چسب حیوانی چگونه ساخته می شود؟

چسب حیوانی بر پایه پروتئین حیوانی ساخته شده که معمولا از پوست استخوان حیواناتی مانند گاو و گوسفند تهیه می شوند.
چسب حیوانی بر پایه پروتئین حیوانات از پوست استخوان حیواناتی مانند گاو و گوسفند ساخته شده است
جهت تهیه چسب از پوست ، ابتدا باید پوست را با اب آهک اشباع شستشو داده که معمولا  12 تا 15 روز در اب آهک قرار می دهند،سپس اب و اسید آهک را از پوست جدا می نمایندو آن را تحت عمل استخراج با اب جوش، قرار می دهند.در اثر استخراج، مایع ژلاتینی از پوست جدا شده و در اب حل می شود. محلول حاصل از طریق تقطیر در خلاء غلیظ می شود.برای تهیه چسب از استخوان ، ابتدا استخوان های خرد شده، در محلول 2 تا 8 درصد اسید کلرئیدریک قرار می گیرد،تا مواد معدنی آن زدوده شود. سپس عمل چربی زدائی به روش عبور بخار یکی از حلال های الی (نظیر بنزین) روی استخوان ها انجام می شود. استخوان های گریس زدائی شده به یک اتوکلاو انتقال می یابد و طی چندبار  تحت فشار و بخار اب قرار گرفته و در نتیجه چسب، به صورت محلول رقیق به دست می اید.غلظت این محلول از طریق تقطیر در خلاء انجام می شود محلول رقیق چسب ها را قبل از تغلیط، می توان رنگ زدائی کردو یک ماده ضد اکسایش به انها اضافه نمود و آنها راغلیظ کرد این محلول های غلیظ مدت ها نگهداری می شوند تا به صورت جامد در آمده و به قطعات ضخیم بریده می شوند.
چسب هائی که به این شکل تهیه می شوند از مرغوبیت  خوبی برخوردار بوده و به چسب های اسکاچ معروف هستند.
چسب های جامد را می توان به شکل  دیگر هم تهیه کرد نظیر ،پودر ، مکعب های کوچک دانه های گرانول. زمان مجاز نگهداری و ذخیره سازی چسب های جامد نامحدود می باشد . این چسب ها حدود 15 درصد رطوبت و 1 الی 4 درصد نمک های معدنی ، و میزان خیلی کمی گرایس و 6 درصد ناخالصی های دیگر به همراه دارد.
انتخاب مناسب یک چسب به درجه خلوص آن ، خواص فیزیکی مورد نیاز و منشاء چسب بستگی دارد.
جهت آماده سازی یک چسب برای  استفاده معمولاً پودر آن را، به آب گرم اضافه کرده و ترکیبات  را به هم می زنند تا حل شود و مواد افزودنی زیر را به مقدار مد نظر به محلول اضافه می نمایند.
نشاسته یادکسترین جهت ارزان تر کردن آن، ماده ضداکسایش برای جلوگیری از تخریب (به خصوص بیولوژیکی) ضد کف ، افزایش دهنده خصلت ترکنندگی (نظیر مقدار خیلی کمی از صابون ) و نرم کننده (نظیر گلسیرول ، سوربیتول ) مایع چسب باید حدود 50 در صد جامد باشد که 10 تا 20 درصد آن از مواد افزودنی فوق (به خصوص دکسترین یا نشاسته) می باشد.
در فرمول یک چسب حیوانی به ندرت از یک عامل پخت (سخت کننده) استفاده می گردد . دربرخی از کاربردها که نیاز به تشکیل اتصال عرضی است یک عامل پخت ( نظیرپارافرما آلدئید یا هگزا متیلن تترامین) را با محلول چسب ترکیب می کنند،چسب در این حالت با ایجاد حرارت در PH پخت می شود.چسب های حیوانی برای چسباندن همه سطح ها توسط اب خیس می شود و اب به یکی از سطوح ان ها نفوذ می کند،و در کاغذ،مقوا،پارچه به کار می روند.
چسب های حیوانی به غیر از پوست و استخوان از منابع دیگری هم مثل کازئین (از اضافه نمودن اسید به شیر به دست می اید.) آلبومین خون و رزین شلاک (صمغ ترشح شده از یک نوع حشره به نام ترمزدانه)تهیه می شوند.
چسب حیوانی چیست ؟
چسب حیوانی بر پایه پروتئین حیوانی ساخته شده که از پوست و استخوان حیواناتی مانند گاو و گوسفند تهیه می شود.
آیا از چسب های حیوانی در عصر حاضر استفاده می شود ؟
قدمت چسب های حیوانی به هزاران سال پیش بر می گردد اما به دلیل مزیت های منحصرش این چسب در عصر حاضر کاربردهای فراوانی دارد و در ساخت لوازم های موسیقی نیز استفاده می شود.
چسب های حیوانی سمی هستند ؟
خیر به دلیل سمی نبودنشان در بسیاری از مشاغل صحافی کتاب ، نجاری ، بازسازی نقاشی ها استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد ساختار چسب حیوانی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح