بهترین زمان دقیق هرس درختان + آموزش و نحوه هرس درختان

قبل از این که به موضوع اصلی مقاله که آموزش و نحوه هرس درختان است بپردازیم بهتر است توضیحاتی درباره اهمیت هرس درختان بدهیم. هرس درختان ، از جمله هرس شاخ و برگ آن ها و سایر اندام های درختان دلایل متعددی دارد که همگی منجر به سلامت بیشتر درختان و زیبایی آن ها می شود. اگرچه درختان به طور طبیعی و بدون هرس کاری رشد می کنند ، اما نگهداری اصولی و رسیدگی به درختان منجر به افزایش طول عمر و رشد بهتر آن ها می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با هرس درختان سالم ، نحوه هرس درختان بیشتر آشنا کنیم. اگر یک باغبان و یا فردی هستید که با درختان سر و کار دارید خواندن این مطالب را از دست ندهید.

آموزش و نحوه هرس درختان و نگهداری اصولی جهت سلامت بیشتر درختان

هرس کاری درختان چه مزایایی دارد ؟

با حذف اضافه شاخ و برگ مرده درختان با هرس کاری رشد و سلامت گیاه تضمین می شود و گیاه همواره سالم می ماند امروزه برای از بین بردن شاخ و برگ های اضافه درختان ابزارهای گوناگونی ساخته شده اند یکی از این ابزارها که باغبان ها بسیار استفاده می کنند قیچی باغبانی و شاخه زن می باشد که در انواع مختلف برای هرس کاری مورد استفاده قرار می گیرند. البته لازم به توضیح است قبل از هرس کاری درختان  ، ابزار باغبانی را حتما ضد عفونی کنید.
با از بین بردن شاخ و برگ اضافه درختان گردش هوا و نورخورشید به طور مستقیم بر روی برگ های گیاهان زنده می تابد و سلامت درخت را افزایش می دهد.
در سطح زمین آب های اضافه چوب درخت را ضعیف می کند و مواد مغذی درختان اصلی را جذب می کنند. با کمک به درخت از طریق هرس کاری یک درخت سالم و قوی را ایجاد می کنید که در برابر عوامل محیطی مانند طوفان و بادهای شدید مقاوم می شود.
نگهداری و هرس کاری درختان به صورت اصولی باعث می شود گیاه رشد کافی داشته باشد و همچنین می توانید اندازه گیاه را نیز کنترل کنید.
مزایای هرس کاری درختان و استفاده از ابزارالات مناسب برای هرس کاری
با هرس کاری و کوتاه کردن درختان حیاط به محیطی امن برای خانواده و دوستان ایجاد می شود.
یکی از علت های اهمیت هرس درختان این است که با زیاد شدن شاخ و برگ ها درخت وزن سنگینی پیدا می کند و در نهایت در فصل هایی که طوفان و وزش باد بیشتر است منجر به سقوط درخت می شود و ممکن است به خانه ها و محیط اطراف اسیب جدی وارد کند.
اگر به تازگی وارد حرفه باغبانی شدید با مطالعه مقاله نحوه استفاده از قیچی باغبانی می توانید هرس کاری درختان را به نحو عالی انجام دهید.

هرس درختان چگونه است ؟

حالا که با مزایای هرس کاری درختان آشنا شدید نحوه هرس درختان و زمان دقیق هرس درختان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اینجا روش هرس درختان به طور کامل توضیح داده شده است.
  1. برای هرس درخت ابتدا باید ابزار مورد نیاز را تهیه کنید. این ابزار بستگی به این دارد که قصد هرس کاری کدام قسمت درخت را دارید اما به طور کل قیچی ، اره درخت بر می توانند ابزارهایی باشند که در انجام هرس کاری به شما کمک کنند. قبل هرس درخت حتما لباس ایمنی تهیه کنید و به دلیل احتمال سقوط محل را از هر گونه ورود افراد و لوازم های دیگر پاکسازی نمایید .
  2. قبل هرس کاری ابزارها را کاملا ضد عفونی کنید تا گیاه آلوده و یا مریض نشود.
  3. همه شاخه های کوچک چند سانتی که در حال رشد بر روی تنه درختان هستند  باید قطع شوند این شاخه ها قدرت و استحکام درخت را کاهش می دهد. برای قطع اینگونه شاخه ها باید در زاویه 45 درجه صورت بگیرد و اگر به سمت بیرون قطع شود شاخه به بیرون از درخت پیشروی می کند و اگر به داخل قطع شود رشد شاخه داخل درخت خواهد بود. اما برخی از شاخه ها نیاز به برش ندارند و فقط باید کوتاه شوند از این رو می توانید برای کوتاه کردن شاخه ها از شاخه زن استفاده کنید.
  4. به طور کلی با برش و قطع شاخه های اضافه درختان از رشد بیش از حد شاخ و برگ و جنگلی شدن آن جلوگیری می شود. برای هرس درخت باید از پایین شروع کنید و به سمت بالا ادامه دهید. همه شاخ و برگ هایی که بیش از حد بلند و نازک هستند باید کوتاه و یا قطع شوند. با بلند شدن بیش از حد درختان استحکام و رشد آن کم می شود بنابراین در زمان مناسب اقدام به هرس درخت نمایید.

بهترین زمان هرس درختان

زمان دقیق هرس درختان از اهمیت بالایی برخوردار است و مراحل خاص خود را دارد. هرس اشتباه درخت می تواند هزینه های زیان آوری برای باغبان به همراه داشته باشد. هر کدام از درختان میوه زمان هرس متفاوتی دارند برخی از درختان باید در فصل تابستان و برخی دیگر در فصل های دیگر سال هرس کاری شوند به همین دلیل باغبان باید بهترین زمان هرس درختان را بداند.
بهترین زمان هرس درختان و جلوگیری از هرس اشتباه درخت در زمان نامناسب
  • هرس درخت گردو چه زمانی است ؟
هرس درخت گردو به طور کل در دو مرحله انجام می شود. اولین مرحله هرس درخت گردو پس از چیدن همه گردوها و در پایان فصل تابستان است. شاخه هایی که میوه های خوبی به بار نیاورند و بلند هستند در این مرحله حذف کنید. با حذف شاخه ها اضافه به درخت در 6 ماه اینده استراحت داده می شود و رشد بهتری خواهد داشت.
  • هرس درخت بادام چه زمانی است؟
نهال بادام به نور خورشید بسیار نیاز دارد و هرس درخت بادام را باید در همان سال ابتدایی به طور سالیانه انجام داد. شاخه های اصلی درخت بادام کم است و شاخه های فرعی مواردی هستند که باید هرس و حذف شوند. دراینجا باید شاخه های کوچکی که به عنوان شاخه اصلی محسوب می شوند به اشتباه هرس نکنید.
  •  هرس درختان هلو چه زمانی است ؟
درخت هلو از آن دسته درختان پر شاخ و برگ است که فضای زیادی را می گیرد و در هر سال باید هرس فرمدهی در این درخت انجام شود و شاخه های اضافه از میان شاخه های اصلی حذف شود. بهترین زمان هرس برای این درخت آخر تابستان است که هوا تقریبا خنک می شود. هرس درخت هلو با باردهی در آخر زمستان و شروع به جوانه زدن درخت صورت می گیرد. همه شاخه های ضعیف را با هرس کردن از بین ببرید تا میوه های پرباری را درخت فراهم کند. البته سم پاشی برای از بین بردن افت های درخت نیز بسیار اهمیت دارد و از بیمار شدن گیاه جلوگیری می شود می توانید از سم پاش برای سمپاشی استفاده کنید.
  • هرس درختان گلابی چه زمانی است؟
بهترین زمان برای هرس درخت گلابی اواخر تابستان است و اگر هرس فرمدهی در این فصل انجام نشود شکل درخت به صورت جنگلی با شاخه های بلند می شود و میوه های سالم و با کیفیتی را فراهم نمی کند. بنابراین در اواخر تابستان هرس فرمدهی را انجام دهید و شاخه های بلند و اضافه را هرس کنید. همه شاخه های رو به درخت گلابی باید از بین بروند تا در فصل مناسب باروری خوبی به همراه داشته باشند.
  •  هرس درخت سیب چه زمانی است؟
درخت سیب از آن دسته درخت هایی است که هر سال باید هرس فرمدهی روی این درخت انجام شود تا شاخه های جوان جایگزین شاخه های فرسوده درخت شوند. در 4 سال اولیه هرس فرمدهی نقش مهمی دارد چرا که در باروی و رشد درخت تاثیر گذار است و بهترین زمان آن پاییز و اوایل زمستان است. در اینجا تمام شاخه های در هم افتاده را کوتاه و یا قطع کنید و با از بین بردن شاخه های ضعیف و بیمار رشد درخت سیب را افزایش دهید.
  • هرس درخت زرد آلو چه زمانی است ؟
درخت زردآلو از آن دسته درخت های حساس است که اگر به موقع هرس کاری انجام نشود از بین می رود بنابراین هرس فرمدهی سالیانه با دقت بالا در این درخت اهمیت دارد. هرس درخت زردآلو در اواخر تابستان و هرس باردهی در اواخر زمستان انجام می شود که باعث رشد و کیفیت میوه های درخت زردالو می گردد. در این میان برای این درخت هرس جوانسازی نیز باید انجام داد. شاخه های ضعیفی که میوه های کمی داده اند را قطع کنید تا با جایگزین شدن شاخه های قوی تر قدرت درخت برای باروری بهتر شود.

چه درختانی نباید هرس شوند ؟

شاید با مطالعه مقاله فکر کنید همه درختان نیاز به هرس کاری دارند در صورتی که اشتباه هست. در این میان چه درختانی را نباید هرس کرد ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت درختانی مانند کاج ، صنوبر ، سرو و... درختانی هستند که در صورت بریده شدن از آن ها صمغ خارج می شود به هیچ عنوان این درختان را نباید هرس کرد همچنین نهال های کوچک که به تازگی کاشته شده اند به شاخ و برگ برای رشد نیاز دارند بنابراین نهال کوچک نیازی به هرس کاری ندارند.
نتیجه گیری
اگر باغبان هستید و یا در حیاط خانه خود درختان میوه زیادی دارید با یادگیری و آموزش هرس درختان آسیب به درختان میوه وارد نمی کنید و می توانید درختان تنومندی را پرورش دهید در صورتی که نکات مهمی که در این مقاله ذکر شد را رعایت کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد بهترین زمان دقیق هرس درختان
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح