تاریخچه پیچ گوشتی و نحوه ساخت آن

قبل این که به تاریخچه پیچ گوشتی بپردازیم بهتر است در مورد این ابزار پرکاربرد توضیحات مختصری ارائه دهیم. پیچ گوشتی ابزاریست که با اعمال فشار دست برای چرخاندن پیچ هایی با سرهای شکاف دار استفاده می شود و امروزه برای باز کردن پیچ های مختلف انواع آن مانند پیچ گوشتی ستاره ای ، پیچ گوشتی ساعتی ، پیچ گوشتی آلن ، پیچ گوشتی بکسی  در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. در این صفحه قصد داریم در مورد تاریخچه پیچ گوشتی و نحوه ساخت آن توضیحات کامل تری ارائه دهیم پیشنهاد می شود تا اخرین مطالب با ما همراه باشید.

تاریخچه پیچ گوشتی

تاریخچه پیچ گوشتی و ساخت آن به زمان های بسیار دور بر می گردد و تا تاریخ یونان باستان تاریخچه ساخت پیچ گوشتی پیش رفته است. این ابزارها به عنوان یکی از مصرفی ترین نوع ابزارهای موجود در جهان تا به امروز کاربردهای بسیار زیادی داشته است. تقریبا در هر خانه ای برای باز و بسته کردن پیچ ، نوع ساده این ابزار موجود است و امروزه با پیشرفت علم و نیاز روز افزون افراد انواع مختلفی از آن را در سرتاسر جهان داریم و دلیل آن به نقطه ای منحصر به فرد در تاریخ مربوط می شود ، جایی که گروهی از افراد متخصص گرد هم آمدند تا نوآوری و اختراعات جدید این ابزار را پیش ببرند.
با این حال این نوآوری و ابتکارات تحت تاثیر رویدادهای قدرتمند جهانی در آن زمان مانند انقلاب روسیه یا جنگ جهانی اول و دوم قرار گرفت و حتی شخصیت های مهم مانند هنری فورد تمام این وقایع را مرور خواهد کرد و به بحث بزرگ بین پیچ گوشتی رابرتسون و پیچ گوشتی فیلیپس خواهیم پرداخت.
تاریخچه پیچ گوشتی به قرن پانزدهم برمی گردد و اولین نوع این ابزار در اواخر قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفت و احتمالا در قرن پانزدهم در کشور آلمان و یا فرانسه اختراع شدند. اولین نوع ساخت پیچ گوشتی دارای دسته های گلابی شکلی بودند و برای پیچ های شکاف دار استفاده می شدند.
در قرن پانزدهم از پیچ ها برای محکم کردن کلاه ایمنی و چندین سلاح های گرم استفاده می شد و مردم عادی هیچ استفاده ای از این ابزارها نداشتند. این ابزار در کشور فرانسه رایج شده بود و از شکل و سایزهای مختلفی برخوردار بود.
قبل انقلاب صنعتی تولید پیچ کار بسیار سخت و پیچیده ای بود و نیاز به ساخت مارپیچ مخروطی داشت. افرادی به نام برادران جاب و ویلیام وایات ابتکار جدیدی برای تولید پیچ بر روی یک ماشین جدید اختراع کردند که ابتدا سر شکاف دار را برش می داد و یک مارپیچ ایجاد میکرد. اگرچه کار آن ها به شکست منجر شد اما تولیدات آن ها باعث گسترش و محبوبیت بیشتر و در نهایت تنوع در انواع ساخت پیچ گوشتی ها شد.
بیشتر بدانید : کاربردهای پیچ گوشتی

پیچ گوشتی رابرتسون

در سال 1908 ، 28 سال قبل این که هنری فیلیپس پیچ گوشتی فیلیپس خود را به ثبت برساند ، شخصی به نام رابرتسون کانادایی اولین کسی بود که پیچ های سر سوکت را تجاری کرد. رابرتسون در جهان بسیار محبوب بود اما برای بازاریابی اختراع خود در صنعت خودروسازی مشکل داشت و تمایلی به صرف نظر از حق ثبت اختراع خود نداشت و در همین حال در پورتلند ، فیلیپس یک نسخه پیشرفته از یک سوکت عمیق با یک شکاف صلیبی شکل را به عنوان پیچ فیلیپس به ثبت رساند و آن را به شرکت پیچ امریکایی پیشنهاد داد و پس از آزمایش های موفقیت آمیز در سال 1936 در صنعت خودروسازی امریکا استفاده شد. این پیچ در جنگ جهانی دوم در سراسر جهان شناخته شد و بسیار مورد استفاده قرار گرفت یکی از مزیت های استفاده از این محصول نسبت به پیچ های رابرتسون در این است که می توان از پیچ گوشتی های شکافدار معمولی نیز روی آن ها استفاده کرد.
پیچ‌ گوشتی رابرتسون مخصوص پیچ‌ های رابرتسون است. ممکن است به پیچ‌هایی برخورد کرده باشید که در وسط آنها یک حفره مربعی شکل وجود دارد. این نوع پیچ‌ها به پیچ رابرتسون معروف هستند. برای باز کردن آنها از پیچ‌ گوشتی رابرتسون استفاده می‌شود و عملکرد آنها به این صورت است که پیچ‌ گوشتی در داخل پیچ چفت می‌شود و تکان نمی‌خورد تا بتوانید آن را بچرخانید.
این ابزار اغلب در صنعت برق و برای پایانه‌های دستگاه یا قطع‌ کننده‌های مدار استفاده می‌شود.
مزیت و معایب پیچ گوشتی رابرتسون
پیچ‌ گوشتی رابرتسون برای مناطق کوچکی که پیچ‌ گوشتی‌های بزرگ به دلیل فضاهای تنگ نمی‌توانند به‌ درستی کار کنند بسیار مفید است. نیازی به نگرانی در مورد گشتاور بالا نیست زیرا برای مقابله با آن طراحی شده است. به همین ترتیب، فرورفتگی مخروطی از بیرون آمدن بیت جلوگیری می‌کند و جفت‌ شدگی عالی ابزار را به شما ارائه می‌دهد. عیب بزرگ آن این است که شما نمی‌توانید آن را برای همه انواع پیچ‌ها استفاده کنید زیرا برای درگیرکردن پیچ نیاز به درایور اندازه دقیق دارد. 

پیچ گوشتی فیلیپس

در اوایل دهه 1930 ، پیچ سر فیلیپس توسط فردی به نام هنری فیلیپس 1889-1958 تاجر اورگان اختراع شد و خودرو سازان اکنون از خطوط مونتاژ خودرو از این پیچ بسیار استفاده می کنند. آن ها به پیچ هایی نیاز داشتند که گشتاور زیادی داشته باشد به همین دلیل پیچ سر فیلیپس با پیچ گوشتی های اتومات در خط مونتاژ صنعت خودروسازی سازگار بود. سر پیچ شش ضلعی دارای شکل شش ضلعی است که توسط آچار آلن چرخانده می شد و این آچار نیز برای اولین بار توسط ویلیام جی تولید شد.

با گذشت زمان و پیشرفت علم ، و تولید گوشی های همراه ابزاری به نام پیچ گوشتی موبایلی تولید شد که برای باز و بسته کردن پیچ های موبایلی تا به امروز کاربرد دارد.

پیچ گوشتی چگونه کارها را آسان می کند ؟

با توضیحاتی که در مورد تاریخچه ی پیچ گوشتی داده شد نتیجه می گیریم از زمان های قدیم وجود این ابزار در بسیاری از کارها نقش مهمی داشته ، اما پیچ گوشتی چگونه کارها را آسان می کند که باعث شده تا به امروز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار باشد ؟ این ابزار با خاصیت گشتاوری که دارد باعث می شود با اعمال نیروی بسیار کم انواع پیچ به راحتی باز و بسته و شل و محکم شوند و در نهایت سرعت کار و صرفه جویی در اعمال نیروی زیاد از مزیت این ابزار پرکاربرد محسوب می شود. این ابزار در خانه ، کارگاه ها ، کارخانه های صنعتی و مشاغل های گوناگون کاربرد بسیار زیادی دارد.

پیچ گوشتی چه زمانی اختراع شد ؟
طبق مستندات موجود احتمال می رود پیچ گوشتی در قرن پانزدهم در کشور آلمان یا فرانسه اختراع شده است.
پیچ گوشتی فیلیپس در چه سالی اختراع شد ؟
پیچ گوشتی فیلیپس را هنری فیلپیس در سال 1889-1958 اختراع کرد ولی 28 سال قبل از او یعنی در سال 1908 شخصی به نام رابرتسون کانادایی اولین کسی بود که پیچ های سر سوکت را تجاری کرد.
پیچ آلنی در چه سالی اختراع شد ؟
در سال 1908 میلادی ابتدا پیچ مربعی و سپس پیچ شش ضلعی یا آلنی اختراع شد.
پیچ گوشتی چهار سو در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد ؟
پیچ گوشتی چهار سو در دهه 30 میلادی توسط هنری فیلیپس اختراع شد.
ارسال نظر / پرسش در مورد تاریخچه پیچ گوشتی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح