راهنمای کامل بند کشی کاشی و سرامیک

بندکشی کاشی و سرامیک برای زیبایی و حفظ دوام بیشتر مصالح کف پوش و دیوارپوش انجام می شود. در واقع بندکشی کاشی و سرامیک امر مهمی است که در صورت انجام نشدن هم زیبایی و هم دوام کار شما را کاهش می دهد. به همین دلیل در این مقاله اقدامات قبل از بند کشی کاشی و سرامیک ، آموزش بند کشی کاشی و سرامیک با پودر بند کشی و با روش سنتی (با دوغاب) و ... خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بندکشی کاشی و سرامیک

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، بندکشی سرامیک و کاشی به دو دلیل زیبایی و دوام بیشتر آن ها انجام می شود. در واقع بعد از نصب کاشی یا سرامیک، با انجام فرایند بندکشی ، کاشی ها و یا سرامیک ها در جای خود فیکس و محکم می شوند. نه تنها پس از نصب کاشی و سرامیک ، بلکه هنگام بازسازی ساختمان نیز می توان برای ترمیم بندکشی کاشی و سرامیک اقدام کرد.
برای چسباندن سرامیک ها قبل از اقدام به بندکشی می توانید از چسب سرامیک استفاده کنید. ضمنا بندکشی نیاز به ابزارآلات خاصی دارد که در ادامه به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

اقدامات قبل از بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی در مرحله آخر کار (پس از نصب کاشی و سرامیک) انجام می شود، بنابراین طبیعی است که بندها قابل مشاهده باشند ولی اجرای تمیز کار و استفاده از مواد و مصالح مناسب، می تواند زیبایی کار را حفظ کند.
در این بخش به مواردی که قبل از بندکسی باید انجام شود، می پردازیم :
  • در لا به لای سرامیک ها نباید هیچ گونه پسماندی وجود داشته باشد.
  • قبل از اقدام به بندکشی ، سرامیک ها را به خوبی تمیز کنید.
  • سرامیک ها هنگام بند کشی باید کاملا خشک باشند. بنابراین بعد از تمیز کردن آن ها، کمی صبر کنید و پس از خشک شدن کامل آن ها اقدامات لازم برای بند کشی را شروع کنید.
ضمنا لازم به ذکر است که قبل از اقدام به بندکشی باید بهترین مواد برای بند کشی کاشی و یا سرامیک را تهیه کنید تا مقاومت و ماندگاری سطوح سرامیک یا کاشی کاری شده تضمین شود.
علاوه بر تهیه مواد بند کشی سرامیک ، باید لوازم مورد نیاز برای پخش و تراز کردن آن مواد را نیز تهیه کنید.
برای تهیه لوازم کاشی کاری می توانید روی این لینک کلیک کنید.

آموزش بند کشی سرامیک

برای بند کشی سرامیک و کاشی روش های مختلفی وجود دارد. حتی در نکات مربوط به بند کشی سرامیک دیوار با بند کشی سرامیک کف نیز متفاوت است. به همین دلیل در ادامه هم به آموزش بندکشی سرامیک به روش سنتی و مدرن و هم به تفاوت های بند کشی کف و دیوار پرداخته ایم.

بندکشی سرامیک با سیمان سفید و پودر سنگ

روش بندکشی با سیمان سفید و پودر سنگ جزو روش های سنتی محسوب می شود که در آن از دوغاب که شامل مخلوط سیمان سفید، پودر سنگ و آب است، استفاده می شود. 
در این روش، ابتدا باید اقدام به درست کردن دوغاب نمایید.
  • روش تهیه دوغاب :
برای آماده سازی دوغاب ابتدا باید پودر سیمان سفید ، پودر خاک و سنگ تهیه کنید. سپس برای هر یک پیمانه پودر سیمان سفید از سه پیمانه پودر خاک و سنگ استفاده کنید. پس از انجام این کار دو پودر را با هم ترکیب کرده و آن را الک کنید تا یک ترکیب یکنواختی ایجاد شود. پودرالک شده را در داخل ظرفی ریخته و به آن کم کم آب اضافه نمایید. آب را به مقداری اضافه کنید که خمیر آن غلظتی شبیه به ماست پیدا کند. خمیر به دست آمده را به مدت زمان 5 الی 10 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مرحله کار خمیر بندکشی شما به اتمام رسیده است. 
ضمنا لازم به ذکر است که حجم دوغاب استفاده شده برای هر یک متر مربع یک لیتر می باشد.
حال به سراغ طریقه بند کشی سرامیک می رویم که به شرح ذیل می باشد :
  • داشتن ابزار بندکشی سرامیک مثل اسفنج، سطل و کمچه از واجبات است که می بایست قبل از اقدام به این کار، تهیه کرده باشید.
  • مخلوط پودر سیمان و آب را با کمچه روی درزها بکشید تا شکاف بین سرامیک ها کاملا پر شود. 
  • خمیر اضافی را از روی سطح بردارید و 10 الی 15 دقیقه بعد با سنباده ، روی سطح کاشی بکشید.
  • پس از کشیدن سنباده، با یک اسفنج نم دار (به آرامی و بدون فشار) سطح مورد نظر را پاک کنید.
  • پس از گذشت حدودا یک ساعت، با پارچه خیس و تمیز، سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کنید.
نکته : برای بند کشی سرامیک دیوار به روش سنتی، دوغاب باید حالت خمیری داشته باشد ولی در بند کشی سرامیک کف ، بهتر است  دوغاب به حالت مایع نزدیک تر باشد.

نسبت سیمان سفید به پودر سنگ در بندکشی

یکی از سوالاتی که برای اغلب مردم ایجاد می شود، درباره نسبت سیمان سفید به پودر سنگ در بند کشی است. لازم به ذکر است که نسبت آن ها به عوامل مختلفی مثل نوع سنگ، نوع سیمان و ... بستگی دارد. با این حال نسبتی از سیمان سفید و پودر سنگ که برای بیشتر پروژه ها قابل استفاده است، نسبت 1:3 یا 1:4 (سیمان سفید به پودر سنگ) است. یعنی به ازای یک قسمت سیمان سفید، 3 یا 4 قسمت پودر سنگ لازم است.
سعی کنید همیشه دستورالعمل تولیدکننده پودر سنگ و سیمان سفید را مطالعه کنید و نسبت ها را طبق دستورالعمل مندرج تولیدکننده استفاده کنید.

رشد قارچ و کپک در دوغاب بند کشی

در هنگام بندکشی سرامیک ها باید به این نکته توجه داشت که کپک ها و قارچ ها به راحتی می توانند در بین درز کاشی ها رشد کنند. اما برای پیشگیری از رشد کپک ها چندین راه حل وجود دارد .
اگر دوغاب کاشی شما قدیمی شده بهترین کار این است که با یک کاردک، دوغاب های قدیمی را از بین برده و از یک دوغاب جدید استفاده کنید. اما اگر قصد بندکشی کاشی را دارید و می خواهید از رشد قارچ ها جلوگیری کنید از پودر آماده بندکشی آنتی باکتریال استفاده نمائید. این محصول همان طور که از نامش مشخص است حاوی مواد ضد باکتری است که از رشد کپک و قارچ بین کاشی ها جلوگیری می کند.

بندکشی کاشی و سرامیک با پودر بندکشی

بندکشی با پودر سنگ و سیمان سفید معایبی مثل تغییر رنگ و ترک خوردگی دارد. به همین دلیل استفاده از آن این مواد برای بندکشی تقریبا منسوخ شده است و به جای آن از ملات آماده مثل پودرهای مخصوص استفاده می کنند که مزایی مثل عدم ترک خوردگی در طولانی مدت، ممانعت از نفوذ رطوبت به لایه های زیرین، چسبندگی بیشتر، استحکام بالا، ثبات رنگ دارد. یکی دیگر از مزایای بندکشی سرامیک با ملات آماده، صرفه جویی در زمان و هزینه است.

بندکشی سرامیک کف حمام و دستشویی

همانطور که می دانید، حمام و دستشویی جزو محیط هایی هستند که به شدت در معرض آلودگی می باشند. به همین دلیل بند کشی کاشی و سرامیک استفاده شده در این دو محل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا از رسیدن رطوبت به دیواره ها و کف جلوگیری شود.
از طرفی به دلیل شستشویی مکرر حمام و دستشویی با مواد شوینده اسیدی، می بایست از ملات های آماده ضد اسید استفاده شود.

نکات مهم پس از بند کشی سرامیک

پس از بندکشی سرامیک حداقل باید به مدت 12 ساعت از قدم گذاشتن روی کاشی خودداری کنید تا کاملا خشک شوند.
پس از بند کشی به مدت یک نصف روز از آب ریختن روی سرامیک جلوگیری شود .
کاشی ها و سرامیک ها در صورت بند کشی با پودر سنگ و سیمان سفید، نباید با مواد های اسیدی شسته شوند چرا که طول عمر آن ها کاهش می یابد. اگر پس از گذشت چند سال مابین کاشی ها خالی شد دوباره می توانید از روشی که در مقاله ذکر شد برای پر کردن بین کاشی ها استفاده کنید.
برای بندکشی سرامیک بهترین ملات چه می باشد؟
پودر های بندکشی بهترین ملات برای بندکشی هستند که با تکنولوژی روز دنیا تولید شده اند.
آیا رعایت نکات ها برای انجام بندکشی ضروری است؟
بله. استفاده از ملات مناسب و ترکیب آن ها به اندازه کافی نکات هایی است که در حین بندکشی باید رعایت شود.
چرا سرامیک ها به بندکشی نیاز دارند؟
بندکشی از نفوذ آب به زیر جلوگیری می کند و کاشی ها را کنارهم قرار میدهد.
برای بندکشی کدام روش بهتر است؟
روش های مختلفی برای بندکشی وجود دارد روش های سنتی و استفاده از ملات های جدید که تولید شده اند اما به طور کلی نمی توان گفت که کدام روش بهتر است چون هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.
ارسال نظر / پرسش در مورد راهنمای بند کشی کاشی و سرامیک
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح