نگاهی به تاریخچه چسب

تاریخچه چسب
چسب چیست؟ تاریخچه تولید چسب در چه زمانی می باشد؟ در ابتدا لازم می دانیم که درباره چسب چیست؟ توضیحاتی را ارائه دهیم. چسب یک ماده چسبناک به صورت مایع است که قابلیت اتصال دو قطعه را به یکدیگر فراهم میکند. ساختار چسب به گونه ای است که می تواند انواع قطعات و سطح های مختلف را با قدرت عالی بچسباند. به طور کلی چسب ها در زندگی روزمره ما نقش مهمی دارند و در منازل و صنایع های مختلف مانند نجاری ، مبلمان سازی ، کارگاه های کفش سازی و... از انواع چسب بسیار استفاده می شود.
نگاهی به تاریخچه چسب ، چسب چیست و تولید انواع چسب
تاریخچه چسب به 200 هزار سال قبل بر می گردد ، در آن زمان از چسب های طبیعی که از صمغ گیاهان به وجود می آمد برای چسباندن استفاده می شد که با گذشت زمان تولید انواع چسب برای مصارف مختلف گسترش یافت. در این صفحه سعی داریم شما را با تاریخچه چسب در ایران و کاربرد چسب بیشتر آشنا کنیم.توصیه می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

چسب های غیر هوازی چیست؟

چسب غیر هوازی بدون حلال است و در نبود اکسیژن بین دو قطعه فلزی یون دار چسبندگی فوق العاده عالی ایجاد می کند. چسب های غیر هوازی به هیچ عنوان روی شیشه ، پلاستیک و لاستیک چسبندگی ندارد اما می تواند پیچ و مهره های فلزی را با قدرت بالایی بچسباند. چسب بی هوازی از مونومرهای دی متیلریلات ساخته شده و در صورتی گیرایی بیشتری برای چسبانده شدن پیدا می کند که هوایی وجود نداشته باشد و نسبت به سایر چسب ها سم کمتری تولید می کنند. امروزه چسب های غیر هوازی با غلظت های متفاوتی تولید می شود و ماندگاری این نوع چسب ها بستگی به میزان هوا در ظرف ، 12 ماه می باشد.
چسب های غیر هوازی مناسب برای چسباندن پیچ و مهره
یکی از مزایای چسب های غیر هوازی ، تک جزئی ، استحکام بالا ، بوی بسیار کم و گیرایش سریع در دمای اطاق می باشد.
  • انواع چسب بی هوازی
چسب بی هوازی به 4 دسته تقسیم بندی می شود :
 
چسب های قفل و رزوه
چسب های قفل و رزوه مخصوص پیچ و مهره ها برای استحکام بیشتر پیچ و مهره استفاده می شود برای  پیچ و مهره هایی که بر اثر لرزش امکان باز شدن دارند از چسب های قفل و رزوه برای باز نشدن پیچ و مهره در حین لرزش استفاده می شود.
 
چسب های آب بند کننده
برای جلوگیری از نشتی از چسب های اب بندی استفاده می شود.
 
چسب نگهدارنده
کاربردی ترین چسب برای نگهداری بلبرینگ روی شفت چسب نگهدارنده می باشد.
 
مدت خشک شدن چسب های بی هوازی چند دقیقه می باشد اما برای خشک شدن کامل به 24 ساعت زمان نیاز دارد.

تاریخچه تولید چسب

تاریخچه چسب ، به دوران ما قبل تاریخ می رسد در آن زمان از چسب های ساده برای ترمیم ابزارآلات خود استفاده می کردند و به تدریج استفاده از چسب برای چسباندن قطعات مختلف بیشتر شد و تا به الان که در دنیای مدرن انواع چسب برای چسباندن تولید شده اند. در طول بیش از 4000 سال پیش اولین چسب ها ، چسب های حیوانی بودند که پس از آن همه چسب های دیگر ساخته شدند در این صفحه نه تنها درباره تاریخچه چسب بلکه درباره انواع چسبی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند را توضیح داده شده است. اطلاعات جالب درباره چسب ها و تاریخچه تولید چسب شاید برایتان جذاب باشد به همین دلیل توضیحات کامل تری درباه تاریخچه چسب داده شده است.
در 6000 سال پیش ، محققان لوازم هایی را پیدا کردند که نشان می داد در آن زمان از چسب  استفاده می شد و تبرهایی پیدا شدند که  انسان ها در 5200 سال پیش برای اتصال به یکدیگر از چسب استفاده نمودند. در آن زمان چسب ها توسط مردمان مصر برای چسباندن سلاح های خود استفاده می کردند و علاوه بر آن برای نگهداری یادداشت ها نیز از چسب استفاده می شد.
در زمان های گذشته اولین تولیدات چسب به وسیله پوست حیوانات بود بدین صورت که بافت حیوانات پخته می شد و به ماده ای ژله ای شکل تبدیل می شد پس از خشک شدن کامل آن ساختار چسب به شکل پودری به وجود می امد و برای استفاده آن را با آب ترکیب می کردند و چسبندگی برای اتصال دو قطعه ایجاد می شد.
تاریخچه تولید چسب و شکل ظاهری چسب های قدیمی
شکل ظاهری چسب های قدیمی به صورت قیر بوده که از آن ها در ساخت برج بابل نیز استفاده شده است و تا قرن بیستم پیشرفت زیادی درتکنولوژی چسب ها رخ نداد. تا در جنگ جهانی دوم چون نیاز به چسباندن فلزات به یکدیگر را داشتند کارهای بزرگی برای این منظور انجام دادند،برای  این کار از مخلوط رزین فنلی باپلی کلروپرن و یا تیتریل بر چسب های مفیدی ساخته شد.
تکنولوژی چسب ها در سه دهه اخیر پیشرفت زیادی به همراه داشته است. برای مثال، امار نشان می دهد حدود 7 میلیون پوند چسب در سال 1966 در دنیا مصرف شده  و این را نشان داد که در سال 1965 حدود 15 درصد افزایش داشته است.

در دورانی که هنوز تولید انواع چسب اختراع نشده بود در آن زمان از پوست خرگوش برای ساخت نوعی چسب جهت درزگیری و اندازه بندی بوم های نقاشی استفاده می شد و آن چسب ، بوم را برای نقاشی آماده می کرد. از چسب پوست خرگوش در مصارفی همچون صحافی نیز بسیار کاربرد داشت. برخی از چسب های حیوانی به عنوان ژل مو نیز مورد استفاده قرار می گرفت. به طور کلی چسب حیوانی به دلیل خواص طبیعی که دارند امروزه در ساخت مبلمان ، کابینت و چسباندن ابزارآلات محبوبیت خاصی پیدا کرده است. چسب حیوانی برای ترمیم نقاشی های قدیمی و مبلمان سازی بسیار کاربرد دارد. 

چگونه بدون آسیب به حیوانات موادی مانند چسب را می توانیم از آن ها بسازیم؟ برخی از این اکتشافات مانند تولید چسب حیوانی از هزاران سال پیش آغاز شد زمانی که مردم از سفیده تخم مرغ برای چسباندن ورق طلا جهت دست نوشته های تزیینی استفاده می کردند و یا رومی ها از موم زنبور عسل برای پر کردن شکاف و درزهای قایق های چوبی به عنوان چسب استفاده می کردند.
چسب های ساختمانی تولید و مصرف بیشتری دارند و روش های جدیدی از این نوع چسب ها، جهت کاربرد های جدید ارائه میگردد و تولید کنندگان جهت تولید انواع چسب ها با هم رقابت دارند.
در جهان امروز بیشتر از صدها سازنده چسب وجود دارد و تعداد سازنده آن روز به روز افزایش پیدا می کند برای مثال صنعت چسب در امریکا به صورت یک کار فوق تخصصی درامده و هزاران نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

کاربرد چسب

در 6000 سال پیش از چسب حیوانی برای تعمیر و ترمیم سرامیک استفاده می کردند. در زمان بابلی ها کاربرد چسب مانند چسب قیر برای چسباندن مردمک چشم مجسمه ها استفاده می شد و مصریان از چسب حیوانی برای چسباندن و اتصال قطعات چوبی مبلمان استفاده می کردند. در آن زمان از چسب برای چسباندن کمان تا قایق های چوبی و موارد بسیار دیگر استفاده می شد.
برای تولید مبلمان از همان ابتدا به چسب نیاز بود. همه مبلمان سازان و کابینت سازان از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم از چسب برای تولید لوازم های چوبی مانند مبلمان استفاده می کردند. شخصی به نام استرادیواریوس سازنده بزرگ ویولن از فرایند چسب مخفی برای لمینت های چوب خود استفاده کرد و یکی از دلایل هایی که ویولن هایش توانستند موسیقی زیبایی تولید کنند استفاده از چسب مخفی بود البته با گسترش علم و تولید جدیدترین چسب ها روش او برای چسباندن ابزاری مانند ویولن از بین رفته است. 
کاربرد چسب و دلایل استفاده از انواع چسب
در سال 1930 پیشرفت در صنایع شیمیایی و پلاستیک باعث شد تا طیف گسترده ای از مواد به نام چسب و چسب پلاستیک یا رزین مصنوعی تولید شوند و در جنگ جهانی دوم با کشف موادهای سازنده چسب مانند نئوپرن ها ، اپوکسی و اکریلونیتریل ها منجر به پیشرفت در تولید چسب شد و تا اوایل دهه 1950 این نوع چسب ها به صورت تجاری برای فروش در دسترس نبودند.

 2000 سال قبل از میلادمسیح ، مصریان از چسب مخفی برای چسباندن مبلمان ، تعمیر لوازم موسیقی و کاربردهای دیگر استفاده می کردند. چسب مخفی متاسفانه چندین معایب نیز دارد. چسب مخفی ضد آب نیست و خشک شدن آن بسیار زمان بر است و بوی بسیار نامطبوعی دارد.


کاربرد چسب امروزی در صنایع مختلف

امروزه کاربرد چسب ، مخصوصا چسب مصنوعی در حاضر برای چسباندن اکثر سطح از مبلمان گرفته تا هواپیما استفاده می شود. چسب های مصنوعی به دو قسمت چسب های واکنشی و چسب های غیر واکنشی تقسیم بندی می شوند:
چسب های واکنش پذیر شامل اپوکسی ها ، چسب پلی یورتان ، و سیانوآکریلات ها می باشند که چسبندگی فوق العاده عالی برای استفاده روی سطح ایجاد می کند. این چسب ها با ترکیب یک واکنش شیمیایی به سرعت سخت می شوند. برخی از چسب های واکنش پذیر که بر پایه سیانو آکریلات ساخته شده مانند چسب فوری زمانی که مایع چسب 123 و اسپری چسب 123 با یکدیگر ترکیب می شوند ، سفت و سخت می شوند و برخی دیگر مانند اسپری فوم پلی یورتان که بر پایه مواد پلی یورتان ساخته شده اند با مجاورت در معرض هوا سخت و حجیم می شوند.
چسب هایی مانند چسب چوب که بر پایه پلی وینیل استات ساخته شده اند در صنایع چوب و مبلمان سازی بسیار کاربرد دارد این نوع چسب ها با تبخیر حلال سخت می شوند و از نوع چسب غیر واکنشی می باشد.
با پیدایش چسب های سنتتیک از قرن نوزدهم در صنعت پلیمر،چسب های گیاهی ، چسب های حیوانی و چسب های سنتی از رده خارج شده است. همچنان  صنعت چوب به صورت گسترده ای در حال رشد می باشد. در اتصالات معمولا از یک جعبه معمولی تا هواپیمای پیشرفته از چسب مورد استفاده قرار گرفته است.
پیشرفت جدیدی که معمولا در کاربرد چسب گرفته شده، باعث وصل کردن ریل های فولادی و تراموای شهر منچستر شده است. چسب ها در ایجاد چسبندگی مواردی از قبیل رنگ ها ،جوهر تحریرو سایر سطوح پوششی ، وسایل بتونه کاری در مواد ترکیبی از جمله بافت پارچه یا فولاد، در تایرهای لاستیکی و یا الیاف در پلاستیک ها ضرورت دارند.

تولید چسب

با گذشت زمان به این نتیجه می رسیم که تولید انواع چسب از زمان گذشته تا به امروز به پایان نرسیده بلکه تولید کنندگان چسب با تیم های کاربلد و متخصص برای تولید جدیدترین چسب هایی که قدرت چسبندگی بالایی داشته باشند و نیاز مصرف کنندگان را رفع کنند در تلاش هستند. امروزه برای ترمیم هر قطعه ای یک چسب مخصوص تولید شده است. شیشه جلوی خودروها با ترک های کوچک که زمانی نیاز به تعمیر داشتند امروزه با تزریق چسب مخصوص ترک های شیشه ترمیم می شود. به طور کلی آینده چسب رو به پیشرفت می باشد.

اجزای تشکیل دهنده چسب

برای تولید و ساخت چسب ، چسب ها از موادهای مختلف شیمیایی ساخته شده اند و هر کدام از ترکیباتی که در چسب استفاده می شود برای کاربردی خاص ساخته شده اند. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده چسب باید به گونه ای ترکیب شوند که چسبندگی بالایی روی سطح ایجاد کند و از جدا شدن قطعات جلوگیری نماید.

در تولید چسب ها از مواد پلیمری استفاده می شود. پلیمرها نقش موثری در چسبندگی چسب ها ایجاد می کنند و در دمای بالا روان می شوند و در حلال های مناسب نیز به راحتی حل می شوند.

امروزه برای تولید چسب ها از موادهای گوناگونی با توجه به نوع چسب استفاده می کنند که در این صفحه افزودنی هایی که برای تولید چسب اضافه می شود شرح داده شده است:

  • مواد نرم کننده که قابلیت انعطاف را بیشتر می کند و دمای تبدیل شیشه ای را کم میکند.
  • مواد پر کننده معدنی که میزان انقباض در سخت شدن را کم می کند و خاصیت روان شدن را قبل از سخت شدن تغییر می دهد و خواص مکانیکی نهایی را بهتر می نماید.
  • مواد غلیظ کننده
  • مواد ضد قارچ جهت جلوگیری از رشد قارچ و کپک در محیط مرطوب
  • رزین ها
  • آنتی اکسیدان ها
اجزای تشکیل دهنده چسب ها با توجه به انواع چسب به طور کامل و جداگانه شرح داده شده است چسب هایی که به واسطه واکنش شیمیایی سخت شده اند.

چسب پلی سولفاید چیست؟

چسب پلی سولفاید چیست؟ چسب پلی سولفاید یک الاستومر مصنوعی محسوب می شود و در برابر آب ، حلال ها و روغن ها دوام بسیار زیادی دارد اما در برابر حرارت بسیار مقاومت کمی دارد. چسب هایی که از مواد پلی سولفاید ساخته شده اند معمولا فلز ، پلاستیک ، چوب ، شیشه و سنگ را با قدرت بالایی اتصال می دهد. چسب پلی سولفاید به دلیل انعطاف پذیری عالی برای درزگیری ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب پلی سولفاید چیست؟ چسب پلی سولفاید یک الاستومر مصنوعی می باشد

امولسیون های آبی چیست؟

امولسیون آبی اجزایی است که برای پلیمریزه شدن امولسیون ها ترکیب می شوند شامل آب،پایدار کننده،منومرهاو اغاز گر می باشد.کالای پلیمر شدن امولسیونی، شیرابه ای از ذرات پلیمر با پایدار کننده جذب شده است. برای مثال چسب چوب diy شیرابه آن شامل پلیمرپلی وینیل استات dva می باشد و برای کارهای کارگاهی و چسباندن پنجره ها،مبلمان ،اتصالات تاق و زبانه درها مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین رنگ های امولسیونی بر پایه dva می باشند که برای پوشش سطح یا چسب استفاده می شود.

چسب گیاهی چیست؟

خالص ترین چسب گیاهی صمغ است که از درختی به نام صمغ سنگالی به دست می آید. چسب گیاهی بر پایه نشاسته و دکسترین می باشد که به راحتی در آب حل می شود و به طور کلی می توان گفت که چسب گیاهی از منابع طبیعی به دست می آید. البته چسب های گیاهی به غیر از این که بر پایه نشاسته و دکسترین می باشند چسب های گیاهی دیگری نیز از صمغ های طبیعی ساخته می شوند یکی از این چسب ها چسب گیاهی لاتکس است. چسب گیاهی لاتکس از صمغ درختان ساخته می شود این نوع چسب قدرت چسبندگی بالایی دارد و بی رنگ است و در گریم و ساخت پوست های مصنوعی بسیار استفاده می شود.

چسب گیاهی چیست؟ چسب گیاهی بر پایه نشاسته و دکسترین ساخته شده و قدرت چسبندگی بالایی دارد

چسب حیوانی چیست؟

چسب حیوانی ، ژلاتینی است که از اعضای بدن استخوان حیوانات ساخته می شود قدرت چسبانندگی آن از چسب گیاهی بیشتر است و معمولا در تهیه پوشش کپسول، موارد دارویی و فیلم عکاسی استفاده می شود. سرشیم حیوانی مانند ژلاتین می باشد ولی درصد گلوبین کمتری دارد و از پوست،استخوان و شیر حیوانات ساخته می شونداین نوع چسب ها  در کارتن سازی،نجاری،تهیه کاغذ سمباده و ... مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین لاک که در نجاری برای براق نمودن قطعات چوبی استفاده می کنند،از نوعی حشره به نام ترمزدانه که در کشور هند بسیار زیاد است تهیه می شود.

چسب حیوانی چیست؟ ساختار چسب حیوانی

ساختار چسب حیوانی

چسب حیوانی بر پایه پروتئین حیوانی ساخته شده که معمولا از پوست استخوان حیواناتی مانند گاو و گوسفند تهیه می شوند.

جهت تهیه چسب از پوست ، ابتدا باید پوست را با اب آهک اشباع شستشو داده که معمولا  12 تا 15 روز در اب آهک قرار می دهند،سپس اب و اسید آهک را از پوست جدا می نمایندو آن را تحت عمل استخراج با اب جوش، قرار می دهند.در اثر استخراج، مایع ژلاتینی از پوست جدا شده و در اب حل می شود. محلول حاصل از طریق تقطیر در خلاء غلیظ می شود.برای تهیه چسب از استخوان ، ابتدا استخوان های خرد شده، در محلول 2 تا 8 درصد اسید کلرئیدریک قرار می گیرد،تا مواد معدنی آن زدوده شود. سپس عمل چربی زدائی به روش عبور بخار یکی از حلال های الی (نظیر بنزین) روی استخوان ها انجام می شود. استخوان های گریس زدائی شده به یک اتوکلاو انتقال می یابد و طی چندبار  تحت فشار و بخار اب قرار گرفته و در نتیجه چسب، به صورت محلول رقیق به دست می اید.غلظت این محلول از طریق تقطیر در خلاء انجام می شود محلول رقیق چسب ها را قبل از تغلیط، می توان رنگ زدائی کردو یک ماده ضد اکسایش به انها اضافه نمود و آنها راغلیظ کرد این محلول های غلیظ مدت ها نگهداری می شوند تا به صورت جامد در آمده و به قطعات ضخیم بریده می شوند.
چسب هائی که به این شکل تهیه می شوند از مرغوبیت  خوبی برخوردار بوده و به چسب های اسکاچ معروف هستند.
چسب های جامد را می توان به شکل  دیگر هم تهیه کرد نظیر ،پودر ، مکعب های کوچک دانه های گرانول. زمان مجاز نگهداری و ذخیره سازی چسب های جامد نامحدود می باشد . این چسب ها حدود 15 درصد رطوبت و 1 الی 4 درصد نمک های معدنی ، و میزان خیلی کمی گرایس و 6 درصد ناخالصی های دیگر به همراه دارد.
انتخاب مناسب یک چسب به درجه خلوص آن ، خواص فیزیکی مورد نیاز و منشاء چسب بستگی دارد.
جهت آماده سازی یک چسب برای  استفاده معمولاً پودر آن را، به آب گرم اضافه کرده و ترکیبات  را به هم می زنند تا حل شود و مواد افزودنی زیر را به مقدار مد نظر به محلول اضافه می نمایند.
نشاسته یادکسترین جهت ارزان تر کردن آن، ماده ضداکسایش برای جلوگیری از تخریب (به خصوص بیولوژیکی) ضد کف ، افزایش دهنده خصلت ترکنندگی (نظیر مقدار خیلی کمی از صابون ) و نرم کننده (نظیر گلسیرول ، سوربیتول ) مایع چسب باید حدود 50 در صد جامد باشد که 10 تا 20 درصد آن از مواد افزودنی فوق (به خصوص دکسترین یا نشاسته) می باشد.
در فرمول یک چسب حیوانی به ندرت از یک عامل پخت (سخت کننده) استفاده می گردد . دربرخی از کاربردها که نیاز به تشکیل اتصال عرضی است یک عامل پخت ( نظیرپارافرما آلدئید یا هگزا متیلن تترامین) را با محلول چسب ترکیب می کنند،چسب در این حالت با ایجاد حرارت در PH پخت می شود.چسب های حیوانی برای چسباندن همه سطح ها توسط اب خیس می شود و اب به یکی از سطوح ان ها نفوذ می کند،و در کاغذ،مقوا،پارچه به کار می روند.
چسب های حیوانی به غیر از پوست و استخوان از منابع دیگری هم مثل کازئین (از اضافه نمودن اسید به شیر به دست می اید.) آلبومین خون و رزین شلاک (صمغ ترشح شده از یک نوع حشره به نام ترمزدانه) تهیه می شوند.

چسب اپوکسیدی چیست؟

چسب های اپوکسیدی

چسب اپوکسی چیست؟ چسب اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی ساخته می شود. چسب های اپوکسی معمولا به صورت تک جزئی و دو جزئی می باشند و خواص و ویژگی های متعددی را از خود نشان می دهند.
چسب اپوکسی چیست؟ چسب اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی
چسب سیلیکون ساختاری بر پایه رزین های اپوکسی است که برای درزگیری استفاده می شود. این چسب ها چسبندگی خوبی روی شیشه ، فلزات ، بتن ، سرامیک و پلاستیک دارد و در مقابل اسیدها و روغن ها دوام زیادی دارد. چسب های اپوکسی به مدت نیم قرن است که در صنایع مختلف استفاده می شود.رزین های اپوکسی که به عنوان پلی اکسیده شناخته شده است دسته ای از پلیمرها و پلیمرهای واکنشی از گروه اپوکسید ها هستند. همچنین هاردنرهای چسب اپوکسی شامل پلی امینی ، فنولها ، الکل ها ، تیول ها و انیدریدها می باشد و معمولا واکنش چسب های اپوکسی به صورت گرما زا می باشد و در نهایت این واکنش باعث مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا می شود.
ویژگی و مزیت چسب های اپوکسیدی
  1. چسب های اپوکسیدی سرعت خشک شدن بالایی دارد
  2. در زمان خشک شدن چسب اپوکسی به هیچ عنوان گاز تولید نمی کند.
  3. معمولا روی هر سطحی برای چسبانده شدن چسبندگی قوی دارد

چسب های تراکمی فرمالدئید برای چوب

چسب اوره فرمالدئید اصلی ترین مواد اولیه برای تولید نئوپان و ام دی اف است. چسب های فرمالدئید ، به دلیل شفاف بودن و قدرت چسبانندگی بالا از محوبیت خاصی در صنعت چوب قرار گرفته است. به طورکلی چسب اوره فرمالدئید از طریق واکنش اوره و فرمالدئید در مجاورت کاتالیزور اسیدی به دست می اید و کاربرد آن برای چسباندن روکش چوبی می باشد. ماده ای به نام کلرید امونیوم ، به عنوان یک کانالیزور است که اولین ساخت آن از رزین اوره فرمالدئید در سال 1920 در کشور امریکا ساخته شد. چسب های اوره فرمالدئید علاوه بر این که به شکل مایع هستند امروزه به صورت پودری و نواری نیز ساخته می شود.
چسب اوره فرمالدئید اصلی ترین مواد اولیه برای تولید تئوپان
چسب اوره فرمالدئید به صورت پودری باید به مقدار مشخص در آب حل شود و در دما 20 درجه سانتی گراد استفاده شود اما چسب نواری بر خلاف مایع و پودری روی کاغذ تزریق می شود و برای چسباندن روکش های ام دی اف ، نئوپان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ویژگی و مزیت استفاده از چسب اوره فرمالدئید:
  1. از چسب اوره فرمادئید ، می توان به عنوان یک ماده با غلظت بالا از مواد گیاهی مانند گندم ، فراورده های نشاسته ای استفاده کرد.
  2. قابلیت استفاده به عنوان مواد پر کننده مانند گچ پخته ، کائولین و کوارترز
  3. دوام عالی در برابر نور
  4. چسب های اوره فرمالدئید قیمت ارزان و کیفیت بالایی دارند

چسب عایق الاستومری چیست؟

چسب الاستومر از دسته چسب هایی هستند که از ترکیب رزین های صنعتی ، پلیمرهای لاستیکی ، پایدار کننده هایی که در مخلوطی ازحلال ها حل شده اند ساخته شده است. چسب های عایق الاستومری در برابر حرارت ونفوذ آب دوام بسیار زیادی دارد و برای اتصال عایق های الاستومری به یکدیگر بهترین چسب محسوب می شود.

چسب الاستومر قدرت چسبانندگی بالایی دارد و مانع نفوذ آب می شود. توجه داشته باشید که چسب های الاستومری سمی هستند و بهتر است در محیط هایی که تهویه مناسب دارند استفاده شود.

چسب بتونه ای چیست؟

چسب بتونه ای چیست؟ چسب بتونه از دسته چسب هایی است که برای پر کردن منافذها بسیار استفاده می شود. کاربرد چسب بتونه برای اتصال سرامیک های آینه ای ، گچ و آجر و صاف کردن سطح ناهموار است. چسب های بتونه ای معمولا در برابر آب و سایر حلال ها دوام بسیار زیادی دارند و قابلیت رنگ کاری روی چسب بتونه وجود دارد.

چسب بتونه چیست؟ چسب بتونه برای پر کردن منافذها استفاده می شود

از مهم ترین انواع بتونه ها عبارت است از:
بتونه شیشه: از ترکیب روغن کتان و پودر کربنات کلسیم به دست می اید و در هوا، سریع خشک و سخت می شود.اما بعد از سخت شدن دوباره در روغن کتان به شکل خمیر نرم و قابل استفاده در می اید.
بتونه ابی:برای تهیه اکواریوم از بتونه ابی استفاده می شود و از ترکیب کردن پودر اکسید سرب با روغن کتان تهیه می شود.
بتونه گلیسیرین و اکسید سرب:از اختلال گلیسیرین واکسید سرب به دست می اید و در مقابل اسید ، قلیا و اب مقاومت زیادی دارد و پس از مدت45 دقیقه سفت می شود و برای بتونه کردن چوب ،چینی،شیشه و سرامیک و قطعات سنگی مورد استفاده قرار می گیرد.
گرد بتونه:به شکل ارد سفید رنگ است که شامل 4 قسمت گچ پخته و یک قسمت صمغ عربی می باشد و درهنگام استفاده ،آن را در محلول اسید بوریک و یا در اب به شکل خمیر در می اورند و با ان اشیای ظریف ساخته شده از چینی ،شاخ سفید وسنگ سفید را بتونه می نماید.

چسب نئوپرن چیست؟

چسب نئوپرن از پلیمر شدن کلورپرن تشکیل می شود. چسب های نئوپرن در برابر مواد روغنی و اوزن مقاومت بیشتری دارند.
چسب نئوپرن چیست؟ چسب نئوپرن از پلیمر شدن کلورپرن تشکیل می شود
این چسب ها به سه روش تهیه و به کار گرفته می شود:
  • آلیاژ نئوپرن با رزین های دیگر (مانندرزین فنلی) و سایر مواد شیمیایی لازم فرموله شده و از طریق  سمنت(خیرخام) تهیه و به عنوان چسب ساختاری کاربرد دارند.
  •  سمنت نئوپرن را می توان در حلال هائی مثل تولوئن به صورت پراکنده و معلق ایجاد نمود و به کار برد.
  •  نئوپرن را می توان در ترکیبی از هیدروکربورهای آروماتیک و آلیفاتیک حل نمود و مصرف کرد.

چسب های نئوپرن به دو نوع تقسیم می شوند پخت شده و خام (پخت نشده)

چسب های پخت شده را در مواردی که درجه حرارت اجسام متصل شده بالایی دارند استفاده می شوند.اما در مواقعی که اجسام چسبانده شده به هم در درجه حرارت اتاق (یا درجه حرارت کم ) باشد  به علت نیروهای جاذبه داخل مولکولی خوب نئوپرن ، نیازی به پخت رابر  نمی باشد.
پخت نئوپرن در درجه حرارت اتاق با استفاده از تسریع کننده های خیلی فعال و یا در درجه حرارت های بالاتر به کمک مواد تسریع کننده با فعالیت ،ممکن می شود.
در فرمول چسب ها ی نئوپرن (به صورت سمنت) مواد شیمیایی زیر می تواند وجود داشته باشد:
اکسید منیزیم ، اکسید روی (برای  پخت و جذب اسید ایجاد شده براثر تخریب ) ، ضد اکسایش (به میزان  دو درصد برای بالا بردن پایداری حرارتی ) ، پرکننده (مانند دوده ، خاک رس به منظور کاهش هزینه ) تقویت کننده (مانند سیلکیات کلسیم هیدراته) و حلال (مانند تولوئن) هر یک از این مواد با درصد مشخصی به نئوپرن اضافه می شود  و نقش مشخصی را دارند. ترکیب رزین ها (مثل رزین فنلی) با نئوپرن باعث چسبندگی بهتر و خواص مکانیکی چسب می شود.
چسب های نئوپرن اغلب در در صنایع تولید کفش، اتومبیل ، کشتی و هوانوردی مصرف می شوند، که برای اتصال اجسام مختلف به همدیگر ( را بر ، پلاستیک ، فلز و...) کاربرد دارند.

سایر انواع چسب ها

در این مقاله سعی شد تا شما را با ساختار چسب ها بیشتر آشنا کنیم همانطور که می دانید امروزه انواع چسب ها با توجه به نیاز مصرف کننده تولید شده اند که هر کدام برای کاربردی خاص استفاده می شوند. چسب های امروزی نسبت به چسب هایی که در زمان گذشته ساخته م یشد بسیار متفاوت تر و قوی تر هستند و کاربلدان در زمینه تولید چسب با فرمولاسیون های جدید توانسته اند انواع چسب را با قدرت چسبندگی بسیار بالا تولید و عرضه بازار نمایند. در مورد سایر چسب ها بیشتر بدانید.

  • چسب سیلیکون

چسب سیلیکون چسب هایی هستند تک جزئی که بر پایه پلیمرهای سیلیکونی متیل یا فنیل ساخته می شوند و در خانه و صنایع مختلف کاربرد گوناگونی دارد. چسب سیلیکون ، بهترین چسب برای درزگیری و پر کردن شکاف می باشد.

چسب سیلیکون یک چسب تک جزیی برای استفاده به عنوان درزگیری و پر کردن شکاف

این نوع چسب ها به دلیل خاصیت ضد آبی که دارند قابل استفاده در محیط های مرطوب نیز می باشند. از چسب سیلیکون برای درزگیری درب و پنجره ، شیشه و کاشی و سرامیک های سرویس های بهداشتی می توانید استفاده کنید.


  • چسب 123

چسب 123 بر پایه سیانو آکریلات ساخته شده و سرعت خشک شدن بالایی دارد به همین دلیل به چسب یک دو سه ، چسب فوری نیز می گویند. چسب 123 دارای دو جزء اسپری چسب 123 و مایع چسب 123 است که با ترکیب این دو ، چسبانندگی فوق العاده عالی روی سطح ایجاد می شود و سرعت خشک شدن نیز با ترکیب این دو افزایش می یابد. کاربرد چسب 123 در منازل و صنایع گوناگون به وفور دیده می شود این چسب به دلیل قابلیت استفاده روی همه سطوح چسب همه کاره نیز می گویند. شما می توانید از چسب 1.2.3 برای چسباندن فلز ، پلاستیک ، شیشه ، چرم ، کاشی و موارد بسیار دیگر استفاده کنید.

چسب 123 بر پایه سیانواکریلات یک چسب فوری سریع خشک می باشد

با کیفیت ترین چسب یک دو سه به هیچ عنوان سفیدک و زردک نمی زند و استحکام خود را پس از گذشت زمان از دست نمی دهد.


  • چسب چوب

چسب چوب یکی دیگر از انواع چسب هایی است که در صنعت چوب برای اتصال دو قطعه چوبی استفاده می شود بنابراین بهترین چسب برای چسباندن چوب ، چسب چوب است چرا که اتصال قوی روی دو سطح چوبی ایجاد می کند به طوری که پس از چسبانده شدن با چسب چوب امکان جدا شدن چوب وجود ندارد مگر اینکه چوب را بشکنید ، به همین دلیل مبل سازان بهترین چسب برای چسباندن چوب مبل را چسب چوب می دانند.

چسب چوب بهترین چسب برای استفاده در صنعت چوب

چسب چوب ها معمولا به صورت کیلویی و یا حلبی به فروش می رسند و از نظر قیمت بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. بسیاری از لوازم های تزیینی چوبی که نیاز به تعمیر دارند با خرید یک چسب چوب با کیفیت ترمیم می شوند.


  • چسب واشر ساز

چسب مزدا و یا همان چسب واشرساز از خانواده چسب های سیلیکونی محسوب می شوند که استفاده خانگی ندارد و معمولا در صنایع خودروسازی چسب واشر ساز حرارتی بسیار استفاده می شود. چسب واشرساز به راحتی می تواند حرارت بالا را تحمل کند به همین دلیل از چسب واشر ساز برای تعمیر واشر ، سر سیلندر و تعمیر لوازم های خودرویی که در معرض حرارت بالا قرار دارند استفاده می شود.


  • چسب ساختمانی

در پروژه های ساختمانی از انواع چسب ساختمانی برای چسباندن کاشی های ساختمان و سنگ های ساختمانی استفاده می شود. چسب کاشی یکی از کاربردی ترین چسب هایی است که برای نصب کاشی و سرامیک استفاده می شود و جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی مانند دوغاب شده است. چسب کاشی مخلوطی آماده است که به صورت پودری و خمیری به بازار عرضه می شود و به دلیل سرعت کار بالا در بین کاشی کاران طرفداران خاص بسیار زیادی دارد. کاربرد چسب کاشی برای نصب کاشی روی دیوار ، نصب کاشی کف استخر ، نصب سنگ های طبیعی و مصنوعی می باشد.

چسب سنگ نیز یکی دیگر از انواع چسب های ساختمانی محسوب می شود که برای چسباندن سنگ روی دیوار و... استفاده می شود. هر چسبی نمی تواند قطعه سنگی را به یکدیگر بچسباند اما چسب سنگ قوی می تواند با استحکام بالا قطعات سنگی را به یکدیگر اتصال دهد. از چسب سنگ برای چسباندن سیمان ، بتن ، گرانیت ، سنگ مرمر ، چسباندن سنگ ها روی عایق حرارتی استفاده می شود.


  • چسب دوقلو

چسب دوقلو همان چسب اپوکسی است که دارای دو تیوپ جدا گانه می باشد یکی حاوی رزین و دیگری حاوی کاتالیزگر است. ترکیب این دو تیوپ چسب دو قلو به میزان مساوی استحکام چسب را برای چسبانده شدن افزایش می دهد. کاربرد چسب دوقلو برای چسباندن شیشه ، پلاستیک ، فلز و کاغذ است و در کارهای هنری مانند ساخت کاردستی نیز قابلیت استفاده را دارد.


  • چسب دو طرفه

چسب دوطرفه همانطور که از نامش مشخص است هر دو طرف چسب از یک لایه نازک نوار چسب ساخته شده و هر دو قسمت آن چسبندگی عالی روی سطح ایجاد می کند. چسب های دو طرفه انواع مختلفی دارد و به دلیل دیده نشدن برای نصب عکس روی دیوار بدون نیاز به میخ استفاده می شود. در صنعت ساخت و ساز ساختمان ، چاپ کاغذ ، لوازم خانه ؛ خودروسازی از انواع چسب دو طرفه مانند چسب دوطرفه فومی ، چسب دو طرفه سلولزی ، چسب دو طرفه ژله ای استفاده می شود.

اولین چسب های تولید شده چه نوع چسب هایی بود؟
چسب های حیوانی اولین چسب هایی که در 4000 سال پیش تولید شدند.
چسب گیاهی چیست؟
چسب گیاهی از درخت صمغ ساخته می شود که بر پایه نشاسته و دکسترین است.
چسب حیوانی چیست؟
چسب حیوانی ژلاتینی است که از اعضای بدن حیوانات ساخته می شود و قدرت چسبانندگی بیشتری نسبت به چسب گیاهی دارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد تاریخچه چسب
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح