مینی فرز چیست ؟ + راهنمای خرید مینی فرز | نکات مهم و کلیدی

مینی فرز ابزاریست پرکاربرد که در صنعت های مختلف مانند صنعت نجاری ، اهنگری ، ساختمانی ، مجسمه سازی و حتی در برخی از مصارف خانگی استفاده می شود. این محصول ابعاد کوچکی دارد و در قدرت و توان های مختلف برای کارهای سبک و ظریف کاری کاربرد دارد. در این صفحه قصد داریم در مورد مینی فرز چیست؟ و کاربرد این محصول توضیحات کامل و جامعی را در اختیار کاربران گرامی قرار دهیم تا با کسب اطلاعات کافی در مورد راهنمای خرید مینی فرز ، بتوانید انتخاب مناسبی برای این محصول داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می شود تا اخرین مطالب با ما همراه باشید.

مینی فرز چیست ؟

مینی فرز چیست ؟ این محصول دارای ابعاد کوچک و وزن سبک است و در ضمره ابزارالات چند منظوره و پر طرفدار در صنایع مختلف می باشد. ابزارهایی که نه تنها در غیاب پدر خود ، بلکه در کنار نوع بزرگتر از خودشان استفاده می شوند. این محصول برای برش ، سایش ، پولیش انواع مواد مانند فلز ، سنگ ، چوب ، پلاستیک کاربرد دارد و به دلیل وزن سبک و ابعاد کوچکش برای کارهای ظریف کاری بهترین گزینه می باشد و با وجود سایز کوچکش از قدرت و تنوع زیادی در کارهای مختلف برخوردار است. تولید کنندگان این ابزار برشی با توجه به نیاز مختلف کاربران آن را در انواع مختلفی طراحی و روانه بازار نموده اند و انواع آن با توجه به نوع دسته ، سایز ، وات ، سیستم سرعت متغیر ( دیمردار ) و نوع گارد تقسیم بندی می شوند.

کاربرد مینی فرز

اصلی ترین کاربرد مینی فرز در قطعاتی مانند فلز از بین بردن اضافه های آهن است و در سطح هایی مانند چوب می تواند اضافه های چوب را حذف کند و قابلیت برش فلزات با ضخامت کم را نیز دارد. به طور کلی از این دستگاه می توان برای صیقل زنی ، سنگ زنی ، برش با ضخامت کم استفاده کرد. کاربرد مینی فرز را می توان به سه بخش تقسیم بندی کرد.
  • برش سطح های مختلف
  • پرداخت کاری
  • آماده سازی سطوح
یکی از مهم ترین کاربرد مینی فرز این است که قابلیت حذف رنگ از بدنه خودرو را دارد و نقاشان برای حذف رنگ برخی از سطوح خودرو می توانند با احتیاط از سری سنباده بر روی این دستگاه استفاده کنند. کاربرد مینی فرز تنها برای حذف رنگ بدنه خودرو خلاصه نمی شود بلکه این دستگاه در مواردهای دیگری نیز کاربرد دارد.
حذف زنگ زدگی از سطح های مختلف
حذف زنگ زدگی از سطح هایی مانند فلز با این دستگاه امکان پذیر است برای این کار از برس سیمی و یا دیسک سنباده کمک بگیرید و روی این دستگاه نصب کنید تا در عین محافظت از سطح زیرین قسمت زنگ زده را حذف کند.برای این کار باید دقت کافی و لازم را داشته باشید تا به فلز زیرین آسیبی وارد نشود.
برش کاشی ، سنگ و سرامیک
از دیگر کاربردهای مینی فرز می توان به برش کاشی سرامیکی اشاره کرد که بدون خرد شدن کاشی به راحتی می توان با یک دیسک مناسب ، کاشی و سرامیک را با ضخامت مشخص برش دهد. بهتر است قبل برش با این دستگاه مقاله صفحه برش چیست ؟ را نیز مطالعه کنید.
کاربرد مینی فرز در نجاری
کاربرد مینی فرز در نجاری برای برش چوب و صیقل کاری مشاهده می شود و با نصب یک دیسک مناسب می توانید تکه های چوب را برش دهید. البته برای برش های عمیق چوب این دستگاه مناسب نمی باشد و می توان از فرز نجاری برای برش چوب با ضخامت بالا استفاده کرد.

اجزای تشکیل دهنده مینی فرز

اصلی ترین اجزای داخلی مینی فرز شامل موارد ذیل می باشد:
  • موتور
موتور الکتریکی در واقع قلب اصلی این دستگاه محسوب می شود که بدون وجود آن این محصول به هیچ عنوان برای انجام برشکاری روشن نمی شود. موتورهای این دستگاه در دو نوع تک فاز و سه فاز وجود دارند.
  • گیربکس
گیربکس  علاوه بر این که طول عمر دستگاه را افزایش می دهد بلکه سرعت و گشتاور موتور را به صفحه برش منتقل می کند.
  • صفحه
صفحه دارای انواع مختلفی است که کار برش ، سایش ، پولیش را انجام می دهند که بر روی این دستگاه به راحتی نصب می شوند.
  • کلید ایمنی 
برای این که این دستگاه به طور ناگهانی روشن نشوند یک کلید ایمنی طراحی شده است.

تفاوت مینی فرز دسته بلند و کوتاه

نوع دسته کوتاه می توانند در موقعیت های گوناگون همچون در زوایای بسته و محیط هایی که فرزها قابلیت ورود و عملیات را ندارند، کاربرد داشته باشند. اما نوع دسته بلند هم ، طرفدار کمی ندارند ، هر چند که مانند برادر کوچکتر خود قدرت تحرک زیادی ندارند اما در قدرت و ارائه کنترل مضاعف به کاربر پیشتاز هستند و می توانند برای کاربرانی که قصد داشتن تحرک بیشتر از فرز و وزنی کمتر را دارند قابل استفاده قرار گیرد. بنابراین مهم ترین تفاوت مینی فرز دسته بلند و کوتاه در اندازه ، قدرت و کاربرد آن ها می باشد.

راهنمای خرید مینی فرز

با کسب اطلاعات کافی در مورد راهنمای خرید مینی فرز و دقت در بسیاری از نکات های مهم در حین خرید می توانید انتخاب ایده آلی داشته باشید. بنابراین برای خرید این دستگاه به چند موارد مهم زیر دقت کنید.
  • نوع دسته
دسته این دستگاه به دو مدل دسته کوتاه و دسته بلند تقسیم بندی می شوند. نوع دسته بلند تسلط و دقت کاربر را در حین کار افزایش می دهد و با داشتن دسته بزرگ  و بلند امکان لیز خوردن دستگاه از روی دست کاهش می یابد و این ویژگی که در نوع دسته بلند طراحی شده ایمنی کاربر را در حین کار بیشتر می کند. برای برش زاویه دار نوع دسته بلند بهترین گزینه می باشد. البته نوع دسته کوتاه نیز از ویژگی های منحصر خودش برخوردار است و از آن می توان در موقعیت های گوناگون و در فضاهای بسته که قابلیت ورد و عملیات را ندارند استفاده کرد.
  • توان دستگاه
انتخاب توان و قدرت دستگاه بستگی به نیاز و مصرف شما دارد. این دستگاه ها از حدود 500 تا 1100 وات تولید می شوند و هر چه توان و قدرت دستگاه بیشتر باشد از وزن و صدای بیشتری نیز برخوردار است. بنابراین برای آشنایی با قدرت موتورهای این دستگاه برای انتخاب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:
  1. نوع خانگی 500 تا 700 وات
  2. نوع نیمه صنعتی 700 تا 900 وات
  3. نوع صنعتی 900 وات به بالا
نوع خانگی و نیمه صنعتی معمولا دسته کوتاهی دارند اما نوع صنعتی این دستگاه در دو رده دسته کوتاه و دسته بلند موجود می باشند. ولی با توجه به طراحی سبز وسیعی در کاهش مصرف انرژی در صنایع مختلف ، دیگر به راحتی نمی توان از توان مصرفی یک ابزار برقی تشخیص داد که برای چه نوع کاربری ساخته و طراحی شده است و ابزارهایی که جهت مصرف در بازارهای هدف ، با نیاز به مصرف پایین انرژی طراحی شده اند به خصوص اتحادیه اروپا که از توان مصرفی کمتری همچون لامپ کم مصرف برخوردارند.
در کل ما باید با توجه به نیازمان به قدرت این دستگاه جهت خرید آن اقدام کنیم و باید بدانیم دستگاه هایی با توان بالاتر دارای وزن بیشتر ، صدای بیشتر و حتی ارتعاش بیشتری دارند ، که همه این ها باعث می شود تا کاربر در استفاده طولانی مدت صدمات جدی شود . برای خرید ابزار که یک مقوله به شدت تخصصی است باید از کاربرد ابزار و نیاز خودمان به خوبی اگاه باشیم ،تا هم هزینه ها را کاهش داده وهمچنین  صدمات و اسیب را به خودمان و محیط زیست تحمیل نکنیم.
  • راهنمای خرید مینی فرز بر اساس سرعت دستگاه ( دیمر )
دیمر قابلیتی است که به این دستگاه هم افزوده شده ، کاربرد مینی فرز دیمردار ، جهت کنترل سرعت و در مواردی کنترل دستگاه است و باید این را دانست که دیمر یک سیستم کنترل سرعت و قدرت می باشد  نه یک سیستم ایمنی و ایمنی ما را تضمین نمی کند و ما باید قبل از استفاده از آن ، نحوه استفاده ازآن را به خوبی اموخته و نکات ایمنی را رعایت کنیم.
کاربرد دیمر
نصب دیمر بر روی هر ابزاری یا دستگاه برقی قابلیت کنترل سرعت و قدرت را به آن می دهد و حالا نصب دیمر بر روی این دستگاه ، این ابزار قدرتمند را به دستگاهی چند منظوره تبدیل می کند و شاید بتوان گفت ابزار جدیدی را به وجود می اورد که هم قابلیت پولیش کاری و سمباده کاری در سرعت پایین را  دارد ، که این قابلیت باعث افزایش دقت و کارایی آندر عملیات پولیش کاری و سمباده کاری می شود و باید این را بدانیم که تخصص ما حرف اول را می زند. اکنون دیمر بر روی هر دونوع دسته ها نصب شده و در بازار عرضه می شود اما دیمر بر روی نوع دسته بلند پر طرفدارتربوده و کارایی بیشتری نیز دارد.
  • گارد مینی فرز
گارد این دستگاه ها به 4 دسته تقسیم بندی می شوند :

100mm

دسته اول با گاردهای 100mm  ، در بازارهای ایران بسیار کم هستند و اقلام شناخته شده ای برای آن ها نداریم و بیشتر در برند هایی دیده می شوند که جهت فروش در بازار اروپا ساخته شده اند و دارای مشخصاتی هستند که ویژه استفاده در آن مناطق می باشد.
صفحه ها ی 100mm دارای  سوراخ اتصال به فرز،  به قطر 16mm است که این سایز استاندارد ، مطابق قطر ابزار گیرm10   دستگاه می باشند لازم به ذکر است که با ابزار گیر M14 کاملا متفاوت هستند.
115mm
گارد ، به قطر 115mm رایج ترین قطر صفحه برای این دستگاه ها در بازار می باشد و خیلی از افراد این محصول را با قطر 115 می شناسند. آنها دارای یک قطر استاندارد و مصرفی هستند که شما را برای خرید صفحه های مناسب ، دچار مشکل نمی کند. صفحه های 115 همچون صفحه های 180 و 230 در بازار موجود می باشند و در قالب های استاندارد در هر دو نوع صفحه های فیبری و تیغ های برش روانه بازار شده اند.
این گروه از صفحه با قطر سوراخ اتصال 22/23 mm  با ابزارگیر استاندارد m14 مطابق  می باشد.
125mm
گارد به قطر 125 میلی متر،یک سانت از سایز 115mm بزرگتر است و همه ویژگی های مثبت با گارد 115mm را دارا می باشد، ویژگی خاص دیگر این محصول با گارد 125mm این است که ، صفحه و تیغ هایی که دارای سایز 125mm هستند را تامین می کنند و در سایر موارد فنی از قبیل قطر ابزار گیر و یا استاندارد صفحه  ، تفاوتی در آن ها یافت نمی شود.
150mm
این نوع دستگاه ها سایز گارد 150mm مطرح هستند و  از نوع متوسط آن ها می باشد و قدرت بالایی دارد و با شکل دسته بلند به بازار عرضه می شود.
  • سیم مینی فرز
سیم های این دستگاه ها باید طول مناسبی داشته باشند تا در مواقعی که از پریز برق فاصله داریم بتواند عملیات را انجام دهد و زیاد هم بلند نباشد که در حین کار در کارگاه مزاحم عبور و مرور شود علاوه بر این سیم ها ، دارای روکش مناسبی می باشد که در مواقع تحت فشار قرار گرفتن ، دچار مشکل کلی نشود و در کل یکی از استاندارد های بین المللی که عموما با استاندارد VDE تطبیق شده اند را پاس کند.
  • سهولت تعویض ذغال دستگاه
نحوه کارگزاری ذغال موتور الکترونیکی به گونه ای باشد که  در صورت نیاز به تعویض ذغال ، بدون این که کاربر،  دستگاه را به سرویس کار ارسال کند بتواند ذغال دستگاه را تعویض نماید. اما باید بدانیم که مسئله تعویض ذغال باید با  دقت کامل و توسط فردی مسلط به ویژگی های فنی ذغال و فرز انجام شود ، در غیر این صورت دستگاه دچار اسیب جدی می شود.
  • وزن مناسب
وزن آن ها همانطور که در بخش قدرت موتور ذکر شد باید به نحوی باشد که در استفاده طولانی مدت ، کاربر را دچار خستگی و کسالت نکند و سلامتی کاربر را به خطر نیندازد.
  • طراحی ارگونومیک بدنه
آن چیزی که در راهنمای خرید مینی فرز خانگی و حتی صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است بدنه ای با طراحی ارگونومیک می باشد. طراحی این دستگاه باید کاملا ارگونومیک باشد تا با نگه داشتن آن در استفاده های طولانی مدت دست دچار خستگی نشود این ویژگی روی کیفیت محصول نیز تاثیر مثبتی دارد چرا که سنگین بودن و خوش دست نبودن آن باعث اثر منفی روی کار می شود. همچنین تجهیز بودن به سیستم ضد لرزش یکی از مواردهای مهم رد راهنمای خرید مینی فرز می باشد
مینی فرز چیست؟
مینی فرز ابزاریست که برای پولیش کاری ، سنگ زنی ، سنباده زنی و برش مورد استفاده قرار می گیرد.
مینی فرز دسته کوتاه بهتر است یا مینی فرز دسته بلند؟
استفاده از مینی فرز دسته کوتاه امکان مانور بیشتری در حین کار به کاربر می دهد و در عین حال میزان دقت و تسلط کاربر با استفاده مینی فرز دسته بلند بیشتر است.
از مینی فرز دیمر دار می توان برای پولیش خودرو استفاده کرد؟
خیر. مینی فرز دیمردار به دلیل سرعت چرخش بالا در کمترین حالت برای پولیش خودرو گزینه مناسبی نمی باشد.
ارسال نظر / پرسش در مورد راهنمای خرید مینی فرز
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح