تاریخچه چکش | انواع چکش ها + کاربرد آن ها

چکش یک وسیله دستی است که برای ضربه زدن به اشیاء دیگر (اغلب برای ضربه زدن به میخ) مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که چکش جزو ابزارهای ابتدایی اکثر مشاغل صنعتی محسوب می شود، بنابراین دانستن تاریخچه چکش خالی از لطف نیست. ما در این مقاله علاوه بر پرداختن به تاریخچه چکش، انواع چکش و موارد مصرف آن ها را نیز معرفی خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
چکش ابزاری است که برای کوبش میخ و سایر اجسام استفاده می شود.

چکش چیست ؟

قبل از پرداختن به تاریخچه چکش لازم است ابتدا به تعریف چکش بپردازیم. 
چکش ابزاری است که برای ضربه زدن به اشیائی مثل میخ استفاده می شود. چکش انواع مختلفی دارد و هر چکش برای کار خاصی طراحی شده اما همه آن ها مجهز به دسته ای هستند که به یک سر سنگین آهنی متصل شده اند.
چکش چیست ؟ چکش ابزاری برای ضربه زدن اشیائی مثل میخ استفاده می شود
بیشتر چکش ها به صورتی طراحی شده اند که می بایست به صورت فیزیکی و با دست اسافاده شوند اما برخی دیگر از چکش ها به کمک نیروی ماشین استفاده می گردند و در کارهایی به کار گرفته می شوند که نیاز به نیروی زیادی دارند.

تاریخچه چکش

استفاده از شی ء سنگین جهت ضربه زدن به دیگر اشیاء همیشه در طول تاریخ وجود داشته و افراد از انواع سنگ ها به شکل های متفاوت برای ضربه زدن به اشیایی مانند چوب، استخوان و یا دیگر سنگ ها استفاده می کردند تا به نحوی آن ها را بشکنند و شکل دهند .
بنابرای قدمت چکش از تاریخچه ابزار دیگر مثل دریل، انبردست و ... بسیار طولانی تر می باشد ، طوری که اکثرا این ابزار را اولین ساخت دست بشر می دانند. حدودا سی هزار سال پیش از میلاد مسیح، با استفاده از نوارهای چرمی و یا تار و پود حیوانات، سنگ ها به چوب وصل می شدند تا مانند چکش یا تبر استفاده شوند اما با آغاز عصر برنز، در ساخت و طراحی ابزار تغییراتی شکل گرفت و به جای سنگ دیگر از آهن استفاده می گردید. طبق منابع موحود، سه هزار سال پیش از میلاد، تبرهایی با سر برنز یا مس در بین النهرین عراق ساخته شدند. سر این ابزار سوراخی داشت که دسته ای در آن قرار می گرفت و به آن متصل می شد. همچنین میخ های برنزی و مس هم در آن دوره ساخته شدند و می توان این را بیان کرد که چکش هایی با سر فلزی در آن دوره هم وجود داشت.
تاریخچه چکش و ساخت اولین چکش حدود سی هزار قبل از میلاد مسیح
دویست سال پیش از میلاد مسیح، صنعتگران روم از انواع چکش با سر آهنی جهت کار روی چوب و بریدن سنگ استفاده می کردند.
 به مرور زمان، با پیشرفت علم و تخصصی شدن حرفه ها ، چکش های مختلفی طراحی شدند. چرخ سازها، آهنگرها، کفاش ها، کشتی سازها، سنگ تراش ها و خیلی از متخصصان دیگر، چکش های مناسب شغل خود را ساخته و استفاده می کردند تا این که در سال 1840 میلادی، آهنگری به نام دیوید میدول در آمریکا چکش دو شاخی را طراحی و معرفی کرد که سر نزدیک دهانه آن ضخامت کمتری داشت و متمایل به سمت پایین بود این سطح باعث می شد دسته تحمل بیشتری داشته باشد تا هنگام استفاده از چکش جهت بیرون کشیدن میخ، از شل شدن آن جلوگیری شود. 
به مرور زمان چکش ابداعی دیوید میدول، طرفدار زیادی پیدا کرد و باعث شد دیوید میدول مغازه آهنگری خود را به کارخانه گسترش دهد تا بتواند چکش های فراوانی جهت تقاضای مردم بسازد و اغلب چکش های دو شاخی که امروزه ساخته می شوند از همان طراحی برخوردار هستند.

انواع چکش و کاربرد آن ها

برای اینکه انواع چکش ها را بشناسیم و بدانیم چکش مناسب هر کاری کدام نوع است، در ادامه به توضیح انواع چکش و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
انواع چکش و کاربردهای آن در صنایع و مشاغل های مختلف برای کوبش میخ و سایر اجسام
  • چکش پونز
چکش پونز همانطور که از نامش پیداست، برای کوبیدن و محک کردن پونز و میخ های کوچک استفاده می شود. این چکش در قسمت ضربه زن یک شیار دارد که پونز داخل آن نگه داشته می شود. از این نوع چکش اغلب در صنعت تولید مبلمان استفاده می شود ولی برای مصارف خانگی نیز قابل استفاده می باشد.
  • چکش دو شاخ
 چکش دو شاخ یکی از پرکاربردترین انواع چکش محسوب می شود. این چکش دارای یک دسته و یک قسمت ضربه زن است. قسمت ضربه زن آن سر صاف و سر دیگر آن که برای بیرون کشیدن میخ استفاده می شود، دو شاخ است.
  • چکش لاستیکی
 چنانچه هنگام کار نخواهید به سطحی که ضربه می زنید آسیبی وارد شود، بهتر است از چکش لاستیکی استفاده کنید. در واقع قسمت ضربه زن چکش پلاستیکی است و از وارد آمدن ضربات آسیب زننده جلوگیری می کند.
  • چکش سرگرد
 این چکش نیز همانند سایر چکش ها دارای یک سر ضربه زن و یک دسته می باشد. دسته چکش می تواند چوبی یا فلزی باشد. قسمت ضربه زن آن گرد است به همین دلیل چکش سر گرد برای ضربع زدن به ورق ها و کوبیدن پرچ مناسب است.
  • چکش سر صاف
همانطور که از نام این چکش پیداست، سر چکش یا اصلاحا قسمت ضربه زن آن صاف است. از این چکش برای شکل دادن به فلزات استفاده می شود.
  • چکش چوبی
هم سر و هم دسته این چکش از جنس چوب ساخته می شود. از این چکش در کارهای نجاری برای ضربه زدن به چوب و اتصالات چوبی استفاده می شود. 
  • چکش برقی
چکش برقی انواع مختلفی دارد و همانطور که از نامش پیداست برای کار با آن نیاز به نیروی برق است. به این چکش ها، چکش تخریب نیز می گویند که برای تخریب سطوح مستحکم کاربرد دارد.
  • چکش زمین شناسی
 سر این چکش دارای یک قسمت تیز است که از آن برای کنار زدن خاک در کارهای باستان شناسی استفاده می شود. قسمت دیگر سر چکش زمین شناسی برای خرد کردن سنگ های ریز کاربرد دارد.
  • چکش سقف
 این چکش ظاهری کاملا متفاوت با سایر چکش ها دارد. قسمت دسته و ضربه زن آن یکسره و بدون اتصال است. قسمت ضربه زن چکش سقف از دو قسمت نازک و پهن ساخته شده است که برای جا دادن و ثابت کردن سنگ و ضربه زدن به میخ استفاده می شود. از این چکش می توان برای خارج کردن میخ نیز استفاده کرد.
  • چکش مهندسی
چکش مهندسی که در کارهای فنی و مهندسی کاربرد دارد، دارای روکش خاصی است. جنس بدنه چکش مهندسی از فایبرگلاس ساخته می شود و ضد لغزش است. 
  • چکش اضطراری
این چکش تحت عنوان چکش شیشه شکن نیز شناخته می شود. چکش اضطراری همانطور که از نامش پیداست در مواقع ضروری مثل گیر کردن در اتومبیل و ... برای شکستن شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. قسمت ضربه زن این چکش دارای الماسه است تا هنگام ضربه زدن به شیشه آن را خورد کند.
  • چکش مسی
از این چکش که قسمت ضربه زن آن مسی است برای ضربه زدن به فلزات و سطوحی که نمی خواهیم رد ضربه در آن باقی بماند از چکش مسی استفاده می شود.
  • چکش آلومینیوم
کارایی این چکش همانند چکش مسی است فقط جنس قسمت ضربه زن آن به جای مس از فلز آلومینیوم ساخته شده می شود.
  • چکش دیوار خشک
 از این چکش که شبیه به تبر است و یک قسمت از سر ان صاف می باشد برای ایجاد شکاف در دیوار یا کف استفاده می شود. از این ابزار برای پیدا کردن مسیر لوله ها استفاده می گردد.
چکش برق کاری : ظاهر چکش برق کاری شبیه چکش نجاری است ولی دسته آن از فایبرگلاس ساخته می شود تا عایقی در برابر برق باشد.
  • چکش صافکاری
چکش صافکاری در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. از این چکش در کارهای مکانیکی و صافکاری استفاده می شود. انواع چکش صافکاری عبارتنداز : چکش صافکاری یک سر تخت و یک سر مربع، چکش صافکاری یک سر تخت و یک سر آج دار
  • پتک
پتک : پتک نیز یکی از انواع چکش ها محسوب می شود که بسیار سنگین تر از سایر انواع چکش است و برای تخریب و کندن سطوح مقاوم مثل بتن از آن استفاده می شود.

همه این چکش ها کاربردهای خاص خود را دارند و در صنایع و مشاغل های مختلف استفاده می شوند.

چکش چیست ؟
چکش ابزاریست که به وسیله آن می توان بر روی یک شی ء ضربه زد و برای کارهای کوچک و بزرگ و ضربه زدن به سطوح مختلف استفاده می شود.
چکش سر آهنی در چه سالی ساخته شد ؟
در 200 سال پیش از میلادی صنعتگران رم از چکش سر آهنی برای ضربه زدن استفاده می کردند.
پیدایش چکش دو شاخ در چه سالی بود؟
چکش دو شاخ در سال 75 به بعد از میلاد دارای سطحی ضربه زننده در یک طرف سر و شکافی منحنی دار برای بیرون کشیدن میخ در طرف دیگر سرآن ساخته شد.
ارسال نظر / پرسش در مورد تاریخچه چکش و انواع آن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح