عواقب تاخیر در تعویض روغن

عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث نابودی قطعات موتور خواهد شد.
در حالی که تعویض روغن موتور کاری ساده و امری ضروری برای موتور خودرو محسوب می شود ، ولی برخی از افراد روغن موتور ماشین خود را دیر تعویض می کنند . همانطور که می توان به سادگی حدس زد ، تعویض به موقع و منظم روغن موتور تاثیر مثبتی بر روی عملکرد خودرو گذاشته و عمر مفید موتور را افزایش می دهد . اگرچه تولیدکنندگان خودرو  پیشنهاد می کنند که پس از طی مسافت مشخصی نسبت به تعویض روغن اتومبیل خود اقدام کنند ، ولی بعضی مواقع چنین موضوعی صادق نیست و باید به برخی موارد دیگر نیز توجه کرد .
همان طور که می دانید روغن برای روان کاری قطعات موتور به کار می رود و باعث افزایش طول عمر موتور و همچنین تمیزی آن می شود . بنابراین تمیز بودن و تازه بودن روغن ، یک امر بسیار مهم محسوب می شود.
بعضی مواقع روغن موتور کارایی خود را زودتر از زمان پیش بینی شده از دست می دهد که می تواند برای موتور خودرو مشکلاتی را ایجاد کند و هزینه زیادی را برای صاحب ماشین در پی داشته باشد .
اگر روغن موتور کثیف ویا تیره شود و یا از اگزوز دود خارج شود باید روغن موتور را حتما تعویض کنید
در این مقاله به مواردی اشاره می کنیم که وجود آن ها در خودرو به منزله نیاز به تغییر موتور است.
روغن موتور تیره و کثیف
روغن موتور تمیز و شفاف است ولی بعد از مدتی رنگ آن تیره می شود . علاوه بر تغییر رنگ ، روغن موتور به علت جمع آوری برخی ذرات از موتور خودرو ، کثیف نیز می شود . رنگ روغن و شفافیت آن باید به گونه ای باشد که بتوان یک تکه چوب نازک را به آسانی در آن مشاهده کرد . اگر رنگ روغن موتور تیره شده باشد ، زمان تعویض آن فرا رسیده است .
صدای نامناسب موتور و ضربه زدن آن
روغن تمیز ، یک لایه نازک در بین قطعات موتور ایجاد می کند تا اجزای فلزی موتور تماس مستقیم با هم نداشته باشند . در صورتی که روغن موتور کارایی خود را از دست بدهد ، نمی تواند این لایه را ایجاد کند و قطعات با هم برخورد می کنند . در این مواقع صدای تولید موتور نسبت به حالت عادی بیشتر می شود و علاوه بر صدای بیشتر ، موتور عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد و ضربه می زند ، در صورت بروز این نوع  مشکلات نیز باید نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کرد .
روشن شدن چراغ موتور یا تعویض روغن
روشن شدن چراغ تعویض روغن موتور ، نشان دهنده کم بودن روغن درون موتور خودرو است . اگر چنین وضعیتی برایتان پیش آمد ، ابتدا سطح روغن موتور را بررسی کرده و اگر کم بود ، سریعا به تعمیرگاه جهت تعویض روغن موتور مراجعه کنید . در چنین زمانی احتمال آسیب رسیدن به قطعات موتور بسیار بالاست ، بنابراین ریسک نکنید و  حتما به تعمیرگاه بروید .
دود نامناسب اگزوز خودرو
در هوای سرد می توان به وضوح بخار خارج شده از اگزوز خودرو را مشاهده کرد که امری طبیعی محسوب می شود . با این وجود ، اگر از اگزوز خودرو دود خارج شود امکان نشت روغن و یا وجود مشکل در قطعات موتور وجود دارد . برای رفع این مشکل ، به مکانیک خود مراجعه کرده و از او درخواست کنید تا موتور خودرو را مورد بررسی قرار دهد.
استشمام بوی روغن درون موتور
اگر بوی روغن درون کابین شدید باشد ، این موضوع به معنای وجود نشتی در سیستم روغن خودرو است . اگر بوی استشمام شده ترکیبی از روغن و دودهای خروجی از اگزوز باشد ، دمای موتور بیش از حد افزایش یافته و روغن در ناحیه اگزوز در حال سوختن است . افزایش بیش از حد دمای موتور می تواند خطرات زیادی را برای خودرو به همراه داشته باشد و حتی ممکن است باعث آتش گرفتن ماشین شود .
در حالت عادی می توانید به کیلومتر شمار اتومبیل خود دقت کنید  تا متوجه زمان تعویض روغن موتور خود شوید ، ولی اگر یکی از موارد بالا را مشاهده کردید حتما آن ها را جدی بگیرید .
با تعویض به موقع و منظم روغن می توانید سلامت موتور را تا حد زیادی تضمین کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. تعویض روغن ، هزینه زیادی برای صاحب خودرو در پی ندارد ، مخصوصا وقتی این مقدار هزینه را با زمانی که موتور آسیب دیده و ماشین نیاز به تعمیر دارد مقایسه کنید .
 
چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن کنیم ؟
رنگ تیره روغن موتور یکی از نشانه های تعویض روغن است همچنین اگر از داخل موتور صدای نامناسب ایجاد شد و یا چراغ موتور روشن شد به معنای تعویض روغن است
تاخیر در تعویض روغن موتور چه عواقبی دارد ؟
از دست دادن خواص روانکاری ، فرسودگی قطعات ، ایجاد صدای نامناسب در موتور
روغن موتور با کیفیت چه ویژگی هایی دارد ؟
روغن موتور با کیفیت ناخالصی ها را حل کرده و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد معایب عدم تعویض روغن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح