از سیر تا پیاز مته و انواع مته و کاربرد های آن + عکس

مته چیست؟

یکی از ابزارآلات پرکاربرد که احتمالا شما نیز تا به الان نام آن را شنیده‌اید مته است. مته یکی از ابزار هایی است که با استفاده از نیروی چرخشی کار می‌کند و بسیاری از نیازها را در صنایع مختلف برطرف می‌سازد. مته دریل درانواع مدل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شود که هر کدام از مدل‌های متفاوت آن دارای کاربرد‌های متفاوت هستند.

همان طور که بیان شد مته ابزاری آهنی مخصوص سوراخ کردن می باشد. این ابزار انواع مختلفی دارد. بر روی نوک مته شیارهایی وجود دارد که سبب برش کاری راحت تر می شود.

اگر شما جزو کسانی هستید که در شغل خود با ابزار‌آلات مختلف در ارتباط هستید، آشنایی با انواع مته و کاربرد‌های آن می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مته بپردازیم و پرسش مته چیست را پاسخ دهیم.

مته ابزاریست که با استفاده از نیروی چرخشی کار می کند.

مته چیست ؟

مته یکی از مهم‌ترین و معروف‌ ترین ابزار‌هایی است که برای سوراخ کردن اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته یک قطعه‌ی صنعتی است که به‌ تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام دهد و حتما باید بر روی دریل سوار شود تا بتواند اشیاء مختلف و سطوح مختلف را سوراخ کند. دریل وسیله‌ ای است که دارای یک موتور بسیار قدرتمند است که به وسیله برق ‌کار می‌کند. موتور دریل می‌تواند انرژی چرخشی بسیار قوی را ایجاد کند که با قرار گرفتن مته بر روی سر دریل، می‌توان سطوح مختلفی را با قطر های متفاوت سوراخ کرد. مته ها دارای انواع مختلفی هستند که در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر شما کسی هستید که در شغلتان، دائماً از مته‌ها استفاده می‌کنید آشنایی با انواع مته‌، برای شما امری لازم و ضروری است.
مته ابزاریست که به وسیله دریل برای سوراخ کردن سطوح استفاده می شود
 

آشنایی با ساختار مته

مته دارای قسمت‌های مختلفی است که هر کدام از این قسمت‌ها دارای کارایی خاص در مته هستند. شاید برای شما هم سوال باشد که فاصله بین دو شیار مته چه نام دارد؟ یا تفاوت مته گرانیت و الماسه چیست؟ یا جان مته چیست؟ در ادامه به این سوالات و همچنین شکل مته آهن ، اجزای مته ، زوایای مته و کاربردهای مختلف و قسمت‌های مختلف مته ذکر خواهد شد. 
بدنه مته: قسمتی که بر روی آن شیارهای مته قرارگرفته است، بدنه مته گفته می‌شود. این قسمت وظیفه‌ی ایجاد سوراخ را دارد و عمق سوراخی که ایجاد می‌کند، به‌ اندازه‌ی طول بدنه مته و زاویه سر مته آهن متفاوت است.
دنباله مته: قسمت انتهایی مته که در درون دریل قرار می‌گیرد، دنباله مته نام دارد. میزان کوتاهی و یا بلندی دنباله باعث ایجاد مدل‌های متفاوتی از مته می‌شود.
شیار مته: به زاویه مته که روی بدنه مته قرار دارد و باعث خارج شدن براده‌ها از درون سوراخ ایجاد شده می‌شود، شیار مته می‌گویند. 
جان مته: به فاصله بین دو شیار مته، جان مته گفته می‌شود. جان مته متناسب با کاربرد مته، دارای اندازه‌های مختلفی است.
لبه اصلی مته: به دو لبه‌ای که بر روی نوک مته قرار دارد، لبه اصلی مته گفته می‌شود.
این لبه‌ها نقش موثری در سوراخ کردن سطوح و برداشتن براده‌ها دارند.
سوال دیگری که مطرح است این جاست که زاویه نوک مته چند درجه است؟ در پاسخ باید گفت که این زاویه بنا بر هر مته ای متفاوت است. برای مثال این زاویه برای مته خزینه بین 60 تا 80 درجه می باشد.
جهت تشخیص مته آهن نیز می توانید به ساختار کلی و اجزای آن با توجه به موارد ذکر شده دقت نمایید. شکل مته ها نیز با یکیدگر بسیار تفاوت دارد و انواع مته آهن نیز با توجه به نوع کاربردی که دارند شکل ظاهری متفاوتی دارند. در ادامه به فرق مته آهن و چوب می پردازیم. مهم ترین و اصلی ترین فرق این دو نوع مته شکل ظاهری و جنس مته و همچنین موادی که از آن ایجاد شده است.
 
مته دارای قسمت مختلفی است که هر کدم کارایی خاص در مته دارند

مدل های مختلف مته و کاربردهایشان

مته‌ها دارای مدل‌های متفاوتی هستند که هر کدام از این مدل‌ها، در قسمت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. به ‌طور مثال تفاوت در اندازه جان مته، باعث ایجاد کاربردهای متفاوتی درمته‌ها می‌شود. هر کدام از مدل‌های خاص مته، مناسب انجام کاری متفاوت است. همچنین مته‌ها در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام از این اندازه‌ها دارای استقامت متفاوتی است. معمولا نوع و استقامت مته، متناسب با سطحی که قرار است سوراخ شود، انتخاب می‌شود. در ادامه‌ی این قسمت از مقاله، قصد داریم به معرفی انواع مدل‌های مختلف مته و کاربردهای آن‌ بپردازیم.
مدل های مختلف مته و کاربردهای آن

مته استیل چیست؟

مته استیل، یکی از انواع مته است که از جنس استیل ساخته می‌شود. برای ساخت این مته‌ها، معمولاً از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. شیوه ساخت آن‎ها به این صورت است که فولاد ضد زنگ برش می‌خورد و به شکل مته تراشیده می‌شود. مته‌های استیل با دو نوع فولاد ابزاری و ساختمانی ساخته می‌شوند. این دو جنس فولاد، معمولاً دارای استحکام متفاوتی هستند. بستگی به سختی سطحی که قرار است با استفاده از مته سوراخ شود، باید یکی از این دو نوع مته استیل انتخاب شود. فولاد ساختمانی، دارای مقاومت بیشتری است اما فولاد ابزاری، ابزار مناسبی برای استفاده در سطوح سرد و یا بسیار داغ است.
مته استیل یکی از انواع مته است که از جنس استیل می باشد
 
بیشتر بدانید : مته استیل

مته ته کونیک چیست؟

مته های ته کونیک مته‌ هایی هستند که دارای مصارفی صنعتی هستند و تنها بر روی دریل‌های بزرگ قرار می‌گیرند و نمی‌توان آن‌ها را بر روی دریل‌های دستی و خانگی نصب کرد. این مته‌ها در ابعاد بین 6 تا 100 میلی‌متر ساخته می‌شوند. این مته‌ها به صورت معمول گرمای بیشتری در هنگام کار تولید می کنند. برای اینکه این مته‌ها عمر و دوام بیشتری داشته باشند بهتر است که هنگام استفاده از آن‌ها حتما از دور پائین دریل استفاده شود.

کونیک یعنی چه؟ کونیک یا مورس کونیک نوعی ماده است که دربرخی الیاژها استفاده می شود. تا مقاومت رادیال ها را افزایش دهد.

به طور کلی مته های فلز به دو دسته ته کونیک و ته گرد تفسیم بندی می شوند و به آن بخش از مته که به دریل متصل می شود ته مته می گویند. ته مته ها تا قطر 13 میلی متر گرد هستند تا در سه نظام 13بتوانند قرار بگیرند و در مته هایی با قطر 20 میلی متر انتهای مته کمی باریک تر می شود تا مته به درستی در سه نظام قرار بگیرد.بدین معنی که قطر مته های بزرگ تر از 13 میلی متر باریک تر ساخته شده تا بتوانند در سه نظام 13 که مصرف عمومی دارند جا بگیرند.

مته ته کونیک نیز از سایز 13 میلی متر به بالا دارای نقطه اتصال به دستگاه به صورت کونیک می باشد و معمولا در دریل ستونی و دستگاه تراش این نوع مته ته کونیک کاربرد دارد.

سوال دیگری که بسیاری افراد می پرسند این است که پیچ کونیک دار چیست؟ پیچ های کونیک دار معمولا سر تخت با گردن مربعی است به وسیله پانچ زدن روی قطعه کار می کند و مانع گردش پیچ روی سطح کار می شود.

مته ته کونیک چیست ؟ مته ته کونیک مته ایست که بر روی دریل های بزرگ قابل نصب است

مته برنجی و مته مس چیست؟

برنج و مس دو آلیاژی هستند که برای سوراخ کردن سطح آن‌ها از انواع مدل‌های مته استفاده می‌شود. معمولا این دو آلیاژ به نسبت آهن و فولاد از مقاومت کم تری برخوردار هستند، پس از مته های با استقامت و سختی کمتر برای سوراخ کردن این فلزات استفاده می‌شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که برای سوراخ کردن فلزات نباید از مته های الماسه دار استفاده کرد. زیرا دمای ایجاد شده می‌تواند مته را ذوب کند. 

مته آهن چیست؟

مته آهن مته‌ ای است که برای سوراخ کردن سطوح آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نوع و سختی سطح آهنی از مدل‌های مختلف مته آهن استفاده می‌شود. برای سوراخ کردن سطوح آهنی، از مته  با آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از این آلیاژها دارای مقاومت متفاوتی هستند. برای سطوح آهنی ضعیف، از مته های معمولی که در بازار دیده می‌شود استفاده می‌شود. اما هرچقدر که سختی سطح فلزی بیشتر شود باید از مته با آلیاژ قوی‌تر برای سوراخ کردن سطح استفاده شود. مته‌های آهن، به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود اولین دسته از این مته‌ها، مته‌های معمولی هستند که معمولاً در بین مردم شناخته‌ شده‌ تر هستند و برای سطوح آهنی ضعیف استفاده می‌شود. دسته دوم از مته‌های آهن، مته‌های hss هستند، این مته‌ها برای سوراخ کردن فولاد و استیل‌هایی که سختی کمتری دارند به کار می‌روند. دسته سوم از مته‌های آهن، مته کبالت است این مته دارای سختی بسیار زیادی است و برای فلزات سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته کبالت در سایزهای مختلف از کوچک به بزرگ مانند مته کبالت 5درصد نمره 1 ، مته کبالت 5درصد نمره 13 در بازار به فروش می روند.
مته آهن مته ایست که برای سوراخکاری روی سطوح آهنی استفاده می شود.
بیشتر بدانید : مته آهن

مته کبالت چیست؟

یکی از انواع مته آهن، مته کبالت است. این مته‌ها، از آلیاژی از جنس کبالت ساخته می‌شوند. فلز کبالت، دارای استقامت بسیار بالایی است که باعث می‌شود در سوراخ کردن سطوح سخت، مته آسیب نبیند و کار سوراخ کردن سطوح سخت به ‌راحتی انجام شود. به دلیل مقاومت بالای این مدل مته‌ها، معمولاً برای سوراخ کردن سطوح آهنی از مته کبالت استفاده می‌شود.همچنین مته آهن کبالت دار، دارای دمای ذوب بالایی هستند که در هنگام سوراخ‌کاری با دمای بالا به آن‌ها آسیبی نمی‌رسد. مته‌های کبالت، معمولاً دارای استقامت بسیار بالایی هستند و به‌ هیچ ‌وجه خم نمی‌شوند. اما شکستگی در مته‌های کبالت امری شایع است و معمولا زمانی که به این مته‌ها فشار زیادی وارد می‌شود، می‌شکنند.
یکی از انواع مته اهن مته اهن کبالت دار می باشد

مته hss چیست ؟

 مته  hss چیست ؟ مته‌ای است که با استفاده از آلیاژ کبالت ساخته می‌شود و به نوعی یکی از زیرمجموعه‌های مته کبالت است. این مته دارای مقاومت دمایی بسیار بالایی است و تغییرات دمایی زیاد، نمی‌توانند این مترو دچار آسیب کنند. از این مته برای سوراخ کردن سطوحی که سوراخ کردن آن‌ها دمای زیادی را ایجاد می‌کند استفاده می‌شود. همچنین زمانی ‌که نیاز باشد در دمای بالا سطحی را سوراخ شود از مته‌های hss استفاده می‌شود. همچنین مته‌های hss  دارای دقت زیادی هستند و سطوح را بسیار با دقت و تمیز سوراخ می‌کنند. برای کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند، معمولاً از این مته استفاده می‌شود. همچنین مته های با نام مته hee-e  وجود دارند که دارای خواص مته hss  هستند اما از سر بسیار تیز‌تری برخوردار هستند.
مته hss دارای رنگ های طلایی ، مشکی و سفید هستند و برای فلزاتی مانند آهن ، آلومینیوم ، و در برخی موارد در چوب و پلاستیک نیز استفاده می شود.
مته hss با استفاده از آلیاژ مته کبالت دار ساخته می شود
بیشتر بدانید : مته HSS

مته الماسه چیست؟

یکی دیگر از انواع مته آهن، مته الماسه است. این مته‌ها به این دلیل الماسه نامیده می‌شوند که زائده‌ای الماسی شکل بر روی نوک آن‌ها قرار دارد. معمولاً این زائده از جنس فولاد کاربید و یا تگستن کاربید است. فولاد کاربید دارای دوام و سختی بالایی است که باعث می‌شود از این مته برای سوراخ کردن سطوح بسیار سختی همچون سنگ و بتن استفاده شود. نکته مهم در هنگام استفاده از این مته‌ها، این است که برای سوراخ کردن فلزات و یا سطحوح فلزی، نباید از مته الماسه استفاده کرد. زیرا فولاد کاربید دارای نقطه ذوب پایینی است و در هنگام سوراخ کردن فلزات ذوب می‌شود و غیرقابل ‌استفاده خواهد شد. انواع سایز مته الماسه با قطر های متفاوتی در بازار موجود است که معمولا بین 3 تا 16 سانت می باشد. اما گاهی برای نفوذ بیش تر و بهتر دریل داخل کار باید از مته‌هایی بسیار بزرگ که اندازه چند سانتی متری دارد استفاده کرد.

مته الماسه به صورت مارپیچ ساخته شده و نوک آن دارای یک سری الماسه 8 شکل که به آن مته دو الماسه می گویند می باشد و برخی از نوک مته الماسه دارای دو الماس هشت شکل عمود بر هم هستند که به آن مته چهار الماس می گویند. الماس ها در نوک مته قرار دارند که از جنس سخت کاری شده ساخته شده اند و هر چه نوک آن از باکیفیت ترین آلیاژها ساخته شود مته از طول عمر بالاتری برخوردار است و سوراخکاری اسان تری را انجام می دهد. مته الماسه با توجه به سختی الماس به چند دسته تقسیم بندی می شوند تا با سختی های متفاوت بتوانند سرامیک ، کاشی ، بتن و.. را سوراخکاری کنند.

شیارهایی که روی مته الماسه ایجاد شده دارای فاصله و اندازه های یکسانی هستند اما اگر در بین این شیارها خط های نازک به موازات هم دیدید یعنی این شیارها عمل خاک برداری را انجام می دهند ، خاک هایی که پس از سوراخکاری ایجاد می شوند به راحتی به بیرون توسط این شیارها خارج می شوند. همچنین مته الماسه دارای قطر ، طول و یا عمق متفاوتی می باشند.

مته الماسه چیست ؟ مته الماسه نوعی دیگر از مته اهن می باشد برای سورخکاری سطوح سخت استفاده می شود

مته چهار شیار چیست ؟

مته چهار شیار یکی دیگر ازانواع مته است که دارای کاربردهای خاص است و بیشتر در زمینه مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته‌های چهار شیار دارای دو لبه هستند که باعث می‌شود نوک مته تیز‌تر از سایر مدل‌های موجود باشد و به راحتی بتواند سطوحی همانند بتون و آجر را سوراخ کرد. همچنین این مته‌ها با توجه به شکل ساختاری خاص‌شان، دارای سرعت بالایی نیز هستند و می‌توانند گرد و خاک ایجاد شده در مراحل سوراخ‌کاری را سریع منتقل کنند که همین مسئله باعث بالا رفتن دقت کار و راحتی بیشتر کار با این مته‌ها می‌شود. انواع مته چهار شیار در سایز های مختلف وجود دارد.

از این نوع مته در بتن کن های چهارشیار استفاده می شود و قسمت ته آن دارای 4 شیار است که به صورت موازات هم اندازه هم هستند و در قطر 4 تا 32 میلی متر وجود دارند و طولشان از سایز 110 ، 160 ، 260 ، 460 میلی متر می باشد. 

توجه داشته باشید ته این نوع مته باریک است و فشار مخصوص خود را می تواند تحمل کند.

مته چهارشیار چیست؟مته چهارشیار از دیگر مته هاییست که در سوراخکاری مصالح ساختمانی استفاده می شود

بیشتر بدانید : مته چهار شیار

تفاوت مته 4شیار دو الماس و 4 الماس

مته‌های چهار شیار، در دو نوع دو الماس و چهار الماس ساخته می‌شوند. هرکدام ازین دو مته دارای کاربردهای متفاوتی هستند و هر کدام از آن‌ها برای موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.مته چهار شیار دو الماس، دارای دو زائده فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید بر روی نوکشان هستند. از این مته‌ها به‌ علت قدرت بالا، برای سوراخ کردن دیوارها استفاده می‌شود. نوع چهار الماس مته‌های چهار شیار، دارای چهار زائده کاربیدی بر روی نوک مته است. معمولاً نوع چهار الماس مته چهار شیار، دارای قدرت نفوذ بیشتری است و برای سطوح محکم‌تر از انواع چهار الماس این مته‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت مته 4شیار دوالماس و 4 الماس

مته پنج شیار چیست؟

نوع دیگری از مته‌ها وجود دارد که با نام مته 5 شیار شناخته می‌شود. مته های پنج شیار، یکی از انواع مته‌های الماس هستند و دارای سری با فلز فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید هستند. بدنه این مته‌ها، از جنس فولاد است که در برابر فشار و سایش مقاومت بسیار بالایی دارد. معمولاً از مته‌های پنج شیار، برای انجام کارهای ساختمانی هم چون سوراخ کردن بتن استفاده می‌شود. این مته‌ها دارای طول یک متر و قطر هایی مختلف هستند که افراد می‌توانند متناسب با نیازهایی که دارند یکی از قطرهای این مته را انتخاب کنند. این مته‌ها در قطرهای هیجده میلی‌متر تا چهل میلی‌متر ساخته می‌شوند. بدیهی است که هرچقدر قطر این مته‌ها بیشتر باشد این مته‌ها از دوام بالاتری نیز برخوردار هستند.

این نوع مته سایز بزرگتری نسبت به مته 4 شیار دارند و با استفاده از دریل های بتن کن پنج شیار که از قدرت بالاتری برخوردارند قابل استفاده هستند.

مته های پنج شیار از انواع مته های الماس هستند و برای سوراخکاری مصالح استفاده می شود

بیشتر بدانید : مته پنج شیار

انواع مته چوب و کاربردهایشان

سطوح چوبی به نسبت سایر سطوح، از مقاومت بسیار کمتری برخوردار هستند. به‌ همین ‌علت برای سوراخ کردن این سطوح، باید از مته‌ای با قدرت کمتر استفاده شود تا سطح چوب آسیب نبیند. همچنین در بسیاری از مواقع لازم است که انواع مدل‌های سوراخ، با عمق و قطر متفاوت بر روی سطوح چوب ایجاد شود. مته دریل چوب مدل‌های بسیار زیادی دارد که تنها مختص استفاده بر روی سطوح چوبی هستند. انواع مته‌های گازور، مته مخروطی، مته کاجی، مته برگی و مته خزینه از این نوع مته‌ چوب سوراخ کن هستند که برای سوراخ کردن سطوح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.مته مخروطی پله ای 4-32 از مته مخروطی هایی است که از آلیاژ hss ساخته شده و طول عمر بالایی دارد و از جمله مته سوراخ کن چوب است که مقاومت بالایی دارد.

این نوع مته دارای یک نوک تیز پیشرو جهت سوراخکاری آسان و عدم لغزش مته در حین کار ساخته شده و دارای یک نوک گرداگرد سر مته است که سوراخکاری را با ظرافت بالا و دقیق انجام می دهد.

انواع مته چوب و کاربردهایشان

مته گازور چیست؟

یکی دیگر از انواع مته که امروزه مورد استفاده قرار گیرد مته گازور نام دارد. در بسیاری از صنایع و کارگاه‌ها نیاز است که گاهی سوراخی با سطح مقطع بزرگ و عمق کم بر روی سطوح چوبی ایجاد شود. مته گازور برای این نیاز طراحی شده است. مته گازور دارای سطحی استوانه‌ای شکل است که بر نوک آن شیارهایی دیده می‌شود. این شیارها بر روی سطح چوب می‌چرخند و حفره کاملاً یک اندازه و یکدست را ایجاد می‌کنند.مته گازور نیز همانند سایر مته‌ها بر روی یک دریل نصب می‌شود. اما مته گازور برروی یک دریل ستونی نصب می‌شود و چوب بر زیر دریل قرار گرفته و سپس سوراخ می‌شود. مته گازور دارای دقت بسیار بالایی است و برش‌هایی بسیار دقیق و تمیز بر روی چوب ایجاد می‌کند.
کاربرد مته گازور بسیار زیاد است و در جاهای مختلفی مانند چوب، دیوار و فلز از آن استفاده می شود و انواع مختلفی دارد که از جمله مهم ترین انواع مته گازور می توان به مته گازور چوب در سایز های مختلف اشاره نمود.
این نوع مته برای ایجاد سوراخ در محل نصب جک درب کابینت و صنایع چوبی استفاده می شود.
نحوه سوراخکاری لولا گازور چگونه است؟
برای سوراخ کاری  باید ابتدا با استفاده از پیچ های خودکار یا MDF ، لولاها را در جای مناسبی قراار داده و  رو به روی درب کابینت فیکس کنیم. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که لولاها را به صورت موازی لبه ی درب نصب کنید.
در خصوص نحوه استفاده از مته گازور بدین شکل است که آن را بر روی دریل یا سه نظام گذاشته و فیکس کنید و سپس با میزان فشار اندکی سوراخ کاری انجام می شود. جهت خرید ست کامل مته گازور می توانید همین حالا اقدام نمایید.
مته گازور برای سوراخکاری روی سطوح چوبی استفاده می شود

مته مخروطی چیست؟

مته مخروطی که با نام مته کاجی نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع مته‌های چوب است که برای سوراخ کردن سطح چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در مواردی از این مته برای سوراخ کردن سطح فلزات نیز استفاده می‌شود. این مته همان‌طور که از نام آن نیز پیداست ظاهری شبیه به مخروط و یا درخت کاج دارد. این مته دارای درجه‌بندی‌های متفاوتی است و می‌توان هر سوراخی با هر سایزی را با استفاده از این مته ایجاد کرد.علاوه ‌بر ایجاد سوراخ، از این مته برای گشاد کردن سوراخ‌ها نیز استفاده می‌شود. به‌ طور مثال در صنایعی همچون صنایع برق‌کاری و انگشترسازی نیز برای گشاد کردن سوراخ‌ها از مته کاجی استفاده می‌شود. مته کاجی بر روی ابزارهای متفاوتی مانند انواع دریل و فرز سوار می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.اگر به خواندن مطالب دیگر درباره دریل را نیز دارید ، مطالعه مقاله راهنمای خرید دریل پیشنهاد می شود.
به این نوع مته ، مته پله ای نیز می گویند چرا که در سایزهای مختلف به صورت پلکانی طراحی شده و ساختار آن به گونه ای است که همه سایزهای مته در یک مته پله ای قرار گرفته و دیگر نیاز به تعویض سایزهای مختلف را ندارد. سوراخکاری سایز بزرگ تا کوچیک با این نوع مته انجام می شود.
مته مخروطی از انواع مته چوب است که برای سوراخکاری سطح چوب استفاده میشود
بیشتر بدانید : مته مخروطی

مته برگی چیست؟

از دیگر انواع مته که بر روی سطوح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به مته برگی اشاره کرد. این مته همان‌طور که از نام آن پیداست، ظاهری شبیه به برگ دارد. معمولاً از این مته، برای ایجاد سوراخ‌هایی با ارتفاع کم و قطر زیاد استفاده می‌شود. مته‌هایی برگی در قطر های متفاوتی ساخته می‌شوند که می‌توان سوراخ‌هایی با اندازه‌های متفاوت ایجاد کنند. نوک مته برگی، عموماً دارای سه زائده است که باعث می‌شوند مته بر روی چوب ثابت شود و سوراخ را با دقت بیشتری ایجاد کند. مته برگی نیز همانند سایر مته‌ها، بر روی دستگاه دریل سوار می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد مته برگی بیش تر در مشاغلی مانند لوله کشی و برق کشی و همین طور نجار ها استفاده می شود.

مته برگی سطح چوب را سوراخکاری می کند و ظاهری شبیه به برگ دارد.

مته خزینه چیست؟

مته خزینه از دیگر انواع مته‌های مخصوص چوب است که در کارگاه‌های تولید محصولات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این مته برای ایجاد سوراخی برای قرارگیری پیچ درون چوب و mdf استفاده می‌شود. طراحی این مته به صورتی است که سوراخی کاملاً یک دست و دقیق بر روی سطح چوب ایجاد می‌شود که می‌توان در این محل پیچ‌گذاری انجام داد. همچنین مته خزینه به صورتی است که براده‌های چوب به‌ صورت کامل از درون سوراخ خارج می‌شوند. مته خزینه دارای مدل‌های مختلفی همچون مته خزینه مخروطی، مته خزینه مرغک دار، مته خزینه دستی و ... است که هر کدام از این مدل‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند.

معرفی مته گردبر و انواع آن

یکی دیگر از انواع مته ای که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد مته گردبر است. مته گردبر از یک استوانه خالی که بر روی لبه‌های آن دندانه‌های ایجاد شده است تشکیل ‌شده است. برش این مته به ‌صورت فنجانی است و این مته استوانه‌ ای توپر بر روی سطح ایجاد می‌کند. این شکل ایجاد سوراخ، دارای مزایای متفاوتی است که باعث می‌شود در بسیاری از موارد از این نوع مته استفاده ‌شود. به ‌طور مثال برای قرار دادن کابل‌ها در دیوار، نیاز به استفاده از مته گردبر است. ازجمله کاربردهای دیگر این مته می توان به ساخت انواع ماکت، میز و مبلمان و اسباب بازی یا در هنگام نصب لوازمی مانند درب، پنجره، هواکش و ... از آن استفاده کرد. مته گردبر در شکل‌های متفاوتی ساخته می‌شود که هر کدام از این شکل‌ها دارای کاربرد‌های متفاوت هستند و همچنین از آلیاژها و فلزات مختلفی برای تولید مته گردبر استفاده می‌شود. این مته با توجه به نوع و شکل ساختمان به 2 دسته کلی تقسیم می شود که شامل  مته گردبر ثابت و گردبر متغیر می باشد.

مته گردبر مته ایست که به صورت دایره ای سطوح را برش می دهد

مته گردبر کبالت دار چیست؟

گردبر آهن کبالت یکی از انواع مته گردبر از نوع کبالت دار است. همان‌ طور که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره شد کبالت فلزی است که دارای مقاومت و استقامت زیادی است. عموماً مته‌های که از آلیاژ کبالت ساخته ‌شده‌اند، برای سوراخ کردن سطوح بسیار محکم استفاده می‌شود. یکی از انواع مته گردبر، گردبر کبالت است که با استفاده از آلیاژ کبالت ساخته ‌شده است.این نوع مته ، دارای مقاومت بسیار زیادی است و برای سطوحی همچون فولاد، چدن و آلومینیوم استفاده می‌شود. ترکیب میزان بالای آلیاژهای مقاوم در ساخت این مته ها، باعث شده تا نفوذ در انواع سطوح برای این نوع از مته ها بسیار راحت باشد. گردبرهای کبالت، در آلیاژهای متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام از این آلیاژها دارای مقاومت متفاوتی هستند. گردبر کبالت، از دو درصد تا هشت درصد کبالت ساخته می‌شود. هرچقدر که درصد کبالت در آلیاژ این مته‌ها بیشتر باشد،از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.
مته گردبر کبالت از انواع مته گردبر می باشد

مته گردبر الماسه استیل چیست؟

مته گردبر الماسه استیل، یکی دیگر از انواع مته‌های گردبر است. این مته که بدنه آن از جنس استیل ساخته ‌شده است دارای مقاومت بسیار بالایی است. همچنین بر روی لبه‌های این مته، الماسه هایی از جنس فولاد کاربید و یا تنگستن کاربید گذاشته شده است که باعث می‌شود قدرت برش این مته بیشتر شود. این  مته به علت داشتن آج های بزرگ و محکم در نوک مته کاملا قابل تشخیص می باشد. معمولاً از این مدل گردبر، بعلت مقاومت و قدرت زیادشان، برای سوراخ کردن سطوح بسیار سختی همچون بتن استفاده می‌شود. البته همچون سایر مدل‌های الماس دار، از این مدل مته نیز به ‌علت پایین بودن نقطه ذوب الماسه‌ها نمی‌توان برای سوراخ کردن فلزات استفاده کرد. این مته‌ها از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر به ‌درستی و توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند دارای طول عمر زیادی باشند.
مته گردبر الماسه استیل از دیگر انواع مته گردبر است که از جنس استیل ساخته شده است
بیشتر بدانید : گردبر الماسه استیل

مته گردبر mdf چیست؟

گردبر mdf یکی از انواع مته‌های گردبر است که به‌ صورت تخصصی، برای ایجاد سوراخ بر روی mdf و چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. mdf به نسبت سایر سطوح، از سختی کمتری برخوردار است به ‌همین دلیل لازم نیست گردبر mdf از قدرت بسیار بالایی برخوردار باشد. اما سر این گردبر، حتماً باید تیز باشد تا در هنگام برش و ایجاد سوراخ به mdf آسیب وارد نشود. مته گردبر mdf در ابعاد و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که هر کدام از این ابعاد متناسب استفاده در موقعیت‌های مختلفی است. از گردبر mdf  برای برش دادن سطوح گچی و همچنین برای سوراخکاری انواع چوب های چند لایه مثل نئوپان و یا حتی برای برش پلاستیک های غیر لمینتی نیز استفاده می‌شود.

مته گردبر ام دی اف چیست

تاریخچه مته

در گذشته بشر برای ایجاد حفره برروی یک سطح مانند چوب و یا فلز باید زمان زیادی را اتلاف میکرد تا بتواند حفره ای را ایجاد کند.انسان ها ازمته در قالب میله های نوک تیزکه در قبل سنگی بودند به کار میبردند و با فشار روی آن سوراخ ایجاد میکردند.
تاریخچه مته ، تاریخچه پیدایش مته
در جهان امروز دو نوع مته، مته ساقه گرد ومته شیار دارعرضه می شود ، که کاربر بسته به  نوع کار خود آن را انتخاب نموده و استفاده می نماید. برای سطح هایی مانند فلز از مته ساقه گرد و بدون ضربه استفاده می شود و مته شیار دار نمی تواند در سطح های فلزی کاربردی داشته باشد اگر به باغبانی علاقه مندید می توانید مقاله ی معرفی انواع ابزار باغبانی را مطالعه نمایید.

انواع مته

همه دستگاه هایی که مته با آن ها بسته می شوند مجهز به سیستم چپگرد و راستگرد و دیمردار هستند، که کاربر می تواند به راحتی سرعت مته را کم و یا زیاد نماید.اما در بعضی از کارگاه ها که به صورت تخصصی کار می کنند باید نسبت به جنس و سختی قطعه سرعت گردش را مشخص نمایند، برای مثال برای قطعه ای مانند آهن، شیار مته باید زیاد باشد و با دور کم باید با آن کار کرد.اما برای جنس های نرم تر مانند آلومینیوم با پیچش کم ،و دور بالا کار می کند. همچنین زاویه لبه مته، بنا به نوع مته دارای زوایای مختلف می باشد ،که مته را از نوع الیاژ کاربردی متمایز می سازد.مته هایی که جهت سوراخکاری در فولاد، استیل، اهن و... استفاده می شوند ،جهت تسریع در سوراخکاری دارای زاویه های خاص، متناسب با الیاژ ساخت مته میباشد که بسیار بر عمر مته تاثیر گذاراست. همچنین انواع سرمته ها که مورد استفاده شده بر روی کیفیت کار موثر است.
زاویه مته چیست؟
زاویه نقطه ای مته،مواد سخت تری مانند کبالت نیاز به زاویه 135 درجه نقطه ای بزرگتری دارند، اما برای مواد نرم تر نیاز به زاویه واضح تری می باشد. زاویه صحیح در سختی مواد تاثیرش را بر روی نوک مته میگذارد.همچنین مارپیچ مته مقدار حذف تراشه را کنترل می نماید.
همان طور که تا کنون بیان شد مته ها انواع مختلفی دارند انواع مته های دریل را می توان به چندین دسته مختلف تقسیم بندی کرد. در ادامه به بررسی بیش تر انواع مته و کاربرد آن می پردازیم.
گردش حلزونی مته ، قابلیت کنترل و مقداربراده برداری در مته را به عهده دارد،مته با شکل حلزونی، با سرعت پایین هنگامی استفاده می شود که براده برداری در حجم خیلی زیاد مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این مته (شکل حلزونی )در کارهایی کاربرد دارد که برش با سرعت زیاد انجام شود. در حال حاضر با پیشرفت علم مته های متنوعی وارد بازار می شوند. از جمله انواع مته دریل می توان به  مته نمونه بردار ، مته قاشقی ، مته لولا زن و...
در ادامه به معرفی انواع مته ها می پردازیم.
  • مته حلزونی
  • مته خزینه
  • مته مرغک
  • مته چوب
  • مته گازور و ...
هر کدام از انواع سر مته ها کاربرد های متفاوتی دارد برای مثال کاربرد انواع مته چوب با مته های فلز متفاوت است. نکته مهم دیگری که وجود دارد اینجاست که سایز مورد نیاز برای مته را چگونه بیاییم؟ یا تفاوت مته چوب و آهن در چیست؟ یا فرق مته آهن و دیوار در چیست؟ یکی از روش های زیادی برای تشخیص مته آهن از راه دیوار وجود دارد که فرق مته آهن با دیوار را به کمک آن بدانیم که در ادامه توضیح می دهیم. یک روش تشخیص مته آهن از دیوار توجه به شکل ظاهری آن ها است. مته دیوار دارای سری الماسه است. شما باید به نوک مته توجه کنید تا متوجه سر الماسه مته شوید. در واقع یکی از مهم ترین تفاوت مته دیوار و آهن برای روش تشخیص مته آهن معمولا سایز مته ها از یک میلیمتر تا سی میلیمتر متغیر است. همچنین طول آن ها ممکن است متفاوت باشد. روش دیگر توجه به اندازه مته روش دیگری برای تشخیص مته آهن از دیوار است و مهم ترین فرق مته آهن و چوب است.

انتخاب جنس مته

در انتخاب جنس مته باید توجه ویژه ای داشت،اگر کاربر آن را درست انتخاب نکند ممکن است موجب شکستن مته و یا حتی ممکن است به دریل نیز صدمه وارد کند.جنس مته بسته به نوع کاری که انجام میدهید و قطعه ای که قرار است با آن سوراخ شود، انتخاب می شود.

پیشنهاد می شود مقاله خرید ابزار ارزان یا ابزار باکیفیت را مطالعه کنید تا دلایلی که از خرید ابزار ارزان اجتناب می شود اطلاعات کامل کسب نمایید.

مته گردبر شیشه و سرامیک

مته گردبر شیشه و سرامیک که به آن مته گردبر الماسه پودری نیز گفته می شود. برای برش دادن سطوح و اجناس حساسی چون کاشی، سرامیک و شیشه کاربرد دارد. این مته دندانه ندارد و دارای لبه های بلند است که با پودر الماسه پوشانده شده است و به عنوان یک عایق بسیار قوی در مقابل حرارت عمل می کند. اما بهتر است حتما از آب برای خنک کردن سطح کار استفاده کنید.

مته گرد بر نمونه بردار

نوع دیگری از مته های گردبر وجود دارد که در بعضی از کارهای خاص مثل تعیین مقاومت خاک و مصالح ، عملیات مربوط به تخریب کنترل شده و یا برخی از تست های علمی مورد استفاده قرار می گیرد. نام این مته گردبرها دریل نمونه بردار یا دریل کرگیر می باشد. این مته با گردبر های عمومی تفاوت داشته و برای ایجاد حفره در انواع دیوار یا مصالح ساختمانی کاربرد دارد.

مته گردبر دریل مگنت

 نوع دیگری از مته های گردبر وجود دارد که بر روی سازه ها و ارتفاعات بلند فلزی مثل داربست و تیرآهن ها نصب می شوند جنس بدنه این گردبر از فولاد تند بر HSS می باشد و  برای حفره زنی و سوراخکاری روی انواع فولاد سخت، استیل، تیتانیوم، اینکونل و .. مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به خاصیت آهنربایی که دارد و به علت داشتن پایه مگنتی و آهنربایی که دارد مطابق با نوع کاربرد و نیاز شخص می تواند به راحتی مورد در جاهای مختلفی نصب شود.

سه نظام

سه نظام نام وسیله ای می باشد که افراد فنی با آن مته ها را به سر دریل ها متصل می کنند. در واقع سه نظام یکی از انواع گیره است. این دستگاه جهت بستن و نگهداشتن قطعه کار با مقطع گرد و یا چند ظلعی استفاده می شود. این دستگاه در سایز های مختلفی طراحی و تولید و همچنین دارای فک های قابل تنظیم می باشد.

سایز بندی انواع مته

مته ها دارای انواع سایز های مختلفی هستند. معمولا سایز بندی مته ها از1 تا 80 مختلف است. انواع سایز مته دریل شامل کوچکترین آن اندازه ای حدود 0.24 دارد و سایز 80 است. مته هایی وجود دارد که سایز بندی آن ها از a تا z می باشد که هر کدام دارای شماره مته مخصوص به خود است. این مته ها معمولا در سایز a دارای قطر 5.94 که کوچک ترین سایز مته است و سایز z که قطری با 10.49 دارد به عنوان بزرگ ترین نوع مته شناخته می شود.

فرق مته کبالت با مته معمولی

همانطور که می دانید مته کبالت دارای درصدی از فلز کبالت می باشد که برای ساخت چدن و استیل کاربرد دارد. مته کبالت 5 درصد و یا 8 درصد است  که به مته کبالت hss co معروف اند در این صفحه به چند تفاوت مته کبالت با مته معمولی می پردازیم.

  1. مته کبالت به دلیل استفاده از 5 و یا 8 درصد کبالت از طول عمر بالاتری نسبت به مته های معمولی برخوردارند زیرا کیفیت آن ها نسبت به مته های معمولی بهتر است. به طور کلی موادی که چند درصدکبالت در آن به کار برده شود قطعا از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  2. بعضی از انواع مته های معمولی hss ، از روکش آلیاژ کبالت ساخته شده اند که پس از استفاده طولانی مدت این روکش از بین می رود بنابراین کیفیت آن هیچ تفاوتی با مته معمولی ندارد.
  3. مته های کبالت دار به دلیل کیفیت برتر نسبت به مته های معمولی از قیمت بالاتری برخوردارند.

مته آکریلیک

شکل ظاهری مته آکریلیک به صورت نوک تیز هشت شکل با زاویه 60 درجه است و برای برش پلکسی گلس ، پلی کربنات مناسب می باشد.

مته مرغک چیست؟

مته مرغک یکی از انواع مختلف مته است که برای ایجاد کردن سوراخ و حفره بر روی سطح یک قطعه استفاده می شود. ایجاد این حفره برای شروع مراحل سوراخکاری ضروری است. مته مرغک برای ایجاد سوراخ کاری های دقیق و طریف بسیار کاربرد دارد. مهم ترین ویژگی این مته انجام سوراخ کاری دقیقا در مرکز قطعه مورد نظر می باشد. در حقیقت می توان گفت که بدون مته مرغک ایجاد یک سوراخ کاری دقیق در مرکز قطعه کار بسیار سخت خواهد بود. به طور کلی سه نوع مته مرغک وجود دارد که سایز بندی مختلفی دارد و مته مرغک نوع a ، مته مرغک نوع b و مته مرغک نوع r می باشد.

در ماشین های تراش از این نوع مته بسیار استفاده می کنند. شکل ساختاری آن به صورت دو سر است که هر دوی آن ها به شکل مته قابلیت استفاده را دارند به طوری که یک سوراخ ریز مخروطی شکل ابتدا ایجاد می کند تا از لغزش مته بزرگ جلوگیری شود.

مته چیست ؟
مته یکی از مهم‌ترین و معروف‌ ترین ابزار‌هایی است که برای سوراخ کردن اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مته یک قطعه‌ی صنعتی است که به‌ تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام دهد و حتما باید بر روی دریل سوار شود تا بتواند اشیاء مختلف و سطوح مختلف را سوراخ کند.
مته استیل چیست؟
مته استیل، یکی از انواع مته است که از جنس استیل ساخته می‌شود. برای ساخت این مته‌ها، معمولاً از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. شیوه ساخت آن‎ها به این صورت است که فولاد ضد زنگ برش می‌خورد و به شکل مته تراشیده می‌شود.
مته ته کونیک چیست؟
مته های ته کونیک مته‌هایی هستند که دارای مصارفی صنعتی هستند و تنها بر روی دریل‌های بزرگ قرار می‌گیرند و نمی‌توان آن‌ها را بر روی دریل‌های دستی و خانگی نصب کرد.
مته آهن چیست؟
مته آهن مته‌ ای است که برای سوراخ کردن سطوح آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته به نوع و سختی سطح آهنی از مدل‌های مختلف مته آهن استفاده می‌شود. برای سوراخ کردن سطوح آهنی، از مته با آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از این آلیاژها دارای مقاومت متفاوتی هستند.
ارسال نظر / پرسش در مورد آشنایی با انواع مته و کاربردهای آن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح