دریل کاری و نحوه سوراخکاری با دریل

دریل کاری چیست ؟ دریل کاری ابزاریست که با نیروی چرخشی دریل قابلیت سوراخکاری روی سطح های مختلف را دارد و وظیفه اصلی آن سوراخکاری بر روی سطح های مختلف مانند چوب ، مصالح ، انواع فلزات است. با دریل کاری کار سوراخکاری با سرعت و دقت بالا انجام می شود اما نکات مهم نحوه سوراخکاری دریل و بهترین روش سوراخکاری فلزات مطالب های مهمی هستند ، و هر فردی که قصد سوراخکاری سطحی را دارد باید در مورد آن اطلاعات کافی کسب کند. به همین دلیل در این صفحه قصد داریم به توضیحات کامل تر آن بپردازیم.

چرا دریل سوراخکاری نمی کند ؟

شاید برای سوراخکاری سطوح مختلف یک ابزار با کیفیت و کار آمد تهیه کرده اید اما آن گونه که انتظار دارید سوراخکاری به نحو عالی انجام نمی شود در این صفحه پاسخ علت سوراخ نکردن دریل چیست ؟ به طور کامل شرح داده شده است.
از رایج ترین دلایل سوراخ نکردن دریل موارد ذیل می باشد:
  1. عدم استفاده از مته مناسب می تواند یکی از علت سوراخکاری نکردن دریل باشد. همانطور که می دانید انواع این ابزار برای سوراخکاری سطح های مخصوص خود ساخته شده اند برای مثال نمی توان از مته های مخصوص چوب یا فلز برای سوراخکاری بتن یا آجر استفاده کرد و در صورت ادامه سوراخکاری نوک این ابزار داغ و کند می شود.
  2. یکی دیگر از علت سوراخ نکردن دریل عدم استفاده از مود مناسب برای سوراخکاری مصالح ساختمانی می باشد. چرا که انواع این دستگاه حداقل دارای دو مود سوراخکاری چرخشی و چکشی هستند. عملکرد سوراخکاری به صورت چکشی سوراخکاری را با حالت ضربه ای روی سطح انجام می دهد و اگر روی حالت چکشی قرار ندهید انجام سوراخکاری به کندی پیش می رود. برای مصارف خانگی و صنعتی داشتن حالت چکشی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین در هنگام خرید به حالت چکشی آن دقت کنید تا سوراخکاری دریل به نحو عالی انجام شود.
  3. اگر جهت دور این دستگاه برای سوراخکاری تنظیم نشود می تواند یکی از دلایل سوراخ نکردن آن روی سطح به درستی باشد و معمولا روی همه این ابزارها دکمه گردش کنترل سرعت و سیستم چرخش چپگرد و راستگرد تعبیه شده و با توجه به نوع سطح می توان میزان گردش سوراخکاری را تنظیم کرد.
  4. میزان فشاری که به صورت عمود بر پشت این دستگاه وارد می شود بر روی قدرت سوراخکاری این دستگاه تاثیر دارد. معمولا افراد مبتدی نمی توانند فشار لازم را به صورت عمود بر روی این دستگاه وارد کنند و این یکی از علت سوراخ نکردن دریل محسوب شود. البته میزان فشاری که باید به پشت این دستگاه به صورت قائم وارد شود به عوامل مختلفی مانند متریال ، چگالی ، میزان خروج گرد و خاک و... بستگی دارد. 
  5. عدم استفاده از این دستگاه با توان و قدرت مناسب از دیگرعلت سوراخ نکردن دریل محسوب می شود. اگر با قدرت کم شروع به سوراخکاری مصالح ساختمانی کنید قطعا مصالح های سخت به نحو عالی سوراخکاری نمی شوند بنابراین دستگاهی با توان و قدرت بالا برای سوراخکاری انتخاب نمایید.
  6. سوراخکاری باید در چند مرحله انجام شود اگر به طور مداوم روی دستگاه فشار بیارید و سوراخکاری مداوم و پی در پی در لحظه داشته باشید قطعا دستگاه قابلیت سوراخکاری به صورت پی در پی را نخواهد داشت و فشار بیش از حد باعث کندی دستگاه در حین سوراخکاری می شود.
  7. یکی دیگر از علت سوراخ نکردن دریل می تواند وجود فلزات در بین مصالح های ساختمانی باشد.

بهترین روش سوراخکاری فلزات

برای سوراخکاری سطوح سخت ، شما به یک مته کبالت ( فولاد با سرعت بالا ) نیاز دارید  و یکی از بهترین روش سوراخکاری فلزات محسوب می شود ، چرا که دارای لبه های تیز هستند و برای سوراخکاری سطوح سخت  مانند فلزات ساخته شده اند . این ابزار به صورت مارپیچ شکل طراحی شده و این طراحی سوراخکاری روی فلز را آسان می کند. بنابراین برای سوراخکاری روی سطوح سخت می توانید از این ابزار استفاده نمایید .
البته برای سوراخکاری فلزات از ابزار دیگری به نام گردبر کبالت در سایزهای مختلف نیز استفاده می شود. بر روی لبه دایره ای شکل این ابزار شیارهای تیزی برای برشکاری طراحی شده که با براده برداری به صورت دایره ای شکل عمل سوراخکاری فلزات را با یک مرحله و با سرعت بالا انجام می دهد.در این روش سوراخکاری فلزات سریع تر و با نتیجه بهتر انجام می شود.

چرا مته دریل می سوزد ؟

علت سوختن سر مته به عوامل های مختلفی از جمله موارد ذیل بستگی دارد:
  • عدم استفاده درست این ابزار در سوراخکاری مصالح های مختلف
  • محکم نبستن قطعه و شل بودن آن 
  • براده برداری ضعیف و انتخاب نادرست این ابزار برای سوراخکاری
  • تنظیم اشتباه سرعت گردش برای سوراخکاری
  • بی کیفیت بودن این ابزار می تواند یکی از علت سوختن سرمته نیز باشد
  • عدم استفاده از ماده خنک کننده در صورت داغ شدن بیش از حد
بیشتر بدانید : تاریخچه مته

نکات مهم نحوه سوراخکاری دریل

  • قبل از روشن شدن دستگاه از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید
  • . از ابزار مناسب برای سوراخکاری استفاده نمایید
  • به صورت مرحله ای کار کنید تا فشار زیاد بر روی دستگاه و ابزارهای جانبی ایجاد نشود .
دریل چیست ؟
دریل ابزاریست که با نیروی چرخشی، قابلیت سوراخکاری روی سطحوح مختلف را دارد و وظیفه اصلی آن سوراخکاری روی سطوح چوبی ، مصالح و انواع فلزات است.
آیا استفاده از ماده خنک کننده در حین دریل کاری الزامی است ؟
بله، در صورت عدم استفاده از ماده خنک کننده ممکن است مته بیش از حد داغ شده و در نتیجه مته دریل بسوزد.
برای سوراخکاری فلزات سخت باید از چه نوع مته ای استفاده کنیم ؟
مته کبالت یکی از بهترین مته های سوراخکاری فلزات سخت است.
تنظیم اشتباه سرعت گردش مته چه مشکلی ایجاد می کند ؟
تنظیم استباه سرعت گردش مته می تواند باعث سوختن مته شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد دریل کاری چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح