انواع اسپری رنگ بر اساس کاربرد و مواد اولیه

اسپری رنگ چیست ؟ یکی از مصرفی ترین محصولاتی که امروزه برای رنگ آمیزی استفاده می شود و رنگ امیزی سریع و آسانی برای کاربر فراهم می کند ، اسپری رنگ است. این محصول برای رنگ آمیزی قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل تنوع زیاد ،  انتخاب رنگ برای بسیاری از افراد کار سخت و دشوار می باشد. چرا که امروزه انواع اسپری رنگ تولید و به بازار عرضه شده اند که کاربرد و مواد اولیه هر کدام متفاوت است و با توجه به سطح مورد نظر می توان محصول مورد نظر را انتخاب و خریداری کرد.  به طور کلی انواع اسپری رنگ  ، برای رنگ آمیزی سطح خاصی طراحی شده و برای اینکه رنگ امیزی به نحو عالی انجام شود باید اسپری مناسب کار خود را انتخاب و خریداری کنید.
در این صفحه قصد داریم انواع اسپری رنگ با توجه به نوع کاربرد و مواد اولیه به کار برده شده را به طور کامل توضیح دهیم پیشنهاد می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

انواع اسپری رنگ بر اساس مواد اولیه

انواع اسپری رنگ بر اساس مواد اولیه به دو دسته تقسیم بندی می شوند. نوع اول بر پایه رزین اکرلیک و نوع دوم بر پایه رزین آلکید ساخته می شود که هر دو از نظر ساختاری متفاوت اند. یکی از مهم ترین تفاوت آن ها در زمان خشک شدنشان می باشد.
مواد اولیه اسپری هایی که بر پایه رزین آکریلیک ساخته می شوند با توجه به عوامل محیطی سرما ، گرما ، میزان رطوبت محیط ، برای خشک شدن نیاز به 15 الی 30 دقیقه زمان دارند و پس از خشک شدن کامل می توانید لایه بعدی رنگ امیزی را شروع کنید.
مواد اولیه اسپری هایی که بر پایه رزین آلکید ساخته شده اند به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. زمان خشک شدن آن ها بین 7 تا 10 ساعت است و باید پس از خشک شدن کامل اقدام به رنگ امیزی لایه دوم کنید.
بوی رنگ دومین تفاوت این دو محصول می باشد. اسپری هایی که بر پایه رزین آکریلیک هستند از بوی کمتری نسبت به رزین آلکیدها برخوردارند و در زمان اجرای رنگ ها بر پایه رزین آکرلیک اجرای اسان تری دارد. همچنین رنگ هایی که بر پایه آکریلیک ساخته می شوند دارای تنوع رنگ بیشتری هستند و نیازی به ترکیب چند رنگ برای به دست آوردن رنگ مورد نظر نیست و تنوع رنگ زیاد در این محصولات کار رنگ کاران را بسیار اسان نموده است.
به طور کلی ویژگی انواع اسپری رنگ آکریلیک و رزین آلکید به شرح ذیل می باشد:
  • اکریلیک ماده‌ای مقاوم در برابر آب و انعطاف پذیر است که پوششی بادوام را بر روی سطوح ارائه می‌دهد و اغلب در صنایع خودرویی استفاده می‌شود و به جای رنگ زدن خودرو با قلم مو می توانید از این محصول استفاده نمایید.
  • اسپری های روغنی بر پایه رزین آلکید تولید می شوند که بدون نیاز به حلال قابلیت استفاده را دارند. انواع اسپری رنگ روغنی ، معمولاً نیازی به پرایمر ندارند و در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. استفاده از این نوع اسپری رنگ روغنی سرعت کار را در رنگ آمیزی افزایش می دهد و در کارهای هنری ، صنعتی ، رنگ آمیزی سطوح شیشه ای و پلاستیکی کاربرد دارد.

انواع اسپری رنگ بر اساس کاربرد

در این بخش، انواع اسپری رنگ معرفی شده‌ اند که می‌توانید برای پروژه‌های تعمیرات و بهبود فضاهای خانه یا سایر پروژه‌های دست‌ ساز آن‌ها را به‌ کار ببرید.
  • اسپری رنگ همه‌ منظوره: اسپری رنگ همه منظوره را می‌توان بر روی اکثر سطوح داخلی و خارجی و همچنین بر روی انواع مواد مانند سنگ، سطوح حصیری و چوب استفاده کرد . اسپری رنگ های چند منظوره  مناسب ترین اسپری رنگ برای دیوار و سطوح پلاستیکی می باشد و پوشش دهی عالی دارد.

  • اسپری رنگ لاک: اسپری رنگ لاک به سطوح، روکشی سخت و بادوام می‌بخشد. برای استفاده از این نوع محصول به چندین بار استفاده و همچنین سنباده‌ زدن بین هربار به کاربردن نیاز دارد. به همین دلیل نیز، مانند گذشته به اندازه‌ی سایر انواع اسپری رنگ محبوبیت ندارد.

  • اسپری رنگ اپوکسی: این نوع اسپری ، رنگ سنگینی است که با چسب و پلیمر پر شده است. رنگ اپوکسی در برابر لکه‌های خانگی بسیار مقاوم است، اما در برابر پاک‌ کننده های خانگی نیز مقاوم است که تمیز‌کردن آن را دشوار می‌کند.

  • اسپری رنگ مقاوم به حرارت: اسپری رنگ مقاوم دربرابر حرارت می‌تواند دمای بیش از 1000 درجه‌ی فارنهایت را تحمل کند. این نوع محصول برای استفاده در وسایلی مانند اجاق گاز ایده آل هستند. اسپری رنگ‌های مقاوم به حرارت تنها باید در قسمت بیرونی یک وسیله مورد استفاده قرار بگیرند.

  • اسپری رنگ تخته سیاه: رنگ تخته سیاه یک رنگ مخصوص تخته است که می‌تواند هر سطح صافی را به یک تخته سیاه خشک تبدیل کند تا افراد بتوانند با گچ بنویسند و بکشند. این نوع محصول  یک انتخاب محبوب برای اتاق خواب کودکان است.

  • اسپری شیشه مات کن: این محصول  می‌تواند سطوح شفاف مانند شیشه را به سطوح مات یا نیمه‌ شفاف تبدیل کند. اغلب از آن برای سخت‌ ترکردن سطوح برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌شود.

  • اسپری رنگ لعاب: رنگ‌های لعاب همه‌ کاره به دوام بالا و مدت‌ زمان خشک‌ شدن سریع معروف هستند. این نوع رنگ‌ها روکشی براق دارند و اغلب برای رنگ‌ آمیزی مبلمان در فضای باز استفاده می‌شوند زیرا در برابر آب و هوای نامناسب به‌خوبی مقاومت می‌کنند. این اسپری ، در دسته  رنگ های آکرلیک قرار دارد و برای سطوح هایی مانند وان حمام ، سینک ظرفشویی ، آب گرم کن ، یخچال نیز کاربرد دارد و در برابر ضربه و خراشیدگی  مقاوم است و سطح یکنواختی را پس از رنگ امیزی ایجاد می کند.

  • اسپری‌های ضد زنگ : این محصول  دارای انواع مختلفی است. اغلب برای مبلمان در فضای باز یا سایر سطوح فلزی در اثر زنگ‌ زدگی هنگام قرارگرفتن در معرض عناصر استفاده می‌شود.  برای انتخاب اسپری رنگ فلز حتما اسپری را انتخاب کنید که خاصیت ضد زنگ داشته باشد و فلزات را بتواند در برابر زنگ زدگی محافظت کند. اسپری فلز نیز یکی از محصولاتی است که برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات استفاده می شود.

  • اسپری رنگ نسوز : در برابر دمای بالا ، خوردگی و سایش دوام زیادی دارد و در فضاهای صنعتی و مکان هایی مانند ساختمان ها و منابع حرارت کاربرد دارد.
بیشتر بدانید : هارمونی رنگ چیست ؟

انواع اسپری رنگ بر اساس نحوه عملکرد

انواع اسپری رنگ نحوه عملکردشان متفاوت است. در این قسمت برخی از محبوب‌ ترین انواع اسپری رنگ آورده شده است.
اسپری رنگ Flat
اسپری رنگ Flat روی سطوح کاملاً مات به نظر می‌رسد و براقیت کمی دارد. اسپری رنگ دوپلی کالر در این بخش محصولات متنوعی را تولید نموده است.
اسپری رنگ نیمه‌ براق
این اسپری دارای پوششی بین رنگ مات و براق است. و به پروژه‌ی رنگ‌ آمیزی شما درخشندگی ظریفی می‌دهد که خیلی براق نیست.
اسپری رنگ براق
این محصول کاملا پس از رنگ امیزی سطح را براق می کند و درخشندگی خاصی روی سطح پس از رنگ امیزی ایجاد می کند.
اسپری رنگ بسیار براق
این محصول بالاترین سطح براقیت را ارائه می‌دهداین محصول با براقیت بالا درخشان‌ ترین پوشش را در بین تمام رنگ ها ایجاد می‌کند.
اسپری رنگ ساتن
این محصول  به رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ نیز معروف هستند، در دو نوع براقیت متوسط و براقیت کم موجود هستند.
اسپری رنگ متالیک
این محصول سطوح را بسیار بازتابنده می‌کند و شبیه یک روکش فلزی عمل می‌کند.
اسپری رنگ چوب
این محصول نیز در صنایع مختلف برای رنگ امیزی چوب ها مانند مبلمان ها کاربرد دارد.
در این مقاله نگاهی به انواع اسپری رنگ انداخته و تلاش کردیم در مورد این اسپری ها اطلاعات کامل تری ارائه دهیم. با توجه به نوع کارایی و مواد اولیه رنگ ها می توانید رنگ مورد نظر را به راحتی انتخاب و خریداری کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع اسپری رنگ بر اساس کاربرد و مواد اولیه
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح