آموزش لحیم کاری با هویه + تجهیزات لازم

لحیم کاری یکی از کارهایی است که همه افراد مشغول در صنعت الکترونیک و الکتریک باید آن را بلد باشند. برخی گمان می کنند، لحیم کاری با هویه کار آسانی است در حالی که اتصال در جوشکاری با قوس الکتریکی از نوع کوالانسی و اتصال در لحیم کاری از نوع واندروالسی است. بنابراین اتصال در لحیم کاری بسیار قوی و یک اتصال دائمی است، پس برای انجام یک لحیم کاری صحیح و بدون ایراد نیاز به تمرین و تکرار دارد. به همین دلیل در این مطلب تحت عنوان آموزش صحبح لحیم کاری با هویه، اطلاعات مفیدی درباره اصول لحیم کاری، تجهیزات مورد نیاز لحیم کاری، نحوه راه اندازی هویه، نحوه کار با هویه و نکاتی برای داشتن یک لحیم خوب را در اختیارتان قرار خواهیم داد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لحیم کاری یک فرایند ساده و در عین حال نیازمند دقت می باشد

تجهیزات لازم برای لحیم کاری

شما برای لحیم علاوه بر هویه که یکی از ابزارهای شناخته شده لحیم کاری است، به لوازم و تجهیزات دیگری هم نیاز دارید که عبارتنداز :
وسیله ای است که به امنیت کار شما کمک می کند. در واقع پایه ای است که وقتی در حین کار نیازی به هویه ندارید، می توانید آن را روی پایه قرار دهید.
سیم لحیم با ذوب شدن باعث ایجاد پیوند بین دو قطعه مورد نظر شما می شود. ضمنا قطر نازکی دارد و اغلب از ترکیب چند آلیاژ ساخته می شود. اغلب از آلیاژ سرب و قلع در تولید سیم لحیم استفاده می شود. البته به دلیل عوارضی که سرب بر سلامت انسان و حتی محیط زیست دارد، توصیه می کنیم از سیم های فاقد سرب استفاده کنید. 
  • هویه استیشن
داشتن یک هویه استیشن قابل تنظیم به شما در کنترل بهتر کمک خواهد کرد زیرا با آن می توانید دمای هویه و موارد دییگر را تنظیم و کنترل کنید.
پد و مایع تمیز کننده نوک هویه برای جلوگیری از کاهش کیفیت عملکرد هویه الزامی است.
  • فلاکس یا روغن لحیم

فلاکس و روغن لحیم صد در صد برای انجام یک لحیم کاری با کیفیت مورد نیاز است. وقتی بخواهیم دو بخش رسانا را با لحیم کاری به هم وصل کنیم، محل اتصال آن ها بایستی تمیز و عاری از هرگونه چربی، رنگ، زنگ زدگی و ... باشد. از طرفی هنگام لحیم کاری درجه حرارت زیاد است، در محل لحیم کاری لایه ای اکسید تشکیل می شود. پس از پایان لحیم کاری، ممکن است این لایه اکسید، مانع تماس الکتریکی بین آن دو بخش رسانا شود. چاره این مشکل، استفاده از روغن لحیم یا فلاکس است.

لحیم کاری نیاز به تجهیزات خاصی دارد

البته لازم به ذکر است که برخی از سیم های لحیم حاوی ماده فلاکس هستند. در صورت تهیه این نوع سیم لحیم، دیگر نیازی به استفاده از مایع فلاکس نخواهید داشت.

راه اندازی هویه و نحوه استفاده از آن

لحیم کاری یک فرایند ساده و در عین حال نیازمند دقت فراوان است. اگر نکات ایمنی را رعایت کنید، یک لحیم کاری ایمن خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای لحیم کاری از عینک ایمنی و دستکش مخصوص لحیم کاری استفاده کنید و لباس مناسب بپوشید. یکی دیگر از نکات مهم، داشتن تهویه مناسب در مکانی است که لحیم کاری می کنید. با داشتن تهویه مناسب در مکانی که هستید، دودهای مضر حاصل از ذوب لحیم از محیط خارج می شود.
راه اندازی هویه و نحوه راه اندازی آن
  • تمیز کردن نوک هویه و قلع اندود کردن آن
تمیز بودن نوک هویه برای داشتن یک لحیم کاری با کیفیت امری ضروری است. وجود هرگونه چربی، رد و خاک، زنگ زدگی و ... در نوک هویه باعث کاهش انتقال گرما می شود، لحیم کاری را سخت می کند و در نهایت از کیفیت لحیم کاسته می شود، پس قبل از شروع لحیم کاری، نوک هویه را تمیز کنید. از آن جایی که نوک هویه باید براق باشد، نوک هویه را قلع اندود کنید. این کار نوک هویه را در برابر اکسیداسیون حفظ می کند و انتقال گرما را هم بهبود می بخشد.
  • شروع اتصال قطعات به یکدیگر
تکنیک هایی که برای اتصال قطعات در پروژه های مختلف انجام می شود، ممکن است متفاوت باشد ولی دستورالعمل کلی به شکل زیر است :
  1. اول دمای مناسب را با توجه به نوع قطعات و نحوه لحیم کاری انتخاب کنید. در حالت کلی بهترین دما، دمای پایین است که در عین حال قدرت لازم را داشته باشد. یعنی اگر دمای مورد نشاز 300 درجه یا بالاتر است، دما را روی 300 درجه (حداقل دما) تنظیم کنید. به این ترتیب هم عمر ابزار افزایش می یابد و هم به قطعات الکترونیکی آسیب وارد نمی شود.
  2. وقتی دمای هویه به حد لازم رسید، آن را در یک دست و سیم لحیم را در دست دیگر بگیرید. هویه داغ را حدودا 1 ثانیه در محل اتصال دو قطعه نگه دارید و بعد سیم لحیم را آنجا بگذارید تا گرم و در نهایت ذوب شود، به این ترتیب فضاهای بین دو قطعه پر می شود.
  3. در گام بعدی باید کمی صبر کنید تا لحیم ذوب شده خنک شود. برای سرد شدن لحیم مذاب نیاز به ابزار خاصی نیست. فقط صبر کنید تا لحیم خود به خود خنک شود.
  4. پس از خنک شدن لحیم، کیفیت آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که یک اتصال خوب بایستی صاف، یکنواخت و براق باشد.

آموزش لحیم کاری روی برد

برای انجام لحیم کاری روی برد باید به تکنولوژی قطعات توجه کنید. تکنولوژی قطعات به دو دسته SMD و DIP تقسیم می شود. لحیم کاری این قطعات با یکدیگر متفاوت است :
برای لحیم کاری قطعات DIP باید روی برد سوراخ شود و لحیم کاری در پشت برد انجام شود.
برای لحیم کاری قطعات SMD بر خلاف قطعات DIP نیازی به سوراخ کردن برد نیست و لحیم کاری روی برد انجام می شود.
آموزش لحیم کاری روی برد
نحوه صحیح لحیم کاری قطعات  SMD روی برد :
  • برای لحیم کاری قطعات smd روی برد مدار چاپی می توانید از هویه به صوت تک طرفه یا به صورت دو طرفه و یا از هیتر هویه استفاده کنید. پس سه روش برای لحیم کاری این قطعات روی برد مدار چاپی وجود دارد.
  • برای اتصال قطعه SMD با هویه می توانید قطعه را در جهت درست روی برد قرار دهید و آن را فیکس کنید و سپس به پایه های قطعه کمی قلع داده و با هویه آن را لحیم کنید.
نحوه صحیح لحیم کاری قطعات  DIP روی برد :
برای لحیم کاری این قطعات روی سطح برد مدار چاپی، باید سطحی از برد را سوراخ کنید. البته اغلب برای راحتی کار و افزایش سرعت کار از بردهای سوراخ دار استفاده می کنند. برایلحیم کاری این قطعات، اول کمی قلع به پایه ها بدهید و با هویه به آن حرارت دهید تا قلع ذوب شود. با آب شدن قلع، سوراخ مربوط به پایه باز می شود. توجه داشته باشید مقدار حرارت به اندازه باشد تا به برد، حرارت زیادی وارد نشود. 
به تعداد پایه های قطعه باید روی مدار سوراخ ایجاد کنید، سپس قطعه را در جای خود قرار دهید اقدام به عمل لحیم کاری از پشت برد کنید. اول کمی سیم قلع را در محل سوراخ وارد کنید. در گام بعدی هویه را به آن نزدیک کنید تا انتقال حرارت صورت بگیرد. بعد از خنک شدن لحیم، سطح کار را با یک برس کوچک مثل  یک فرچه آنتی استاتیک مناسب تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی و قلع اضافی پاک شود.

نکاتی برای داشتن لحیم با کیفیت

برای داشتن یک لحیم کاری با کیفیت باید هم لوازم با کیفیت تهیه کنید و هم تمرین و تکرار داشته باشید. علاوه بر این ها نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها باعث ایجاد یک لحیم خوب و با کیفیت می شود و آن نکات عبارتنداز :
  • برای جلوگیری از آسیب به قطعاتی مثل دیود و خارن، پیشنهاد می شود از خمیر قلع در حین لحیم کاری استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که زمان اتصال هویه به سطح مورد نظر بیشتر از 2 الی 3 ثانیه طول نکشد، چون ممکن است گرمای زیاد باعث خرابی قطعات روی برد شود.
  • حرارت هویه یکی از عوامل مهم در داشتن یک لحیم با کیفیت است. بنابراین قبل از شروع به کار درجه حرارت هویه را به درستی تنظیم کنید.
  • از لوازم جانبی مثل پایه هویه، پنس و ... استفاده کنید.
  • وقتی می خواهید نوک هویه را تمیز کنید، آن را به سمت جلو و عقب نکشید چون ممکن است المنت داخلی هویه قطعه شود.
  • مراقب تماس نوک هویه با سیم لحیم باشید. نوک هویه نباید با سیم لحیم تماس پیدا کند.
  • ظاهر لحیم با کیفیت و خوب، صاف و یکنواخت است. پس اگر لحیم شما ظاهر یکنواختی ندارد یعنی یعنی لحیم کاری به درستی انجام نشده است.
  • بعد از اتمام کار و سرد شدن نوک هویه، حتما نوک هویه را با پد و مایع تمیزکننده مخصوص نوک هویه تمیز کنید.
لازمه لحیم کاری با کیفیت چیست ؟
نکات زیادی وجود دارد ولی سه اصل اساسی برای داشتن لحیم با کیفیت عبارت است از : لوازم با کیفیت، تمرین و تکرار
برای لحیم کاری قطعات SMD باید برد سوراخ شود ؟
خیر، برای لحیم کاری قطعات DIP برد سوراخ می شود. برای قطعات SMD ، لحیم کاری روی برد انجام می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد آموزش لحیم کاری با هویه
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح