انواع کپسول آتش نشانی و اجزای آن

کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده می شود و با توجه به نوع آتش ، ترکیبات مختلفی مانند پودر و گاز و گاز دی اکسید کربن را با فشار روی آتش منتقل می کند ، شکل ظاهری کپسول های آتش نشانی به صورت استوانه ای و فلزی محکم است که در داخل آن با یک آب و یک ماده خفه کننده مانند دی اکسید کربن پر شده ، بالای این کپسول یک اهرمی قرار داده شده ، که وقتی آن را فشار دهید مواد با فشار زیادی از کپسول خارج می شود .
امروزه صدها کارخانه در دنیا با نام های مختلف و استانداردهای متفاوت انواع کپسول های آتش نشانی را تولید و روانه بازار می کنند. در این کپسول ها یک لوله ، مخزن تحت فشار  را به قسمت بالای کپسول اتصال داده و یک شیر فنری نیز ارتباط بین لوله را با دهانه خروجی مسدود می کند . در قسمت بالای سیلندر ، سیلندر کوچکی نیز وجود دارد که با گازهای فشرده مانند دی اکسید کربن پر می شود و یک شیر ، از انتشار دی اکسید کربن جلوگیری می کند .
برای خاموش کردن آتش نیاز به کپسول آتش نشانی است که در مدل های مختلف با کاربردهایی متفاوت تولید و به بازار عرضه می شوند.
برای این که بتوانید از کپسول آتش نشانی در زمان مورد نیاز استفاده کنید ابتدا باید ضامن کپسول را کشیده و اهرمش را فشار دهید این اهرم به میله فشار می آورد و مسیر خروجی را باز می کند و این عملکرد باعث می شود گاز فشرده شده بر اثر فشار و نیرویی که از مخزن به دهانه خروجی منتقل می شود خارج شود .
انواع کپسول ها (خاموش کننده ها )
1-کپسول های آتش نشانی آب
2-کپسول آتش نشانی محتوی پودر
3-کپسول آتش نشانی محتوای کف
4-کپسول آتش نشانی محتوای گاز
تامین فشار در خاموش کننده ها :
جهت خاموش شدن آتش و پرتاب آن به سمت آتش نیاز به فشار است ، این فشارها از روش های مختلفی ایجاد می شوند که به شرح ذیل می باشد :
  • فشار یک گاز بی اثر CO1 یا N1 موجود در محفظه کاتریج
  • فشار یا گاز حاصل از واکنش دو مواد شیمیایی
  • فشار به روش کمپرس کردن هوا به درون بدنه و تحت فشار قرار دادن آن
  • فشار درونی ماده خاموش کن

شدت پرتاب خاموش کننده ها :

برای این که بتوان بدون نزدیک شدن به آتش ، مواد ضد حریق را بر روی آتش پاشید در استاندارد ها ،حداقل متراژ پرتاب مد نظر گرفته شده که این فاصله در خاموش کننده ها متفاوت است ومعمولا از 1 تا 10 متر می باشد .برای مثال : در استانداردی برای خاموش کردن آب ، اگر آب به صورت جت پرتاب شود 10 مترو اگر به شکل اسپری FOG پرتاب شود حداقل 1 متر در نظر گرفته شده است .

انواع خاموش کننده های آبی :

  • آب و گاز
  • آب و هوا
  • سودا اسید

کپسول آتش نشانی سودا اسید از قدیمی ترین خاموش کننده های دستی به شمار می آید که در ساختمان های عمومی ، منازل و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند .

کپسول آتش نشانی آب و گاز

در این نوع خاموش کننده ، تعداد زیادی از نقص های دستگاه سودا اسید برطرف شده است و بیشترین ظرفیتش دو گالنی و مشخصات فنی آن شبیه خاموش کننده سودا اسید می باشد و ودر عرض 16 ثانیه مواد را تخلیه می کند در زمان عادی و شارژ کامل آن 11 درصد (آب خاموش کننده ) باید تخلیه شود . جهت تامین فشار مورد نیاز در این خاموش کننده از گاز CO1  تحت فشار که در یک سیلندر کوچک ذخیره شده و در درون بدنه قرار می گیرد استفاده می گردد . همچنین یک سوم از حجم این خاموش کننده برای انبساط گاز مد نظر گرفته شده و نباید کامل آن را از آب پر کرد و اگر نیاز بود می توانید به آن ضد یخ اضافه کنید و در زمان عدم نیاز ، می توان آن را سروته نگه داشت تا فقط گاز آن خارج شود .

کپسول آتش نشانی آب و هوا

از نام این خاموش کننده مشخص است که مواد داخلی آن از آب و هوا تشکیل شده ، بدنه این خاموش کننده بر اثر هوای فشرده تحت فشار داخلی قرار می گیرد به همین دلیل ، بدنه آن از نوع قبلی بیشتر مقاوم است در استاندارد ها برای بدنه آن مقاومتی حدود 16 psi  و 166 اتمسفر مد نظر گرفته می شود و با این مقدار فشار ، آزمایش می گردنداین نوع دستگاه ها را به راحتی می توان کنترل کرد ، اکثر این کپسول ها دارای ظرفیت دو گالن می باشد که با فشار سنجی که بر روی آن ها نصب شده ، فشار درون این مخزن را نشان می دهد این مخازن به علت این که فاقد هرگونه سوپاپ اطمینان جهت کنترل فشار مخزن می باشند در صورت افزایش فشار داخلی گیج منفجر شده و از هم پاشیده می شود ، پس این امر باعث کاهش ناگهانی فشار می گردد .  از این رو برخی از تولید کنندگان این درجه را حذف کرده و سیلندر را به یک سوپاپ که وسیله ای جهت تصفیه هوا و کنترل فشار می باشد مجهز می کنند و به وسیله یک مانومتر فشار را اندازه می گیرند.

کپسول آتش نشانی پودری

در سال های گذشته جهت خاموش کردن آتش ها از قوطی های کوچک در بازی که با پودر شیمیایی پر شده و در مواقع آتش سوزی توسط افراد بر روی آتش پاشیده می شد استفاده می کردند اما ، کارایی خاصی نداشت و در بیشتر موارد ناکام بود . بعد ها نوعی دیگر از این آتش خاموش کن ها طراحی شد که با قوطی هایی ساخته شده بودند که به محض پرتاب بر روی آتش از هم پاشیده و سبب اطفاء حریق می شد . اما این روش هم علی رغم هزینه بیشتر کارایی بالاتری نسبت به روش گذشته نداشت ، روش دیگری که همان سیلندرهای تحت فشار بود  اختراع شد که کارایی بسیار بیشتری داشت ، این سیلندرها با مواد مختلفی پر می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند .

خاموش کننده پودر و گاز

فشار لازم برای خارج شدن پودر از گاز ذخیره می شود و در نوع بزرگتر نازل در انتهای لوله لاستیکی نصب می گردد در این نوع خاموش کننده به دلیل این که تحت فشار می باشد احتمال این که پودر فشرده شود وجود دارد بنابراین بهتر است پس از برداشتن خاموش کننده از محل نصب آن را یک بار سروته کنید .

انواع کپسول آتش نشانی و خاموش کننده پودر گاز

  • خاموش کننده پودر و گاز کاتریج خارج
  • خاموش کننده های پودر و گاز کاتریج داخل
  • خاموش کننده پودر و گاز کاتریج خارج

در مدل هایی که کاتریج خارج از استوانه تعبیه شدند کاتریج که برای خارج شدن گاز لازم است به سیلندر پیچ شده که عملکرد آن ها به سه نوع ضربه ، فلکه و اهرم تعیین می شود این نوع کاتریج ها دارای سوپاپ ایمنی در جهت مخالف تخلیه گاز که در صورت افزایش فشار داخلی از حد تعیین شده به صورت مکانیکی عمل کرده و گاز تخلیه می شود و همانطور که می دانید سوپاپ های ایمنی و یا همان سوپاپ اطمینان امن ترین روش کنترل فشار یا کنترل به صورت مکانیکی و حتی الکترونیکی می باشد .

خاموش کننده های پودر و گاز کاتریج داخل :
در این نوع کاتریج گاز Co1 در داخل بدنه و زیر در پوش قرار دارد که با زدن ضربه یا فشار روی اهرم راه خروج گاز کاتریج باز و گاز وارد بدنه می گردد بدنه این نوع خاموش کننده دارای سوپاپ ایمنی است و این سوپاپ روی در پوش آن ها نصب می شود نوع این سوپاپ ها فنری بوده و در صورت فشار زیاد گاز ،اعم از پر کردن پودر فشار زیادی را تخلیه می کند.
کپسول آتش نشانی چیست ؟
کپسل آتش نشانی برای خاموش کردن حریق استفاده می شود و با توجه به نوع آتش این کپسول انواع و ترکیبات مختلفی دارد.
از کجا می توان خاموش کننده کارتریج استفاده کرد ؟
از این خاموش کننده می توان در همه جا استفاده کرد.
فشار co2 و خاموش کننده ها چقدر است ؟
co2 در خاموش کننده 55 بار ذخیره می شود در صورتی که فشار در خاموش کننده های فشار ذخیره شده حدود 12 بار است.
کاربرد کپسول آتش نشانی co2 چیست؟
کپسول اتش نشانی برای خاموش کردن حریق مایعات ، لوازم برقی و مواد کربن دار استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد معرفی انواع کپسول آتش نشانی و اجزای آن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح