نحوه رنگ آمیزی صحیح با پیستوله رنگ

یکی از سریع ترین و آسان ترین روش هایی که می توان دیوار ، بدنه خودرو و یا هر وسیله دیگری را رنگ آمیزی کرد استفاده از ابزاری به نام پیستوله رنگ پاش می باشد. اما استفاده از این ابزار تکنیک های خاص خودش را دارد و افراد مبتدی با کسب اطلاعات در مورد نحوه رنگ آمیزی با پیستوله می توانند رنگ آمیزی با نتیجه بهتری روی سطح ایجاد کنند و از مشکلات رایج در حین رنگ آمیزی با پیستوله مانند پاشش رنگ به چشم و دهان و بینی جلوگیری کنند. برای پیشگیری از چنین مواردی در این مقاله نحوه رنگ آمیزی با پیستوله رنگ آموزش داده شده است.
نحوه رنگ آمیزی با پیستوله رنگ پاش و نکات مهم استفاده از آن

نحوه رنگ آمیزی با پیستوله رنگ

روش رنگ آمیزی با پیستوله بادی و یا رنگ آمیزی با پیستوله برقی تفاوت زیادی ندارد و برای افزایش چسبندگی ابتدا باید مقدماتی را فراهم کنید.
نحوه رنگ آمیزی با پیستوله و مقدمات لازم برای رنگ امیزی
انتخاب رنگ و تینر
استفاده از رنگ های روغنی در رنگ آمیزی این دستگاه ها بسیار آسان تر است اما با نحوه مدیریت غلظت رنگ پیستوله می توانید از رنگ های لاتکس و یا آکرلیک نیز در این دستگاه ها استفاده کنید. برای این کار کافیست که به میزان مشخص تینر به رنگ اضافه کنید. برای عبور آسان تر رنگ ها از لوله ها و نازل با ترکیب این مواد می توانید کمی از غلظت رنگ را کم کنید.
آماده سازی محیط و وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی
  در این مرحله ابتدا لوازم هایی که نمی خواهید رنگ شوند را با یک پارچه بپوشانید. در بعضی مواقع بخش هایی که نیاز به رنگ امیزی ندارند را هم با چسب و یا کاغذهای نقاشی پوشش دهید. انجام این کار زمانی ضرورت زیاد دارد که در یک محیط باز اقدام به رنگ آمیزی می کنید چرا که ممکن است در محیط باز ذرات رنگ روی نقاط دورتر بپاشد. همچنین در فضاهایی رنگ آمیزی را انجام دهید که تهویه مناسبی داشته باشد.
استفاده از ماسک در حین رنگ امیزی
در حین رنگ آمیزی با پیستوله رنگ حتما از ماسک ، دستکش و عینک استفاده کنید. این لوازم ها از پاشش ذرات رنگ به چشمتان جلوگیری می کند و پس از رنگ آمیزی با پیستوله نیز تمیز می مانید.
پاک سازی سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی
وجود گرد و غبار کیفیت رنگ را کاهش می دهد بنابراین گرد وغبار ، چربی و هر آلودگی را از روی سطح قبل رنگ آمیزی پاک کنید و برای شستن رنگ های روغنی از روان کننده های معدنی و برای رنگ های اکریلیک میتوانید از اب و صابون استفاده کنید.
زیرسازی با رنگ استری
انجام زیرسازی در مراحل رنگ آمیزی با پیستوله رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین قبل رنگ آمیزی سطح اولیه را با رنگ آستری بپوشانید می توانید از اسپری آستر پلاستیک دوپلی کالر نیز در این روش استفاده کنید. پس از خشک شدن رنگ آستری با یک سنباده و کاردک لکه های اضافه را پاک کنید.
پس از انجام اقدامات اولیه کار رنگ آمیزی با پیستوله رنگ شروع می شود.
تنظیم فشار
قبل اینکه از این دستگاه ها برای پاشش رنگ استفاده کنید باید میزان فشار آن را تنظیم کنید. این دستگاه ها دارای یک رگولاتور هستند که کار آن تنظیم فشار پاشش رنگ است و میزان فشار آن را در بازه 12 الی 25 پوند برای رنگ امیزی تنظیم کنید. تنظیم دقیق رگولاتور در کیفیت پاشش رنگ بسیار اهمیت دارد.
متصل کردن سوپاپ هوا
سوپاپ هوا را متصل کنید و مطمئن شوید که سوپاپ محکم اتصال داده شده است اگر اتصال سوپاپ هوا محکم نبود می توانید از نوار تفلون برای محکم کاری استفاده کنید.
آماده سازی پیستوله رنگ برای رنگ آمیزی
ابتدا کمی تینر رنگ را داخل مخزن بریزید تا راه ورودی لوله برای رنگ آمیزی باز شود. زیر نازل یک ظرف قرار دهید و ماشه را بکشید. ابتدا داخل دستگاه کمی هوا وجود دارد اما در آخر تینر از دستگاه خارج می شود.
تخلیه مخزن
با استفاده از یک قیف مخزن را خالی کنید و هر گونه روان کننده را به ظرف خودش برگردانید.
ترکیب رنگ
رنگ دلخواه را در یک ظرف مناسب با هم ترکیب کنید و اگر ترکیب رنگ به زمان زیادی نیاز داشت قسمت های سفت شده رنگ را با اسفنج جدا کنید زیرا تکه های سفت شده داخل نازل و لوله دستگاه گیر می کند.
غلظت رنگ پیستوله
رنگ را با تینر مناسب رقیق کنید. میزان غلظت رنگ پیستوله به نوع دستگاه شما بستگی دارد. اما به طور کلی میزان غلظت باید 15 تا 20 درصد باشد.
پر کردن مخزن 
به هیچ عنوان مخزن را به مقدار خیلی زیاد پر نکنید 3/2 مخزن از رنگ پرشود کافیست. پس از پر کردن ، مخزن را به دستگاه متصل کنید.
تنظیم فاصله برای پاشش رنگ
فاصله مناسب برای رنگ آمیزی با پیستوله 12.5 تا 25.4 سانتی متر می باشد.
فشار دادن ماشه برای پاشیدن رنگ
ابتدا ماشه را فشار و آن را تکان دهید تا قطرات اضافی آن بر چیزی که احتیاج دارید به بیرون نریزد. برای تست این کار بهتر است روی یک مقوا رنگ امیزی کنید.در هنگام رنگ امیزی توجه داشته باشید که همه جای نقاط را رنگ نمایید.
مخزن رنگ را پر کنید
وقتی در حال رنگ امیزی هستید چک کنید که مخزن رنگ خالی نشده باشد و اگر در حال خالی شدن بود آن را پر کنید و هروقت که رنگ امیزی شما به اتمام رسید مخزن را کنید. صبر کنید که رنگ خشک شود و وقتی که رنگ خشک شد لایه ها بعدی را انجام دهید.
تمیز کاری
بعد از اتمام کار باید به مرحله تمیز کاری بپردازید. اگر رنگی اضافه باقی ماند آن را دور بریزید و اگر رنگ دست نخورده اضافه مانده بود آن را به قوطی اصلی خود برگردانده تا در دفعات بعد آن را استفاده نمایید.
بخش های متخلف دستگاه را تمیز کنید.
وقتی رنگ ها خشک شدند باید کاغذ و چسب هایی را که روی سطح های مختلف نصب کرده اید را جدا نمایید.
برای استفاده از پیستوله برقی و سایر دستگاه های رنگ پاش برای رنگ آمیزی باید نکات های مهمی را رعایت کرد.

علت دون دون شدن رنگ با پیستوله

  • غلظت رنگ پیستوله
یکی از علت دون دون شدن رنگ با پیستوله ، غلظت بیش از حد رنگ است. غلظت زیاد به جای پاشش روان روی سطح کار به صورت قطرات ریز می نشیند و پس از خشک شدن باعث دون دون شدن رنگ روی سطح کار می شود. برای جلوگیری از دون دون شدن رنگ با پیستوله به علت غلظت زیاد بهتر است با تینر ،  رنگ را کمی رقیق کنید.
  • پاشش بیش از حد رنگ
اگر رنگ امیزی روی سطح بیش از حد انجام شود به علت شره کردن رنگ ، باعث دون دون شدن آن روی سطح می شود. برای جلوگیری از این کار نیز بهتر است اجازه دهید رنگ پاشیده شده به طور کامل خشک شود و سپس رنگ امیزی مرحله بعد را شروع کنید.
  • تنظیم نبودن دستگاه برای رنگ امیزی
اگر میزان خروجی رنگ و نوع پاشش به درستی تنظیم نشود ، ممکن است پس از پاشش رنگ روی سطح کار دون دون ایجاد شود.
  • فاصله نامناسب برای پاشش رنگ آمیزی
اگر میزان فاصله برای پاشش رنگ خیلی دور و یا خیلی نزدیک باشد روی سطح کار پس از رنگ امیزی دون دون ایجاد می شود به همین دلیل همیشه برای رنگ آمیزی فاصله 15 تا 20 سانت توصیه می شود.
پیستوله رنگ چیست؟
یکی از راحت ترین روش ها برای رنگ آمیزی استفاده از پیستوله رنگ است که سرعت کار را نیز افزایش می دهد.
انتخاب رنگ و تینر مناسب برای پیستوله رنگ چه مزایایی دارد؟
انتخاب رنگ با غلظت مناسب باعث جلوگیری از گیر کردن رنگ داخل پیستوله و رسوب آن می شود.
آیا می توان از رنگ پلی اورتان و تینر فوری در پیستوله رنگ پاش استفاده کرد؟
بله . اما استفاده از تینر فوری و بنزین باعث آسیب به دستگاه پیستوله رنگ به مرور زمان می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح