نحوه استفاده از قیچی باغبانی + 4 روش ضد عفونی کردن قیچی باغبانی

قیچی باغبانی از یک دسته و دو عدد تیغه فلزی که کار برش و هرس شاخ و برگ درختان را انجام می دهد ساخته شده است. اگر به تازگی وارد حرفه باغبانی شده اید توصیه می شود در مورد نحوه استفاده از قیچی هرس باغبانی بیشتر بدانید. چگونه از این ابزار استفاده کنیم که به اجزای دیگر درخت آسیب وارد نشود ؟ این سوال بسیاری از افراد است که در ادامه مطالب پاسخ داده می شود.

اجزای قیچی باغبانی و نحوه استفاده ازقیچی باغبانی

نحوه استفاده از قیچی باغبانی

اولین مرحله آماده سازی قیچی
قبل از این که برش شاخ و برگ را انجام دهید ابتدا قیچی مورد نیاز خود را انتخاب کنید چرا که هر ابزار ویژگی خاص خود را دارد و برای هدفی مشخص ساخته شده اند. برای برش دو نوع قیچی وجود دارد. قیچی باغبانی بای پس به صورت تیغه یک سمته طراحی شده و برای برش چوب های تر استفاده می شود. دومین قیچی ، قیچی باغبانی سندانی می باشد که دارای تیغه ای است که در مقابل برامدگی بسته می شود این قیچی برای برش شاخه های خشک کاربرد دارد.
آماده سازی قبل کار شامل تیز کردن تیغه ، تمیز کردن و بهترین روش ضد عفونی قیچی باغبانی می باشد.
مرحله دوم قفل قیچی را باز کنید.
این ابزارها  دارای یک قفل هستند که در صورت عدم نیاز به قیچی با قفل شدن آن ایمنی کاربر تضمین می شود. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید قفل را باز کنید و باز کردن آن کار بسیار ساده ای است. کافیست دسته های آن را محکم به هم فشار دهید و قفل را در جهت خلاف عقربه ساعت بچرخانید و در آخر دسته را رها کنید.
مرحله سوم نگهداری درست دسته ها
قیچی را اگر با انگشتانتان بگیرید کمی خسته کننده است. بنابراین آن را با قاعده دست و انگشتان به طور صحیح بگیرید. برش شاخ و برگ با این ابزار همراه با حرکت های دست انجام می شود بنابراین کار با قیچی هایی که دارای دسته استاندارد هستند بسیار آسان است و مانع خستگی دست کاربر می شود.
مرحله چهارم مشخص کردن محل برش
برای این که برش دقیقی انجام شود تیغه تیز را دقیقا محل برش قرار دهید و در برخی موارد برای جلوگیری از آسیب به برگ های گیاهان ابزار را به صورت وارونه نگه دارید. این روش کم ترین آسیب را به گیاه وارد می کند.
مرحله پنجم انتخاب زاویه صحیح برای برش
برای برش چوب های خشک برش مستقیم از ساقه یا شاخه کافی است و اما برای برش چوب های خیس و تر نحوه قرار گیری آن با زاویه صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. در زاویه 45 درجه درست در پایین ترین نقطه در مقابل جوانه و بالاترین نقطه برش بالاتر از جوانه باید انجام شود. در این زاویه آب ازبخشی که برش داده شده خارج می شود و از ایجاد بیماری ها در گیاهان جلوگیری می شود.
آن را باز کنید و شاخه ها را در انتهای تیغه قرار دهید. با قرار گیری چوب داخل تیغه دسته را محکم ببندید و با اعمال فشار شاخه را برش دهید.
به طور خلاصه می توان گفت این ابزار متشکل از دو تیغه جهت برش و هرس کردن درختان می باشد و یک دسته که مانند اهرم عمل می کند.
به طور کلی  نحوه استفاده از قیچی باغبانی بدین گونه است که ابتدا ضامن دسته ها را از هم باز می کنید و سپس فنر از هم باز می شود و بعد با فشار به دسته ها عمل برش و هرس انجام می شود.
مطالعه مقاله بهترین زمان هرس درختان به شما کمک می کند تا از این ابزار در زمان مناسب برای هرس کاری استفاده کنید.

روش ضد عفونی قیچی باغبانی

رعایت نکات بهداشتی کمک چشمگیری به جلوگیری از نقل و انتقال انواع بیماری هایی که از طریق خاک به گیاهان منتقل می شود را در بر می گیرد. برای مثال شستشو و ضد عفونی کردن اکثر وسایل و ادوات باغبانی بسیار حائز اهمیت است در ادامه به نحوه ضدعفونی قیچی باغبانی می پردازیم.

  • ضد عفونی قیچی باغبانی با اسپری الکل
. الکل یک ماده ضد عفونی کننده است که می تواند باکتری ، ویروس ، قارچ ها را از روی سطوح پاک کند. 
برای این کار بهتر است پس از گذشت چند بار استفاده ،  قیچی را مرتباً با الکل مالش داده  و تمیز کنید تا هرگونه آلودگی بر روی تیغه ها پاک شود. الکل یک ماده ضد عفونی کننده است که می تواند باکتری ، ویروس ، قارچ ها را از روی سطوح پاک کند. می توانید از الکل 70 تا 75 درصد برای ضد عفونی کردن قیچی استفاده کنید.
برای تمیز کاری با الکل به دلیل اشتعال زا بودن در کنار آتش استفاده نکنید.
  • ضد عفونی قیچی باغبانی با سفید کننده
سفید کننده و یا همان وایتکس نیز یک ماده ضد عفونی کننده سطح محسوب می شود و یکی از ساده ترین روش ضد عفونی قیچی باغبانی محسوب می شود. برای استفاده از مایع سفید کننده بهتر است مقداری از سفید کننده را با آب ترکیب کنید و قیچی را به مدت 15 دقیقه داخل آب و سفید کننده قرار دهید و پس از آن با آبکشی کامل قیچی را با پارچه تمیز خشک کنید.
یکی از معایب استفاده از این محلول این است که سفید کننده ها بخارات سمی و مضری دارند که به پوست و سلامت انسان آسیب وارد می کند.
روش ضد عفونی کردن قیچی باغبانی
  • ضد عفونی قیچی باغبانی با الکیل دی متیل بنزیل آمونیوم
برخی از محققان معتقدند که محلول یک درصد آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم برای ضد عفونی کردن لوازم های باغبانی  بسیار موثر است. این ماده همان پاک کننده های خانگی می باشند که به عنوان همه منظوره از آن استفاده می کنند. لازم به توضیح است از این ماده شیمیایی بر روی لوازم های پلاستیکی و چوب استفاده نشود.
  • ضد عفونی کردن قیچی باغبانی با آب اکسیژنه
پراکسید هیدروژن 3 درصد بهترین روش برای ضد عفونی کردن قیچی باغبانی و ضد عفونی کردن دیگر ابزارها می باشد چرا که این محلول بسیار قیمت ارزانی دارد و با ترکیب آب می توانید برای ضد عفونی شدن ابزارهای بزرگتر نیز استفاده کنید. تیغه های قیچی را 20 تا 30 دقیقه در محلول خیس کنید و سپس با یک پارچه تمیز تیغه را خشک کنید.
نکته
این محلول می تواند روی لوازم های چوبی و پلاستیکی آسیب وارد کند بنابراین دسته های قیچی را آغشته به این محلول نکنید.
در اینجا سه روش ضد عفونی کردن قیچی باغبانی توضیح داده شد تا از انتقال آلودگی ها از طریق تیغه به گیاهان جلوگیری شود. البته از اسپری wd40 هم می توانید برای تمیزکاری و ضد عفونی شدن ابزار باغبانی استفاده کنید.
با مطالعه راهنمای خرید قیچی باغبانی ، بهترین خرید را انجام دهید.
ارسال نظر / پرسش در مورد نحوه استفاده از قیچی باغبانی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح