مته استیل چیست + نحوه سوراخکاری استیل

استیل به دلیل ویژگی های خاص و مقاومت بالا، یکی از مواد پرکاربرد صنایع مختلف محسوب می شود. به عنوان مثال از استیل در ساخت قطعات خودرو، لوازم خانگی و حتی در ساخت اسکلت ساختمان ها استفاده می شود. گاهی لازم است ورق های استیل توسط دریل سوراخ شوند. مته استیل با مته های معمولی متفاوت است. به همین دلیل در این مقاله به طور اختصاصی به این نوع مته خواهیم پرداخت.
از مته استیل در ساخت قطعات خودرو و لوازم خانگی استفاده می شود
بنابراین اگر می خواهید بدانید مته استیل چیست ؟ چرا مته در سوراخکاری استیل می سوزد ؟ و با نحوه سوراخکاری استیل آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مته استیل چیست ؟

مته استیل نوع دیگری از انواع فلزی این ابزار است که معمولا برای برش انواع استیل و فلزات استفاده می شود. مته کبالت پنج درصد یکی از بهترین نوع این ابزار برای سوراخ کردن استیل می باشد. ابزار نام برده شده به راحتی بر روی استیل کار می کند و دچار شکستگی نمی شود. این ابزار با داشتن ترکیب کبالت فولاد، تند بر و ضد سایش است. ابزار مناسب سوراخکاری استیل، همین مته آهنی می باشد.

برای آشنایی با انواع مته و کاربرد آن ها روی لینک مربوطه کلیک کنید.

از مته استیل برای برش و سوراخکاری انواع ورق استیل و فلزات دیگر استفاده می شود.

نحوه سوراخکاری استیل

سوراخکاری استیل با روش های مختلفی انجام می شود که ما نحوه سوراخکاری با روش های مرسوم را در این قسمت بیان می کنیم.
  • سوراخکاری استیل با مته
سوراخکاری ورق های استیل با مته یکی از پرکاربردترین روش های سوراخکاری استیل است.
این ابزار با سرعت بالا و چرخش در جهت عقربه های ساعت روی ورق استیل سوراخ ایجاد می کند. شیارهای موجود روی آن سوراخ را بزرگتر کرده و باعث پیشرفت کار می شود. 
  • سوراخکاری مرحله ای
گاهی قبل از استفاده از سایزهای بزرگ لازم است سوراخ را با مدل های کوچکتر ایجاد کنیم تا کار برای سوراخکاری با مدل های بزرگ تر تسهیل شود. در واقع ایجاد یک سوراخ کوچک در ابتدای کار، مانع منحرف شدن دستگاه نیز می شود. 
زمانی که می خواهید سوراخی با قطر بزرگ روی ورق استیل ایجاد کنید، باید از روش سوراخکاری پیشرونده (مرحله ای) استفاده کنید. در این روش شما باید مته هایی با قطرهای مختلف داشته باشید و از آن ها به ترتیب کوچک به بزرگ برای سوراخکاری استفاده کنید.
  • سوراخکاری لیزری
این روش یک روش حفاری بدون تماس است. برای سوراخکاری از پرتو لیزر پر انرژی استفاده می شود. از این روش برای سوراخکاری های پیچیده که به دقت بالایی احتیاج دارند و همچنین برای سوراخکاری ورق های استیل نازک، استفاده می شود، زیرا فقط مناطقی که در معرض حرارت هستند را سوراخ می کند.
  • پانچ کردن
یکی دیگر از روش های سوراخکاری ورق های استیل، پانچ و قالب است.
پانچ و قالب شکل های مختلفی دارند. وقتی پانچ روی ورق فولادی فشار داده می شود، یک تکه از ورق برداشته شده و یک سوراخ ایجاد می شود. این کار را می توان به صورت دستی و یا با کمک پرس پانچ یا با پرس های هیدرولیک یا مکانیکی انجام داد.
بیشتر بدانید : مته چهار شیار چیست ؟

چرا مته در سوراخکاری استیل می سوزد ؟

ممکن است هنگام سوراخکاری استیل با مشکل سوختن مته مواجه شده باشید. در این بخش می خواهیم بدانیم چرا مته در سوراخکاری استیل می سوزد؟
یکی از مواردی که باعث سوختن مته در سوراخکاری استیل می شود، انجام ندادن فرایند خنک کاری در طی سوراخ کردن استیل توسط مته است.
در هنگام سوراخکاری روی ورق استیل، می بایست از فرایند خنک کاری استفاده کنید. برای خنک کاری می توانید از هوا و یا مایعات کمک بگیرید. بهترین حالت، استفاده از ترکیب آب و روغن (به نسبت 1 به 20) است. انجام فرایند خنک کاری در طی سوراخکاری استیل، مانع سوختن مته می شود.
مورد دیگری که باعث سوختن مته می شود، وقتی است که می خواهید سوراخی بزرگ روی ورق استیل ایجاد کنید و مستقیما به سراغ مته سایز بزرگ می روید!
برای جلوگیری از سوختن متن در سوراخکاری استیل ، از روش سوراخکاری مرحله ای (پیش رونده) استفاده کنید. مثلا اگر می خواهید از مته شماره 10 استفاده کنید، ابتدا از شماره 4 ، سپس از شماره 6 ، در محله بعدی از شماره 8 و در نهایت از شماره 10 استفاده کنید. در غیر این صورت چنانچه در همان ابتدا از شماره 10 استفاده کنید، با سوختگی مته مواجه خواهید شد.
بهترین مته برای سوراخ کردن ورق های استیل چیست ؟
مته کبالت 5 درصد یکی از بهترین انواع مته برای سوراخ کردن استیل است.
آیا استیل را می توان به با لیزر سوراخ کرد ؟
بله برای سوراخکاری استیل مخصوصا سوراخکاری های پیچیده که نیاز به دقت بالایی دارند می توان از پرتوهای لیزر پر انرژی استفاده کرد.
از چه روشی برای ایجاد سوراخ با قطر بزرگ روی ورق های استیل استفاده کنیم ؟
برای این کار باید ابتدا از مته هایی با قطر کوچ استفاده کنید و به تدریج قطر مته ها را افزایش دهید. به این روش پیش رونده می گویند.
چرا مته استیل در حین سوراخکاری می سوزد ؟
انجام ندادن فرایند خنک کاری یکی از دلایل سوختن مته است.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته استیل چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح