مته hss و مته اهن چیست ؟ + تفاوت انواع مته با یکدیگر

مته یک ابزار ضروری در زمینه های مختلف مثل ساخت و ساز و ... است که باعث می شود بتوانیم سوراخ های دقیقی در مواد و متریال های مختلف ایجاد کنیم. این ابزار انواع مختلفی دارد که دو مورد از محبوب ترین آن ها، مته hss و مته کبالت است. به همین دلیل موضوع این مقاله را به این دو اختصاص داده ایم و می خواهیم بدانیم مته hss چیست ؟ مته آهن چیست ؟ مته hss چه تفاوتی با مته کبالت دارد ؟ و بهتر است از چه مته ای برای سوراخکاری فولاد و استیل استفاده کنیم ؟ بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مته ابزار دقیقی است برای سوراخ کردن سطوح مختلف

مته آهن چیست ؟

این ابزار برای سوراخ کردن سطوح آهنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بسته به نوع و سختی سطح آهنی از مدل های مختلف آن استفاده می ‌شود. برای سوراخ کردن سطوح آهنی، انواع مته با آلیاژهای مختلفی استفاده می‌ شود که هر کدام از این آلیاژها دارای مقاومت متفاوتی هستند. برای سطوح آهنی ضعیف، از نوع معمولی که در بازار وجود دارد استفاده می‌ شود. اما هرچقدر که سختی سطح فلزی بیشتر شود باید از آلیاژ قوی‌ تر برای سوراخ کردن سطح استفاده شود.
این محصول نیز به سه دسته مختلف تقسیم می شود :
  • دسته اول : اولین دسته از آن ها ، نوع معمولی هستند که معمولاً در بین مردم شناخته‌ شده‌ تر هستند و برای سطوح آهنی ضعیف استفاده می‌شود. 
  • دسته دوم : نوع hss هستند و برای سوراخ کردن فولاد و استیل‌ هایی که سختی کمتری دارند به کار می‌ روند.
  • دسته سوم : نوع کبالت دار است که  دارای سختی بسیار زیادی است و برای فلزات سخت مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

از مته آهن برای سوراخ کردن سطوح آهنی استفاده می شود

بیشتر بدانید : مته استیل چیست ؟

مته hss چیست ؟

مته hss ابزاری است که با استفاده از آلیاژ hss ساخته می‌ شود.  در این فلز آلیاژهایی مثل کربن بالا، وانادیوم، مولیبدن، کروم و گاهی آلیاژ کبالت استفاده می شود.
ضمنا دارای مقاومت دمایی بسیار بالایی است و تغییرات دمایی زیاد ، نمی‌ تواند آن را دچار آسیب کند. از آن برای سوراخ کردن سطوحی که سوراخ کردن آن‌ ها دمای زیادی را ایجاد می‌ کند استفاده می‌ شود. همچنین زمانی ‌که نیاز باشد در دمای بالا سطحی سوراخ شود از این ابزار استفاده می ‌شود. آن ها دارای دقت زیادی هستند و سطوح را بسیار با دقت و تمیز سوراخ می‌ کنند. برای کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند، این محصول کاربرد دارد.
این ابزار علاوه بر قابلیت سوراخکاری، امکان گردبری نیز دارد.
همچنین آن ها دارای رنگ های طلایی ، مشکی و سفید هستند و برای فلزاتی مانند آهن ، آلومینیوم ، و در برخی موارد در چوب و پلاستیک نیز استفاده می شوند. از این ابزار در بازار به عنوان فولاد با سرعت بالا نیز نام برده می شود.
بیشتر بدانید : مته چهار شیار چیست ؟

تفاوت مته کبالت و مته معمولی چیست ؟

همانطور که می دانید نوع کبالت دار دارای درصدی از فلز کبالت می باشد که برای ساخت چدن و استیل کاربرد دارد. این ابزار دارای آلیاژ 5 درصد و یا 8 درصد است. 
نوع کبالت به دلیل استفاده از 5 و یا 8 درصد کبالت از طول عمر بالاتری نسبت به نوع معمولی برخوردارند زیرا کیفیت آن ها نسبت به نوع معمولی بهتر است. به طور کلی موادی که چند درصد کبالت در آن به کار برده شود قطعا از کیفیت بالاتری برخوردار است.
بعضی از نوع معمولی کبالت این ابزار ، از روکش آلیاژ کبالت ساخته شده اند که پس از استفاده طولانی مدت این روکش از بین می رود بنابراین کیفیت آن هیچ تفاوتی با نوع معمولی ندارد.
نوع کبالت دار به دلیل کیفیت برتر نسبت به نوع معمولی از قیمت بالاتری برخوردارند.
مته کبالت طول عمر بالاتری نسبت به مته معمولی دارد
بیشتر بدانید : مته الماسه چیست ؟

تفاوت مته کبالت و مته hss چیست ؟

وقتی نوبت به سوراخکاری قطعات می رسد انتخاب یک ابزار مناسب برای سوراخکاری بسیار مهم است. حال می خواهیم به تفاوت مته hss (نوع اول) و مته کبالت (نوع دوم) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این دو مته را با یکدیگر مقایسه کنیم .
مته های hss در برابر حرارت و سختی مقاوم هستند چرا که آلیاژ نیکل و کروم به میزان مناسب به کاربرده شده این آلیاژها دوام آن را تضمین می کنند. مته های hss قابلیت سوراخکاری چوب های محکم برخی از فلزات و پلاستیک را دارد. این مته ها با سرعت بالایی کار می کنند و قابلیت کار در بازده زمانی طولانی را دارند.
اما استفاده زیاد از مته hss باعث کندی آن می شود و در این حال کاربر باید به دنبال ابزار خاص برای تیز کردن آن باشد. اگر برای طولانی مدت و یا سرعت های بالا از ابزار hss استفاده می کنید ، باید آن را کمی خنک نگه دارید و روغن کاری نمایید. اما مته های کبالت ترکیبی از فولاد یا آلیاژهای دیگریست که با درصد کمی از کبالت (بین 5 تا 7 درصد) ترکیب می شوند. دمای ذوب کبالت 1495 درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن 2927 درجه سانتی گراد می باشد که باعث می شود این ابزار را برای استفاده در دمای بالا عالی باشد. با ترکیب مقداری کمی کبالت و آلیاژ دیگر نتیجه مته کاری با مته کبالت فوق العاده خواهد بود.
تفاوت مته کبالت و hss
سرمته های نوع دوم فوق العاده قدرتمندند و می توان آن ها را با سرعت بسیار بالاتر از یک مته استاندارد hss به کار گرفت. قابلیت مقاومت در برابر حرارت بدین معنیست که ابزارهای نوع دوم برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به خنک کاری یا روغن کاری کار کند.
این ابزار از نوع کبالت دار برای قطعات سخت مورد استفاده قرار می گیرد. سر این ابزار قابلیت برش سخت ترین فلزات از جمله برنز ، چدن ، فولاد ضد زنگ تیتانیوم را دارد. همچنین لبه های برش در یک سر مته کبالت با کیفیت ، باید بلند تر از یک سر مته استاندارد hss  باشد و این نوع مته مانند سایر سرمته های hss  در برابر خوردگی و شکنندگی مقاومند با این حال کبالت دار نیز می تواند شکننده باشد.

تفاوت مته کبالت با مته آهن چیست ؟

درباره تفاوت مته آهن با مته کبالت لازم به ذکر است که اولی از آلیاژ فولاد با کروم و وانادیوم ساخته شده و دومی علاوه بر آلیاژهای نام برده، عنصر کبالت به میزان 3 تا 8 درصد نیز دارد.
مقاومت حرارتی نوع کبالت دار بیشتر از مته آهن است و حتی ممکن است حین عملیات سوراخکاری نیازی به استفاده از مایع خنک کننده نیز نداشته باشد.

از چه مته ای برای سوراخکاری فولاد و استیل استفاده کنیم ؟

انتخاب مته مناسب برای سوراخ کردن آلیاژ استیل به عوامل مختلفی مثل نوع استیل، ضخامت استیل و ... بستگی دارد. با این حال یکی از رایج ترین ابزار برای این کار، مته های تندبر hss و کبالت دار هستند. برای سوراخ کردن فولادهای سخت و ضد زنگ حتما باید از مته های کبالت دار استفاده کنید. این نوع مته از آلیاژهای فولادی با 5 تا 8 درصد وزنی‌ کبالت تولید می ‌شوند. آلیاژ 5 درصد کبالت با نام M35 و آلیاژ 8 درصد کبالت با نام M42 معرفی می شوند. کبالت باعث افزایش مقاومت مته در برابر گرما شده و همچنین استحکام آن را نیز بیشتر می کند.
ضمنا برای گردبری نیز می توانید از گردبر کبالت استفاده کنید.
مته آهن چیست و چه کاربردی دارد ؟
از مته اهن برای سوراخ کردن سطوح آهنی استفاده می شود.
ویژگی شاخص مته hss چیست ؟
این نوع مته مقاومت دمایی بسیار بالایی دارد. به طوری که در دمای بالا نیز دچار آسیب نمی شود و علاوه بر سوراخ کاری، قابلیت گردبری نیز دارد.
مته کبالت برای استفاده در دماهای بسیار بالا مناسب تر است یا مته hss ؟
از مته hss می توان در دمای بالا استفاده کرد ولی از آن جا که کبالت دمای ذوب و نقطه جوش بالایی دارد، مته کبالت برای دماهای بسیار بالا از مته hss نیز مناسب تر می باشد.
از چه مته ای باید برای سوراخکاری استیل استفاده کنیم ؟
برای انتخاب مته باید به عوامل مختلفی مثل نوع استیل، ضخامت استیل و ... توجه کنید. با این حال بهترین نوع مته برای سوراخ کردن استیل، مته hss و کبالت دار می باشد.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته hss چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح