صفر تا صد نحوه نصب و تعویض لامپ هالوژن

اگر قصد نصب لامپ هالوژن و یا تعویض لامپ هالوژن منزل با محل کار خود را دارید، دست نگه دارید و ابتدا این مقاله را مطالعه کنید.
همانطور که مستحضر هستید، نورپردازی تاثیر چشم گیری در معماری و دکوراسیون داخلی دارد. اگر محیط موردنظر نور کافی و مناسب نداشته باشد، می تواند باعث از بین رفتن تمام هزینه ها و زحماتی که شود که بابت دکوراسیون داخلی انجام داده اید. از طرفی قبل از اقدام به تامین وسایل مربوط به نورپردازی می بایست به هزینه های بعدی آن نیز توجه کرد. بنابراین کم مصرف بودن لوازم نورپردازی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. لامپ هالوژن یکی از بهترین و کم مصرف ترین اختراعات بشر در زمینه نورپردازی است. در این مقاله به نصب و سیم کشی لامپ هالوژن و همچنین صفر تا صد تعویض لامپ هالوژن خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
آموزش نصب و تعویض لامپ هالوژن

لامپ هالوژن چیست ؟

لامپ هالوژن یکی از انواع لامپ های کم مصرف است که در مدل های مختلف مثل ال ای دی (LED)، لامپ رنگی و سقفی در بازار موجود است. لامپ های هالوژن مدل پیشرفته و کم مصرف لامپ های رشته ای هستند. البته لامپ هالوژن جزو انواع لامپ رشته ای محسوب نمی شود بلکه هم خانواده لامپ رشته ای به حساب می آید. 
برای تولید لامپ هالوژن از یک رشته تنگستن استفاده می شود که این رشته ها درون محفظه ای قرار می گیرند و درون این محفظه از گاز هالوژن مثل برم یا ید و گاز بی اثر پر می شود. وقتی انرژی الکتریکی وارد لامپ های هالوژن پر نور می شود، گاز هالوژن، سیم تنگستن را داغ می کند و نور سفید از آن ساطع می شود. 
نکته مهم: لامپ های هالوژن با مقدار کافی از هالوژن پر می شوند تا میزان تبخیر رشته تنگستن با ولتاژ تطابق داشته باشد. زیاد شدن ولتاژ باعث افزایش تبخیر می شود، به همین علت اگر هالوژن کافی نباشد، لامپ سیاه می شود. اگر ولتاژ کاهش یابد، تبخیر نیز کاهش پیدا می کند و زمانی که هالوژن زیاد باشد، لامپ به صورت غیرطبیعی می شکند.
لامپ هالوژن یکی از انواع لامپ کم مصرف است

انواع لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن از نظر تکنولوژی به سه دسته تقسیم می شوند :
  • لامپ هالوژن ال ای دی (LED) : 
در تولید لامپ هالوژن LED از دیودهای نورافشان استفاده شده که با قرار گرفتن دیودها در کنار یکدیگر، ال ای دی جریان الکتریکی ایجاد و نور تولید می کند. نکته مهم در میزان نوردهی لامپ هالوژن ای ای دی ، تعداد دیودهای به کار رفته در آن است. هر چه تعداد دیودها بیشتر باشد، میزان نوردهی نیز بیشتر خواهد بود.
این لامپ ها در عین حال که نور خوبی دارند، جزو لامپ های کم مصرف محسوب می شوند. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی داخلی دکوراسیون و ساختمان است.
  • لامپ هالوژن سی او بی (COB) :
لامپ هالوژن COB همانند لامپ های LED نور زیادی دارند و به دلیل طراحی زیبا در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.  برای تولید این دسته از لامپ های هالوژن، از چیپ های الکترونیکی استفاده می شود که روی برد سوار می شوند. 
مصرف انرژی بسیار کم و طول عمر بالا، دو ویژگی بسیار مهم این لامپ ها هستند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای نصب توکار و دکوراسیون داخلی منازل، مغازه، محل کار و ...  محسوب می شوند. استفاده از این نوع لامپ می تواند تا ۳۰ درصد، مصرف انرژی را کاهش دهد.
  • لامپ هالوژن اس ام دی (SMD) :
اگر به لامپی کم مصرف تر با نوری بیش تر از نور لامپ هالوژن LED و COB نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما لامپ SMD است. لامپ هالوژن SMD علاوه بر مصرف کم تر انرژی نسبت به لامپ های ای ای دی و سی او بی، پر نور تر نیز می باشد. لامپ هالوژنی اس ام دی را به دلیل زیبایی و قیمت مناسب آن، برای ساخت تجهیزات نورپردازی استفاده می ‌کنند.
لامپ هالوژن انواع مختلفی دارد

ابزار لازم برای نصب و سیم کشی لامپ هالوژن

برای سیم کشی و نصب لامپ هالوژن نیاز به ابزار و لوازمی است که در این بخش به ذکر این ابزار خواهیم پرداخت. بنابراین بهتر است قبل از شروع سیم کشی و نصب، ابتدا ابزار لازم را تهیه نمایید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.
لوازم مورد نیاز برای نصب و سیم کشی لامپ هالوژن :
ابزار مدکور برای نصب و سیم کشی لامپ هالوژن ضروری است. چنانچه قصد دارید روی صفحات چوبی، آهنی و پلاستیکی، حفره هایی برای نصب لامپ هالوژن ایجاد کنید، به گردبر کبالت نیز احتیاج خواهید داشت. ضمنا ممکن است در حین کار لبه گچی کار خراب شود، در این صورت به چسب ماستیک برای رفع ایرادات به وجود آمده نیاز دارید.

آموزش نصب لامپ هالوژن

برای نصب لامپ هالوژن طبق آموزش زیر، مراحل را به ترتیب انجام دهید :
  • گام اول : زیرسازی محل نصب لامپ هالوژن
برای زیرسازی محل نصب لامپ در سقف ساختمان دو گزینه پیش رو دارید و آن این است که یا محل مورد نظر را رابیتس کاری و سپس گچ کنید و یا در محل مورد نظر سقف کاذب قرار دهید. 
در صورت انجام رابیتس کاری، می توان با این کار محفظه ای توخالی جهت نصب هالوژن ها آماده کرد و بعد با کار گذاشتن فریم های مخصوص، لامپ هالوژن را در داخل آن نصب کنید. 
توجه داشته باشید که با نصب سقف کاذب، سیم کشی به راحتی و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
  • گام دوم : سیم کشی کلید برق تک پل و یا دو پل
برای روشن و خاموش کردن لامپ هالوژن نیز مثل سایر لامپ ها، به کلید برق نیاز است. بنابراین برای انجام سیم کشی لامپ هالوژن نیز باید ابتدا سیم کشی کلید برق را انجام دهیم.
با توجه به تعداد لامپ هالوژن، نوع کلید برق متفاوت خواهد بود. در صورتی که تعداد لامپ هالوژن ها کم باشد، می توانید با نصب و سیم کشی کلید تک پل، برق رسانی به لامپ ها را انجام دهید و از همان نقطه لامپ ها را خاموش و روشن کنید. در این حالت، یک سیم فاز ورودی از جعبه تقسیم به کلید تک پل وارد می شود و یک خروجی فاز از آن گرفته می شود.
در صورت زیاد بودن لامپ های هالوژنی، بهتر است از یک یا چند عدد کلید دو پل برای روشن و خاموش کردن لامپ ها استفاده کنید. در این حالت، یک سیم فاز ورودی به کلید دو پل وارد شده و سپس دو خروجی فاز از کلید گرفته می شود.
  • گام سوم : هدایت سیم های برق به محل نصب لامپ ها
در این مرحله می بایست سیم فاز را از کلید برق گرفته و به همراه سیم نول به داخل لوله برق هدایت کنید تا سیم های فاز و نول به محل نصب لامپ های هالوژنی هدایت شوند.
  • گام چهارم : سیم کشی
در این مرحله بایستی سیم فاز خروجی از کلید برق را به لامپ های هالوژنی ببندید. در این حالت به شکل سری، سیم فاز خروجی به لامپ ها متصل می شود.
اگر به دلیل زیاد بودن لامپ ها از کلید دو پل استفاده کردید، پس دو فاز خروجی در محل نصب کلید وجود دارند. یک سیم فاز خروجی را به نیمی از لامپ های هالوژنی به شکل سری ببندید و سیم فاز خروجی دوم را هم به همین شیوه به باقی لامپ ها متصل کنید.
سیم نول هم به شکل سری به لامپ های هالوژنی بسته می شود. از این طریق کل لامپ ها به سیم فاز و نول مجهز می شوند.
  • گام آخر : نصب لامپ هالوژنی
در مرحله قبل کار سیم کشی لامپ ها به اتمام رسید. در مرحله پایانی می بایست لامپ ها را در محل موردنظر نصب کنید. 
به این منظور، گیره پشت قاب لامپ هالوژن را به سمت داخل بگیرید و لامپ را با یک حرکت سریع در داخل محفظه ای که از قبل در سقف کاذب یا رابیتس بند ایجاد کرده اید، قرار دهید. به این ترتیب، گیره در پشت لامپ باز شده و آن را روی سقف نگه می دارد. در این مرحله کار به اتمام رسیده و می توانید برق ساختمان را وصل و با زدن کلید برق سلامت لامپ ها را چک کنید.
نکته : قبل از شروع به کار نصب و سیم کشی، ابتدا برق ساختمان را به طور کامل قطع کنید.

بهترین سایز گردبر هالوژن

برای نصب لامپ هالوژن به یک گردبر لامپ هالوژن در سایز متناسب نیاز دارید. بنابراین برای اینکه بتوانید لامپ هالوژن را روی سقف به درستی و در جای مناسب نصب کنید انتخاب سایز گردبرهالوژن مهم ترین بخش برای نصب هالوژن ها می باشد. اگر اندازه گردبر هالوژن به درستی انتخاب نشود نصب لامپ هالوژن روی سقف ها غیر ممکن است و برای این کار باید قطر خارجی قاب هالوژن بزرگتر از قطر سوراخ هالوژن باشد. برش سقف برای هالوژن با استفاده از  گردبر آهن و گردبر الماسه استیل در سایزهای مناسب جهت نصب هالوژن  امکان پذیر می باشد به همین دلیل به آن گردبر لامپ هالوژن نیز می گویند.
همچنین قطر سوراخ هالوژن بین 60 تا 75 میلی متر متغیر است و برای انتخاب ابزار برشی حتما باید به عرض لامپ و قطر داخلی لامپ توجه کنید و با رعایت نکات های ریز جهت برش سقف سوراخکاری دقیق روی سطح کار ایجاد می شود.

آموزش تعویض لامپ هالوژن

در بخش های قبلی اشاره کردیم که لامپ های هالوژنی نسبت به سایر لامپ ها کم مصرف تر و دارای طول عمر بیشتری هستند. با این حال لامپ های هالوژنی نیز ممکن است پس از گذشت مدت زمان هر چند طولانی تر، دچار سوختگی شود. در این صورت جای نگرانی نیست و به راحتی می توانید لامپ و قالب هالوژن را تعویض کنید.
و اما مراحل تعویض قاب هالوژن :
  • در مرحله اول، برق ساختمان را قطع کنید و سپس قاب لامپ هالوژن قبلی را از سقف جدا نمایید.
  • در مرحله بعدی، قاب لامپ را بلند کنید و سپس لامپ را از داخل آن باز کنید. باز کردن لامپ های هالوژی بسیار راحت و آسان است.
  • در مرحله سوم، لامپ جدید را جایگزین لامپ قبلی کنید. به این ترتیب که لامپ جدید را داخل قاب قرار داده و فریمی را که در آن قرار دارد با دستتان به طور کامل بچرخانید تا در جای خود فیکس شود.
  • در این مرحله، اگر قاب هالوژن از نوع توکار است، باید داخل سقف قرار بگیرد و تمام متعلقات آن داخل حفره سقفی قرار دهید و سیم ها را طوری جاسازی کنید که بیرون قاب هالوژن پیدا و مشخص نباشد. 
  • نهایتا دو فنری را که برای قاب هالوژن توکار است، بفشارید و به حالت بسته نگه دارید تا هنگام جاسازی در داخل حفره سقف، به صورت خودکار باز و در جای خود محکم و فیکس شود.
آیا لامپ های هالوژنی جزو لامپ های رشته ای محسوب می شوند ؟
خیر، لامپ های هالوژن جزو لامپ های رشته ای نستند بلکه هم خانواده لامپ های رشته ای هستند.
کم و زیاد شدن ولتاژ در لامپ های هالوژن چه اتفاقی را رقم می زند ؟
زیاد شدن ولتاژ باعث سیاه شدن لامپ و کم شدن ولتاژ باعث شکستن غیر طبیعی لامپ می شود.
لامپ های هالوژن چند نوع هستند ؟
لامپ های هالوژن از نظر تکنولوژی به سه دسته LED ، COB و SMD تقسیم می شود.
ابزار مورد نیاز برای نصب لامپ هالوژن چیست ؟
برای نصب لامپ هالوزن به ابزاری مثل فازمتر، پیچ گوشتی، چسب برق و سیم لخت کن نیاز است.
ارسال نظر / پرسش در مورد نحوه نصب و تعویض لامپ هالوژن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح