هر آنچه باید درباره مته ته کونیک (ته مورس) بدانید + تفاوت مورس و ایزو

مته ته کونیک یا مته ته مورس توسط یک فرد آمریکایی به نام استیون ای مورس در سال 1861 میلادی اختراع شد. لازم به ذکر است که به دلیل مخروطی بودن شکل این نوع مته ، به آن مته ته کونیک می گویند. ضمنا استانداری تحت عنوان مورس وجود دارد که مقدار شیب و میزان مخروطی بودن این ابزار را مشخص می کند. بر اساس همین استاندارد است که ته کونیک هایی با مورس های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود.
اگر می خواهید بدانید مته ته مورس چیست؟ و با ساختار مته ته کونیک آشنا شوید و تفاوت مورس و ایزو را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مته ته مورس چیست ؟

مته ته مورس یا ته کونیک ، یک ابزار مهم در صنعت ماشینکاری و فلزکاری است که از فولاد تندبر hss و co+ ساخته شده است و به دلیل خاصیت تندبری و مقاومت زیاد در برابر فشار و حرارت، دارای عمر طولانی و عملکرد بسیار خوبی هستند.
مته ته مورس به دلیل ویژگی هایی که دارد، برای سوراخ کاری فلزات سخت و آلیاژی و استیل مناسب هستند. 
طراحی مته ته کونیک به شکلی است که باعث شده، سوراخ هایی با دقت بالا ایجاد کند، از این رو یک ابزار مناسب و ایده آل برای کارهایی است که به دقت بالایی نیاز دارند.
بیشتر بدانید : مته استیل چیست ؟

ساختار مته ته کونیک

مته ته کونیک از دو قسمت اصلی بدنه و ساقه تشکیل شده است.
بدنه مته ته کونیک شیارهای مارپیچ دارد که روی آن رزوه می شود و خارج شدن مواد زائد از سوراخ را تسهیل می کند و اجازه می دهد سیالات برشی به داخل حفره وارد شوند.
ساق مته هم به سه نظام دریل بسته می شود که می تواند مخروطی یا مستقیم باشد. آن هایی که ساق مخروطی دارند در انتها دارای زبانه هستند که می تواند به راحتی متریال هایی مثل چوب و فلزات نرم را سوراخ کند.

تفاوت مورس و ایزو چیست ؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، استانداردی تحت عنوان مورس وجود دارد که مقدار شیب و میزان مخروطی بودن این ابزار را مشخص می کند. بر اساس همین استاندارد است که ته کونیک هایی با مورس های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود.
ایزو هم که مخفف عبارت International Organization for Standardization (سازمان بین المللی غیردولتی تشکیل یافته از نمایندگان موسسات استانداردسازی ملی) است، در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی فعالیت می کند.
استاندارد مورس و استاندارد  ایزو (ISO) دو استاندارد مهم در صنعت ماشینکاری و تولید ابزارهای کاربردی هستند که در اینجا به تفاوت‌ های اساسی بین این دو استاندارد پرداخته خواهد شد.
استفاده و محدوده تحت پوشش : 
  • استاندارد مورس برای ابزارهای مخصوص به صنعت ماشینکاری و تولید ابزارهای کاربردی به کار می ‌رود.
  • استاندارد ISO یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی است و برای انواع مختلف صنایع و خدمات استفاده می ‌شود.
فرایند استانداردسازی : 
استاندارد مورس توسط سازمان ملی مورس تدوین ‌شده‌ است، در حالی که استاندارد ISO توسط یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی تدوین می ‌شود.
تطابق با استانداردهای بین ‌المللی : 
  • استاندارد ISO به عنوان یک فدراسیون جهانی از نهادهای استاندارد ملی، استانداردهای بین ‌المللی را تدوین می ‌کند.
  • استاندارد مورس برای اندازه‌ گیری ابزارهای مخصوص به صنعت ماشینکاری استفاده می ‌شود و تنها در این حوزه تاثیرگذار است.
در نهایت، بررسی تفاوت‌ ها و کاربردهای استاندارد مورس و استاندارد ISO نشان می ‌دهد که هرکدام از این استانداردها برای صنایع و محصولات مختلف اهمیت دارند و باید با دقت و دانش کافی مورد استفاده قرار گیرند.
استفاده از استاندارد مورس در ارتباطات تله ‌ارتباطی یکی از عوامل مهمی است که در تصمیم ‌گیری‌های طراحی برای طراحان و مهندسان تاثیرگذار است. این استاندارد امکان کد گذاری پیام‌ ها با دنباله ‌های مختلف سیگنال با دو مدت زمانی مختلف به نام نقطه و خط را فراهم می‌کند. این موضوع می‌تواند به دقت و سرعت در انتقال اطلاعات کمک کرده و در نهایت باعث بهبود عمل‌کرد در طراحی شود.
مته ته مورس را چه کسی اختراع کرد ؟
مته ته مورس (ته کونیک) در سال 1861 میلادی توسط استیون ای مورس آمریکایی اختراع شد.
جنس مته ته مورس چیست ؟
مته ته مورس از فولاد تندبر hss و co+ ساخته می شود.
ایزو چیست ؟
ایزو مخفف عبارت International Organization for Standardization (سازمان بین المللی غیردولتی تشکیل یافته از نمایندگان موسسات استانداردسازی ملی) است که در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی فعالیت می کند.
مورس چیست ؟
استاندارد مورس ، مقدار شیب و میزان مخروطی بودن مته ته مورس را مشخص می کند. بر اساس همین استاندارد است که ته کونیک هایی با مورس های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته ته کونیک چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح