کولیس چیست ؟ انواع کولیس و کاربردهای آن و نکاتی که باید بدانید

کولیس چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از این که در مورد مبحث کولیس چیست؟ توضیح کامل داده شود باید بدانید که ساخت کولیس به زمان های قدیم بر میگردد و در گذشته نیز به دلیل کاربرد وسیع ابزار کولیس در صنایع مختلف در دسته محبوب ترین ابزار قرار گرفته شد. بسیاری از افراد نیز اطلاعات کاملی در مورد کولیس ندارند به همین دلیل در این صفحه سعی بر آن است که درباره کاربرد کولیس ، انواع کولیس و هر آنچه که درباره کولیس باید بدانید توضیح داده شود تا با انجام تحقیق در مورد کولیس بتوانید برای خرید آن بهترین کولیس برای اندازه گیری را اتخاب کنید.
کولیس ابزار اندازه گیری دقیقیست که برای اندازه گیری قطر طول داخلی و خارجی و عمق استفاده می شود. انواع مختلف کولیس در بازار موجودند که برای کارهای مهندسی ، پزشکی بسیار استفاده می شود که در ادامه مطالب با انواع کولیس بیشتر آشنا می شوید . کولیس ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بسیار بالایی اندازه گیری می کند و روش خواندن کولیس در اندازه ها به نوع سنجش کولیس نیز بستگی دارد.
در چه حرفه ای از کولیس استفاده می شود؟ مشاغلی همچون مهندسی ابزار اندازه گیری کولیس ، بسیار استفاده می شود. کولیس ابزاریست که به دلیل اندازه گیری دقیق مهندسان از آن استفاده می کنند. کار با کولیس در پروژه های فنی و منهدسی و ساختمان سازی بسیار زیاد است. این ابزار علاوه بر کاربردش در بازسازی ساختمان ها در مشاغل هایی همچون نجاری ، فلز کاری و آزمایشگاه های پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
کولیس چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه کولیس

 درباره تاریخچه کولیس چندین دیدگاه های متفاوت وجود دارند. برخی بر این باورند که ابزار اندازه گیری کولیس مربوط به رومی های و یونیان است. قرن ششم قبل از میلاد مسیح دستگاه کولیس در نزدیکی ساحل ایتالیا پیدا شده و کولیس های اولیه دارای قسمت چوبی بود که یک دهانه ثابت و یک دهانه متحرک داشتند.
در سال 1956 آقای میتوتویوبرای ساخت کولیس ، استفاده از فولاد ضد زنگ را مطرح نمود و 7 سال بعد در سال 1963 توانست بیش از یک میلیون کولیس با کیفیت تولید و به بازار عرضه کند . در همان سال با پیشرفت علم کولیس های پیشرفته تری مانند کولیس دیجیتالی، کولیس ساعتی تولید شدند که در برابر آب و روغن دوام بسیار زیادی داشتند .
امروزه با پیشرفته علم کولیس هایی که طول 2000 میلیمتر را اندازه گیری می کنند نیز تولید و به بازار عرضه شده است که بدنه آن ها از فیبر کربنی ساخته شده این ویژگی باعث سبک شدن وزن کولیس می شود.

انواع کولیس

امروه با توجه به پیشرفت علم و استقبال بی نظیر مردم از کولیس، انواع کولیس تولید و به بازار عرضه شده اند که به بررسی کاربرد و ویژگی هر کدام به طور کامل می پردازیم. کولیس  برای اندازه گیری به سه دسته کولیس ساده  ( کولیس ورنیه ) ، کولیس عقربه ای  و کولیس دیجیتالی تقسیم بندی می شوند.

انواع کولیس و کاربردهای آن

کولیس داخل سنج چیست ؟

کولیس داخلی برای اندازه گیری قطر داخلی اشیا استفاده می شود و به طور کل کولیس داخل شیار سنج برای اندازه گیری شیار داخلی یک قطعه و لوله مورد استفاده قرار می گیرد .

کولیس خارج سنج چیست ؟

کولیس خارجی همانطور که از اسمش مشخص است برای اندازه گیری ابعاد خارجی استفاده می شود ومی توان گفت برای اندازه گیری قطر یک لوله استفاده از کولیس خارجی بسیار مناسب و کاربردی می باشد همچنین شاخک های بلند برای این کار مناسب است

کولیس ساده ورنیر چیست ؟

کولیس ورنیه که به کولیس ساده نیز معروف است همانند یک خط کش ساده می باشد و دارای یک قسمت متحرک به نام ورنیه است. واحد اندازه گیری کولیس نیز با توجه به نوع کولیس متفاوت است. کولیس ورنیه بر اساس سانتی متر ، میلی متر و اینچ درجه بندی شده است و معمولا کار با کولیس ساده در کارگاه ها ، آزمایشگاه ها دیده می شود. اجزای کولیس ورنیر دارای 8 قسمت به شرح ذیل است:
  • دهانه خارجی کولیس ورنیر برای اندازه گیری قطر خارجی و بیرونی اجسام میباشد.
  • دهانه داخلی کولیس برای اندازه گیری قطر داخلی اجسام استفاده می شود.
  • عمق سنج ، مهم ترین قسمت اجزای کولیس ساده است که برای اندازه گیری ارتفاع و عمق سوراخ ها استفاده می شود.
  • مقیاس اصلی با قابلیت اندازه گیری با دقت 1 میلی متر و بر حسب اینچ نیز می باشد. مقیاس ورنیه با قابلیت اندازه گیری تا مقدار 0.1 میلی متر و بر حسب کسری از اینچ می باشد.
  • گیره جهت جلوگیری از حرکت قسمت های متحرک کولیس ورنیه
روش اندازه گیری با کولیس ورنیه به توانایی کاربر بستگی دارد. اندازه گیری با کولیس ورنیه حتما باید از زاویه درست باشد. همچنین در اندازه گیری با کولیس ورنیر حتما باید اعمال نیرو زیاد باشد تا دهانه کولیس به طور محکم اجسام را برای اندازه گیری نگه دارد. اعمال نیروی فشار برای اندازه گیری،  باید دقیق و حساب شده باشد تا اندازه گیری دقیق محاسبه شود. برای اندازه گیری با کولیس ابتدا دهانه خارجی کولیس را داخل اجسام قرار دهید و اولین عددی روی قسمت ثابت که 0 است مربوط به قسمت ورنیه رو به روی آن می باشد و رو به روی آن مقدار اندازه گیری صحیح را نشان می دهد. برخی از کولیس های ساده اندازه گیری دقیق تری بر حسب 0.02 میلی متر را دارند و دارای نشانگر اضافه در مقیاس ورنیه می باشند. شکل کولیس از نوع کولیس ورنیه بسیار ساده است و استفاده های طولانی مدتی می توان از این ابزار برای اندازه گیری دقیق داشت. کولیس ورنیه برای اندازه گیری باید محاسبات دقیقی را انجام داد اگر برای محاسبات ریاضی حوصله زیادی ندارید خرید کولیس ورنیه به هیچ عنوان پیشنهاد می شود و توصیه ما به شما استفاده از کولیس عقربه ای و یا کولیس دیجیتال می باشد.
 
به طور کلی کولیس ورنیر یکی از بهترین کولیس موجود در بازار است که در آزمایشگاه ها و کارگاه ها بسیار استفاده می شود . کولیس ورنیر به دلیل این که دهانه ثابتی دارد برای اندازه گیری قطرهای داخلی و خارجی مناسب است و اغلب کولیس های ورنیر تا اندازه ی 30 سانت را با دقت 0.02 میلی متر اندازه گیری می کند .کولیس ورنیر امکان اندازه گیری قطر داخلی ، خارجی و عمق را دارد .
کولیس ساده برای اندازه گیری قطر داخل و خارجی استفاده می شود.

کولیس عقربه ای و یا همان کولیس ساعتی چیست ؟

یکی دیگر از انواع کولیس ، کولیس عقربه ای و یا کولیس ساعتی است. علت نام گذاری کولیس عقربه ای این است که از نظر کاربرد شباهت بسیار زیادی به ساعت دارد. ساختار شکلی این نوع کولیس همانند کولیس ساده دارای یک خط کش ثابت و یک قسمت متحرک است و مهم ترین تفاوت آن ها در این است که کولیس عقربه ای بر خلاف کولیس ساده دارای نشانگر اندازه گیری به صورت عقربه ای و یا ساعتی می باشد. اندازه گیری با کولیس ساعتی بسیار کار ساده ای می باشد. روش اندازه گیری با کولیس ساعتی بدین صورت است که اندازه به دست امده از عقربه را به عددی که از خط کش ثابت به دست امده اضافه کنیم. برای محاسبه اندازه گیری دقیق با کولیس ساعتی باید با پیچی که در صفحه مدرج وجود دارد عقربه را قفل نمایید.

کولیس عقربه ای و یا کولیس ساعتی چیست و چه کاربردی دارد

کولیس عقربه ای شباهت زیادی به کولیس ورنیر دارد با این تفاوت که بر روی کولیس عقربه ای ، یک عقربه تعبیه شده که اندازه گیری طول را به راحتی نشان می دهد .همچنین کولیس ساعتی می تواند 15 تا 30 سانتی متر را بین دو صدم میلی متر تا یک هزارم میلی متر را به راحتی اندازه گیری می کند 

کولیس دیجیتال چیست ؟

یکی از پیشرفته ترین کولیس ها ، کولیس دیجیتالی است کولیس دیجیتالی بر خلاف کولیس عقربه ای دارای عقربه نمی باشد، بر روی کولیس دیجیتال یک صفحه نمایشگر تعبیه شده که  طول را به صورت دیجیتالی و دقیق اندازه گیری می کند . کولیس دیجیتالی نسبت به کولیس های ورنیر و کولیس عقربه ای محاسبه دقیق تری را انجام می دهد .با استفاده از کولیس دیجیتال کاربر می تواند طول را به راحتی بر اساس متر ، اینچ ، فوت و ... اندازه گیری کند . برخی از کولیس های دیجیتال به گونه ای طراحی شده که قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد و کاربر می تواند اطلاعات را به کامپیوتر منتقل کند.

اندازه گیری با کولیس دیجیتال بسیار کار ساده ای است. برای اندازه گیری با کولیس از نوع دیجیتال ابتدا دهانه را به هم بچسبانید و دکمه 0 را بزنید و پس از نمایش عدد 0 دهانه را باز کرده و داخل اجسام مورد نظر قرار دهید. با کمی وارد کردن نیرو به دهانه کولیس دیجیتال از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید و در آخر عدد را در صفحه دیجیتالی کولیس دیجیتالی مشاهده کنید.

کولیس دیجیتال چیست ؟ کولیس دیجیتال پیشرفته ترین کولیس هاییست که محاسبه دقیق تری دارد

کولیس پرگاری چیست ؟

کولیس پرگاری برخلاف کولیس های دیگر قابلیت اندازه گیری ندارد و فقط برای خط انداختن روی چوب و یا فلز استفاده می شود که برای مقایسه فاصله ها استفاده می شود .

کولیس فنردار چیست ؟

کولیس فنردارهمانند کولیس پرگاری است با این تفاوت که از کولیس فنردار برای خط انداختن استفاده نمی شود بلکه می توان از این نوع کولیس فنردار به عنوان اندازه گیری استفاده نمود اما برای اندازه گیری با این نوع کولیس ، باید از خط کش نیز کمک گرفت چرا که کولیس های فنردار دارای درجه بندی نیستند . کولیس فنردار قابلیت اندازه گیری 7 تا 30 سانتی متر را دارد .

اگر علاقه به مطالعه مقاله های دیگر دارید ، مقاله کاربرد اسپری wd40 را نیز مطالعه نمایید.

از کولیس فنردار به عنوان اندازه گیری نیز می توان استفاده نمود

کاربرد کولیس

از کولیس در چه مواردی استفاده میشود؟ کاربرد کولیس در صنعت به دلیل محاسبه و اندازه گیری های دقیق بسیار زیاد است. شما می توانید کاربرد کولیس را در مشاغل های مختلف مشاهده کنید. ساخت میزهای چوبی در نجاری بدون استفاده از کولیس نامیزان است. نجاران برای اندازه گیری دقیق از کولیس استفاده می کنند. از دیگر کاربرد کولیس در آزمایشگاه ها برای اندازه گیری تجهیزات داخلی ابزارهای ازمایشگاهی می باشد چرا که برخی از ازمایش ها بر ابعاد اجسام نیز تاثیرگذارند. در ساخت لوازم های پزشکی برای اندازه گیری دقیق از کولیس استفاده می شود. لوازم هایی که کوچک و بزرگ بودن میلیمتری انها باعث اسیب جسمانی می شود از دستگاه کولیس استفاده می شود.

از دیگر کاربرد کولیس در ساخت لوازم های یدکی خودرو است. قطعات یدکی در اندازه های یکسان تولید می شوند به همین دلیل برای تولید لوازم یدکی با ابعاد یکسان به ابزار کولیس نیاز می باشد.

روش اندازه گیری با کولیس

روش اندازه گیری با کولیس به نوع کولیس بستگی دارد چرا که انواع کولیس از نظر دقت و نوع کارکردشان متفاوت است. دامنه اندازه گیری کولیس 0 تا 15 سانتیمتر و همچنین از 0 تا 20 و 0 تا 30 دامنه اندازه گیری هایی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

دقت اندازه گیری کولیس نیز به طور متداول یک صدم تا دو صدم میلی متر است و به صورت اینچی نمایشگر این عدد به صورت 0.0005 تا 0.001 اینچ میباشد.

اجزای کولیس

در این صفحه می خواهیم قسمت های کولیس را شرح دهبم تا با شکل کولیس و نوع ساخت کولیس آشنایی بیشتر داشته باشید. ابزار کولیس همانطور که گفته شد یک ابزار اندازه گیری دقیق اجسام محسوب می شود که اجزای آن به شرح ذیل است:

  1. درجه بندی اصلی کولیس
  2. درجه بندی ورنیه کولیس
  3. عمق سنج
  4. شاخک های کوتاه
  5. شاخک های بلند

ساخت کولیس و اجزای آن توسط افراد متخصص و تجربه دار انجام می شود زیرا کولیس یک ابزار اندازه گیری دقیق و حساس است که قطر داخلی و خارجی اجسام را اندازه گیری می کند.

کولیس چیست ؟
کولیس ابزار اندازه گیری دقیقیست که برای اندازه گیری قطر طول داخلی و خارجی و عمق استفاده می شود.
کدام مشاغل از کولیس استفاده زیادی دارند؟
پروژه های مهندسی ، ساختمان سازی و بازسازی ساختمان های شخصی ، نجاری ، فلز کاری ، پزشکی از انواع کولیس استفاده می شود.
کولیس داخل سنج چیست ؟
کولیس داخلی برای اندازه گیری قطر داخلی اشیا استفاده می شود و به طور کل کولیس داخل شیار سنج برای اندازه گیری شیار داخلی یک قطعه و لوله مورد استفاده قرار می گیرد .
کولیس خارج سنج چیست ؟
کولیس خارجی همانطور که از اسمش مشخص است برای اندازه گیری ابعاد خارجی استفاده می شود ومی توان گفت برای اندازه گیری قطر یک لوله استفاده از کولیس خارجی بسیار مناسب و کاربردی می باشد همچنین شاخک های بلند برای این کار مناسب است
ارسال نظر / پرسش در مورد کولیس چیست ؟ کاربرد انواع کولیس
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح