انواع اسپری تعمیرات برد + کاربرد و ویژگی آن ها

اسپری، یکی از تجهیزات مورد نیاز در صنعت الکترونیک و تعمیرات برد است که مهندسان و تعمیرکاران از آن استفاده می کنند. اسپری فریز، اسپری خشک، اسپری چرب و اسپری پاک کننده فلاکس از جمله اسپری های کاربردی در صنعت الکترونیک و تعمیرات برد محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم را در رابطه با انواع اسپری تعمیرات برد در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اسپری یکی از تجهیزات مورد نیاز تعمیرات برد است

انواع اسپری برای تعمیرات برد

در این قسمت انواع اسپری مورد نیاز در صنعت الکترونیک و تعمیرات برد را معرفی می کنیم و سپس در بخش های بعدی به صورت مفصل و جداگانه درباره هر یک صحبت خواهیم کرد :
  • اسپری تمیزکننده برد الکترونیک
  • اسپری فریز برد
  • اسپری کنتاکت شور خشک : از این اسپری می توان برای پاک کردن تمامی لکه های چربی موجود در سطح برد استفاده کرد.
  • اسپری کنتاکت شور چرب : از این اسپری علاوه بر تمیز کردن برد و قطعات الکترونیکی برای روان سازی قطعاتی همچون ریل های کشو، روان سازی درب ( جلوگیری از صدای جیر جیر کردن درب ) و ... نیز استفاده می شود.
  • اسپری پلاستیک
  • اسپری پاک کننده فلاکس

اسپری تمیزکننده برد الکترونیک چیست ؟

جهت انجام لحیم کاری با کیفیت می بایست سطح کار تمیز باشد. وجود هر گونه آلودگی، گرد و غبار و چربی، از کیفیت لحیم کاری می کاهد، در نتیجه اتصالات خوبی نخواهید داشت. برای تمیز کردن سطح برد و محل لحیم کاری می توان از اسپری کف تمیز کننده برد ، مایع فلاکس و یا حتی روغن لحیم استفاده کرد. ما قبلا در مقالات دیگر به روغن لحیم و مایع فلاکس پرداخته ایم. قرار است در این قسمت بیشتر با اسپری تمیزکننده برد الکترونیک آشنا شویم.
از اسپری تمیزکننده سطوح برای افزایش کیفیت لحیم کری استفاده می شود
اسپری کف تمیز کننده برد ، یکی از بهترین ابزار پاکسازی محیط لحیم کاری، حذف رسوبات و اکسیدهای موجود در سطح کار است. موادی که برای ساخت تمیزکننده سطح برد استفاده می شود هیچ آسیبی به برد وارد نمی کند و شما می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این اسپری ها انواع لکه های چربی و گرد و خاک را از سطح کار تمیز می کنند و سطح مورد نظر را برای یک لحیم اری با کیفیت آماده می کنند. این اسپری ها در انواع مختلف و با برندهای مختلف در بازار موجود هستند. قبل از اقدام به خرید این اسپری ها بهتر است ابتدا ویژگی ها، معایب و مزایای آن ها را بشناسید و سپس اقدام به خرید نمایید.

اسپری فریز چیست و چه کاربردی دارد ؟

یکی دیگر از اسپری های مخصوص تعمیرات برد و لحیم کاری، اسپری فریز می باشد. از این اسپری برای عیب یابی بردهای موبایل استفاده می شود.
این اسپری دمای برد گوشی و سایر قطعات الکترونیکی را تا 50- درجه و حتی دماهی پایین تر کاهش می دهد و باعث یخ زدگی موقت برد و آی سی های گوشی می شود. پس از یخ زدن برد با اتصال برد گوشی به کابل مخصوص و منبع تغذیه، قسمت فریز شده آب می شود و به راحتی می توان محل اتصالی و ایراد روی برد را شناسایی کرد. 
اسپری فریز یکی از تجهیزات تعمیرات برد است
این محصول به صورت مایع است و زمانی که به محل مورد نظر پاشیده می شود، هیچ آسیب، مشکل و خطری برای قطعات ایجاد نمی کند. 
و اما کاربرد اسپری فریز
  • برای کاهش دمای قطعات حساس پس از مونتاژ یا دمونتاژ و یا در تست عملکرد مدار در دماهای پایین مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یکی از بهترین و ساده ترین راه های تشخیص قطعه خراب در مدار استفاده از همین محصول است. به این منظور کمی از اسپری روی برد پاشیده شده و بعد ولتاژ به برد اعمال می شود. همانطور که می دانید، قطعاتی که جریان بیشتری مصرف می کنند، سریع تر گرم می شوند، پس سطح قطعه معیوب زودتر از بقیه قطعات ذوب می شود. به این ترتیب با کمک این اسپری، قطعه معیوب خیلی سریع و راحت شناسایی می شود.
  • عملکرد بسیار خوب و سریعی در جدا کردن چسب از روی سطح برد و قطعات دارد. در واقع با این چسب ها می توان چسب را از روی برد یا قطعات جدا کرد.
  • این اسپری به عنوان محافظ در برابر حرارت هیتر و هویه عمل می کند.
  • عیب یابی قطعات کوچک مثل قطعات موبایل بسیار دشوار است. استفاده از این اسپری عیب یابی قطعات کوچک را نیز تسهیل می کند.
  • وقتی اسپری روی برد پاشیده می شود و برد و قطعات روی آن فریز می شوند، باعث نمایان شدن ترک های ریز می شود

ویژگی های اسپری فریز

این اسپری از گاز مایع آیروسل برخوردار است و این ماده حلال در عیب یابی قطعات الکترونیکی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول کاربردی در صنعت الکترونیک، کاملا خالص و غیر قبل اشتعال است و در زمان بسیار کوتاهی موجب فریز و انجماد برد می شود. علاوه بر این پس از آب شدن، ردی از آن روی برد باقی نمی ماند. استشمام این اسپری هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد و با محیط زیست نیست سازگار می باشد.

اسپری تعمیرات موبایل

برای تشخیص عیب یابی گوشی تعمیرکاران موبایل ، از اسپری تعمیرات موبایل استفاده می کنند. این محصول از گاز مایع آئروسل ساخته شده و با استفاده از آن دمای برد گوشی شما تا -60 درجه کاهش می یابد و این ویژگی باعث یخ زدگی موقت برد گوشی می شود و با استفاده از کابل مخصوص می توانید به راحتی مشکلات برد و آی سی های گوشی موبایل را تشخیص دهید. اسپری فریز ولف استار با حجم 400 میلی لیتر به عنوان بهترین اسپری تعمیرات موبایل در بازار شناخته شده است که بدون هیچ آسیبی به برد و آی سی های گوشی برای تشخیص مشکلات و خرابی گوشی های همراه استفاده می شود. این محصول علاوه بر کیفیت بی نظیرش از قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به سایر محصولات در بازار برخوردار می باشد.

چرا از اسپری فریز برای تعمیرات موبایل استفاده می کنیم؟

  • در حین لحیم کاری به عنوان یک محافظ عالی در برابر حرارت هیتر و هویه محسوب می شود.
  • برای جریان کشی و مشاهده حرارت بر روی برد می باشد
  • با استفاده از اسپری تعمیرات موبایل ، چسب ها به راحتی از روی برد و قطعات موبایل جدا می شود.
  • کاملا غیر قابل اشتعال می باشد
  • با استفاده از آن  به راحتی می توانید ترک های ریز روی برد را مشاهده نمایید.

جایگزین اسپری فریز چیست ؟

آیا برای تعمیرات موبایل و قطعات الکتریکی جایگزین دیگری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که جایگزین اسپری فریز ، گاز فندک است اما توصیه می شود از گاز فندک برای تعمیرات برد و قطعات الکتریکی استفاده نکنید چرا که گاز فندک ، قابل اشتعال است و خطر زیادی در حین استفاده دارد و امکان ایجاد مسمومیت برای استفاده کننده را دارد.به همین دلیل بهترین انتخاب برای تشخیص عیب یابی موبایل و قطعات الکترونیکی دیگر بهتر است از اسپری تعمیرات موبایلاستفاده نمایید زیرا برخلاف گاز فندک اشتعال زا نمی باشد و بدون هیچ اسیبی به قطعات می توان از آن استفاده نمود.

روش استفاده از اسپری فریز

طرز استفاده از اسپری فریز را هر تعمیرکار موبایل و یا تعمیرکاران قطعات الکتریکی باید بدانند. ابتدا قسمتی که احتمال می دهید برد معیوب است را مشخص کنید و اسپری را بر روی آن قسمت پاشش نمایید، سپس با اسپری کردن اسپری فریز ، گاز به شکل مایع در می آید و با جذب رطوبت دمای سطح تا -60 درجه سانتی گراد کاهش می یابد. کاهش دما با استفاده از این اسپری هیچ آسیبی به مدار وارد نمی کند و پس از یخ زدگی کامل می توانید کابل پاور را به گوشی متصل کنید. محلی که زودتر از همه در حال ذوب شدن بود را مشخص نمایید چرا که دلیل ذوب شدن یخ وجود گرما در آن ناحیه می باشد که پس از تشخیص نیاز به تعمیر و یا تعویض آن قطعه را دارد.

اسپری پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد ؟

رطوبت یک عامل ایجاد اختلال در عملکرد برد و قطعات نصبی روی آن است. چنانچه رطوبت زیاد باشد، باعث ایجاد رسوب بر روی برد نیز می شود. اسپری پلاستیک دقیقا ناجی همین مشکل است. 
این اسپری حاوی موادی است که قادر به ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطح برد  قطعات می باشد، به این ترتیب با کاهش اثر رطوبت بر روی بردهای الکتریکی، طول عمر برد را در محیط های مرطوب افزایش می دهد.

اسپری پاک کننده فلاکس چیست و چه کاربردی دارد ؟

پیش تر نیز اشاره کردیم که یکی از انواع اسپری ها در تعمیرات برد و قطعات الکترونیکی، اسپری پاک کننده فلاکس است.
در لحیم کاری برای حذف آلودگی ها و اکسیداسیون از مایع فلاکس استفاده می شود. مایع فلاکس نسبت به روغن لحیم راحت تر از روی برد پاک می شود، با این حال اگر اثری از مایع فلاکس روی برد بماند، این آثار به راحتی توسط اسپری پاک کننده فلاکس از روی برد پاک می شوند.
ضمنا لازم به ذکر است که اغلب اسپری های پاک کننده فلاکس موجود در بازار، بدون رنگ و شفاف هستند و پس از پاشش این اسپری بر روی برد، هیچ اثری از آن ها بر روی برد باقی نمی ماند.
علت استفاده از اسپری کنتاکت شور در تعمیرات برد چیست ؟
برای انجام لحیم کاری با کیفیت نباید هیچ گونه چربی روی برد باشد. اسپری کنتاکت شور چربی های روی برد را تمیز می کند.
دلیل استفاده از اسپری فریز در تعمیرات موبایل چیست ؟
دلایل مختلفی دارد، یکی از آن دلایل این است که در حین لحیم کاری به عنوان محافظ حرارت عمل می کند.
آیا استفاده از اسپری پلاستیک در تعمیرات برد الزامی است ؟
بله برد را از اثرات مخرب ناشی از رطوبت محافظت می کند.
اسپری پاک کننده فلاکس چه کاربردی دارد ؟
از اسپری پاک کننده فلاکس برای تمیز کردن لک های حاصل از فلاکس استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع اسپری تعمیرات برد
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح