مته الماسه چیست ؟ + کاربرد و تفاوت مته الماسه و گرانیت

اگر برای سوراخ کاری دیوار، چوب، ورق های فولادی و ... از دریل استفاده می کنید، بنابراین باید با انواع مته مثل مته الماسه نیز آشنایی داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم بدانیم مته الماسه چیست ؟ مته الماسه چه کاربردی دارد و تفاوت مته الماسه و گرانیت چیست ؟
پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
مته الماسه یکی از انواع پرکاربرد مته محسوب می شود

مته الماسه چیست ؟

این ابزار به این دلیل الماسه نامیده می‌ شود که زائده‌ ای الماسی شکل بر روی نوک آن ‌ها قرار دارد. معمولاً این زائده از جنس فولاد کاربید و یا تگستن کاربید است. فولاد کاربید دارای دوام و سختی بالایی است که باعث می ‌شود از آن برای سوراخ کردن سطوح بسیار سختی همچون سنگ و بتن استفاده شود. نکته مهم این است که برای سوراخ کردن فلزات و یا سطوح فلزی، نباید از نوع الماسه استفاده کرد، زیرا فولاد کاربید دارای نقطه ذوب پایینی است و در هنگام سوراخ کردن فلزات، ذوب می ‌شود و غیرقابل ‌استفاده خواهد شد. انواع سایز مته الماسه با قطرهای متفاوتی در بازار موجود است که معمولا بین 3 تا 16 سانتی متر می باشد. اما گاهی برای نفوذ بیش تر و بهتر  داخل کار باید از سایز  بسیار بزرگ که اندازه چند سانتی متری دارد استفاده کرد.
مته الماسه دارای زائه های الماسی شکل روی نوک آن است
این ابزار به صورت مارپیچ ساخته شده و نوک آن دارای یک سری الماسه 8 شکل می باشد و نوک برخی از آن ها دارای دو الماس هشت شکل عمود بر هم هستند. الماس ها در نوک آن قرار دارند که از جنس سخت کاری شده ساخته شده اند و هر چه نوک آن از با کیفیت ترین آلیاژها ساخته شود طول عمر بالاتری خواهد داشت و سوراخکاری را آسان تر انجام می دهد. این ابزار با توجه به سختی الماس به چند دسته تقسیم بندی می شوند تا با سختی های متفاوت بتوانند سرامیک ، کاشی ، بتن و.. را سوراخکاری کنند.
شیارهایی که روی آن ایجاد شده دارای فاصله و اندازه های یکسانی هستند اما اگر در بین این شیارها خط های نازک به موازات هم دیدید یعنی این شیارها عمل خاک برداری را انجام می دهند ، خاک هایی که پس از سوراخکاری ایجاد می شوند به راحتی توسط این شیارها به بیرون رانده می شوند. همچنین آن ها دارای قطر، طول و یا عمق متفاوتی هستند.
و اما انواع مته الماسه عبارت است از :
مته های ته گرد که مخصوص دریل های سه نظامی هستند و اغلب برای سه نظام های کوچک یعنی تا قطر کارگیر 13 میلی متر کاربرد دارد.
ضمنا لازم به ذکر است که مته چهار شیار و مته پنج شیار هم از نوع مته الماسه هستند که برای سوراخکاری مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.
بیشتر بدانید : مته استیل چیست ؟

کاربرد مته الماسه

همانطور که گفته شد زائده ای الماسی شکل از جنس فولات کاربید یا تنگستن کاربید روی نوک این نوع مته قرار دارد. لازم به ذکر است که درجه سختی کاربید تقریبا 5 برابر فولاد می باشد و در عین حال بسیار شکننده است!
مته هایی که از این نوع آلیاژ ساخته شده اند، می توان سخت ترین مواد را به راحتی سوراخ کرد ولی مته هایی که تماما الماسه هستند و تنها از کاربید ساخته شده اند، اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است به راحتی بشکنند، به همین علت اغلب از آن ها در ماشین آلات استفاده می شود. بهتر است برای دریل کاری دستی، از مته های فولادی با سری کاربیدی استفاده کنید زیرا بدنه مقاوم تری دارند.
از این ابزار اغلب در مصارف ساختمانی و برای سوراخ کاری سنگ، آجر، کاشی، سرامیک ، بتن و ... استفاده می شود.
از مته الماسه برای مصارف ساختمانی استفاده می شود
بیشتر بدانید : مته چهار شیار چیست ؟

تفاوت مته الماسه و گرانیت

این دو ابزار از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند و در واقع مته گرانیت نوعی از مته الماسه است، تنها فرق آن ها در جنس و متریال مورد استفاده در آن هاست. نوع گرانیت طول عمر بیشتری دارد و علاوه بر سوراخکاری سطوحی مثل بتن ، آجر و ... قادر به سوراخ کردن سنگ گرانیت نیز می باشد و با توجه به طول عمر و کارایی آن، مسلما قیمت بالاتری نیز دارد.

علت نامکذاری مته الماسه به این نام چیست ؟
به دلیل زائده الماسی شکلی که روی نوک این مته قرار دارد، به آن مته الماسه می گویند.
انواع مته الماسه چیست ؟
مته ته گرد، مته چهار شیار و مته پنج شیار جزو مته های الماسه هستند.
آیا برای سوراخ کردن سطح فلزی می توان از مته الماسه استفاده کرد ؟
خیر، زیرا مته الماسه از فولاد کاربید ساخته می شود که نقطه ذوب پایینی دارد، بنابراین هنگام سوراخ کردن فلزات ذوب می شود.
بین مته الماسه و مته گرانیت کدام طول عمر بیشتری دارد ؟
مته گرانیت نیز نوعی از مته الماسه است ولی طول عمر بیشتری نسبت به مته الماسه دارد و علاوه بر بتن و آجر، قابلیت سوراخ کردن گرانیت هم دارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته الماسه چیست و چه کاربردی دارد ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح