چسب گیاهی چیست؟ ساختار چسب گیاهی و اطلاعات جامع

در این مقاله در مورد چسب گیاهی و ساختار آن صحبت می کنیم . چسب دکسترین، نشاسته،سرش ی، این چسب ها قابلیت انحلال در اب را داشته و به راحتی می توانند به صورت ذرات معلق در اب درایند و از آن ها برای چسباندن پاکت، کاغذ، تمبر، چوب و مقوا استفاده می گردد.
صمغ عربی که از درختی به نام صمغ سنگالی تهیه می شود از خالص ترین چسب های گیاهی  است، این گونه چسب ها سفید رنگ و محلول در اب می باشد و شامل هیدرات های کربن است.
صمغ عربی که از درختی به نام صمغ سنگالی به دست می آید از خالص ترین چسب گیاهی است

ساختار چسب گیاهی

چسب های گیاهی قابلیت انحلال در اب را دارند و به سادگی می توانند مانند ذرات معلق در اب درایند و از منابع طبیعی به دست می ایند.همه چسب ها ی گیاهی تقریباً برپایه نشاسته و دکسترین (از مشتقات نشاسته) تهیه شده اند که از منابع گیاهی موجود در دنیا به دست می آیند. از معمول ترین  منابع تهیه نشاسته می توان ذرت ، گندم ، سیب زمینی و برنج را گفت، این چسب ها به شکل مایع و یا جامد تهیه می شوند.

چسب گیاهی چیست ؟ ساختار چسب گیاهی

اجزاء فرمول یک چسب بر پایه نشاسته عبارتنداز:

  1. مواد فعالی که یک حالت ژلاتینی به وجود می اورند. نظیر سود، کلرور روی ، منیزیم و کلسیم
  2. حلال ، عموماً آب
  3. مواد اصلاح کننده ، مانند رزین های محلول در آب ، براکس ها ،پروتئین ها ، فرمالین ها و عامل خیس کننده
  4. نرم کننده هایی که انعطاف پذیری لایه چسب را بین سطوح اجسام تامین می کنند، نظیر گلیسرین تری بوتیل فسفات ، دی بوتیل فتالیت . ترکیبات به وجود اورنده  یک فرمول چسب طبق دستورالعمل معینی  با یکدیگر مخلوط می شوند و در نتیجه از چسب آماده استفاده می شود.
  5. چسب بر پایه نشاسته ، بیشترین مصرف را برای چسباندن کاغذ ، مقوا ، چوب به یکدیگر دارند. دکسترین از حرارت دادن نشاسته در حضور کاتالیزور مناسب تهیه می شود. در این واکنش یکی از سه نوع دکسترین ؛ سفید ، زرد و قهوه ای با خواص فیزیکی مختلف براساس نوع کاتالیزور ، درجه حرارت و مدت انجام واکنش حاصل می شود.
  6. همچنین دکسترین به علت قابلیت اختلاط پذیری که با رزین پایه خیلی از چسب ها دارد به فرمول انها اضافه می گردد . چسب های بر پایه دکسترین فرمول و کاربردی مشابه چسب های نشاسته دارند زیرا  نشاسته و دکسترین از پلی ساکاریدها می باشند، که دارای هیدروکسیل در ساختمان مولکولی هستندو با اب ترکیب شده و تشکیل چسب هایی با ویسکوزیته مختلف می دهند ،چسبندگی این مواد جاذب آب می توانند، به علت تشکیل تعداد زیاد پیوند هیدروژنی باشد که هنگام تماس در سطح جسم به وجود می ایند.
در اینجا به غیر از چسب  بر پایه نشاسته و دکسترین از سایر موادی که منشا گیاهی دارند و از انها چسب تهیه می شود گفته می شود:
 لوبیای سویا که پروتئینی می باشد، صمغ های طبیعی که از بعضی درخت ها تهیه می شوند نظیر صمغ عربی ، رزین و رابر طبیعی (پلی ایزوپرن سیس) از این مواد هستند . علی رغم اهمیت و گستردگی مصرف چسب های رابر طبیعی ، این بحث را بیان نمی کنیم زیرا در صنعت، این چسب ها را به عنوان چسب های گیاهی نمی شناسند.
چسب گیاهی چیست ؟
چسب هایی می باشند که به سادگی در آب حل می شوند و از منایع طبیعی تولید می شوند
خالص ترین چسب های گیاهی چیست ؟
خالص ترین چسب های گیاهی، صمغ است .
صمغ چیست ؟
از درختی به نام صمغ سنگالی بدست می آید.
پایه اکثر چسب های گیاهی چیست ؟
پایه اکثر چسب های گیاهی نشاسته و دکسترین می باشد .
ارسال نظر / پرسش در مورد چسب گیاهی
CAPTCHA
حسین در تاریخ سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ :
متشکرم
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح