مته کبالت چیست ؟ مزایا و معایب مته کبالت

مته کبالت از چند درصد آلیاژ کبالت ساخته شده که برای سوراخکاری فلزات استفاده می شود و افراد حرفه ای بر اساس نیاز و استحکامی که مد نظر دارند از این ابزار برای سوراخکاری فلزات در سایزهای مختلف استفاده می کنند. در این صفحه قصد داریم در مورد مته کبالت دار چیست ؟ مزایا مته کبالت و هر آنچه که در مورد آن باید بدانید توضیحات کامل و جامع تری را ارائه دهیم . توصیه ما به شما قبل خرید این محصول مطالعه مقاله مته کبالت چیست ؟ می باشد.

مته کبالت از درصدی آلیا/ژ کبالت ساخته شده و برای سوزاخکاری فلزات مناسب است

مته کبالت چیست ؟

منظور از مته کبالت چیست ؟ این محصول آلیاژی از جنس کبالت دارد. فلز کبالت ، دارای استقامت بسیار بالایی است که باعث می‌شود در سوراخ کردن سطوح سخت آسیب نبیند و کار سوراخ کردن سطوح سخت به ‌راحتی انجام شود. در واقع این این ابزار سخت ترین  نوع مته محسوب می شود. به دلیل مقاومت بالای آن ها، معمولاً برای سوراخ کردن سطوح آهنی کاربرد دارند.همچنین این ابزار ، دارای دمای ذوب بالایی هستند که در هنگام سوراخ‌ کاری با دمای بالا به آن‌ها آسیبی نمی‌رسد. معمولا به عنوان مته سوراخکاری فولاد استفاده می شود و به دلیل مقاومت بالا قابلت خم شدن را ندارند. اما شکستگی در  آن ها امری شایع است و معمولا زمانی که به آن  فشار زیادی وارد شوند، می‌شکنند.
گردبر آهن کبالت یکی دیگر از کاربردی ترین ابزار برای سوراخکاری به صورت دایره ای می باشد و برای سطوحی همچون فولاد، چدن و آلومینیوم استفاده می‌شود و از درصدهای مشخصی از کبالت ساخته شده اند.
بیشتر بدانید : مته الماسه چیست ؟

مزایا مته کبالت

مزایا مته کبالت به شرح ذیل می باشد:
  • این ابزار در برابر سایش و خوردگی مقاومت بالایی دارد.
  • استفاده از 3 تا 8 درصد کبالت باعث شده تا دوام بیشتری در سوراخکاری داشته باشد که از مهم ترین مزایا مته کبالت در راستای افزایش طول عمر آن محسوب می شود.
  • استحکام بالای آن در برابر خوردگی باعث شده تا از آن برای سوراخکاری سطح های سخت مانند فولادهای ضد زنگ و چدن استفاده شود.
  • به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت ، هیچ آسیبی به آن پس از داغ شدن در حین سوراخکاری نمی رسد.
  • به دلیل دارا بودن شیار و دندانه های کوچک بسیار کمتر در حین کار گیر می کند.

مته کبالت در برابر سایش و خوردگی مقاومت بالایی دارد

معایب مته کبالت

در کنار مزایا مته کبالت ، معایب هایی نیز وجود دارد به طور کلی هر محصولی دارای مزایا و معایب هایی است که شامل این ابزار نیز می شود.
معایب مته کبالت به شرح ذیل می باشد :
  1. این محصول نسبت به سایزهایی که دارد از نظر قیمت گران تر می باشد.
  2. برای مصارف عمومی قابلیت استفاده را ندارد و مناسب نمی باشد.
  3. از نظر قیمت نسبت به نوع hss  گران تر می باشد.

کاربرد مته کبالت

اصلی ترین کاربرد مته کبالت ، سوراخکاری فلزات سخت مانند استیل و فولادهای آلیاژی می باشد. با این حال این محصول می تواند موادهای نرم تر که از سختی کم تری برخوردارند مانند آلومینیوم ، مس ، برنز و تیتانیوم را سوراخکاری کند. لازم به توضیح است که این ابزار برای سوراخکاری چوب و یا پلاستیک هیچ کاربردی ندارد و توصیه نمی شود.

این ابزار سوراخکاری ، به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و قابلیت سوراخکاری فلزات سخت در صنایع های مختلف بسیار کاربرد دارد و از طول عمر بالایی برخوردار می باشد. برخی از مهم ترین کاربرد مته کبالت در صنایع مختلف به شرح ذیل می باشد :

کاربرد مته کبالت در صنعت خودرو سازی
در صنعت خودروسازی قطعات فلزی با دقت و سرعت بالایی باید سوراخکاری شوند از این رو این ابزار برای سوراخکاری فلزات سخت در این صنعت مناسب و کاربردی است.
کاربرد مته کبالت در صنعت هوا فضا
در صنعت هوا فضا از فلزات بسیار سبک و مقاوم استفاده می کنند و به دلیل مقاومت بالای این ابزار در برابر حرارت و آلیاژهای خاص ، کاربرد وسیعی در تولید قطعات هوا فضا دارد.
کاربرد مته کبالت در صنعت نفت و گاز
در صنعت نفت و گاز نیاز به حفاری های بسیار دقیق است. این ابزار سوراخکاری مهم ترین ابزار برای حفاری و پردازش این مواد محسوب می شود.

مقاوم ترین مته برای سوراخکاری

برای سوراخکاری سطوح سخت مانند فلز و آهن نوع کبالت مقاوم ترین مته برای سوراخکاری محسوب می شود چرا که نوع کبالت از نوع hss   است و نسبت به hss های معمولی در برابر حرارت دوام بیشتری دارد بدین معنی ، که اگر دریل با سرعت بالا سطوح سخت را سوراخکاری کند نوع کبالت به راحتی می تواند گرمای زیاد در حین سوراخکاری تحمل کند .
این ابزار به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی از محبوبیت خاصی در بین مصرف کنندگان قرار دارد .
نتیجه گیری
با توضیحات در مورد مزایا و معایب مته کبالت نتیجه می گیریم که این محصول مزیت های بیشتری نسبت به معایب هایش دارد و می توان از آن استفاده های مکرری نسبت به سایر محصولات مشابه برای سوراخکاری سطح های سخت مانند فلزات داشت.
بیشتر بدانید : کبالت چیست ؟
آیا مته کبالت در برابر حرارت بالا مقاوم است ؟
بله. مته کبالت دوام زیادی در برابر دمای بالا دارد به همین دلیل برای سوراخکاری سطوح سخت مانند فلز مناسب است.
سرعت کار مته کبالت به چه چیزی بستگی دارد؟
به نوع جنس فلز و قطر مته بستگی دارد.
مته های کبالت دارای چند درصد کبالت می باشند؟
معمولا این مته ها دارای 5 الی 8 درصد کبالت هستند و هرچه کبالت بیشتری در آن استفاده شود در برابر حرارت مقاوم تر هستند.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته کبالت چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح