنوان محل آغشته شده به چسب را دست نزنید و به مدت 24 ساعت از مواد رنگ شده بر روی سطح استفاده نکنید تا چسب اپوکسی به طور کامل با مقاومت بالا بر روی سطح بچسبد.
چسب های اپوکسی که به صورت چسب های دوقلو در انواع و کاربردهای مختلف به بازار عرضه می شوند در برابر حلال ها و رطوبت و موادهای شیمیایی مقاوم اند بنابراین پس از گذشت زمان هیچ گونه خوردگی بر روی بخش های چسبیده شده ایجاد نمی شود.

چسب اپوکسی برای ترک دیوار

به عنوان یک مصالح ساختمانی می توان از چسب اپوکسی برای ترک دیوار استفاده کرد. چسب های اپوکسی در بتن و مصالح های ساختمانی چسبندگی عالی و استحکام بالایی از خود نشان می دهند از این رو زمانی که ترک های زیادی روی سطح دیوار مشاهده کردید برای جلوگیری از بیشتر شدن ترک های روی دیوار می توانید از چسب اپوکسی استفاده کنید. نحوه استفاده از چسب اپوکسی برای ترک دیوار نیز یکی از بخش های مهمی است که باید توجه کرد.
ابتدا سطح روی دیوار را از تکه های جدا شده تمیز کنید و اگر سطح دیوار صاف و صیقلی بود برای استحکام بیشتر چسب با سنباده کمی سطح دیوار را زبر کنید. سپس گان مخصوص چسب اپوکسی را متصل کنید و دهانه آن را روی ترک دیوار قرار دهید و تا انتهای ترک از چسب اپوکسی استفاده کنید. یکی از ویژگی های مهم چسب اپوکسی عدم افزایش حجم پس از استفاده است و فقط کافیست با کمی فشار عمق ترک های روی دیوار را با چسب اپوکسی بپوشانید و تا گیرش نهایی به هیچ عنوان به سطح دیوار آب نزنید و از دست زدن به آن نیز خودداری کنید.

چسب اپوکسی خمیری

یکی دیگر از انواع چسب های اپوکسی ، چسب اپوکسی خمیری است که از دو جزء ساخته شده و برای جلوگیری از نشتی لوله ها ، مخازن استفاده بسیار زیادی دارد. چسب اپوکسی از نوع خمیری برای چسباندن سطوح فلزی ، آلومینیومی ، گچ و فیبر مناسب است و در برابر عوامل محیطی نفوذ آب ، تغییر دما خاصیت چسبندگی خود را از دست نمی دهد. چسب های اپوکسی خمیری پس از استفاده قابلیت رنگ پذیری را دارند.

چسب اپوکسی بتن

همانطور که میدانید بتن یکی از موادهای اصلی در ساختمان سازی محسوب می شود و استحکام ساختمان به بتن بستگی دارد اما در سازه های بتن نیز ضعف هایی وجود دارد که برخی از این ضعف ها با استفاده از چسب اپوکسی بتن برطرف می شود. کاربرد چسب اپوکسی بتن به شرح ذیل می باشد:
  1. استحکام و انعطاف پذیری فوق العاده بالا در بتن
  2. قابلیت اتصال بتن به ملات های بتنی قدیمی
  3. چسب اپوکسی بتن چسبندگی عالی روی سطح فلزی ، سنگ و موزاییک دارد
  4. استفاده آسان و افزایش طول عمر بتن با چسب اپوکسی بتن

چسب اپوکسی سنگ

تولید کنندگان چسب های اپوکسی تقریبا توانسته اند چسب های مخصوص هر سطحی را تولید کنند چسب اپوکسی سنگ نیز از دیگر چسب های اپوکسی پرفروش و کاربردی در صنعت ساختمان سازی محسوب می شود که با استحکام بسیار بالا برای چسباندن سنگ های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از چسب اپوکسی سنگ می توانید نمای داخلی و خارجی ساختمان را سنگ کاری کنید. همچنین برای اتصال کاشی و سرامیک نیز می توانید از این نوع چسب اپوکسی استفاده نمایید.

ارسال نظر / پرسش در مورد چسب اپوکسی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح