تایخچه مته و سیر تکامل مته

در گذشته بشر برای ایجاد حفره برروی یک سطح مانند چوب و یا فلز باید زمان زیادی را اتلاف میکرد تا بتواند حفره ای را ایجاد کند.انسان ها از مته در قالب میله های نوک تیز که در قبل سنگی بودند به کار میبردند و با فشار روی آن سوراخ ایجاد میکردند.
در جهان امروز  با پیشرفت علم و نوآوری انواع این ابزار با آلیاژهای مختلف مانند مته کبالت ، مته کاجی ، مته چهارشیار ، مته پنج شیار و... تولید و به بازار عرضه شدند و نیاز افراد را برای سوراخکاری هر سطحی فراهم نموده است. در این صفحه قصد داریم با مروری بر تاریخپه پیدایش مته در مورد این ابزار که از زمان های گذشته کاربرد بسیار زیادی داشته توضیحاتی را شرح دهیم بنابراین اگر علاقه مند به تحقیق درباره مته و اولین پیدایش آن هستید پیشنهاد می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.
مته از گذشته تا به امروز کاربردهای بسیار زیادی داشته است

سیر تکامل مته

پیشرفت تاریخچه تولید مته در روم باستان
با اوج امپراطوری روم  تولید این ابزار با پیشرفت های بسیار زیادی مواجه شد. رومی ها توانستند ابزاری به نام مته کمان تولید کنند که شباهت بسیار زیادی به کمان های چوبی داشت. روش استفاده از این ابزار بدین گونه بود که با چرخاندن سریع کمان بند آن ابزار حفاری را می چرخاند و سوراخکاری دقیق تری را ایجاد می کرد. این پیشرفت ، انگیزه رومی ها را برای تولید متنوع تر این ابزار را بیشتر کرد.
پیشرفت در قرون وسطی
در قرون وسطی پیشرفت در فناوری تولید این ابزار بیشتر شد و مته دستی قدیمی تولید شدند. شکل ظاهری این ابزار به صورت دستی بود و امکان کنترل سوراخکاری با دقت بالاتر در این ابزار بیشتر دیده می شد. پیدایش این ابزار لحظه  مهمی را در تاریخ مته رقم زد.
 تاریخچه مته در قرن 18 و 19 میلادی با پیشرفت زیادی مواجه شدی و انقلاب صنعتی در تولید این ابزار رخ داد و انواع این ابزار با جنس های فولادی سخت تولید شدند که در مقایسه با ابزارهای اولیه از استحکام و مقاومت زیادی برخوردار بود. قرن بیستم به دلیل تقاضای بیشتر مردم به این ابزار پیشرفت های بیشتری در تولید آن صورت گرفت و انواع این ابزار مانند مته الماسه و... تولید و به بازار عرضه شدند.
پیشرفت ابزار با گذشت زمان به اندازه ای زیاد شد که در صنعت معدن برای حفاری سنگ های سخت نوع پیشرفته آن تولید شدند و نقش مهمی در استخراج سنگ های ارزشمند و حفاری داشتند.
بیشتر بدانید : مته الماسه چیست ؟

تاریخچه مته

تاریخچه مته و پیدایش آن به سال های 1780 تا 1790 میلادی در کشور انگلیس بر میگردد. انسان ها برای سوراخکاری چوب اولین نوع این ابزار را تولید کردند و با گذشت زمان ابزارهای پیشرفته تری برای سوراخکاری فلزات نیز تولید شد. تولید این ابزار برای اولین بار به دوران ما قبل تاریخ بر می گردد آن زمان انسان ها برای این که بتوانند سطح چوبی را سوراخ کاری کنند از سنگ ها نوک تیز استفاده می کردند. با اولین اختراع این ابزار ، در کشور آلمان فردی به نام جیووانی مارتیگنونی با نمونه هایی که برادرش از کشور آمریکا آورده بود موفق به تولید نوع مارپیچ برای سوراخکاری سطح های فلزی شد. اما قبل این که به تولید این ابزار به صورت پیشرفته تر بپردازیم بهتر است مرور بیشتری  بر روی  تاریخچه مته  داشته باشیم.
تاریخچه مته و پیدایش آن به سال های 1780 تا 1790 میلادی بازمی گردد
قدیمی ترین نوع این ابزار به تمدن های باستانی مصر و بین النهرین بر می گردد و همانطور که گفته شد نوع اولیه این ابزار برای سوراخکاری به صورت سنگ نوک تیز و یا تکه های چوب بود که به صورت دستی آن را برای ایجاد سوراخ روی چوب می چرخاندند که با اختراع اولیه آن شروع به نوع پیشرفته تر این ابزار شد. حدود 3000 سال از قبل میلادی موفق به تولید ابزارهای پیشرفته تری از نوع مسی شدند که نسبت به نوع چوبی و سنگی با دوام تر و موثر تر در ایجاد حفاری و سوراخکاری بودند. مصری ها با تولید نوع مسی این ابزار ، از آن در پروژه های معماری و ساخت و ساز بسیار استفاده کردند.
بیشتر بدانید : مته کبالت چیست ؟
ارسال نظر / پرسش در مورد تاریخچه مته
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح