انواع مته چوب و کاربرد آن

مته در تنوع و سایزهای مختلفی تولید می شود و هر کدام برای سوراخکاری در سطح خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مصرفی ترین نوع آن در صنعت نجاری مته چوب و یا گردبر چوب است. این ابزار برای سوراخکاری لوازم های چوبی کاربرد دارد و در قطر و سایزهای مختلف با توجه به نیاز کاربر تولید و به بازار عرضه می شود. در این صفحه قصد داریم در مورد انواع مته چوب و کاربرد انواع مته چوب توضیحات کامل تری ارائه دهیم . بنابراین اگر یک نجار مبتدی هستید و کار با این ابزار را نمی دانید توصیه می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

مته چوب چیست ؟

این ابزار برای سوراخکاری لوازم های چوبی ، نئوپان ، ام دی اف ، چوب روکش دار و.... استفاده می شود و از بدنه های فولادی با آلیاژ های مختلف ساخته شده اند و با توجه به نوع ساختارشان انواع مته چوب به شکل های آج دار ، لبه دار الماسه ، سر پهن ، مارپیچ ، مخروطی ، گرد و.... تقسیم بندی می شوند.
به طور کلی سطوح چوبی به نسبت سایر سطوح ، از مقاومت بسیار کمتری برخوردار هستند. به‌ همین ‌علت برای سوراخ کردن این سطوح ، باید از ابزاری با قدرت کمتر استفاده شود تا سطح چوب آسیب نبیند. همچنین در بسیاری از مواقع لازم است که انواع مدل‌های سوراخ، با عمق و قطر متفاوت بر روی سطوح چوب ایجاد شود. این ابزار مدل‌های بسیار زیادی دارد که تنها مختص استفاده بر روی سطوح چوبی هستند و دارای یک نوک تیز پیشرو جهت سوراخکاری آسان و عدم لغزش در حین کار ساخته شده و دارای یک نوک گرداگرد است که سوراخکاری را با ظرافت بالا و دقیق انجام می دهد.
بیشتر بدانید : مته پنج شیار چیست ؟

انواع مته چوب

انواع مته چوب در شکل و اندازه های مختلفی ساخته می شود و با توجه به معیار سوراخکاری که افراد دارند می توانند انواع مته چوب را در سایز مورد نظر تهیه کنند. پس از این که با روکش و پوشش های مختلف این ابزار آشنا شدید حالا نوبت به معرفی انواع مته چوب است که در صنعت چوب و نجاری کاربرد دارند.
مته گازور چیست؟
یکی  از انواع مته چوب که امروزه مورد استفاده قرار گیرد مته گازور نام دارد. در بسیاری از صنایع و کارگاه‌ها نیاز است که گاهی سوراخی با سطح مقطع بزرگ و عمق کم بر روی سطوح چوبی ایجاد شود. این محصول دارای سطحی استوانه‌ ای شکل است که بر نوک آن شیارهایی دیده می‌شود. این شیارها بر روی سطح چوب می‌چرخند و حفره کاملاً یک اندازه و یکدست را ایجاد می‌کنند. انواع آن بر روی دریل ستونی نصب می‌شود و چوب بر زیر دستگاه قرار گرفته و سپس سوراخ می‌شود.
کاربرد مته گازور بسیار زیاد است و در جاهای مختلفی مانند چوب، دیوار و فلز از آن استفاده می شود و انواع مختلفی دارد.
این نوع ابزار برای ایجاد سوراخ در محل نصب جک درب کابینت و صنایع چوبی استفاده می شود.
نحوه سوراخکاری لولا گازور چگونه است؟
برای سوراخ کاری  باید ابتدا با استفاده از پیچ های خودکار یا MDF ، لولاها را در جای مناسبی قرار داده و  رو به روی درب کابینت فیکس کنیم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که لولاها را به صورت موازی لبه ی درب نصب کنید.
در خصوص نحوه استفاده از مته گازور بدین شکل است که آن را بر روی دریل یا سه نظام گذاشته و فیکس کنید و سپس با میزان فشار اندکی سوراخ کاری انجام می شود.
مته مخروطی چیست ؟
مته مخروطی  یکی از انواع مته‌های چوب است که برای سوراخ کردن سطح چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در مواردی از آن  برای سوراخ کردن سطح فلزات نیز استفاده می‌شود.شکل ظاهری آن  شبیه به مخروط و یا درخت کاج است. این محصول دارای درجه‌ بندی‌های متفاوتی است و می‌توان هر سوراخی با هر سایزی را با استفاده ازآن ایجاد کرد.علاوه ‌بر ایجاد سوراخ، از آن می توان برای گشاد کردن سوراخ‌ها نیز استفاده کرد. به‌ طور مثال در صنایعی همچون صنایع برق ‌کاری و انگشترسازی نیز برای گشاد کردن سوراخ‌ها از این ابزار استفاده می‌شود.
این ابزار در سایزهای مختلف به صورت پلکانی طراحی شده و ساختار آن به گونه ای است که همه سایزها در یک ابزار قرار گرفته و دیگر نیاز به تعویض سایزهای مختلف را ندارد. سوراخکاری سایز بزرگ تا کوچک با این نوع ابزار انجام می شود.
مته برگی چیست ؟
این ابزار همان‌طور که از نام آن پیداست، ظاهری شبیه به برگ دارد. معمولاً از آن برای ایجاد سوراخ‌هایی با ارتفاع کم و قطر زیاد استفاده می‌شود. آن ها در قطر های متفاوتی ساخته می‌شوند که می‌توان سوراخ‌هایی با اندازه‌های متفاوت ایجاد کنند. نوک آن ، عموماً دارای سه زائده است که باعث می‌شوند که بر روی چوب ثابت شود و سوراخ را با دقت بیشتری ایجاد کند. کاربرد این ابزار بیش تر در مشاغلی مانند لوله کشی و برق کشی و همین طور نجار ها استفاده می شود.
بیشتر بدانید : مته مرغک چیست ؟

جنس و آلیاژ مته چوب چگونه است ؟

برای انتخاب انواع مته چوب ، ابتدا باید جنس و نوع آلیاژی که در این ابزار استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید  و توجه داشته باشید که همه مدل های این ابزار از آلیاژ فولادی ساخته می شوند اما میزان ترکیب و مواد اولیه آن متفاوت است.
مته چوب فولاد کم کربن
یکی از پرکاربرد ترین و مصرفی ترین مواد بین تولیدکنندگان این آلیاژ می باشد. این ماده به گونه ای ساخته شده که برای سوراخکاری چوب های نرم استفاده می شود و میزان فولاد آن 20 درصد بیشتر نمی باشد. بسیاری از نجاران برای سوراخکاری لوازم های چوبی بدون روکش معمولا از این جنس استفاده می کنند. البته عمر کم تری دارند و از قیمت ارزان تری نیز برخوردارند.
مته چوب فولاد کربن زیاد
این محصول همانطور که از نامش مشخص است از فولاد کربن بیشتری ساخته شده و برای سوراخکاری های قوی تر کاربرد دارد و عمر طولانی تری نسبت به فولاد کم کربن دارد. این ابزار برای سوراخکاری روی چوب های غیر روکش دار اما قدرتمند تر و ضخیم تر و سخت تر کاربرد دارد و از نظر قیمت نیز نسبت به نوع کم کربن گران تر است و در استفاده با سرعت بالا با ایجاد حرارت ممکن است به نوک آن آسیب وارد شود.
مته چوب فولادی تند بر
فولاد آلیاژی تندبر بهترین جنسی است که برای این ابزار استفاده می شود. قدرت سوراخکاری و طول عمر آن ها بسیار زیاد است و در برابر حرارت بالا هیچ اسیبی به نوک آن وارد نمی شود از این نوع جنس برای سوراخکاری لوازم های چوبی روکش دار ، ام دی اف و... استفاده می شود.
بیشتر بدانید : مته کبالت چیست ؟

پوشش انواع مته چوب چیست ؟

مته چوب اکسید سیاه
رایج ترین نوع روکشی که در این محصول استفاده می شود پوشش بلک اکساید است . این پوشش یک نوع روکش جداگانه روی محصول نمی باشد بلکه یک نوع روش تولید این ابزار با فولاد تند بر و حرارت بالا است. این محصول توسط دستگاه های تخصصی تا 500 درجه سانتی گراد گرما می بیند و با حرارت دهی به یک محصول سخت کاری شده تبدیل می شود. بنابراین عمر مفید و قدرت سوراخکاری را چند برابر می کند و به یک ابزار ضد زنگ تبدیل می شود.
مته چوب اکسید طلایی تیتانیوم چیست ؟
یکی از روکش هایی که از روکش سیاه هم کیفیت بالاتری دارد روکش اکسید طلایی نام دارد. روکش تیتانیوم از نظر قیمت گران تر از سایر روکش ها است و برای سوراخکاری چوب از این نوع روکش نیز استفاده می شود. این روکش امکان تیز کردن کمتری دارد اما قابلیت نفوذ و سوراخکاری روی همه چوب ها را دارد و برای چوب های روکش دار و ام دی اف بهترین گزینه می باشد.
مته چوب نیترید تیتانیوم- آلومینیوم
نوع بعدی روکش نیترید تیتانیوم – آلومینیوم است که در پوشش انواع مته فلز دیده می شود و به دلیل گران قیمت بودنش برندهای کمی دست به تولید این روکش زده اند. این ابزار از جنس تیتانیوم آلومینیوم فولاد تندبر ساخته شده که 6 برابر از سایر محصولات مشابه عمر طولانی تری دارد و قابلیت تیز شدن را نیز دارد و به دلیل قیمت بالا بسیاری از افراد از این نوع محصول استفاده نمی کنند.
بیشتر بدانید : دلیل شکستن مته کبالت
از مته چوب برای سوراخکاری چه مواد و متریالی استفاده می شود ؟
از مته چوب برای سوراخکاری لوازم چوبی، MDF ، نئوپان، چوب های روکش دار و ... استفاده می شود.
مته چوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
از آن جا که سطح چوب نسبت به فلزات مقاومت کمتری دارد، برای آسیب ندیدن سطح آن بهتر است از مته ای با قدرت کمتر استفاده شود.
مته مناسب برای ایجاد سوراخی با سطح مقطع بزرگ و عمق کم روی سطوح چوبی چه مته ای است ؟
برای ایجاد سوراخی با سطح مقطع بزرگ و عمق کم روی سطوح چوبی، می توانید از مته گازور استفاده کنید.
مته برگی چیست ؟
این مته ظاهری شبیه به برگ دارد و از آن برای ایجاد سوراخ‌ هایی با ارتفاع کم و قطر زیاد استفاده می ‌شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع مته چوب
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح