مانومتر چیست ؟ انواع مانومتر و کاربردهای آن

یکی از دستگاه هایی که برای اندازه گیری فشار به کار می رود مانومتر است , که با آن فشار گاز را اندازه گیری می کنند و دارای یک نمایشگر عقربه ای می باشد .
مانومتر دستگاهیست که برای اندازه گیری فشارگاز استفاده می شود و در انواع مختلفی با کاربردهایی متفاوت تولید و به بازار عرضه می گردند.
نحوه ی کار با مانومتر به شرح ذیل میباشد:
مانومترها گروهی از گیج ها هستند که وظیفه اندازه گیری فشار گاز یا مایع درون یک منبع یا یک لوله را به عهده دارند . نحوه کار آن ها به این گونه است که فشار درونی جسم مذکور را با فشار بیرونی مقایسه میکند , معمولا برای این کار یک منبع شبیه سازی شده ازفشار هوای اتمسفر در آن قرار داده شده است وساده ترین شیوه کار آن ها استفاده از پیزومتری  لوله ای  است که بر روی یک پایه قرار دارد و مایع را نگه می دارد.
رایج ترین مانومترها مانومترu شکل هستند که لوله آن از یک طرف آزاد و از طرفی به منبع گاز وصل میباشد . میزان فشار درون لوله با فشار منبع مقایسه می شود و اگر میزان فشار مایع درون یک واحد لوله از مایع منبع بیشتر باشد , بدین ترتیب مایع درون لوله پایین میرود و مایع منبع بیشتر خواهد شد و به این شکل میزان فشار مایع درون لوله اندازه گیری می شود.
روش اندازه گیری فشار با فشار سنج
مقیاسی برای اندازه گیری فشار بر روی مانومتر وجود دارد که اندازه گیری اختلاف ارتفاع مایع در هر دو ستون را میسرمیسازد . برای محاسبه فشار مطلق , می توان چگالی مایع را در فشار سنج بررسی و مشخص نمود . با مانومتر می توان متغیر هایی مانندسطح مایع , سرعت , گاز و ارتفاع را هم به صورت غیر مستقیم اندازه گیری کرد.
چند نوع فشار سنج وجود دارد؟
مانومتر ها در مدل های مختلفی بسته به نوع کارکرد و استفاده از آن ساخته و طراحی می شوند که به شرح ذیل می باشد:
1-مانومتر روغنی
در بعضی از تجهیزات که در موقع کار لرزش زیادی را به همراه دارند،باید از مانومتر دقیق تری استفاده نمود , مانومتری که مقادیر را به صورت دقیق نشان دهد  برای این کار مانومتر روغنی انتخاب مناسبی می باشد.
2-مانومتر دیجیتال
فشار سنج دیجیتالی فشار سنجی می باشد که مقدار فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایش نشان می دهد.
3-مانومتر اکسیژن
 مانومتر اکسیژن یک قطعه ای است که بالای خروجی کپسول اکسیژن نصب شده ،این مانومترها میزان اکسیژن ورودی و خروجی را مشخص می کند و فرد میتواند به راحتی آن را تنظیم نماید.
مانومتر چیست ؟
مانومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود و با آن فشار گاز را از طریق آب یا جیوه اندازه گیری می کنند.
کاربرد مانومتر چیست ؟
استفاده در صنایعی مانند موشک ، کشتی که تغییر فشار را متناسب با ارتفاع اندازه گیری می کنند ، سنجش ارتفاع از سطح دریا ، سنجش عمق و ارتفاع مایعات
انواع فشار سنج مانومتر کدام اند ؟
مانومتر روغنی ، مانومتر دیجیتالی ، مانومتر اکسیژن
ارسال نظر / پرسش در مورد مانومتر چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح