قلاویز چیست ؟ + چگونه از قلاویز و حدیده استفاده کنیم؟ | فرق قلاویز و حدیده

قلاویز چیست ؟

قلاویز ابزاریست که برای ایجاد رزوه در داخل قطعات مانند سطوح داخلی مهره ها استفاده می شود و معمولا در صنایع های سبک و سنگین کاربرد دارد. شکل قلاویز شبیه به یک پیچ بلند است که از چند شیار عمودی ساخته شده و انتهای آن به شکل چهار گوش می باشد. کاربرد شیارها در این ابزار برای خارج کردن براده ها و چهار گوشی که در انتهای آن وجود دارد برای قرار گرفتن در دسته قلاویز ساخته شده است. حدیده بر خلاف قلاویز برای ایجاد رزوه خارجی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد. در این صفحه قصد داریم شما را با طرز استفاده از قلاویز و حدیده آشنا کنیم.
نحوه استفاده از قلاویز با توجه به نوع آن متفاوت است که توضیحات کاملی درباره روش استفاده هر کدام داده شده است. 
نحوه استفاده از قلاویز و حدیده

کاربرد قلاویز

 کاربرد قلاویز در صنایع مختلف برای تراشکاری به وفور دیده می شود این ابزار برای تراشیدن دنده های پیچ روی چوب ، فلز ، پلاستیک در صنعت های مختلف بسیار استفاده می شود و تراشکاران از آن به عنوان یک ابزار اصلی برای تراشیدن دنده های پیچ استفاده می کنند.
کاربرد قلاویز برای دنده کردن سطوح داخلی می باشد. امروزه با تولید دستگاه قلاویز زن دستی و قلاویز ماشینی سهولت کاربر برای ایجاد رزوه داخلی فراهم شده است.

انواع قلاویز

امروزه با توجه به پیشرفت در تولید ابزارآلات ، این ابزار را  می توان به دو بخش قلاویز دستی و قلاویز ماشینی تقسیم بندی کرد. تنوع در تولید انواع قلاویز بسیار زیاد است و انتخاب آن به نیاز و نوع فعالیت کاربر بستگی دارد. بنابراین با تولید انواع قلاویز ماشینی و ست قلاویز دستی باید درباره هر کدام ازآن ها اطلاعات کاملی را کسب کنید تا بتوانید بهترین مارک قلاویز مورد نیاز خود را خریداری کنید.

قلاویز ماشینی چیست ؟

قلاویز ماشینی نمونه پیشرفته تر قلاویز دستی می باشد و امروزه اکثر افراد از این ابزار برای رزوه کردن مهره ها استفاده می کنند چرا که با قلاویز دستی قلاویز کاری در سه مرحله باید انجام شود و این کار موجب اتلاف بیهوده زمان می شود اما با استفاده از نوع ماشینی ، دیگر نیاز به چند مرحله رزوه کردن نمی باشد و تنها با یک مرحله عمل قلاویز کاری به خوبی انجام می شود.
قلاویز ماشینی سرعت بالاتری در قلاویزکاری نسبت به قلاویز دستی دارد و به صورت تکی می باشد و نیازی به سه قلاویز متفاوت نیست و این یکی از مهم ترین تفاوت قلاویز دستی و ماشینی است و به راحتی روی دستگاه های مختلف مانند دریل و دستگاه تراش بسته می شود و به راحتی می توانید سوراخ مورد نظر را قلاویز کاری نمایید.

قلاویز دستی چیست ؟

یکی از انواع قلاویزها که بسیاری از افراد از آن برای ایجاد رزوه استفاده می کنند قلاویز دستی و یا همان قلاویز زن دستی می باشد.
برای استفاده از این ابزار ابتدا باید با یک دریل سوراخ مورد نظر را روی سطح ایجاد کرده و سپس از آن برای ایجاد رزوه داخل سوراخ استفاده نمایید و برای جدا شدن براده ها از سطح کار ابتدا باید این ابزار را تا 180 درجه به سمت راست و سپس یک نیم دور هم به سمت چپ بچرخانید و برای کامل شدن رزوه کاری ، این کار تا چند مرحله باید اجرا شود.در انتهای قلاویز دستی یک قسمت به صورت چهارگوش وجود دارد که حرکت دورانی را برای کاربر آسان تر می کند و به صورت سه تایی موجودند که در مراحل قلاویزکاری مورد استفاده قرار می گیرند و این سه ابزار به نام های پیش رو ، میان رو و پس رو شناخته شده اند.
قلاویز پیش رو تقریبا 50 درصد رزوه کاری را انجام می دهد چرا که از شیب بیشتری برخوردار است و قلاویز میان رو 30 درصد کار را انجام می دهد و قلاویز پس رو در انجام قلاویز کاری 20 درصد تاثیر دارد.

آچار قلاویز

برای قلاویز کاری به صورت دستی نیاز به آچار قلاویز و یا  دسته قلاویز می باشد. با استفاده از آچار قلاویز ، قلاویز دستی داخل سوراخ قرار می گیرد و قلاویز کاری با دقت و سرعت بالاتری انجام می شود. دسته قلاویز معمولا از فولاد ساخته می شوند تا مقاومت بالایی در حین کار داشته باشند و در مدل های مختلف با توجه به انواع قلاویز تولید می شوند.
برای چه کارهایی از سه قلاویز استفاده می شود؟
برای قلاویزکاری سوراخ های ته بسته ، از سه نوع آن باید استفاده شود تا نتیجه مطلوب به دست آید اما برای سوراخ های باز فقط ازنوع  پیش رو و میان رو استفاده می شود.
استفاده از قلاویز ماشینی نسبت به قلاویز دستی بسیار آسان تر می باشد . قلاویز ماشینی به صورت تکی و یا سری دوتایی ساخته می شوند و بر خلاف قلاویز دستی همه کارها با یک قلاویز و یک مرحله انجام می گردد و سرعت کار با قلاویز ماشینی بیشتر است.

تفاوت قلاویز دستی و ماشینی

چه چیزی باعث تفاوت قلاویز دستی و ماشینی شده است ؟ و کدام یک از انواع قلاویزها طرفداران بیشتری برای رزوه کاری دارند؟ فروشگاه ابزار میهن با کامل ترین توضیحات درباره تفاوت قلاویز دستی و ماشینی شما را در انتخاب بهترین قلاویز کمک شایانی می کند.
قلاویز ماشینی سرعت بالاتری در قلاویزکاری نسبت به قلاویز دستی دارد و به صورت تکی می باشد و نیازی به سه قلاویز متفاوت نیست و این یکی از مهم ترین تفاوت قلاویز ماشینی با قلاویز دستی است و این ابزار از نوع ماشینی به راحتی روی دستگاه های مختلف مانند دریل و دستگاه تراش بسته می شود و به راحتی می توانید سوراخ مورد نظر را قلاویز کاری نمایید.

نحوه کار با قلاویز ماشینی

نحوه کار با قلاویز ماشینی به نظر ساده می آید اما آن چیزی که در این بخش بسیار مهم است توانایی انجام قلاویز کاری با دستگاه قلاویز زن می باشد و باید به صورت تخصصی آموزش لازم با دستگاه را آموخته باشید. برای استفاده از قلاویز ماشینی ابتدا قلاویز را داخل دستگاه قلاویز کاری قرار دهید و به صورت راستگرد ، بدون دخالت نیروی دست انجام می شود و به صورت چپگرد این ابزار از دستگاه خارج شده و عمل براده برداری به سادگی انجام می شود.
توجه داشته باشید که با هر بار چرخش با قلاویز دستی حتما چرخش عکس آن را نیز انجام دهید تا از جمع شدن براده ها جلوگیری شود و برای سوراخ هایی که انتها آن بسته می باشد عمق سوراخ را بیشتر از عمق قلاویز در نظر بگیرید تا از شکسته شدن آن در حین کار جلوگیری شود.

 

نحوه کار با قلاویز دستی

آموزش استفاده از قلاویز شما را در نحوه اجرای صحیح در حین کار کمک می کند. کار با قلاویز دستی بدین صورت است که ابتدا باید یک سوراخ توسط مته ایجاد شود. به طور کلی کار با این ابزار در سه مرحله انجام می شود چرا که این نوع ابزار به شکل های پیشرو ، میان رو و پس رو می باشند. بنابراین برای قلاویز کردن با از نوع دستی در اولین مرحله باید از قلاویز پیشرو استفاده کنید. شکل ظاهری آن به صورت چهارگوش و در انتها دارای یک خط می باشد. این ابزار را در دسته آن قرار دهید و قطعه را داخل یک گیره ببندید با این کار به صورت عمودی وارد سوراخ می شود  و در این حال قلاویز را بچرخانید و برای خارج شدن براده ها پس از هر دور چرخش ، آن را به صورت عکس بچرخانید. می توانید برای براده برداری آسان تر از آب و صابون در حین کار نیز استفاده نمایید و برای به پایان رسیدن کار با قلاویز تمامی این مراحل را باید با قلاویز میان رو و پس رو نیز انجام دهید. البته آموزش استفاده از قلاویز کار ساده ای نیست و حتما باید برای این کار مهارت های لازم را داشته باشید.

نحوه کار با قلاویز دستی و نحوه اجرای آن

قلاویز و حدیده چیست ؟

اگر شما بنا به نوع حرفه خود نیاز به رزوه کاری داشته باشید برای انجام این کار باید از قلاویز حدیده استفاده کنید. حدیده و قلاویز بر خلاف ابزارآلات دیگر برای استفاده های عمومی و منازل مناسب نمی باشد بلکه در کارهای صنعتی بزرگ مانند ساخت و سازهای صنعتی ، خودرو سازی ، تعمیرات ناوگان کاربرد دارد.
قلاویز ابزاریست که برای ایجاد رزوه در قطعات ماده یعنی سطوح داخلی قطعات مانند مهره استفاده می شود و در نهایت ایجاد رزوه باعث دنده شدن قطعات داخلی پلاستیک ، فلز و... می شود و در فرایند ایجاد رزوه در سطح داخلی قطعات قلاویز کاری می گویند.
حدیده بر خلاف آن برای ایجاد رزوه در قسمت خارجی سطح پیچ استفاده می شود و به این فرایند رزوه تراشی و یا پیچ تراشی نیز می گویند. قلاویز و حدیده کاربردی ترین ابزار در صنایع های مختلف به شمار می روند. قیمت قلاویز و حدیده دستی نیز همانند سایر ابزارالات بر اساس نوع و کیفیتشان متغیر می باشد.

نحوه کار با حدیده دستی

حدیده کاری با اعمال نیروی دست انسان انجام می شود و برای این کار باید همانند قلاویز کاری مهارت لازم را داشته باشید. ابتدا حدیده را به صورت عمود در داخل دسته حدیده قرار دهید و آن را محکم ببندید. پس از این کار از روغن در قسمت مخروطی استفاده کنید و آن را از طرف مخروطی روی مقطع میله قرار داده و بچرخانید. توجه کنید برای انجام این کار با یک دور چرخش باید یک چهارم دور نیز در خلاف جهت چرخانده شود تا براده ها جمع نشوند. این کار تاز مانی که مقدار مورد نظر رزوه ایجاد شود باید انجام شود. در پایان کار آن را را در خلاف جهت بچرخانید و از روی میله به راحتی جدا کنید. استفاده از روغن میزان اصطکاک در حین کار با حدیده کاری را کاهش می دهد.

فرق قلاویز و حدیده

مهم ترین تفاوت قلاویز و حدیده این است که قلاویز برای رزوه کاری داخل مهره ها مورد استفاده قرارمیگیرد اما حدیده برای رزوه کاری روی سطوح خارجی پیچ استفاده می شود. در واقع زمانی که حدیده برای رزوه کاری روی سطوح خارجی پیچ و مهره استفاده می شود به آن کار رزوه تراشی و یا پیچ تراشی نیز می گویند.

قلاویز چیست؟
قلاویز ابزاریست که برای ایجاد رزوه داخل مهره استفاده می شود و به صورت دستی و ماشینی در صنایع مختلف کاربرد دارند.
قلاویز چگونه کار می کند؟
قلاویز با استفاده از دندانه های تیز به عنوان یک ابزار برش کار می کند و با سوراخ در قطعه کار چرخانده می شوند و با خراشیدن دو طرف سوراخ یک سطح شیب دار مارپیچ ایجاد می کنند.
قلاویز های از چه جنسی ساخته می شوند؟
قلاویز های معمولا از فولاد پر کربن ، فولاد hss ، فولاد آلیاژی ساخته می شوند.
ارسال نظر / پرسش در مورد قلاویز و حدیده چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح