مته چهار شیار چیست و چه تفاوتی با مته پنج شیار دارد ؟

مته انواع مختلفی دارد، یکی از انواع مته که کاربردهای خاصی دارد و اغلب برای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، مته چهار شیار است. این نوع مته از نظر ظاهری با مته پنج شیار تفاوت هایی دارد، در نتیجه کاربرد آن ها نیز با هم متفاوت است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به سوالات رایج مثل مته چهار شیار چیست ؟ انواع مته چهار شیار و تفاوت آن با مته پنج شیار بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در انتهای مته چهار شیار چهار عدد شیار وجود دارد

مته چهار شیار چیست ؟

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، مته ها انواع مختلفی دارند؛ مثل مته پنج شیار، مته کبالت، مته مخروطی کاجی، مته گردبر، مته آهن کبالت دار و ...
یکی از انواع مته که کاربردهای خاصی دارد و بیشتر هم برای مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، مته چهار شیار است. این نوع مته، دو لبه دارد که باعث می شود نوک مته نسبت به مته های دیگر تیزتر باشد و در نتیجه به راحتی بتن و آجر که جز مصالح ساختمانی هستند را سوراخ کند و از آن در بتن کن های مخصوص همان استفاده شود.
همانطور که از نام این مته پیداست، انتهای این مته ها 4 شیار دارد. این 4 شیار، دو به دو هم شکل و هم اندازه هستد. در رابطه با سایز این مته ها باید بگوییم که نسبت به مته پنج شیار محدودیت سایز دارند. قطر این مته ها از 4 میلی متر تا 32 میلی متر است و از نظر طولی در ابعاد مختلف وجود داردند. پرمصرف ترین آن ها معمولا 110 میلی متر، 160 میلی متر، 20 میلی متر و 460 میلی متر است ولی تا سایز های بالتر نیز در بازار موجود و قابل تهیه می باشد.
از این مته ها اغلب برای سوراخ کاری های سبک استفاده می شود و به دلیل شکل خاصی که دارد، دارای سرعت بالایی است و می تواند گرد و خاکی که در مراحل سوراخ کاری ایجاد شده را به سرعت منتقل کند. 
اجزای مته چهار شیار
اجزای اصلی مته چهار شیار عبارت است از :
  • سر مته : این قسمت ۴ شیار موازی دارد که باعث خارج شدن راحت ذرات برشی می شود.
  • بدنه مته : بدنه قسمت اصلی است که سر مته به آن وصل می شود.
  • گردن مته : گردن مته در اصل بدنه مته را به دسته وصل می کند.
  • دسته مته : از این قسمت کاربر می تواند برای چرخاندن مته استفاده نماید.
درضمن این نوع مته که نام دیگر آن sds plus است، دو نوع دارد :
  • دو الماس و چهار الماس که در ادامه به تفاوت این دو نیز می پردازیم.

انواع مته چهار شیار

همانطور که در بخش های قبلی به طور مختصر اشاره کردیم، مته sds plus در دو نوع مختلف تولید می شود : مته چهار شیار 2 الماسه و مته چهار شیار 4 الماسه
در این قسمت می خواهیم به طور مفصل به ویژگی های این دو و تفاوت آن ها با یکدیگر بپردازیم.
مته sds plus دو الماسه : این نوع، دو زائده بر روی نوک خود دارد که جنس آن فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید است. از این مته ها به دلیل قدرت بالایی که دارند بیشتر برای سوراخ کردن دیوار استفاده می شود.
مته sds plus چهار الماسه : این نوع، چهار زائده بر روی نوک خود دارد که جنس این زائده ها کاربید است. مته 4 شیار 4 الماس قدرت نفوذ بیشتری دارد و به همین دلیل برای سوراخ کردن سطوح محکم تر از این نوع مته استفاده می شود.
به طور کلی مته های الماسه جزو مته های پر مصرف هستند و در صنایع مختلف و عمومی (خانگی) کاربرد دارند.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره تفاوت دو الماس و چهار الماس کسب کنید، روی لینک آشنایی با انواع مته و کاربردهای آن کلیک کنید.

تفاوت مته چهار شیار و پنج شیار چیست ؟

اولین و بارزترین این محصول با نوع پنج شیار (sds max)  در شکل ظاهری و تعداد شیار آن هاست. در انتهای مته چهارشیار، 4 و در انتهای مته پنج شیار، 5 شیار وجود دارد.
و اما سایر تفاوت مته sds plus و sds max عبارتنداز :
  • مته sds plus برای چکش تخریب از سایز 4 الی 30 میلی متر در طول 110 الی 1500 میلی متر و مته پنج شیار برای چکش تخریب از سایز 13 تا 44 میلی متر در طول 300 الی 530 میلی متر در بازار وجود دارد.
  • قدرت sds plus از پنج شیار کم تر است.
  • از مته sds plus برای کارهای سبک تر و از 5 شیار برای کارهای سنگین تر استفاده می شود.
  • از لحاظ قیمتی نیز sds plus ارزان تر از مته پنج شیار می باشد.

مته چهار شیار و پنج شیار در تعداد شیار انتهایشان با هم تفاوت دارند

تفاوت مته 4 شیار دو الماس و 4 الماس

نوع چهارشیار ، در دو نوع دو الماس و چهار الماس ساخته می‌شوند. هرکدام ازین دو دارای کاربردهای متفاوتی هستند و هر کدام از آن‌ها برای موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  نوع 4 شیار دو الماس، دارای دو زائده فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید بر روی نوکشان هستند. از آن ها به‌ علت قدرت بالا، برای سوراخ کردن دیوارها استفاده می‌شود. نوع چهار الماس ، دارای چهار زائده کاربیدی بر روی نوک است و دارای قدرت نفوذ بیشتری است و برای سطوح محکم‌ تر از انواع چهار الماس استفاده می‌شود.

مته مناسب برای سوراخ کردن آجر و بتن چیست ؟
مته چهار شیار به دلیل داشتن دو لبه، بسیار تیز و برنده است، بنابراین برای سوراخ کردن مصالح گزینه مناسبی است.
فرق مته چهار شیار 2 الماس و 4 الماس چیست ؟
تفاوت اصلی آن ها این است که مته چهار شیار 2 الماس دارای 2 الماس در 2 شیار مخالف هم می باشد و مته 4 الماس دارای 4 الماس در هر 4 شیار است.
مته چهار شیار دو الماسه چه ویژگی هایی دارد ؟
این مته دو زائده از جنس فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید روی نوک خود دارد و به دلیل قدرت بالایی که دارند از آن ها برای سوراخ کردن دیوار استفاده می شود.
مته چهار شیار چهار الماسه چه ویژگی هایی دارد ؟
چهار زائده از جنس کاربید روی نوک این نوع مته قرار دارد و نسبت به مته چهار شیار دو الماسه قدرت نفوذ بیشتری دارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته چهار شیار چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح