مته مرغک چیست ؟ کاربرد مته مرغک در تراشکاری

در بیشتر قطعات های صنعتی سوراخ هایی وجود دارد ، این سوراخکاری به روش های مختلفی انجام می شود یکی از متداول ترین و دقیق ترین روش هایی که برای سوراخکاری قطعات های صنعتی و تراشکاری از آن استفاده می شود مته مرغک است. در این صفحه قصد داریم در مورد مته مرغک چیست ؟ انواع و کاربرد مته مرغک و هر آنچه که باید در مورد این مته بدانید توضیحات کامل و جامع تری را ارائه دهیم بنابراین اگر برای سوراخکاری قطعات صنعتی به این ابزار نیاز دارید بهتر است قبل استفاده اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مته مرغک یکی از دقیق ترین ابزاری است که برای سوراخکاری قطعات صنعتی و تراشکاری استفاده می شود

مته مرغک چیست ؟

مته مرغک چیست ؟ این ابزار برای ایجاد سوراخ و حفره بر روی سطح یک قطعه استفاده می شود. ایجاد این حفره برای شروع مراحل سوراخکاری ضروری است و برای ایجاد سوراخ کاری های دقیق و ظریف با استفاده از دریل بسیار کاربرد دارد. مهم ترین ویژگی آن انجام سوراخ کاری دقیقا در مرکز قطعه مورد نظر می باشد. در حقیقت می توان گفت که بدون این ابزار ایجاد یک سوراخ کاری دقیق در مرکز قطعه کار بسیار سخت خواهد بود. سه نوع این محصول با سایزبندی مختلف وجود دارد. نوع a ،  نوع b و نوع r می باشد.

برای مشخص کردن دقیق مرکز سوراخکاری از مته مرغک استفاده می شود

بیشتر بدانید : مته آهن چیست ؟

انواع مته مرغک

انواع مته مرغک از نظر شکل ظاهری به سه دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح ذیل می باشد:
نوع a  مته مرغک بدون خزینه محافظ با زاویه مخروط 60 درجه 
این ابزار می تواند سوراخی با زاویه 60 درجه ایجاد کند و دارای استاندارد din333  می باشد و برای تراشکاری و فرزکاری بسیار کاربرد دارد.
نوع b  مته مرغک با زاویه مخروط 60 درجه و زاویه خزینه 120 درجه
این ابزار علاوه بر ایجاد سوراخ با زاویه 60 درجه در شروع عملیات سوراخکاری می تواند با زاویه 120 درجه برای محافظت از سوراخ اصلی را ایجاد کند. این ابزار زمانی کاربرد دارد که قصد دارید از سوراخ های ایجاد شده در مراحل های مختلف استفاده کنید. لبه های تیزی که در نوع A  ایجاد می شود ممکن است در استفاده های مجدد آسیب ببیند به همین دلیل باید از نوع b  استفاده کنید که لبه های انتهایی آن بازتر می باشد و مانع آسیب به قطعه کار می شود.
اجزای تشکیل دهنده نوع b
  • در قسمت ابتدایی دارای یک ابزار کوتاه با زاویه 120 درجه می باشد و با این ابزار شروع سوراخکاری انجام می شود.
  • بخش ثانویه در امتداد قسمت ابتدایی این ابزار قرار دارد و زاویه 60 درجه خزینه ای که ایجاد می کند.
  • بخش ثانویه که در امتداد بخش دوم قرار دارد با زاویه 120 درجه به لبه سوراخ مخروطی ایجاد شده فضایی با زاویه 120 درجه ایجاد می کند 
نوع r  مته مرغک قوسدار
این ابزار از نظر جنس ساختاری نیز با یکدیگر متفاوت اند و به سه دسته از نظر جنس بدنه تقسیم بندی می شوند:
انواع مته مرغک hss 
این ابزار از جنس فولاد تندبر hss  ساخته شده و برای سوراخکاری قطعاتی که جنس سختی ندارند کاربرد دارد و دارای یک قوس می باشد و برای ایجاد سوراخ با انحراف استفاده می شود. اگر قصد دارید سوراخ ایجاد شده یک لبه تیز نداشته باشد این ابزار می تواند خزینه محافظ را در یک مرحله ایجاد کند و ترکیبی از کاربرد نوع a و b  می باشد. تفاوت این ابزار با نوع a  و b در این است که در نوع a  و b  فقط مرغک هایی با زاویه 60 درجه می توانستید داخل سوراخ داشته باشید اما به خاطر قوس ایجاد شده با نوع r  مرغک های 90 درجه نیز ایجاد کنید.
کاربرد مته مرغک نوع r
  1. ایجاد سوراخکاری مرغک با خزینه محافظ مناسب برای تراشکاری و فرزکاری مربوط به قطعه
  2. قابلیت استفاده از مرغک ها با زاویه 60 تا 90 درجه
  3. قابلیت استفاده در قطعات سبک با دقت بالا به علت عدم استحکام در قطعه های سنگین
  4. مرغک اگر با زاویه خاص وارد سوراخ شود با داشتن قوس با یکدیگر درگیر می شوند و از درگیری با قطعه کار کم می شود.

مته مرغک انواع مختلفی دارد

انواع مته مرغک کبالت دار
درصد کمی از این نوع ابزار مانند مته کبالت دار دارای کبالت می باشد و وجود کبالت مانع سوختن آن در برابر حرارت زیاد می شود از این رو برای سوراخکاری فولادهای سخت و ضد زنگ این ابزار کاربرد دارد البته نسبت به نوع hss  کمی شکننده تر می باشد.
انواع مته مرغک کارباید دار
جنس بدنه این ابزار از کارباید ساخته شده و برای سوراخکاری قطعات سخت کاربرد دارد و بسیار شکننده می باشد و از نظر قیمت نیز نسبت به سایر انواع مته مرغک گران تر است
بیشتر بدانید : مته کبالت چیست ؟

کاربرد مته مرغک در تراشکاری

کاربرد مته مرغک در ماشین های تراشکاری بسیار دیده می شود. شکل ساختاری آن به صورت دو سر است که هر دوی آن ها قابلیت استفاده سوراخکاری را دارند به طوری که یک سوراخ ریز مخروطی شکل ابتدا ایجاد می کند تا از لغزش جلوگیری شود. به طور کلی این ابزار برای مشخص کردن دقیق مرکز سوراخ و جلوگیری از لغزش روی قطعه کار استفاده می شود. برای مثال اگر قصد سوراخکاری یک شفت را دارید اگر مرکز سوراخکاری به طور دقیق انجام نشود باعث یکنواخت نبودن سوراخ در قطعه مورد نظر می شود و در آخر هنگام چرخش لنگ خواهد زد. بنابراین این ابزار نقش مهمی برای سوراخکاری دقیق در مرکز قطعه کار دارد و با توجه به نیاز کاربر از جنس و مدل های مختلفی ساخته می شوند.

بیشتر بدانید : تاریخچه مته

جدول استاندارد مته مرغک

ابعاد مته مرغک در انواع مختلف آن متفاوت است و سایز قطر آن ها مهم ترین بخش  ابعاد محسوب می شود. برای انتخاب درست این ابزار باید به سایز قطعه مورد نظر و قطر قطعه توجه کنید. با مطالعه جدول استاندارد مته مرغک می توانید انتخاب درستی برای خرید این ابزار داشته باشید.

جدول استاندارد مته مرغک

نحوه اتصال مته مرغک با دستگاه تراش

  • قطر قطعه کار را با ابزاری به نام کولیس اندازه گیری کنید و با توجه به قطر قطعه کار انواع مته مرغک مناسب را انتخاب کنید.
  • به نوک این ابزار توجه داشته باشید که خراب نباشد و سالم باشد و از استفاده نوک های شکسته خودداری کنید.
  • قطعه کار مورد نظر را با سه نظام مخصوص نگهدارنده آن ببندید و در صورت نیاز سطح قطعه را تراشکاری کنید.
  • این ابزار را به سه نظام نگهدارنده ببندید و با کلاهک ها روی دستگاه تراشکاری متصل کنید.
  • با چرخش اهرم دستگاه ، گلویی مرغک را 3 تا 5 میلی متر بیرون بیاورید و ابزار نگهدارنده را به همراه کلاهک با ضربه در آنجا میزنیم.
  • سرعت مناسب چرخش را با توجه به جنس قطعه و قطر این ابزار تنظیم کنید.
  • اهرم شروع حرکت را به سمت پایین فشار داده تا قطعه شروع به چرخش کند و اهرم قفل دستگاه مرغک را ازاد کنید و به قطعه کار نزدیک کنید و از طریق اهرم ها دستگاه تراش را قفل کنید.
  • ابزار سوراخکاری را به قطعه کار مماس کنید.
  • در آخر دستگاه تراش را بچرخانید و سوراخی با عمق مورد نظر ایجاد کنید. 
نتیجه گیری 
انواع مته مرغک برای ایجاد سوراخ دقیق روی سطح یک قطعه خاص استفاده می شود و وجود این حفره برای مراحل بعدی سوراخکاری لازم و ضروری است. جنس بدنه ، زاویه نوک با توجه به نوع نیاز افراد متفاوت است و می توانید از این ابزار در برای سوراخ کاری دقیق قطعات صنعتی استفاده کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد مته مرغک چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح