چسب پلی اورتان چیست + کاربرد و نحوه استفاده

چسب پلی یورتان یا همان پلی اورتان (PUR) از مواد شیمیایی بر پایه ایزوسیانات ساخته می شوند و برای چسباندن در سازه هایی که باید از مقاومت بالایی داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرند. مکانیزم عمل این چسب، سفت شدن در اثر هدر رفتن دما می باشد.
در این مقاله اطلاعاتی درباره این چسب قوی در اختیارتان قرار خواهیم داد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
چسب پلی یورتان از مواد شیمیایی بر پایه ایزوسیانات ساخته می شود

پلی یورتان چیست ؟

قبل از اینکه اطلاعاتی درباره این چسب ارائه دهیم، لازم است بدانیم پلی اورتان چیست ؟
پلی یورتان (POLYURETHANE)  نام دسته از مواد شیمیایی است که از واکنش پلی ال ها و و ایزوسیانات ها ساخته می شود. پلی ال ها و ایزوسیانات ها جزو اصلی ترین مواد تشکیل دهنده پلی یورتان ها هستند. 
ایزوسیانات ها پلیمرهایی با وزن مولکولی کم هستند، که در هر مولکول آن ها دو گروه انتهایی ایزوسیانات است. ایزوسیانات یک عامل فعالی می باشد که واکنش آن با هیدروکسیل منتهی به اورتان می شود.همچنین برای به دست آوردن پلی اورتان ، منومرها حداقل باید دو عامل را داشته باشند.
در صورتی که یکی از منومرها از دو عامل بیشتر داشته باشد محصول واکنش پلی اورتان غیر خطی می شود و می تواند ساختمان مولکولی آن ها شبکه ای شود.
به عنوان مثال در چسب ، واکنش اتصالات عرضی (یا شبکه ای شدن) ضمن چسباندن سطوح به یکدیگر باید انجام شود.
اتصال چسبی که الاستومر اورتانی را تشکیل می دهد نه تنها در مقابل تنش های کششی و برشی مقاوم است، بلکه در برابر ضربه هم دارای مقاومت بسیاری می باشد و در درجه حرارت های پایین (زیرصفر) خواص آن (مکانیکی – الکتریکی) است. برای مثال توان برشی اتصال در درجه حرارت اتاق بین 3000 تا 5000psi  می باشد.
چسب های اورتانی برای متصل شدن فلز به فلز ، الاستومرها ، پلاستیک ها، اسفنج ها، سرامیک و شیشه استفاده می شوند. قدرت جاذبه داخل مولکولی این چسب ها از استحکام چسبندگی آن ها بیشتر است که از طریق طرح فرمول صحیح می توان تعدیل لازم را بیان کرد.
پلی اورتان که امروزه در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند، نخستین بار در سال 1937 توسط اوتو بایر در کشور آلمان کشف شد. 
همانطور که گفته شد، این ماده شیمیایی از واکنش دی ایزوسیانات و دی ال ها ساخته می شوند که چون انواع مختلفی از این دو مونومر در واکنش شرکت می کنند، بنابراین پلی یورتان هایی متنوع و با خواص مختلف تولید می شود.
پلی یورتان ها توانایی زیادی در برقراری پیوندهای هیدروژنی دارند، به همین دلیل بسیار کریستالی بوده و در تولید لاستیک های نرم و کوپلیمرها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

چسب پلی یورتان چیست ؟

هانطور که گفته شد، پلی اورتان (یا همان پلی یورتان) نوعی پلیمر است که نخستین بار در سال 1937 در آلمان کشف شد. 
اغلب پلی اورتان ها، پلیمرهای گرمازا هستند و در برابر گرما و حرارت ذوب نمی شوند. البته پلی اورتان های ذوب شونده نیز وجود دارند. چسب پلی یورتان از مواد شیمیایی مبتنی بر گروه ایزوسیانات ساخته شده و به عنوان چسب های الاستیک شناخته می شوند، زیرا کشش فوق العاده ای دارند و سفت و مقاوم هستند. همانطور که در تعریف پلیمر پلی اورتان اشاره شد، چسب های پلی اورتان در برابر حرارت مقاوم هستند.
همانطور که قبلا هم اشاره شد، پلی اورتان نوعی پلیمر است. پس چسب پلی اورتان ترکیب یک جزئی با ترکیب ثابت نیست بلکه از واحدهای زنجیره آلی متصل به اورتان و یا کاربامات ها تشکیل شده اند.
چسب پلی یورتان انواع مختلفی دارد
این چسب ها از پلیمرهای اورتان با مواد شیمیایی بر پایه ایزوسیانات ساخته می شوند و علاوه بر پلیمرها، دارای مواد افزودنی دیگر نیز هستند. از این چسب ها برای سازه هایی که به مقاومت زیادی نیاز دارند، استفاده می شوند. مثل چسب های اپوکسی ، در برابر فشار مقاوم هستند، به طوری که قطعات چسبانده شده توسط این چسب ها، می توانند در برابر فشاری حدود 25 مگا پاسکال هم دوام بیاورند.
بیشتر بدانید : چسب اپوکسی چیست ؟

کاربرد چسب پلی یورتان

در این قسمت به طور جداگانه به ذکر کاربرد چسب پلی اورتان سوسیسی و کارتریج خواهیم پرداخت:
  • کاربرد چسب پلی اورتان سوسیسی
  1. چسب های مختلف مثل چسب دوقلو ، چسب کاشی ، چسب آهن و ... کاربردهای متفاوتی دارند. کاربرد چسب پلی یورتان سوسیسی که بهترین نوع چسب برای آب بدی و درزگیری محسوب می شود و نوعی از چسب پلی اورتان می باشد، خواهیم پرداخت :
  2. قابل استفاده برای چسباندن قطعات بتنی پیش ساخته
  3. چسباندن قطعات الکتریکی
  4. چسباندن قطعات خودرویی و نصب شیشه خودرو
  5. چسباندن فلاشینگ و درزگیری فلاشینگ
  6. استفاده در اسکلت و بدنه خودرو، کانتینر و ...
  7. آب بندی و درزگیری ورق فلزی و جوش خورده
  8. آب بندی نمای خشک سرامیکی
  9. آب بندی نمای کرتینوال و شیشه ای
  10. آب بندی مکان ها و سطوحی که در معرض آب، هوا، گرد و غبار و گازها قرار دارند.
  11. آب بندی و اتصال کانال تهویه صنعتی، کانال تهویه خانگی، زیر سقف سوله، ناودان و...
  • کاربرد چسب پلی اورتان کارتریج
  1. این چسب هم برای چسباندن قطعات و هم برای درزگیری و آب بندی مناسب است. برخی از کاربردهای چسب پلی یورتان کارتریج عبارتتداز :
  2. درزگیری و آب بندی
  3. چسباندن شیشه خودر
  4. چسباندن آینه 
  5. چسباندن قطعات چوبی و فلزی
  6. چسباندن چرم
  7. چسباندن سرامیک
  8. چسباندن پلاستیک
  9. و...

ضمنا لازم به ذکر است که برای درزگیری و عایق بندی صوتر و حرارتی می توانید از اسپری فوم پلی یورتان نیز استفاده نمایید.

مزایای چسب پلی اورتان چیست ؟

در این بخش با برخی از مزایای چسب پلی یورتان سوسیسی آشنا می شویم :
  • قدرت چسبندگی زیادی به فلزات، فولاد، پی وی سی، اچ دی پی ای، بتن، سنگ، گچ، آجر و ... دارد.
  • حجم گسترش عایق این چسب ها بسیار زیاد است.
  • در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند.
  • این چسب ها غیرسمی هستند، مخصوصا در محل هایی که آب وجود دارد.
  • نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی مثل هیدروکلریک، کربنات سدیم، هیدروکسید پتاسیم و سایر مواد شیمیایی (به غیر از اسیدها و مواد قلیایی غلیظ) مقاومت بالایی دارند.
  • نوع کالباسی آن نحوه استفاده آسانی دارد. چسب پلی اورتان را می توان به راحتی در گان تزریق قرار داده و از آن استفاده کرد.

معایب چسب پلی اورتان

همه چسب ها در کنار مزایایی که دارند ممکن است معایبی نیز داشته باشند. معایب چسب پلی یورتان عبارت است از :
  1. ایزوسیانات ها با اب واکنش می دهند وبا آن گاز دی اکسید کربن به دست می اید ، این گاز برای چسباندن سطوح به یکدیگر مشکل ایجاد می کند.
  2. چسب های پلی اورتان قبل از ژلاسیون دارای و یسکوزیته کم بوده و سیال می باشند، در نتیجه تشکیل اتصال چسبی با ضخامت دلخواه ،کمی سخت است . این مشکل  معمولا با اضافه نمودن 6 الی 12 درصد الیاف نایلون به فرمول چسب برطرف می شود.
  3. مسئله دیگر مربوط به تشکیل مناطق بلوری در پلی اورتان هنگام ذخیره سازی (نگهداری دراز مدت) آن است که باید از آن جلوگیری شود.
  4. این چسب ها با وجود اینکه در درجه حرارت های پائین (حتی زیر صفر) خواص مکانیکی خوبی دارند، اما در درجه حرارت های بالا این خواص را از دست می دهند.

نحوه استفاده چسب پلی اورتان سوسیسی

در این بخش، نحوه کار با چسب پلی اورتان سوسیسی را گام به گام مرور خواهیم کرد :
  • برای استفاده از این نوع چسب می بایست از تفنگ (گان) مخصوص استفاده کنید.
  • انگشت شست خود را روی ماشه پیستون تفنگ قرار دهید تا میله پیستون به طور کامل پایین بیاید تا بتوانید چسب سوسیسی پلی اورتان را در محفظه تفنگ تزریق چسب قرار دهید.
  • پس از انجام مرحله قبلی، چسب قرار داده شده در تفنگ تزریق را 10 الی 15 سانتی متر بیرون بیاورید و با یک انبردست یا کاتر، گیره چسب را که به سر فویل آلومینیومی متصل شده، جدا کنید. سپس قیف پلاستیک را به قسمت بریده شده چسب بچسبانید و داخل تفنگ تزریق قرار دهید.
  • یک هولدر فلزی در سر رزوه خودر تفنگ تزریق وجود دارد، آن هولدر را ببندید تا چسب آماده تزریق به سطح مورد نظر گردد.
توجه : پس از اتمام کار حتما ماشه خلاص کردن پیستون گان (تفنگ) تزریق را فشار دهید تا فشار وارد بر پیستون از روی چسب خارج شده و مانع هدر رفتن چسب شود.

نحوه استفاده چسب پلی اورتان کارتریج

در این بخش نحوه کار با چسب پلی یورتان کارتریجی را خواهیم آموخت :
  • در مرحله اول می بایستف تفنگ (گان) مخصوص این نوع چسب را خریداری نمایید. البته لازم به ذکر است که می توانید از تفنگ تزریق چسب آکواریوم یا همان گان تزریق درزگیر نیز استفاده کنید.
  • برای شروع به کار سر پلمپ فلزی کارتریج را با استفاده از نازل پلاستیکی سوراخ کنید. پس از سوراخ کردن سر پلمپ فلزی کارتریج، نازل پلاستیکی را روی کارتریج قرار دهید و سپس چسب را با نازل در داخل تفنگ تزریق قرار دهید.
  • سپس با فشاری که به دسته تفنگ (گان) تزریق چسب وارد می کنید، می توانید چسب را به مقدار دلخواه بیرون آورده و استفاده کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد چسب پلی یورتان چیست و چه کاربردهایی دارد ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح