چسب حرارتی چیست ؟ | انواع، کاربرد و مزایای چسب حرارتی

چسب ، ابزاری است که هم برای مصارف خانگی و عمومی و هم در مشاغل صنعتی کاربرد دارد. چسب ها انواع مختلفی دارند که عبارتنداز ؛ چسب دو طرفه ، چسب دوقلو ، چسب نواری ، چسب همه کاره و ...
یکی از چسب های بسیار کاربردی، چسب حرارتی است. از آن جا که از این محصول هم برای مصارف خانگی و هم صنعتی استفاده می شود، در این مقاله به طور اختصاصی به آن خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چسب حرارتی چیست ؟

چسب گرم حرارتی به صورت لوله ای و جامد می باشد و بدون استفاده از دستگاه تفنگ حرارتی هیچ کاربردی ندارد. برای چسباندن مقوا ، کاغذ و... با این محصول که به چسب گرم نیز معروف است ابتدا باید میله چسب ، داخل تفنگ گذاشته شود سپس با داغ شدن آن به صورت مایع از دستگاه خارج می شود و پس از خارج شدن با گذشت چند دقیقه به حالت اولیه خود یعنی چسب جامد در می آید.
این نوع چسب مانند یک میله استوانه ای شکل در سایزهای مختلف 12 ، 15 ، 43 میلی متر به بازار عرضه می شود و توسط دستگاه مخصوص که به آن تفنگ چسب حرارتی می گویند برای ذوب شدن و چسبانده شدن آماده می شود. نوع صنعتی این چسب نیز وجود دارد که بر خلاف نوع معمولی، قدرت چسبانندگی و نقطه ذوب بالاتری دارند. برای کارهایی که به چسبندگی با قدرت بیشتری نیاز دارند استفاده می شود و همانند سایر انواع آن، توسط حرارت و دمای بالا ذوب می شود و به یک چسب داغ تبدیل می شود و پس از خارج شدن از دستگاه مخصوص و خشک شدن، به حالت اولیه جامد در می آید.
در منازل و کارگاه های صنعتی مختلف کاربرد دارد. در صنعت خودروسازی ، صحافی ، کارتن سازی و موارد بسیار دیگر از چسب حرارتی صنعتی استفاده می شود وعلاوه بر چسباندن کاغذ ، پلاستیک و... می تواند به عنوان یک درزگیر نیز عمل کند و از آن به عنوان عایق بندی و درزگیری استفاده کرد.
نوع دیگر آن که تحت عنوان چسب حرارتی قوی شناخته می شود، قدرت بالایی برای چسباندن کاغذ ، پارچه ، لوازم های چوبی و تزیینی ، لوازم های الکتریکی دارد. البته قدرت این چسب به کیفیت ساخت آن نیز بستگی دارد. همانطور که می دانید امروزه چسب لوله ای در سایز و برندهای مختلف تولید شده اند که در میان آن ها انتخاب محصول با کیفیت شاید برایتان کمی سخت باشد به همین دلیل اطلاعات کافی باید در مورد این چسب ها داشته باشید.
جنس این چسب ها در کیفیت و در نهایت گرایش برای چسبانده شدن بسیار تاثیر گذار است. بنابراین استفاده از مواد اولیه مرغوب در کارخانه های تولید می تواند نوع جنس این چسب را تعیین نماید.

مواد اولیه چسب حرارتی

اغلب این چسب ها بر پایه اتینل وینیل استات کوپلیمر (eva) پلی پروبلین اتاکتیک (app)  فرموله می شوند. برخی از کمپانی های بزرگ شیمیایی جهان نظیر دو پانت، سامیتومو انواع متفاوت با درصد های مختلف از وینیل استات و a.p.p جهت مصرف به عنوان چسب تولید و عرضه می کنند. براساس این تنوع می توان نقاط ذوب متفاوتی را از eva یا a.p.p به دست آورد و آن ها را برای کاربردهای متفاوت استفاده نمود. چسب های بر پایه e.v.a و a.p.p با افزودنی هایی از جمله پرکننده ها، صمغ ها ، واکس ها و بازدارنده های اکسیداسیون فرموله می شوند. این محصولات ساخته شده با پلی استرها و پلی آمید ها بدون مواد افزودنی است.

انواع چسب حرارتی

همانطور که گفته شد،  یکی از ابزارهایی که وجود آن در خانه ضروری است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع چسب است که ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی آن گرانول است و با ترکیب دیگر ماده ها به صورت یک لوله جامد در سطح بازار فروخته می شود.
کاربرد این مدل چسب در زندگی روزمره و صنایع مختلف بسیار زیاد است، بیشترین استفاده آن در خانه متعلق به ساخت کار دستی و انجام کارهای هنری می باشد. چسب تفنگی انواع مختلفی دارد، یکی از پر فروش ترین نوع آن، چسب حرارتی قوی است که به دلیل قدرت چسبانندگی فوق العاده می توان برای اتصال قطعات پلاستیکی و عایق بندی ها از آن استفاده کرد.
نوع دیگر آن که در صافکاری مورد استفاده قرار می گیرد، به چند نام شناخته می شود، مثل چسب هاتملت، چسب تگرگ کشی، چسب قری کشی و یا همان چسب حرارتی صافکاری نام دارد، با استفاده از این محصول به راحتی و بدون نیاز به تعمیر کار می توان تمام تو رفتگی ها بدنه خودرو را به راحتی‌ از بین برد و سطح بدنه خودرو را بدون میله صافکاری و چکش صاف و یک دست کرد.
مدلی که به صورت جامد به فروش می رسد، چسب مدادی نام دارد این چسب همان ماده داخل چسب تفنگی است ولی به صورت تکی و جزئی و بدون دستگاه‌ تفنگی به فروش می رسد. شما با خرید بسته های 10 عددی تا حدود دو سال می توانید از آن استفاده کنید.
به طور کلی این چسب ها بسیار کاربردی و مناسب هستند و نسبت به دیگر چسب ها مقرون به صرفه تر می باشند.

کاربرد چسب حرارتی

همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، از این چسب هم برای مصارف عمومی و خانگی و هم در کارگاه ها و مشاغل مختلف استفاده می شود. مثلا برای ساخت ماکت و کاردستی کودکان، چسباندن موکت، برای آب بندی و درزگیری و ... کاربرد دارد.

بیشتر بدانید : کاربرد چسب 123

مزایای چسب حرارتی

مزایای چسب حرارتی عبارتنداز :
  1. زود خشک می شود.
  2. ویسکوزیته زیادی دارد، بنابراین برای درزیگری و اتصال سطوح ناهموار هم می توان از آن استفاده کرد.
  3. زمان نگهداری زیادی دارد و مثل چسب های تیوپی در مدت زمان کم خشک و بلااستفاده نمی شود.
  4. ضخامت اولیه آن ها بعد از خشک شدن ثابت باقی می ماند و افزایش حجم ندارد.
  5. ضایعات بسیار کم (حتی نزدیک به صفر) دارند.
  6. ترکیبات آلی فرار (VOCs) و مضر برای سلامتی ندارند.
  7. قیمت مناسب و مقرون به صرفه هستند.
ارسال نظر / پرسش در مورد چسب حرارتی چیست ؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح