واسکازین چیست؟ تفاوت واسکازین با روغن موتور

روغن واسکازین چیست؟ همه دارندگان خودرو برای بهبود در عملکرد حرکت خودرو و طول عمر قطعات خودرو باید از روغنی به نام واسکازین استفاده کنند البته تعویض روغن واسکازین ساده نمی باشد و حتما برای تعویض آن باید به تعویض روغنی و مکانیک کاربلد مراجعه کنید. در این صفحه شما را با روغن گیربکس و یا همان واسکازین بیشتر آشنا خواهیم کرد و از اهمیت تعویض واسکازین در خودرو توضیحات بیشتری خواهیم داد.
روغن واسکازین چیست؟ واسکازین جهت بهبود در عملکرد حرکت خودرو استفاده می شود
لوازم مکانیکی مانند قطعات خودرو در کنار هم برای جلوگیری از شکستگی و خوردگی  نیاز روغن مخصوص خود را دارند. حال منظور از واسکازین چیست ؟ واسکازین مایعی به شکل روغن است که برای روان سازی چرخ دنده های داخلی یک یا چند قطعه مکانیکی استفاده می شود. واژه واسکازین کلمه ای روسی می باشد و واژه فارسی آن روغن دنده و یا روغن گیربکس است این دو واژه شاید از نظر لغت با هم متفاوت باشند اما از نظر کاربرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

گریس چیست؟ ماده دیگری به نام گریس وجود دارد که برای روان سازی قطعات های صنعتی استفاده می شود.

وظیفه واسکازین چیست ؟

همانطور که می دانید برای روان کردن قطعات خودرو از روغن های بسیاری استفاده می کنند و یکی از این روغن ها ، روغن واسکازین است. واسکازین در بهبود عملکرد خودرو نقش مهمی دارد و وظیفه آن روان و نرم کردن قطعات متحرک خودرو می باشد. استفاده از روغن واسکازین نه تنها طول عمر قطعات خودرو را بالا می برد بلکه از شکستگی و ترک خوردگی قطعه نیز جلوگیری می کند بنابراین وظیفه واسکازین روانکاری قطعات متحرک خودرو می باشد. بنابراین روغن دنده و یا همان واسکازین قطعات متحرک را در برابر فشارها محافظت می کند.

دلیل تعویض روغن گیربکس

  • در صورتی که روغن گیربکس یا همان روغن واسکازین تعویض نشود، قطعات دچار اصطکاک شده و در نتیجه ذرات کوچک فلزی وارد گیربکس می شوند و به این ترتیب عمر گیربکس کاهش می یابد.
  • روغن در گیربکس دستی، آلوده شده و موجب استهلاک قطعات خواهد شد و در گیربکس اتوماتیک، روغن به علت حرارت بالا، دچار افت کیفیت شده و به درستی عمل نخواهد کرد.
  • روغن گیربکس اتوماتیک نیز هم چون روغن گیربکس دستی، دچار آلودگی شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود.

زمان تعویض واسکازین

با تعاریفی که درباره روغن واسکازین که به انگلیسی gear oil  است سوال بسیاری از دارندگان خودرو در این است که چه زمانی باید روغن واسکازین را تعویض کرد؟ روغن واسکازین در گیربکس خودرو استفاده می شود و تعویض به موقع آن باعث افزایش عمر قطعات ، کاهش سر و صدا و نتیجه عالی در عملکرد خودرو می شود. واسکازین معمولا هم زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ تعویض می شود. زمانی که عمر صفحه کلاچ کم شده باشد برای تعویض دیسک صفحه باید گیربکس خودرو باز شود در این زمان می توانید روغن گیربکس خودرو خود را نیز تعویض کنید. همچنین برای تعویض روغن واسکازین نیاز به دستگاهی به نام واسکازین پمپ است ، واسکازین پمپ این امکان را به کاربر می دهد که نقاط غیر قابل دسترس را به راحتی روغن کاری کنید و استفاده از آن ، از هدر رفتن بیش از حد واسکازین جلوگیری می کند. گریس پمپ نیز عملکردی شبیه به واسکازین پمپ دارد و برای تزریق گریس جهت روان سازی قطعات متحرک استفاده می شود.
رنگ قهوه ای روغن واسکازین نشانگر زمان تعویض واسکازین می باشد
برای تعویض واسکازین نشانه هایی وجود دارد که نشان دهنده زمان تعویض واسکازین نیز می باشد این علایم ها به شرح ذیل است:
  1. رنگ روغن گیربکس در حالت معمولی قرمز می باشد اگر رنگ روغن قهوه ای شده باشد نشان دهنده تعویض روغن واسکازین است.
  2. روغن گیربکس در حالت عادی صاف و بویی همچون بوی نفت دارد اگر بوی روغن واسکازین و یا همان روغن گیربکس شبیه به روغن سوخته بود علایم تعویض روغن را دارد.
  3. اگر روغن گیربکس نشتی داد و گیربکس خودرو به کندی کار کرد بدین معناست که روغن گیربکس به دلیل نشتی به پایان رسیده است شما می توانید با بررسی نشتی روغن گیربکس و نشان دادن آن به یک تعمیرکار حرفه ای از نشتی روغن گیربکس نیز جلوگیری کنید.
  4. در خودروهای اتوماتیک هر 100 الی 150 هزار کارکرد نیاز به تعویض واسکازین دارد.

تفاوت روغن موتور و واسکازین

یکی از اصلی ترین تفاوت روغن موتور و واسکازین ویسکوزیته و یا گرانروی می باشد. بسیاری از افراد کلمه ویسکوزیته را بارها شنیده اند اما اطلاعات چندانی درباره ویسکوزیته و گرانروی ندارند. ویسکوزیته یا گرانروی چیست ؟ در واقع مایع روغنی که از غلظت بالایی برخوردار باشد ویسکوزیته یا گرانروی بیشتری نیز دارد. اما روغنی که از غلظت کم تری برخوردار باشد دارای ویسکوزیته کمتری نیز می باشد و زمانی که روغن با غلظت کم و مناسب به قطعات مکانیکی مانند گیربکس نفوذ می کند عملکرد بهتری نسبت به روغن با غلظت بالا دارند چرا که گیربکس خودرو به دلیل وجود قطعات ظریف و فشرده نیاز به روغن واسکازین با گرانروی کم تر دارد.

در صنایع خودروسازی از یک نوع گریس به نام گریس لیتیوم نیز استفاده می شود.

تفاوت روغن موتور و واسکازین

روغن واسکازین غلیظ بهتر است یا روغن واسکازین رقیق ؟

انتخاب روغن گیربکس و واسکازین به نوع دنده خودرو بستگی دارد و نمی توان از واسکازین غلیظ و روغن گیربکس برای همه دنده های خودرو استفاده کرد.

  • واسکازین خودروهای دنده های اتوماتیک

برای دنده های اتوماتیک از روغن واسکازین به نام روغن گیربکس استفاده می کنند این نوع روغن نسبت به روغن خودروهای دنده های دستی رقیق تر است و با علامت atf  نشان گذاری شده اند. مدل قرار گیری دنده ها در خودرو دنده های اتوماتیک متفاوت است و تنها باید از واسکازین رقیق استفاده شود در غیر این صورت آسیب جدی به دنده و قطعات خودرو وارد می شود.

  • واسکازین خودروهای دنده دستی

برای خودروهایی از نوع دنده دستی استفاده از روغن گیربکس رقیق  کار بسیار اشتباهی است و باید از واسکازین غلیظ که با نشان mtf می باشد استفاده کرد. همچنین غلظت واسکازین نیز با اعداد و حروف خاصی مشخص می شوند و هر چه اعداد آن ها پایین تر باشد یعنی روغن رقیق تر است.

با تعاریف بالا نتیجه می گیریم که علت تفاوت روغن واسکازین و روغن گیربکس در قرارگیری چرخ دنده و نحوه جای گیری دنده ها در اتومات و دستی میباشد و هر کدام از روغن ها برای کاربردهای خاص خود بهترین هستند.

مزایا استفاده روغن واسکازین

  1. روغن گیربکس و یا واسکازین از شکستگی قطعات خودرو جلوگیری می کند و باعث روانسازی و در نهایت بهبود در عملکرد حرکت خودرو و افزایش طول عمر قطعات خودرو می شود.
  2. چرخ دنده ها و لوازم های داخلی گیربکس خودرو در حین حرکت قطعا باعث ایجاد حرارت می شوند یک واسکازین با کیفیت می تواند حرارت قطعات داخلی گیربکس را مهار کند.
  3. روغن واسکازین قابلیت انتقال نیرو از پمپ روغن به کلاچ را دارد و در نتیجه باعث کنترل دنده خودرو نیز می شود.
  4. کاهش فشار روی موتور خودرو با استفاده از روغن واسکازین

علائم نشتی واسکازین

در خودروها دلایل زیادی برای نشتی واسکازین وجود دارد که با دانستن آن ها به علائم نشتی واسکازین پی خواهید برد.

  • نشتی روغن واسکازین به دلیل داغی جعبه دنده

وجود واسکازین دمای جعبه دنده را در حین عوض کردن دنده پایین می آورد اگر روغن واسکازین کم باشد جعبه دنده داغ می کند و با تولید گرمای زیاد باعث نشت واسکازین از خودرو می شود.

  • نشتی واسکازین به دلیل خرابی محفظه خودرو

زمانی که کف خودرو در حین رانندگی به سطح های سخت مانند سنگ و کلوخ برخورد کند ممکن است کف خودرو سوراخ شود و به محفظه روغن گیبرکس آسیب وارد شود در این وضعیت نشتی روغن گیربکس را مشاهده خواهید کرد.

  • نشتی واسکازین به دلیل خرابی مبدل گشتاور

مبدل گشتاور بسیار حساس است و اگر ضربه کوچکی به آن وارد شود نشتی روغن زیادی می دهد.

  • نشتی روغن به دلیل عدم تعویض روغن در زمان مناسب

در یک زمان مشخصی باید روغن واسکازین را تعویض کرد اگر به موقع برای تعویض روغن اقدام نکنید نشتی روغن ایجاد می شود.

  • نشتی روغن به دلیل کند شدن دنده

اگر در حین تعویض دنده ها احساس کردید که کند شده است سریعا آن را تعمیر کنید. چرا که کند شدن دنده ها یکی دیگر علت نشتی روغن واسکازین می باشد.

  • نشتی روغن واسکارین به دلیل فرسودگی کاسه نمد

داخل گیربکس خودرو چند قطعه به نام کاسه نمد وجود دارد که فشارهیدرولیکی خودرو را تامین می کند. این کاسه نمدها پس ازگذشت زمان فرسوده می شوند و باعث نشتی روغن می شوند.

  • نشتی روغن به دلیل خرابی واشر محفظه روغن خودرو

واشر محفظه روغن خودرو اگر به درستی بسته نشده باشد و یا به هردلیل آسیب دیده باشد باعث ایجاد نشتی روغن می شود.

  • نشت روغن بر اثر آسیب مسیر انتقال روغن

در برخی موارد ممکن است مسیر انتقال دهنده روغن که از استیل یا الومینیوم ساخته شده به هر دلیلی آسیب دیده باشد و موجب نشتی روغن شود.

  • نشتی روغن بر اثر کم بودن روغن واسکازین

همانطور که می دانید برای انتقال نیرو خودرو و چرخ های اتومبیل نیاز به فشار هیدرولیکی است که توسط جعبه دنده انجام می شود اگر روغن جعبه دنده کم باشد باعث لغزش و نشتی روغن از خودرو می شود.

واسکازین چیست ؟
روغن واسکازین برای روان سازی قطعات داخل گیربکس خودرو استفاده می شود.
تعویض واسکازین چه زمانی باید انجام شود ؟
زمان تعویض واسکازین به رنگ واسکازین و بوی روغن واسکازین بستگی دارد. اگر رنگ قهوه ای و بوی روغن سوخته داد واسکازین باید تعویض شود.
تفاوت روغن موتور و واسکازین در چیست ؟
اصلی ترین تفاوت روغن موتور و واسکازین در گرانروی و یا ویسکوزیته آن ها می باشد.
عواقب بیش از حد ریختن روغن واسکازین چیست ؟
افزایش بیش از حد فشار ، داغ شدن بیش از حد گیربکس ، جا نرفتن دنده به طور روان
ارسال نظر / پرسش در مورد واسکازین چیست؟ تفاوت واسکازین با روغن موتور
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح