کاربرد چسب چوب در صنایع مختلف + روش استفاده از آن

امروزه استفاده از قطعات چوبی برای ساخت محصولات مختلف مانند مبلمان سازی و... به طور قابل توجهی گسترش یافته است از این رو تقاضا برای چسب چوب نیز افزایش یافته است. به همین دلیل قصد داریم توضیحات بیشتری در مورد چسب چوب چیست ؟ کاربرد چسب چوب و هر آنچه که از این چسب پرکاربرد باید بدانید ارائه دهیم توصیه می شود قبل از خرید این چسب تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

چسب چوب چیست ؟ کاربرد چسب چوب در صنایع مختلف و چسباندن دو سطح چوبی با استحکام بالا

ساختار چسب چوب

در ابتدا شما را با ساختار چسب چوب آشنا می کنیم. این چسب ها از ترکیبات آلی و پلیمری ساخته شده اند که این ترکیبات انعطاف پذیری و چسبندگی چسب را روی سطح افزایش می دهد و در نتیجه چسبندگی با استحکام بالا روی سطح ایجاد می کند. خاصیت پلیمری که روی چسب می باشد باعث افزایش ویسکوزیته بالا شده و در کارگاه ها بدون نیاز به حل کردن آب قابل استفاده است.

چسب چوب چیست ؟

قبل از این که به پاسخ سوال چسب چوب چیست ؟ بپردازیم بهتر است بدانید که هر چسبی برای کاری چسباندن سطح های مخصوص ساخته شده اند و هر کدام نقاط قوت و معایب های خاص خودشان را دارند. برای انتخاب بهترین چسب چوب باید در مورد این چسب اطلاعات کافی داشته باشید. این چسب ، همانطور که از نامش مشخص است برای اتصال و چسباندن قطعات چوبی استفاده می شود و اگر نحوه استفاده از چسب چوب را بدانید و به درستی انجام دهید جدا کردن این چسب از روی قطعه چوبی امکان پذیر نمی باشد مگر این که قطعه را بشکنید.
چسب چوب چیست ؟ چسب مخصوص چوب استحکام بیشتری نسبت به سایر چسب ها برای اتصال دو سطح چوبی دارد
این چسب بهترین چسب برای چوب محسوب می شود شاید چسب های دیگری مانند چسب 123 ،  چسب قطره ای ، چسب همه کاره بتواند دو قطعه چوبی را به هم اتصال دهد اما چسب مخصوص چوب استحکام بیشتری نسبت به سایر چسب ها برای چسباندن چوب دارد به همین دلیل نجارانی که هر روزه با انواع چوب سر و کار دارند در بسیاری از موارد برای اتصال دو قطعه چوبی بدون میخ یا پیچ از این چسب استفاده می کنند. کاربرد چسب چوب نه تنها برای چسباندن چوب به چوب است بلکه از این چسب برای چسباندن چوب به آهن نیز استفاده می شود.
انتخاب بهترین نوع این چسب به شما کمک می کند تا اتصال قوی تری روی دو سطح ایجاد کنید. همچنین در پروژه هایی که با چوب سر و کار دارید باید بهترین چسب چوب را بر اساس نوع کار خود انتخاب کنید چرا که انواع این چسب ها کاربردهای مختلفی دارند که در پروژه های خاص استفاده می شوند. 
به طور کل انواع این چسب در منازل و کارگاه ها کاربرد وسیعی دارد و شاید وجود آن در هر خانه ای لازم باشد. در صورت شکستگی و یا ترک خوردگی چوب مبل ، این محصول به عنوان بهترین چسب محسوب می شود.

انواع چسب چوب کدام است ؟

امروزه شرکت های زیادی دست به تولید انواع چسب چوب با کاربرد و ویژگی های منحصر زده اند در این صفحه قصد داریم انواع چسب چوب را به طور کامل شرح دهیم.
انواع چسب چوب با کاربرد و ویژگی های منحصر برای چسباندن دو سطح چوبی
چسب پلی یورتان چوب
این چسب یکی از انواع چسب چوب های بسیار با کیفیت است و بر خلاف سایر چسب ها در برابر رطوبت و اشعه ماورا بنفش دوام بسیار زیادی دارد و برای محیط های بیرونی مانند استفاده برای آلاچیق های چوبی بهترین چسب چوب محسوب می شود. رنگ این چسب  زرد است و پس از استفاده دچار ترک خوردگی نمی شود ، اما برای استفاده طولانی مدت در آب مناسب نیستند و در دسته چسب های سرطان زا قرار دارند به همین دلیل برای استفاده حتما از دستکش و ماسک ایمنی استفاده کنید و به خاطر داشته باشید برای چسباندن قطعه چوبی حتما در محیط های مرطوب از این نوع چسب استفاده کنید. چرا که در محیط های مرطوب فعال می شوند.
چسب چوب پلی وینیل استات
این چسب بر پایه آب ساخته شده و معمولا در صنعت مبلمان سازی برای تولید مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد و از آن جایی که تمیز بودن سطح قبل از چسبانده شدن بسیار مهم است باقی مانده چسب های قدیمی باید تمیز شوند و عاری از هر گونه آلودگی باشند. این چسب ها هنگامی که در سطح های عمودی اعمال می شوند نیاز به فشار دادن دارند. چسب های گروه d2 و d3  می توانند در برابر آب مقاومت زیادی داشته باشند و در ساخت مبلمان ها بسیار کاربرد دارند.
چسب اپوکسی چوب
این چسب ها قدرت چسبانندگی و خاصیت پر کنندگی بالایی دارند و برای چسبانده شدن نیازی به اعمال فشار نمی باشد. آن ها ضد آب هستند و می توان با رنگ دلخواه چسب را ترکیب کرد تا با رنگ چوب ، یکدست و یکنواخت شود و قابلیت استفاده در ساخت و تعمیرات قطعات چوبی را دارد. این چسب  مخصوص چسباندن قطعات چوبی داخل قایق می باشد و به دلیل این که دوام زیادی در برابر اشعه یو وی ندارد برای چسباندن قطعات چوبی خارج قایق توصیه نمی شود.
چسب پرس گرم 
چسب پرس گرم چوب به صورت مایع و به رنگ کرم است و برای پرس کردن روکش های چوبی مانند درب های چوب مورد استفاده قرار می گیرد. چسب مخصوص پرس گرم توسط دستگاه های مخصوص ، گرم و فشرده می شوند.
 
چسب صنعتی برای چسباندن چوب
چسب های صنعتی که به چسب آهن نیز معروف هستند یکی از کاربردهایشان در صنایع چوب و نجاری است. این چسب را می توانید برای چسباندن روکش روی ورق های چوبی استفاده کنید. آن ها قدرت چسبانندگی بالایی دارد و پس از گذشت یک ساعت به طور کامل خشک می شود.

کاربرد چسب چوب چیست ؟

اصلی ترین کاربرد چسب چوب اتصال دو قطعه چوبی به یکدیگر است اما چیزی که چسب با کیفیت را با دیگر چسب های بازار متمایز می کند این است که بهترین چسب چوب علاوه بر چسباندن قطعات چوبی ، قابلیت چسباندن کاغذ ، مقوا ، چرم و پارچه را دارد و در بسیاری از مشاغل های دیگر به غیر از صنایع چوب نیز کاربردی و قابل استفاده است.
اصلی ترین کاربرد چسب چوب اتصال دو قطعه چوبی به یکدیگر می باشد
 
بنابراین اصلی ترین کاربردهای چسب چوب ، چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر است و معمولا در مشاغل هایی مانند مبلمان سازی ، ام دی اف سازی و اکثر مشاغل هایی که با چوب سروکار دارند از انواع چسب چوب برای چسباندن استفاده می کنند. همچنین از انواع آن می توان برای ساختمان سازی جهت چسباندن قطعات گچی نیز استفاده نمود.
برخی از نصابان کاغذ دیواری در بعضی موارد به جای چسب کاغذ دیواری ، از این نوع چسب برای نصب کاغذ دیواری استفاده می کنند.

بهترین چسب چوب کدام است ؟

بهترین چسب چوب باید از استحکام بالایی برای چسبانده شدن برخوردار باشد و در برابر رطوبت و آب مقاومت کافی داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود بهترین مارک چسب چوب را که از نظر کیفیت حرف اول را در بازار می زند خریداری کنید. همچنین برای انتخاب بهترین چسب چوب باید نوع چوب و سطح مورد نظر را مشخص کنید همانطور که در مطالب قبل هم گفته شد انواع چسب چوب برای کاربردهای خاص ساخته شده اند.
برای ترک چوب مانند ترک پایه مبل این چسب بهترین چسب چوب برای پایه مبل محسوب می شود. بهترین چسب چوب برای خمیر چینی و ساخت اسلایم چسبی است که استحکام بالایی پس از استفاده داشته باشد و در برابر آب و رطوبت با دوام باشد.

مزایا چسب چوب

این چسب ها به دلیل بافت نرم و روانی که دارند به راحتی وارد منافذ چوب می شوند و اتصال قوی بین دو قطعه چوبی ایجاد می کنند و این یکی از مزایا چسب چوب محسوب می شود. از دیگر مزایا استفاده از این محصول به شرح ذیل می باشد:
  • این چسب ، استحکام بالایی روی دو قطعه برای چسبانده شدن ایجاد می کند.
  • سهولت استفاده در اجرا و بدون نیاز به حل شدن در آب
  • حلالیت با رزین های پلاستیکی
  • قابل استفاده برای چسباندن انواع سطوح چوبی
  • قدرت چسبانندگی بالا 
  • بدون بو و بدون نیاز به حلال های شیمیایی
  • بافت نرم و روان جهت نفوذ به منافذهای چوب

معایب چسب چوب

در کنار مزایای این محصول ، معایب هایی نیز شامل آن می شود که به شرح ذیل می باشد:
  1. این چسب ها بر خلاف سایر چسب ها سریع خشک نمی شود و به زمان بیشتری برای چسبانده شدن کامل نیاز دارد.
  2. از  این چسب برای چسباندن دو قطعه فلزی و چوبی به یکدیگر نمی توان استفاده کرد.
  3. قابلیت رنگ پذیری ندارد.

نحوه استفاده چسب چوب

قبل استفاده از این چسب حتما نحوه استفاده چسب چوب را مطالعه نمایید تا با استفاده صحیح نتیجه دلخواه به دست آید.
ابتدا سطح را از هرگونه کثیفی و آلودگی پاک کنید سپس به وسیله فرچه و یا کاردک به چسب آغشته کنید و دو قطعه را با پرس به مدت 20 دقیقه نگه دارید . برای نتیجه مطلوب و چسبندگی بیشتر می توانید از گیره های مخصوص استفاده کنید.توجه داشته باشید که حلال چسب چوب ، فقط نیمی از آب می باشد و کافیست که آن را با آب رقیق کنید.
این چسب ها باید کم تر از دمای 5 درجه سانتی گراد نگهداری شود.
برای از بین بردن جای چسب نیز ، حلال چسب با فرمولاسیون های مختلف تولید و به بازار عرضه شده اند.
چسب چوب از چه موادی ساخته شده است ؟
چسب چوب از ترکیبات آلی و ترکیبات پلیمری ساخته می شوند که باعث افزایش انعطاف پذیری و چسبندگی چسب می شوند.
چسب چوب مورد استفاده در صنعت مبل سازی چیست ؟
در صنعت مبل سازی معمولا از چسب چوب پلی وینیل استات استفاده می شود که بر پایه آب ساخته شده و در برابر آب نیز بسیار مقاوم است.
چسب چوب چه کاربردهایی دارد ؟
مهم ترین کاربرد چسب چوب برای چسباندن قطعات چوبی است ولی از ان برای چسباندن کاغذ، مقوا، چرم و قطعات گچی نیز استفاده می شود.
آیا چسب چوب قابلیت رنگ پذیری دارد ؟
خیر، چسب چوب چنین قابلیتی ندارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد چسب چوب چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح