ce استاندارد اتحادیه اروپا و تطبیق محصولات با قوانین مشخص شده

قطعا محصولاتی را دیده اید که دارای نشان CE یا همان استاندارد اتحادیه اروپا هستند. این علامت به منظور معاملات محصولات مختلف در اروپا روی آن ها درج می شود. این علامت نشان دهنده این است که در تولید این محصولات تمامی قوانین مربوط به استاندارد اتحادیه اروپا و تمامی نکات بهداشتی و سلامت مورد تایید اتحادیه اروپا، رعایت گردیده است. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات مفیدی در رابطه با استاندارد اتحادیه اروپا (CE CERTIFICATE) در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه استاندارد اتحادیه اروپا

کشورهای اروپایی پس از جنپ جهانی دوم، با کسب این تجربه که اگر با هم همکاری داشته باشند، جنگ جدیدی رخ نخواهد داد، شروع بر ایجاد بازار مشترک در حوزه بازار انواع آلیاژ فولاد و ذغال سنگ کردند. در ابتدا شش کشور به این بازار پیوستند، کشورهایی با علم به اینکه ذغال سنگ و فولاد مواد اولیه مهمی برای تجهیز زرادخانه ها و صنایع نظامی می باشند. از این رو اگر کشوری می خواست شروع به تجهیز صنایع نظامی خود یا صنایع وابسته آن نماید، سایر کشورها هم در جریان قرار می گرفتند تا از این رویداد جلوگیری نمایند. شاید همین بازار مشترک را بتوان نخستین گام در پیدایش اتحادیه اروپا دانست.
شش سال بعد از این همکاری که در سال  1952 شروع شده بود، این همکاری شکل گسترده تری به خود گرفت و کالاهایی دیگر همچون خدمات و سرمایه نیز تحت پوشش این همکاری قرار گرفتند. این همکاری، بازار مشترک نام گرفت و با رشد و توسعه خوبی همراه شد و در زمان کوتاهی با همکاری هایی در حوزه محیط زیست، ترابری و کشاورزی را در برگرفت.

در سال 1993 دیگر نام بازار مشترک برای این حجم از همکاری همه جانبه اروپایی مناسب نبود. نام اتحادیه بیشتر می توانست شرحی برای این همکاری باشد که هر روز شکل گسترده تری به خود می گرفت که خود نه تنها معلولی از اتحادیه ماستریخت بود، بلکه دلیل محکمی برای گسترش روز افزون همکاری در اتحادیه اروپا و کشورهای دارای منافع مشترک بود.

و اما تاریخچه استاندارد اتحادیه اروپا به دهه 90 میلادی باز می گردد، درست زمانی که اتحادیه اروپا شکل گرفت. آن زمان، وزاری اقتصادی اروپا به دنبال تحکیم و قدرتمند کردن اتحادیه اروپا بودند. در آن زمان هر کشوری برای تولید محصول استانداردهای خاص خود را داشت. این کشورها برای اینکه بتوانند در اقتصاد قدرتمند شوند، تصمیم گرفتند به یک نگرش واحد برسند. به این ترتیب، رویکردی به نام NEW APPROACH (نگاه جدید و نگرش جدید) شکل گرفت.
از این رو در تعریف استاندارد به یک الگوی واحد رسیدند و اینگونه استاندارد اتحادیه اروپا شکل گرفت.

استاندارد اتحادیه اروپا چیست ؟

همانطور که از اسم استاندارد مشخص است، استاندارد یعنی نظم و قانون دادن و هر کاری که دارای اصول منظم و قانونی برای نظم دادن است. از سال 1993 میلادی استاندارد CE به یک استاندارد معتبر در اروپا تبدیل شد. علاوه بر عبارت اختصاری CE ، نام های دیگر نیزبرای این استاندارد به کار برده می شود مثل CE Marking و Product Directives 
لازم به توضیح است که درج این عبارت روی یک محصول به این معنا نیست که آن محصول در یک کشور اروپایی تولید شده است. درج عبارت CE روی یک محصول به معنی مطابقت کامل آن محصول (از بابت ساخت و ...) با معیارها و استانداردهای اتحادیه اروپاست. ضمنا علامت CE یعنی آن محصول، قابلیت فروش در بازارهای مشترک و اتحادیه‌های اروپا را دارد. این کشورها شامل 30 کشور اروپایی هستند.

تفاوت استاندارد استاندارد CE با استاندارد GS

استاندارد GS مخفف Sicherheit Gepufte به معنای گواهی امنیتی است. در واقع این گواهینامه نشانه چک شدن ایمنی (که یک علامت صدور گواهینامه داوطلبانه بر اساس الزامات و مقررات ایمنی کشور آلمان است) می باشد. در صورتی که استاندارد CE یا همان استاندارد اتحادیه اروپا، مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
یعنی چنانچه یک محصول موفق به کسب استاندارد GS شود، محصولات خود را می تواند به کشور آلمان صادر نماید (البته کسب این نشان تنها یکی از الزامات صدور کالا به کشور آلمان می باشد) ولی محصولی که دارای استاندارد CE باشد، می تواند به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهایی که استانداردها و قوانین این نشان را قبول داشته و به رسمیت می شناسند (مثل ایران) صادر گردد.
کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که استاندارد CE را با استانداردهای داخلی خود تطبیق داده اند، عبارتنداز :
  • ایران
  • کشورهای آسیای میانه
  • سوییس
  • آفریقای جنوبی
  • کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ایالات متحده آمریکا
  • ترکیه
  • ژاپن
  • کانادا
  • استرالیا
  • نیوزلند
  • اسرائیل

مزایای کسب نشان CE

تولیدکنندگان بسیاری در سراسر جهان به دنبال کسب استاندارد اتحادیه اروپا (CE) برای محصولات خود هستند، زیرا :
  • محصول تولید شده تحت استاندارد در اتحادیه اروپا ، در منطقه تجاری آزاد اروپا به صورت قانونی فروش و جابه جا می شود.
  • امکان صادرات به سایر کشورهایی که استاندارد CE را به عنوان یک استاندارد مرجع به رسمیت می شناسند، وجود خواهد داشت.
  • ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان محصول
  • ایجاد اعتباری مضاعف بر کیفیت و ایمنی محصول
  • تضمین رعایت حقوق مصرف کننده
  • ایجاد مزیت تبلیغاتی و رقابتی در بازار هدف
  • ایجاد دیدگاهی مثبت در نمادهای قانونی
  • امکان شرکت در مناقصات بین المللی دولت ها

روش های اخذ گواهینامه با انطباق الزامات CE

برای دریافت استاندارد CE  دوروش وجود دارد:
1- ممیزی
2- خود اظهاری(خودارزیابی)

دریافت استاندارد CE با روش ممیزی

1- شناسایی راهنمایی ها و دایرکیتیوها (عمدتا انچه در این دایرکتیوی ها بیان می شود الزامات اساسی در مورد ایمنی و سلامت کاربرومحیط زیست می باشد.)
2- بازشناسی نیاز های ضروری
3- تهیه لیست استانداردهای واحد CE
4- استفاده از ابزارهای ارزیابی و تهیه گزارش بر اساس استاندارد مربوطه
5- اجرای ازمون های مربوطه و ممیزی
6- گرد اوری پرونده اطلاعات فنی technical fileو ارائه در دفترچه فنی محصول
7- اظهار دریافت استاندارد CEوضمیمه به محصول و دفترچه محصول

دریافت استاندارد CE  با روش خود اظهاری

1- استعلام هزینه زمان و نوع گواهی مورد نیاز از مشاور مورد وثوق
2- عقد قرارداد با مشاور
3- شناسایی دایرکتیوها و راهنمایی ها جهت اطلاع از قوانین  ایمنی و سلامت کاربر و محیط زیست
4- تهیه و اماده سازی مدارک موجود در ارتباط با کیفیت بالا
5- اظهار کتبی تولید کننده جهت رعایت قوانین و الزامات
6- تاییدیه مراجع مربوطه جهت رعایت قوانین و الزامات
7- اظهارنامه انطباق و ضمیمه CE به دفترچه راهنمای محصول و بسته بند
این روش دارای مزیت و ریسک پایین است.
استاندارد ce چیست؟
نشان ce بدین معناست که محصولاتی که در بازار منطقه اقتصادی اروپا و ترکیه به فروش می رسند دارای استاندارد حفاظتی ، ایمنی و بهداشتی می باشند.
کدوام محصولات دارای نشان ce هستند؟
لوازم های پزشکی ، لوازم های مرتبط به محیط زیست ، لوازم خانگی که با سوخت گازی کار می کنند ، ماشین آلات ، آسانسور ، اسباب بازی های کودکان زیر 14 سال
ارسال نظر / پرسش در مورد ce certificate استاندارد اتحادیه اروپا
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح