انواع باطری

باطری ها انرژی الکتریکی را به شکل مواد شیمیایی ذخیره می کنند ، امروزه از تکنولوژی های مختلفی برای ساخت انواع باطری استفاده می شود و باطری های زیادی در بازار وجود دارند که با فرمول های شیمیایی خاصی طراحی شده اند .
انواع باطری های مشترک
1-باطری هیدرید فلزات نیکل فلزات
اجزای فعال یک باطری قابل شارژ nimh در حالت شارژ حاوی هیدروکسید نیکل (niooh) در الکترودهای مثبت و آلیاژ فلزهیدروژنی ذخیره سازی (mh) در الکترود منفی می باشد و الکتروول هیدروکسید پتاسیم (kho) است که در مقایسه با باطری های nicd  قابل شارژ ، و باطری های nimh  دارای تراکم انرژی بیشتری در هر حجم و وزن می باشند .
2-اسید سرب
بیشترین نوع باطری های مورد استفاده در اتومبیل ها و ذخیره انرژی خورشیدی است زیرا قابلیت این را دارند که جریان های بالا را تامین کنند و هزینه آن ها نسبتا کم می باشد و فقط 25 وات ساعت در کیلوگرم انرژی ذخیره می کنند ، در هر سلول از الکترودهای سرب در یک محلول اسید سولفوریک ایجاد شده که با اکسید سرب پوشش داده  می شوند . اتصال این شش سلول در سری باطری 12 وات وجود دارد . باطری های چرخه عمیق مجهز به الکترودهای ضخیم تر از باطری های استارت استاندارد هستند همچنین باطری های اسید سرب و موم اغلب برای ذخیره انرژی الکتریکی خورشیدی برای برنامه های خاموش شبکه مورد استفاده قرار می گیرد .
3-باطری لیتیوم یون 
باطری لیتیوم یون اغلب در رایانه ها و لوازم های الکترونیکی بیشتر استفاده می شود و با تراکم قدرت زیادی که دارد در لوازم های دیگری هم استفاده می کنند این نوع باطری حدود 150 وات ساعت در کیلوگرم انرژی ذخیره می کنند .
الکترودها اکسید کبالت لیتیوم (LiCoO2) و یک الکترولیت لیتیوم جامد هستند و ولتاژ سلولی حدود 4 ولت جهت انتقال لیتیوم از گرافیت به مقدار جزئی کاهش می یابد  تا اکسید کبالت لیتیوم به شکل جزئی اکسید شود .همچنین باطری ها اگر در دمای بالایی قرار بگیرند می توانند منفجر شوند و برای ایمنی بیشتر در برابر حرارت الکترودهای جدید و الکترولیت هایی ساخته شده اند که برای باطری های بزرگ کاربرد دارد .
از باطری لیتیوم یون معمولا در رایانه ها و لوازم های الکتریکی بسیار استفاده می کنند.
4-باطری نیکیل هیدرید فلزی (nimh)
فلز هیدرید فلز نیکل است و ab5 بدین معناست که a ترکیبی از لانتانیم ، سریم ، نئودیمیم ، پراسئودیمیوم و B  ترکیبی از نیکل ، کبالت ، منگنز و یا آلومینیوم می باشد . آن ها 100 وات ، ساعت در کیلوگرم نیرو داشته و از باطری های لیتیوم یون بسیار مقاوم تراند که برخی از آن ها برای ماشین های هیبریدی ساخته شده اند .
باطری نیکل هیدرید از ترکیب نیکل کبالت منگنز و آلومینیوم ساخته شده است
اندازه باطری ها
در این مقاله اندازه ها ، شکل و برخی از ویژگی های انواع باطری های اولیه و ثانویه معمولی و سبک را شرح خواهیم .
امروزه باطری های مختلفی در فرم های استاندارد شده در دسترس قرار دارند و تولید کنندگان از استانداردهای مختلفی برای تعیین اندازه استفاده می کنند ،  پیش از آن که استاندارد های بین المللی به توافق برسند ، استانداردهای فنی جهت اندازه و نوع باطری از طریق سازمان های استاندارد مانند کمیته بین المللی الکترو تکنیک (iec) و موسسه استاندارد ملی آمریکا منتشر شد .
به دلیل استفاده زیاد از استانداردهای بین المللی فعلی ، بسیاری از اندازه های محبوب هنوز با استانداردهای قدیمی مطرح می شوند . نام کامل باطری ، تعیین کننده اندازه ، شیمی ، ترمینال ، و ویژگی ها خاص آن می باشد همچنین اندازه باطری قابل تعویض ممکن است خصوصیات های زیادی داشته باشد .
استاندارد سازی نام گذاری باطری
استانداردهای فعلی iec برای باطری های قابل حمل اولیه غیرقابل شارژ دارای شماره60086 است و استاندارد های مربوطه ایالات متحده ansi C18 به این نام می باشد که به وسیله کمیته انجمن تولید کنندگان برق ملی (nema) گسترش یافته است . هردو استاندارد دارای قسمت هایی هستند که تمامی مشخصات فیزیکی و ایمنی را پوشش می دهند. باطری های روشنایی و احتراق با توجه به استاندارد iec60095 ساخته شدند  و در آمریکای شمالی با استاندارد های منتشر شده bci استاندارد می شوند .
باطری آلومینیوم هوا
باطری های آلومینیومی ازواکنش اکسیژن هوا با آلومینیوم تولید می شوند . این نوع باطری ها دارای یکی از بزرگترین تراکم انرژی همه باطری ها است اما به علت برخی از مشکلات و حذف ضایعات در زمان استفاده از الکترولیت های سنتی ، زیاد استفاده نمی شوند و استفاده آن فقط برای برنامه های نظامی محدود شده است .بنابراین وسایل های نقلیه الکتریکی با باطری های آلومینیومی توانایی 8 برابر بیشتر از یک باطری لیتیوم یونی با وزن کلی را دارند .باطری های آلومینیومی غیر قابل شارژاند و زمانی که آندو آلومینیوم توسط واکنش آن با اکسیژن اتمسفر ترکیب می شود در الکترولیت بر پایه آب برای اکسید هیدرات آلومینیوم مصرف می گردد و باطری دیگری تولید نمی کند اما از آندو آلومینیوم جدیدی که ساخته شده و با استفاده از آن و بازیافت اکسید آلومینیوم هیدراته می توان باطری های مکانیکی را شارژ نمود و اگر از باطری های آلومینیومی زیاد استفاده شود چنین بازیافتی ضروری می باشد .
باطری هایی که مورد بررسی قرار گرفته شده :
باطری کلر آلومینیوم : این باطری توسط نیروی هوایی ایالات متحده در سال 1970 اختراع شد که برای برنامه های نظامی طراحی کرده بودند آن ها از کاتدهای آلومینیومی و کلر بر روی کاتدهای زیرزمینی گرافیت استفاده می نمایند و برای این کار به دمای بالا نیاز دارد .
باطری آلومینیوم گوگرد: باطری های قابل شارژ آلومینیوم گرگرد در ابتدای سال 2016 در دانشگاه مریلند به نمایش گذاشته شد و برخی از دانشمندان برای وسایل نقلیه هیبرریدی نظامی باطری های Ai-cu-o ، al-fe-O و Ai-fe-oh   را پیشنهاد می کنند که انرژی واقعی آن 455 ، 440 و 380 وات بر کیلوگرم است .
همچنین آلومینیوم باطری منگنز دی اکسید با استفاده از الکترولیت اسیدی 1.9 ولتاژ تولید می کند .
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع باطری
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح