تفاوت جوشکاری و لحیم کاری چیست ؟ + ذکر تفاوت ها

جوشکاری و لحیم کاری دو فرایند اتصال قطعات به یکدیگر هستند. با این حال تفاوت هایی در این دو روش اتصال قطعات وجود دارد. به همین دلیل سوالات زیادی در ذهن مردم مخصوصا افراد غیرمتخصص در امر جوشکاری و لحیم کاری پیش می آید. به همین جهت ابتدا به توضیح این دو فرایند می پردازیم و سپس به سراغ ذکر تفاوت جوشکاری با لحیم کاری خواهیم رفت.
جوش کاری در واقع اتصال دو یا چند قطعه فلزی یا غیر فلزی به یکدیگر است که از قدیم الایام در صنایع مختلف انجام می شود. در جوشکاری، اتصال با ذوب شدن قطعات و جوش خوردن آن ها به هم در یک نقطه انجام می شود.
لحیم کاری و جوشکاری دو فرایند اتصال قطعات به یکدیگر است
لحیم کاری هم فرایندی است که برای اتصال قطعات از آن استفاده می شود، با این تفاوت که در آن از یک ماده پایه به نام سیم لحیم برای اتصال استفاده می شود و اگر این فرایند به درستی انجام شود، اتصال می تواند دائمی باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت جوشکاری و لحیم کاری، حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. ضمنا اگر می خواهید با تجهیزات لحیم کاری و یا تجهیزات جوشکاری آشنا شوید، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

تفاوت جوشکاری و لحیم کاری در چیست ؟

یکی از سوالاتی که اغلب برای افراد مبتدی پیش می آید، این است که جوشکاری و لحیم کاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا می توان به جای جوشکاری، لحیم کاری انجام داد؟
در پاسخ به این پرسش لازم به ذکر است که جوشکاری و لحیم کاری علی رغم ماهیت یکسان (هر دو فرایندی برای اتصال قطعات به یکدیگر هستند)، در موارد بسیاری با هم تفاوت هایی دارند که در این بخش به صورت مفصل به تفاوت لحیم کاری و جوشکاری خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.
تفاوت جوشکاری و لحیم کاری
تفاوت این دو فرایند عبارتنداز :
  • نوع منبع گرما
مهم ترین عامل انجام این دو فرایند، گرما و حرارت است. منبع گرما جوشکاری و لحیم کاری با یکدیگر متفاوت است. برای ایجاد گرما در جوشکاری از قوس الکتریکی و پرتوی لیزری استفاده می شود.
  • نوع قطعاتی که به هم متصل می شوند
از لحیم کاری برای اتصال قطعات کوچک مثل قطعات SMD استفاده می شود اما جوشکاری بیشتر برای اتصال قطعات بزرگ استفاده می شود. بنابراین نوع قطعاتی که با جوشکاری و لحیم کاری به هم متصل می شوند، متفاوت هستند.
  • تفاوت در میزان دمای ذوب
در لحیم کاری از از دمای زیر 450 درجه سانتی گراد استفاده می شود و میزان دقیق آن به نوع ماده لحیم بستگی دارد ولی در جوشکاری از دمای بالای 450 درجه سانتی گراد استفاده می شود و این دما، پایین تر یا مساوی دمای ذوب مواد پایه است. در جوشکاری با اعمال دمای بالا، مولکول های سطحی هر دو قطعه با فشار یا گرما به سطوح یکدیگر انتقال پیدا کرده و جوش می خورند.
  • تفاوت در استفاده از شار
شاید برخی از خوانندگان عزیز ندانند شار چیست ؟
شار ماده ای است که برای تمیز کردن سطوح و جلوگیری از اکسید شدن از آن استفاده می شود. در واقع شار روی سطح مورد نظر قرار می گیرد که هم مانع اکسید شدن و هم باعث برقراری اتصال قوی می شود. 
در لحیم کاری از روغن لحیم یا مایع فلاکس به عنوان شار استفاده می شود تا سطح مورد نظر از مواد اضافی پاک شود ولی در جوشکاری الزامی به استفاده از شار وجود ندارد و بیشتر به نوع جوشکاری بستگی دارد.
  • تغییر شکل و ماهیت
یکی از مهم ترین تفاوت های جوشکاری با لحیم کاری ، همین مورد است.
در لحیم کاری ماده ای به اسم لحیم ذوب می شود و باعث اتصال بین قطعات می شود، بنابراین چون قطعات ذوب نمی شوند، پس مشکلی برای آن ها بوجود نمی آید. در صورت نیاز هم می توان لحیم را مجدد ذوب و اتصال را قطع کرد ولی در جوشکاری به خاطر اعمال فشار و گرما، بخشی از قطعه تغییر شکل می دهد. پس تغییر شکل در این دو فرایند یکی از مهم ترین و بارزترین تفاوت ها به حساب می آید.
  • تفاوت از نظر قدرت اتصال
اتصالات که با جوشکاری ایجاد می شوند قوی تر از اتصالات حاصل از لحیم کاری هستند. اتصالات حاصل از جوشکاری اگر به درستی ایجاد شده باشند، می توانند بار زیادی را تحمل کنند ولی در لحیم کاری، اتصالات قدرت زیادی ندارند. اگر به محل اتصال لحیم کاری، نیروی زیادی وارد شود، احتمال شکستگی هم وجود دارد زیرا اصلا ماهیت لحیم کاری برای تحمل بار نیست بلکه برای ایجاد تماس های الکتریکی هستند.
لحیم کاری و جوشکاری چه شباهتی با هم دارند ؟
لحیم کاری و جوشکاری هر دو فرایندی برای اتصال قطعات به یکدیگر است.
چه فلزاتی را می توان با لحیم کاری به هم متصل کرد ؟
با لحیم کاری می توان آلومینیوم آلیاژهای آن، منیزیم با آلیاژهای آن، بریلیم، مس، فولادهای کم کربن و کم آلیاژ، چدن گرافیکی و چند مورد دیگر را می توان با لحیم کاری به هم متصل کرد.
یکی از مهم ترین مزایای لحیم کاری چیست ؟
لحیم کاری مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین آن ها این است که برای اکثر فلزات غیر هم جنس کاربرد دارد.
آیا می توان به جای جوشکاری، لحیم کاری انجام داد؟
خیر با وجود اینکه هر دو فرایندی برای اتصال قطعات هستند ولی هر یک کارایی متفاوتی دارند.
ارسال نظر / پرسش در مورد تفاوت جوشکاری و لحیم کاری چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح