راهنمای خرید لاستیک خودرو + انتخاب بهترین لاستیک خودرو

لاستیک (تایر) یک قطعه مصرفی خودرو است که نقش مهمی برای کنترل خودرو دارد.پس انتخاب لاستیک خودرو و نگهداری از آن از عوامل مهم برای بهتر عملکرد سیستم خودرو محسوب می شود .بر روی لاستیک اعداد و ارقام های مختلفی درج می شود که خیلی از افراد هنگام خرید به آن توجه نمی کنند . اکثر شرکت های بزرگ خودرو سازی در دنیا با شرکت های لاستیک سازی برای ساخت لاستیک های مورد نیاز خودروهای  خودشان قرارداد دارند . در مقاله ذیل برای اعداد حک شده بر روی لاستیک توضیحاتی ارائه می شود :
انتخاب لاستیک خودرو و نگهداری از آن از عوامل مهم بهتر عملکرد سیستم خودرو محسوب می شود
مهمترین نکات در هنگام خرید لاستیک خودرو
تاریخ تولیدلاستیک خودرو
لاستیک های خودرو مانند کالا های دیگر تاریخ مصرف دارند ، تاریخ مصرف لاستیک ها 4 سال پس از تاریخ تولید آن ها می باشد که به صورت 4 رقمی روی لاستیک درج می شود . اگر به نوشته های لاستیک به خوبی دقت کنید عدد 4 رقمی می بینید که هفته و سال تولید آن مشخص شده ، همچنین این را باید گفت که لاستیک بعد از 4 سال غیر قابل استفاده می باشد .
حروف درج شده روی لاستیک ماشین
حروف dot  در تایر نشانگر این است که این تایر ، دارای استاندارد می باشد و هشت رقم بعد از آن معمولا شماره سریال لاستیک بوده و 4 عدد پایانی ، تاریخ تولید لاستیک است همچنین  2 حرف اول نشان دهنده هفته ای است که لاستیک در آن تولید شده و 2 حرف اخر نشان دهنده سال تولید آن لاستیک می باشد .
حداکثر مقدار فشار بادلاستیک خودرو
مقدار فشار باد مجاز در لاستیک خودرو بسیار مهم است اگر به سفر می روید فشار لاستیک ها را به نسبت فشار توصیه شده به میزان 4PSI  کاهش دهید زیرا هنگام رانندگی طولانی مدت در اتوبان ها ، لاستیک ها گرم شده و فشار باد درون آن ها بالا می رود.
حداکثر فشار مجاز برای بعضی از لاستیک ها 32psi  و برای برخی دیگر از لاستیک ها   44psi  و برخی دیگر 50 psi می باشد قبل از خرید لاستیک اطلاعات روی لاستیک را بررسی کنید تا از میزان فشار باد لاستیک نیز مطلع شوید .
سرعت مجاز
سرعت مجاز هر لاستیک حداکثر سرعتی می باشد که لاستیک می تواند در 10 دقیقه آن را تحمل کند که با حروف a تا z  مشخص می شود . برای مثال حروف v  درج شده بر روی لاستیک بدین معناست که این تایر قابلیت تحمل حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را داراست در این بخش حداکثر سرعت هر حروف را به شما خواهیم گفت :
حرف q : حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
حرف r: حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
حرف s: حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعتلاستیک خودرو
حرف t : حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت
حرف h : حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت
حرف w: حداکثر سرعت 270 کیلومتر بر ساعت
حرف y : حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت
 
وقتی روی جداره لاستیک پراید نماد  H درج شده نشانگر این است که لاستیک دارای فشار باد و بارگذاری مناسب می باشد  و حداکثر توان حرکتش 320 کیلومتر بر ساعت است .
 
سایز لاستیک
 
اغلب افراد برای خرید لاستیک وقتی به فروشگاه می روند جهت لاستیک مد نظرشان اعدادی را مطرح می کنند که در لاستیک قدیمی دیده اند ، بهتر است بدانید که این اعداد چه معنایی دارند .
 
سایز لاستیک خودرو با نشانه هایی همچون R13 165/65  روی لاستیک پراید دیده می شود معنای این حروف و اعداد  به شرح ذیل است :
 
165: پهنای لاستیک براساس میلیمتر
 
65 : نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای تایر بر حسب درصد
 
R: رادیال ، رادیال بودن تایر مربوط به فناوری ساخت آن است که در آن از رشته های فولادی ساخته شده است .
 
13 : قطر رینگ بر اساس اینچ 
 
مقاومت حرارتی
 
مقاومت حرارتی با حروف لاتین نوشته می شود همچنین مقاومت حرارتی این لاستیک ها از بالاترین  تا پایین ترین درجه C ,A , B  تعیین می شود . به این صورت که با درج عبارت Treadwear  کیفیت مقاومت آن در برابر سایش گفته می شود . استاندارد این شاخص 100 می باشد و ارقام بالاتر از آن کیفیت بیشتر لاستیک را نشان می دهد.
 
چسبندگی
 
واژه چسبندگی به این معنا می باشد که که این تایر ، خودرو حامل خود را در جاده های خیس در مسافت های کمتری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایین تر ، متوقف می نماید.
 
اج لاستیک : زمانی که اج لاستیک به 1.6 میلی متر برسد باید به تعویض لاستیک خودرو اقدام کنید برای این کار می توانید آج لاستیک را به وسیله ابزار اندازه گیری عمق اج اندازه گیری کنید .
 
ساییدگی
 
این عدد مقدار سایش لاستیک را به ما نشان می دهد ، عدد بالاتر نشان دهنده این می تواند باشد که ساییده شدن لاستیک به مدت زمان زیادی نیاز دارد برای مثال زمان ساییده شدن لاستیک با کد 400 دو برابر ساییدگی با کد 200 می باشد .
 
کارکرد خودرو
 
حداکثر کارکرد یک لاستیک در شرایط معمولی 80 هزار کیلو مترمی باشد  و باید به این نکته توجه ویژه داشت حتی اگر اج لاستیک باقی مانده باشد ولی از تاریخ مصرفش بگذرد دیگر از آن لاستیک نمی توان استفاده کرد زیرا وقتی تاریخ مصرف یک تایر میگذرد امکان ترکیدن در جاده را دارد که بسیار خطرناک است .
 
چند نکته مهم درباره لاستیک :
 
حتما از لاستیک استاندارد استفاده نمایید .
 
در هنگام تهیه لاستیک به نوع خودرو ، شرایط رانندگی ، شرایط محیط و سرعت توجه ویژه ای داشته باشد .
جهت ایمنی بیشتر و راندمان بهتر لاستیک های خودرو را هر دوره بازدید نمایید.
هر دو هفته یک بار باد لاستیک را کنترل کنید
لاستیک های بایاس پلای و رادیال را به صورت هم زمان روی یک خودرو استفاده نکنید .در هر 8000کیلومتر لاستیک های بایاس پلای به شکل ضربدری و لاستیک های رادیال به علت جهت دار بودن به شکل طولی جا به جا می شوند .
از لاستیک هایی استفاده کنید که یک نوع و مشخصات یکسانی داشته باشند .
هرگز از بالانس چرخ ها غافل نشوید
اگر فشار باد لاستیک را میخواهید کنترل کنید ، دقت داشته باشید که لاستیک ها باید سرد باشد و اگر لاستیک ها گرم بود از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید .
از لاستیک و رینگ های معیوب برای خودروی خود هیچگاه استفاده نکنید .
در صورتی که خودرو به سیستم ABS  ضد قفل  و یا سیستم ضد لغزش ASR   مجهز بود ، هیچ وقت سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU عوض نکنید . زیرا سیستم های ذکر شده قابلیت خود را از دست می دهند .
باد لاستیک زاپاس را با فشار باد لاستیک های دیگر کنترل کرده و آن را در شرایط مناسبی نگهداری کنید .
اگر از لاستیک های غیر استاندارد برای خودرو خود استفاده کنید اسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو وارد خواهد کرد .
فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو به لاستیک ها اسیب می رساند . اگر فشار باد لاستیک در حین رانندگی پایین باشد باعث اصطکاک بیشتر و حرارت بیشتر در لاستیک می شود که این امر باعث کاهش عمر لاستیک می شود همچنین اگر در بخش میانی لاستیک سالم باشد و فقط از دو طرف خورده شود نشانگر این است که فشار باد لاستیک کم است ولی اگر وسط آن ساییده شود نشانه آن است که فشار باد لاستیک زیاد می باشد .
لاستیک نخ  ، اطمینان دار نمی باشد اگر لاستیک خودرو نخ زده بود برای حفظ ایمنی سرنشینان حتما لاستیک را تعویض نمایید .
بهتر است قبل از این که لاستیک کاملا صاف شود عمق اج لاستیک را حتما کنترل کنید .
آیا لاستیک خودرو نیز تاریخ انقضا دارد ؟
بله. یک کد 4 رقمی بر روی لاستیک خودرو درج شده که نشان دهنده تاریخ انقضا لاستیک است. لاستیک ها بعد از 4 سال غیر قابل استفاده می باشند.
علائم استاندارد حرکتی لاستیک چیست ؟
حروف dot نشانه استاندارد لاستیک است . این علائم مثل پروانه استاندارد دستگاه است که خیال شما را بابت رانندگی راحت می کند.
شماره سریال در کجای لاستیک درج شده است ؟
بعد از حروف استاندارد لاستیک 8 رقم بعد از آن نشانه سریال لاستیک خودرو می باشد.
ارسال نظر / پرسش در مورد راهنمای خرید لاستیک خودرو
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح