کبالت چیست ؟ + کاربرد و خواص کبالت

کبالت یکی از عناصرهای شیمیایی است که در پوسته زمین با ترکیبات شیمیایی یافت می شود. به طور کلی کبالت یک نوع فلز سفید رنگ با شباهت زیاد به نیکل است اما با ته رنگ فیروزه ای به جای ته زرد نیکل و امروزه در صنعت های مختلفی از آن مانند تولید مته کبالت دار ، گردبر کبالت و ...استفاده می شود به منظور توضیحات بیشتر در مورد پاسخ کبالت چیست ؟ توصیه می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

کبالت یک عنصر شیمیایی است که در پوسته زمین یافت می شود

کبالت چیست ؟

کبالت نوعی عنصر شیمیایی  است و سنگ کبالت با نماد Co و عدد اتمی ۲۷ است.  این عنصر براق، و به رنگ خاکستری و نقره ای است این عنصر به صورت شیمیایی در  پوسته زمین وجود دارد و تنها برخی از کشورها به تولید این عنصر می پردازند. کبالت ، یک عنصر فرومغناطیس سخت می باشد که در گذشته به این ماده کوبولد می گفتند و در ساخت انواع زیورالات و جواهرات از آن ها استفاده می شد و در مهره های گردنبند های ایرانی و در کشور چین و مصر باستان نیز در برخی از زیورآلات یافت شده است. امروزه بیش ترین درصد کبالت در کمربند مس در کشورهای جمهوری کنگو ، زامبیا و آفریقای مرکزی تولید می شود.
این ماده به رنگ خاکستری مایل به نقره ای و دارای رنگدانه های کمی از آبی است این ماده در دمای معمولی، با اسیدهای معدنی واکنش می دهد. کاربرد کبالت در صنایع مختلفی است و امروزه بسیاری از صنایع از این ماده استفاده می کنند. مهم ترین کاربرد این ماده جهت تولید انواع شیشه ، سرامیک ، جواهر ، ابزارآلات و ساخت انواع رنگ و لاک می باشد.

کبالت یک عنصر براق به رنگ خاکستری و نقره ای است

بیشتر بدانید : مته کبالت چیست ؟

بار یون کبالت چیست ؟

به دلیل وچود حالت های اکسیداسیون مختلف تعداد زیادی از ترکیبات کبالت و با یون کبالت وجود دارد. هر دو اکسید در دمای پایین و ضد فرو مغناطیس می باشند ca0 co3o4  

کاربرد کبالت

کبالت از جمله آلیاژهای مهمی است که تعداد محدودی معدن در جهان دارای این عنصر ارزشمند هستند. یکی از بزرگ ترین معادن دارای عنصر کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو در قاره آفریقا قرار دارد. این عنصر مهم در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. به همین دلیل در ادامه به ذکر کاربرد کبالت در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.
کبالت در صنایعی مثل رنگ سازی و پزشکی کاربرد دارد
کاربرد کبالت در صنایع مختلف به شرح ذیل می باشد:
کاربرد کبالت در صنعت پزشکی
بسیاری از افراد تصورشان از عنصر کبالت این است که تنها در صنعت فلز مانند تولید آلیاژ کاربرد دارد. در صورتی که کاربرد کبالت در صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی به وفور دیده می شود از این عنصر برای ساخت ایمپیلنت های دندانی ، پروتزهای ارتوپدی مخصوص مفصل ران ، زانو و موارد بسیار دیگر استفاده می شود.
کاربرد کبالت در صنعت رنگ سازی
فلز کبالت به دلیل رنگ دانه هایی که دارند از آن در تولید رنگ ، شیشه سازی و سرامیک سازی استفاده می شود چرا که کبالت دارای ترکیبات رنگ دانه های آبی و سیاه است.
کاربرد کبالت در صنعت الکترونیک و ساخت باتری
از دیگر کاربرد فلز کبالت می توان در ساخت باتری اشاره کرد و باتری های لیتیومی و قابل شارژ با این عنصر ساخته می شوند.

خواص کبالت

کبالت یک عنصر مغناطیسی بسیار قوی است که وجود آن در هر قطعه ای مانع خوردگی و سایش آن می شود که از خواص کبالت نیز محسوب می شود و در صورتی که قصد استفاده از کبالت را دارید باید در مورد خواص و ویژگی فلز کبالت شناخت بیشتری داشته باشید ما در اینجا ویژگی های کبالت را که تبدیل به یک عنصر مناسب شده است را در یک جدول شرح داده ایم :

کبالت یک عنصر مغناطیسی قوی است که وجود آن در هر قطعه ای مانع سایش و خوردگی می شود

ارسال نظر / پرسش در مورد کبالت چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح