سنباده چیست؟ انواع سنباده و کاربرد آن

سنباده چیست؟

سنباده ابزاری است برای صاف کردن و صیقل دادن سطوح سخت و برای هموار نمودن انواع سطوح فلزی ، چوبی ، گچی و ... کاربرد دارد. سنباده ها معمولا ورقه هایی هستند از جنس پارچه ، الیاف و یا کاغذ که دانه های ساینده به کمک چسب بر روی آن ها قرار می گیرند و قبل از رنگ آمیزی برای یکدست نمودن سطوح مورد استفاده قرار می گیرند.
سنباده چیست؟ سنباده ابزاری برای صیقل کردن سطح ناهموار و پرداخت کاری می باشد
سمباده ها هم به صورت طبیعی و هم به صورتی صنعتی وجود دارد و از گذشته در زندگی انسان ها مورد استفاده بوده است. جنس این سایند ها معمولا از مواد طبیعی مثل  ماسه، سنگ کوارتز، سنگ لعل (گارانت) و یا مواد مصنوعی مانند کربور سیلیسیم، اکسید آلومینیم، براده فلزات، کاربید سیلیسیم تشکیل می شود. معمولا درجه زیری سنباده ها با عدد و یک حرف لاتین نمایش داده می شود. برای مثال p 16 زبرترین نوع سنباده است و تا p10000 که نرم ترین نوع گریدسنباده می باشد متغیر است. در اینجا پاسخ سوال سمباده چیست؟ داده شد و ابزار میهن قصد دارد شما را با انواع سنباده کاغذی و کاربردهای آن بیشتر آشنا کند بنابراین تا اخرین مطالب با ما همراه باشید.

تاریخچه سنباده

استفاده از انواع مواد ساینده در زندگی بشر تاریخچه ای طولانی دارد. نقاشی های مصر باستان حاکی از آن است که این مردم ازساینده ها برای صیقل دادن انواع جواهرات و گلدان ها استفاده می کردند ؛ وجود سنگ نوشته ها و موارد تاریخی بسیاری نشان می دهد که مردم از سالیان زیادی است که از انواع سنباده های طبیعی برای صیقلی کردن انواع وسایل استفاده می کردند. اولین مواد ساینده شامل  انواع سنگ ( گارنت ) ، شن و ماسه و قطعات پوست انعطاف پذیر حیوانات بوده است.
در حدود قرن 20 دیگر استفاده از مواد طبیعی برای صیقلی کردن انواع سطوح کاربردی نبود و ادوارد جی آچسون به دنبال راه حلی برای این مشکل توانست اولین روش برای ساخت سیلیکون کاریابد را پیدا کند و بعد ها در سال 1955 شرکت جنرال الکتریک آمریکا توانست اولین الماس مصنوعی را تولید نمایید و روند تکامل و ایجاد ساینده ها و سنباده ها تا کنون نیز همچنان ادامه دارد.

پوساب چیست؟

سنباده پوستاب چیست؟ این سنباده از نوع کاغذی می باشد که مقاومت بالایی در برابر آب دارد و برای پاک کردن لکه ، از بین بردن زنگ زدگی فلزات و در صنایع خودروسازی ، صنایع چوب ، رنگ کاری بسیار استفاده می شود و با توجه به زبری و نرمی شماره گذاری می شوند که بر اساس نوع کار می توان سنباده مورد نظر را تهیه کرد.
سنباده پوساب ماتادور یکی از انواع سنباده های کاربردی برای از بین بردن زنگ زدگی و پرداخت کاری می باشد.

کاربرد سنباده پوساب

آیا می دانید کاربرد سنباده پوساب چیست؟ شما می توانید از این سنباده برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات استفاده کنید همچنین می توان برای صیقل دادن و پاک کردن لکه از روی سطوح نیز استفاده می شود و با توجه به نوع زبری و نرمی سنباده برای سنباده کاری در کارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. 
کاربرد سنباده پوساب برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات
برای مثال یکی از انواع سنباده نقاشی ماشین سنباده 2000 است  که برای پولیش کاری خودرو استفاده می شود. همچنین برای پرداخت کاری شیرالات و لوستر این نوع سنباده بسیار کاربرد دارد.
هرچه شماره این سنباده بالاتر باشد از نرمی بیشتری نیز برخوردار است. برای از بین بردن خط و خش بدنه خودرو می توان از سنباده ضد آب استفاده کرد و حتما قبل استفاده از آن با آب و کف ترکیب کنید.

درجه بندی سنباده کاغذی

انواع سنباده کاغذی بر اساس زبری و نرمی شماره گذاری می شوند. سنباده ها طبق تعداد ذرات خورنده ی آن ها در هر واحد سطح و در ریزی و درشت آن ذرات ، درجه بندی و شماره گذاری می شوند . واحد سطح در استاندارد های اروپایی که در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد اینچ مربع است . دلیل شماره پایین تر وجود تعداد کمی ذره در یک اینچ می باشد در این حال ، سنباده درشت تر بوده و زبر تر می شود .
جدول گروه بندی درجه های سمباده
خیلی زبر فوق العاده زبر متوسط زبر نرم فوق العاده نرم خیلی نرم درجه
40-80 12-30 120-150 80-120 160-200 400-600 220-380 شماره در سیستم اروپایی

همان طور که گفته شد جنس این سنباده ها از جنس کاغذ، پارچه و یا مقوا است و برای ساییدن موادهای مختلفی مانند چوب ، گچ ، فلزات مورد استفاده قرار می گیرد . نرم ترین سنباده ، سنباده ایست که از شماره بالاتری برخوردار باشد.

درجه بندی سنباده کاغذی بر اساس زبری و نرمی سنباده

مواد ساینده مورد استفاده سنباده ها نیز به دوگروه تقسیم می شوند :
مواد طبیعی : سنگ چخماق ، ماسه ، سنگ لعل ، سنگ کوارتز
مواد مصنوعی : اکسید الومینیوم ، کربورسیلیسیم ، کاربید سیلیسیم ، براده فلزات
درجه بندی سنباده و شماره گذاری که روی انواع سنباده درج شده است برای صاف و هموار کردن سطح ناصاف استفاده می شود.

 

انواع سنباده کاغذی

انواع سنباده از نوع کاغذی در شکل های مختلف و با شماره گذاری ها با توجه به زبری و نرمی مشخص شده اند.
  1. برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات و پلیسه گیری قطعات از سنباده 16 تا 36 که در دسته سنباده خیلی زبر هستند ، مناسب است.
  2. سنباده 40 تا 50 سنباده های زبری هستند که برای بار برداری استفاده می شوند.
  3. سنباده با شماره گریدهای 80 تا 120 سنباده  متوسطی هستند که معمولا برای پولیش کاری قبل از رنگ و پرداخت کاری استفاده می شود.
  4.  شماره 150 تا 180 جزء سنباده های نرم محسوب می شوند که برای جلابخشیدن سطح استفاده می شوند. و سنباده های نرم و خیلی نرم در گرید های 280 تا 320 و 360 تا 600 می باشند که برای پولیش کاری چوب و بدنه ماشین کاربرد دارند.
انواع سنباده کاغذی از نظر شکل
سنباده رولی یا توپی
سنباده صفحه ای
سنباده نواری کم عرض
سنباده تسمه ای یا نواری
سنباده پره ای یا ورقه ورقه
سنباده دیسکی یا دایره ای

انواع سنباده کاغذی بر اساس شماره گذاری

انواع سنباده بر اساس نوع جنس

همانطور که بیان شد سنباده ها در انواع مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع نیاز و کاربرد هر شخص متفاوت است. انواع سنباده بر اساس نوع ماده و جنس به معنی نوع و حالت سنباده می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.
  • سنباده کاغذی
جنس این سنباده ها از کاغذ می باشد و دارای انواع مختلفی است. که شامل سنباد پوساب ، سنباده چتری ، سنباده هزارلا، سنباده حلقوی می باشد.
  • سنباده فیبری دیسکی
این نوع از سنباده ها به صورت حلقه ای و یک سوراخ در وسط آن قرار دارد. و معمولا از جنس اکسید آلومنیوم ، زیر کونیا و کاریابد است.
  • سنباده فلاپ دیسک
این سنباده برای سایش انواع فلزات سخت و نرم در صنایع مختلفی مانند جوشکاری، ماشین آلات سنگین کاربرد دارد.
  • سنباده پودری
سیلیکون کاریابد همان سنباده پودری است که با یک نسبت مشخص با آب مقطر مخلوط شده و یک حالت خمیری ایجاد می شود که از آن برای انواع فلزات استفاده می شود.

مهم ترین مواد ساینده سنباده ها
مواد ساینده موجود در پوساب و سنباده ها بسیار مختلف و متنوع هستند که در ادامه به مهم ترین انواع مواد موجود در سایند ها اشاره خواهیم کرد.
  • سرامیک
از سرامیک ها به عنوان ساینده نیز استفاده می شود. معمولا این نوع ساینده ها دارای رنگ قرمز و مقاومت بالایی در برابر انواع فشار و گرما دارند. وجود ساختار و بافت بسیار قوی سبب شده است تا این نوع از سنباده ها مناسب برای براده برداری بر روی انواع فلزات باشند.
  • سیلیکون کاریابد
وجود این ماده به عنوان ساینده به معنی است است که شما سخت ترین و تیز ترین نوع سنباده را در اختیار دارید ، رنگ این مواد مشکی و وجود دانه های تز کاریابد سبب سرعت بخشیدن به عملیات صیقل دادن می شود و مناسب برای براده برداری انواع فلزات غیر آهنی مانند برنز، آلومینیم و برنج ، انواع چوب و پلاستیک می باشد.
  • اکسید آلومنیوم
وجود این ماده به معنی طول عمر بالای سنباده شماست. معمولا این ماده به رنگ قرمز مایل به قهوه ای می باشد و برای انواع سطوح مناسب است.
  • زیر کونیا
زیرکونیا نوعی ماده است که از اکسید آلومنیوم نیز سخت تر است و بسیار برنده است. معمولا از این ماده برای ساخت انواع سنباده ها با گرید های 24 تا 120 استفاده می شود و رنگ آن معمولا آبی و یا سبز است.

سنباده فلزی چیست؟

ذرات ساینده این نوع سنباده ، روی پارچه قالب بندی شده و در دو رنگ قرمز و آبی طراحی شده اند ، رنگ قرمز برای چوب و رنگ آبی برای فلزات استفاده می شوند.

سنباده از نوع پشت بند

  1. پشت بند کاغذی : این نوع سنباده ها از بی مقاوم ترین نوع سنباده می باشند که اغلب در نقاشی ساختمان کاربرد دارند .
  2. پشت بند پارچه ای : سنباده های پارچه ای بسیار مقاوم ترند و در رنگ کاری چوب این نوع سمباده و پولیش را به دستگاه سمباده مانند : ماشین پوست دیسکی غلتکی و ماشین لرزان متصل کرده و استفاده می کنند .
  3. پشت بند الیافی : پشت بند الیافی شامل تعداد زیادی لایه های پارچه ای می باشد که بسیار محکم اند و برای ایجاد پشت بند برای دیسک ها و غلتک ها به کار گرفته می شود

تفاوت سنباده چوب و آهن

سنباده چوب یک سنباده نرم است که دارای مته های متوسط به نام گرید هستند و ساختار آن ها به صورت کاغذی یا پارچه ای است و برای چوب های نرم مانند ام دی اف و نئوپان استفاده می شود و معمولا کاربردی ترین شماره سنباده چوب از 120 تا 150 است. سنباده آهن بر خلاف سنباده چوب دارای مته های بزرگتر و خشک تر است و شکل ظاهری آن به صورت دیسکی با روکش های سنباده ای اکسید الومینیوم می باشد.استفاده از اکسید آلومینیوم در این سنباده باعث ایجاد سطج خشک و سختی بیشتر در حین سنباده کاری می شود. از این نوع سنباده برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات ، حذف رنگ استفاده می شود.

تفاوت پوساب و سنباده

تفاوت پوساب و سنباده در جنس و سختی سنباده و شکل و استفاده از آن می باشد که در ادامه به توضیحات کامل تری می پردازیم.
از لحاظ جنس سنباده ها از مواد سخت تری مانند اکسید الومینیوم ، سیلیکون کارباید در داخل کاغذهای سنباده ای ساخته می شوند و برای از بین بردن خراش ها و صیقل دهی سطوح کاربرد دارند اما پوساب با این که از اکسید الومینیوم ، سیلیکون کارباید و مواد دیگر ساخته شده از سختی کمتری برخوردار است و برای تمیز کردن و سطح های پولیش شده کاربرد دارد.
از نظر شکل و استفاده این دو نیز متفاوت اند. شکل سنباده ها به صورت دیسکی ، کاغذ ورقی با اندازه و ضخامت های مختلف ساخته می شوند و با ابزارهای سنباده کاری برای صیقل دهی کاربرد دارند.
پوستاب ها بر خلاف سنباده ها به صورت پودری یا دانه های ریز در انواع مختلف وجود دارند و با استفاده از ابزارالات دستی روی سطوح قرار میگیرند. با توجه به این که هر کدام از این دو کاربردهای خاص خود را دارد شما باید قبل از سنباده کاری نوع مواد مورد پولیش ، نوع خراش و سطح مورد نظر را بررسی کنید.

تفاوت سنباده خشک و مرطوب

همان طور که بیان شد سنباده ها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام با توجه به نیاز و کاربردی که دارد برای هر شخص متفاوت است. در این قسمت قصد داریم تا مهم ترین تفاوت های سنباده خشک با سنباده های مرطوب را بیان کنیم.
در خصوص سنباده خشک باید گفت که این دو نوع سنباده مکمل یکدیگر هستند و ابتدا از سنباده خشک برای سطح استفاده می شود و سپس برای ایجاد درخشندگی از سنباده مرطوب استفاده می شود. معمولا پس از انجام سنباده های خشک سطح کار را با مواد شوینده ومقداری آب تمیز نموده تا آثار ذرات از بین برود و سپس از سنباده مرطوب برای ایجاد درخشندگی نهایی استفاده می شود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که  هر نوع سنباده مرطوبی برای استفاده مناسب نیست و معمولا بیش تر از سنباده های فومی و یا زیرکونیا یا کاریابد بیش تر جهت انجام این کار استفاده می شود.

نرم ترین سنباده برای پولیش

نرم ترین شماره سمباده پولیش از 1000 تا 10000 است که به عنوان نرم ترین سنباده برای پولیش استفاده می کنند. سنباده خیلی نرم برای از بین بردن خط و خطش های سطحی بدنه خودرو و آماده سازی برای پولیش کاری کاربرد دارد.

نکات مهم برای سنباده کاری

  1. همیشه سنباده کاری از زبر شروع می شود و به ترتیب از سنباده نرمتر استفاده می گردد.
  2. هنگامی که از سنباده می خواهید استفاده کنید ، با دست سنباده را از عرض نصف کرده و آن را سه لا کنید این کار باعث می شود در حین کار سنباده نلغزد و صدمه ای به انگشتان نزند .
  3. هنگام سنباده زدن از تمام جهت ها و قسمت های سنباده استفاده نمایید .
  4. سنباده های زبر بعد از مدتی استفاده ، نرم می شوند و آن را می توان جایگزین سنباده نرم نمود .
  5. 5. در رنگ کاری چوب سنباده باید همیشه در جهت الیاف چوب کشیده شود.
نکات مهم برای سنباده کاری
به دلیل این که کف دست صاف و یکنواخت نیست سطح کار را به آسانی و به صورت یکنواخت نمی توان سنباده زد . وسیله ای به نام تخت پوست می تواند برای سنباده زدن با دست به ما کمک کند ،برخی از تخته های سنباده مجهز به دو سطح از جنس مخالف هستند که یکی پلاستیک برای سطوح صاف و دیگری از اسفنج برای قسمت های مدل دار و قوس دار می باشد.
سنباده چیست؟
از سنباده برای صاف کردن و صیقل دادن سطح های سخت و ناهموار و در مواردی برای پرداخت کاری استفاده می شود.
پوساب چیست؟
پوساب یک سنباده کاغذی ضد آب است که برای از بین بردن لکه های سخت ، از بین بردن زنگ زدگی فلزات کاربرد دارد.
تفاوت پوساب و سنباده چیست؟
تفاوت پوساب و سنباده در جنس و سختی سنباده و شکل استفاده از آن ها می باشد.
برای پولیش کاری از چه سنباده ای استفاده می شود؟
برای پولیش کاری معمولا از سنباده نرم شماره 1000 تا 10000 استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد سنباده چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح