چسب پلی اوره تان چیست ؟

بسیاری از پلی اوره تان ها را می توان از طریق واکنش بین مواد، شامل گروه های ایزو سیانات با پلی ال های متفاوت تهیه نمود.ایزوسیانات ها پلیمرهایی می باشند که دارای وزن مولکولی کمی هستند،که در هر مولکول ان ها دو گروه انتهائی ایزوسیانات است،ایزوسیانات یک عامل فعالی می باشد که واکنش آن با هیدروکسیل منتهی به اورتان می شود.همچنین برای به دست اوردن پلی اورتان ،منومرها حداقل باید دو عامل را داشته باشند.
چسب پلی اورتان چیست؟ فرمول چسب پلی اورتان
 در صورتی که یکی از منومرها از دو عامل بیشتر داشته باشد محصول واکنش پلی اورتان غیر خطی می شود  و می تواند ساختمان مولکولی ان ها شبکه ای شود.
به عنوان مثال چسب ، واکنش اتصالات عرضی (یا شبکه ای شدن) ضمن چسباندن سطوح به یکدیگر باید انجام شود.
اتصال چسبی که الاستومر اورتانی را تشکیل می دهد نه تنها در مقابل تنش های کششی و برشی مقاوم است، بلکه در برابر ضربه هم دارای مقاومت بسیاری می باشد و در درجه حرارت های پایین (زیرصفر) خواص آن (مکانیکی – الکتریکی) است.برای مثال توان برشی اتصال در درجه حرارت اتاق بین 3000 تا  5000psi می باشد.
چسب های اورتانی برای متصل شدن فلز به فلز ، الاستومرها ، پلاستیک ها،اسفنج ها، سرامیک و شیشه استفاده می شوند. قدرت جاذبه داخل مولکولی این چسب ها از استحکام چسبندگی ان ها بیشتر است که از طریق طرح فرمول صحیح می توان تعدیل لازم را بیان کرد.
خاصیت  خوب این چسب ها به خصوص در درجه حرارت های زیر صفر باعث شده در فضانوردی (پوشش سطوح قطعات هواپیما مثل بالها و مسائل عایق بندی) مصرف زیادی داشته باشند.
چسب های پلی اورتانی معایب هایی نیز دارند که درانتخاب هریک از آنها برای استفاده باید مد نظر قرار داد.
معایب چسب پلی اورتان
الف- ایزوسیانات ها با اب واکنش می دهند وبا آن گاز دی اکسید کربن به دست می اید ، این گاز برای چسباندن سطوح به یکدیگر مشکل ایجاد می کند.
ب- چسب های پلی اورتان قبل از ژلاسیون دارای و یسکوزیته کم بوده و سیال می باشند، در نتیجه تشکیل اتصال چسبی با ضخامت دلخواه ،کمی سخت است .
این مشکل  معمولا با اضافه نمودن 6 الی 12 درصد الیاف نایلون به فرمول چسب برطرف می شود.
ج- مسئله دیگر مربوط به تشکیل مناطق بلوری در پلی اورتان هنگام ذخیره سازی (نگهداری دراز مدت) آن است که باید از آن جلوگیری شود
د- چسب های پلی اورتان با وجود اینکه در درجه حرارت های پائین (حتی زیر صفر ) خواص مکانیکی خوبی دارند، اما در درجه حرارت های بالا این خواص را از دست می دهند.
ارسال نظر / پرسش در مورد چسب پلی اوره تان چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح