معرفی انواع ابزار دستی و کاربردهای آن

ابزار دستی چیست ؟ به چه ابزاری ابزار دستی می گویند ؟ انواع ابزار دستی چه کاربردی در صنایع و مشاغل های گوناگون دارد؟ با معرفی انواع ابزار دستی و کاربردهای وسیعش در صنعت های مختلف و حتی منازل در این صفحه بیشتر آشنا خواهید شد این مقاله به شما در انتخاب ابزار دستی خانگی نیز کمک بسیاری می کند و پیشنهاد می شود تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

ابزار دستی چیست ؟ کاربرد ابزار دستی برای مصارف گوناگون

ابزار دستی به ابزارهایی می گویند که با کمک نیروی دست انسان کار می کند و هیچ گونه انرژی دیگری مانند برق ، باد و یا باتری برای ابزارآلات دستی استفاده نمی شود به همین دلیل ابزارآلاتی که به وسیله نیروی انسانی کار می کنند به نام ابزارالات دستی  که واژه انگلیسی آن hand tools  است  نام گذاری شده اند. ابزارهای دستی قدیمی ترین ابزارهایی هستند که از زمان های گذشته پیدایش انسان های نخستین تا به عصر حاضر کاربردهای بسیاری دارند. برای مثال اولین چکش سنگی برای شکار توسط انسان های نخستین ساخته شد و یا قلم هایی که برای نوشتار دیواره ها ساخته شد توسط انسان های غارنشین بود. به طور کلی ساخت تاریخ ابزارآلات دستی از زمان پیدایش انسان های نخستین و تا به عصر حاضر با پیشرفت های بیشتر در صنعت ساخت ابزارالات دستی وجود دارد. در قرن جدید با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع ابزار دستی پر کاربرد ساخته شده که برای مشاغل های گوناگون استفاده می شود.

معرفی انواع ابزار دستی

امروزه انواع ابزارهای دستی با تنوع زیاد تولید می شوند و استفاده های گوناگونی در منازل و مشاغل های مختلف دارند. وجود ابزارهای دستی از مشاغل های مختلف مکانیکی ، کارگاه های تولیدی و صنعتی ، آهنگری ، برقکاری ، لوله کشی و تاسیساتی گرفته تا منازل بسیار ضروری می باشد. یکی از تفاوت هایی که  درابزارهای دستی قرن جدید با ابزارهای دستی قدیمی وجود دارد این است که تولید کنندگان عصر حاضر برای ساخت ابزارآلات دستی از طراحی ارگونومیک استفاده می کنند که فشار کم تری به نیروی دست انسان وارد می کند و مانع خسته شدن دست کاربر در استفاده های طولانی مدت می شود.
انواع ابزارهای دستی برای استفاده های گوناگون در صنعت و حتی منازل
ابزارهای دستی که به طور کل استفاده های عمومی دارند و هر کدام از آن ها زیر مجموعه ای از ابزارآلات دستی را به همراه دارند که به شرح ذیل می باشد:
  1. آچآارالات 
  2. انبرآلات
  3. پیچ گوشتی
  4. فازمتر
  5. چکش
  6. سر پیچ گوشتی
  7. متر
  8. کیف ابزار
  9. جعبه ابزار و هزاران  ابزارآلات دستی دیگر
برخی از ابزارآلات دستی دیگری نیز وجود دارند که معمولا برای مصارف صنعتی کاربرد دارند و نمی توان از آن ها به عنوان ابزارآلات خانگی و یا عمومی نام برد این ابزارهای دستی شامل ابزارآلات نجاری ، مانند منگنه کوب و میخکوب ، قلم مو ، سوهان و مغار ، چسب های صنعتی ، خط کش های صنعتی ، انواع بکس و...می شود. در این صفحه شما را با انواع ابزار دستی پرکاربرد در صنایع و مشاغل های گوناگون و حتی ابزارهای موردنیاز خانگی بیشتر آشنا خواهیم کرد. نوع دیگری از ابزارالات که برای کارهای کشاورزی استفاده می شود که به آن ابزارآلات باغبانی می گویند.

آچارآلات

آچارها یکی از انواع ابزار دستی محسوب می شود که در انواع مختلفی برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شوند.
  • آچار تکی و ست آچارها
آچارهای تخت در بازار به صورت تکی و یا به عنوان ست آچار به فروش می رسند. آچار تخت و آچار رینگی کاربردی ترین آچارهایی هستند که در خانواده ابزارالات دستی قرار دارد و برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره ها استفاده می شوند. آچارهای یکسر تخت با طراحی منحصرش تسلط آسان تری برای کاربر جهت باز و بسته کردن مهره ها می دهد.
آچار تخت و آچار رینگی کاربردی ترین آچار از خانواده ابزار دستی
یکی دیگر از انواع آچارها آچار با سر رینگ جغجغه ای می باشد که به جای سر رینگ ثابت دارای یک جغجغه است که سرعت بالاتری برای انجام کار دارد و دیگر نیازی به برداشتن آچار از روی مهره ندارد. آچارهای رینگی به صورت ست آچار و کیفی در سایزهای مختلف نیز تولید می شوند. آچار تخت و آچار رینگی انواع مختلفی دارند و معمولا تولید کنندگان این نوع آچارآلات برای ساخت آچارهای تخت و رینگی از مرغوب ترین آلیاژ کروم وانادیوم استفاده می کنند. این آلیاژ آچار را در برابر خوردگی و فشار زیاد محافظت می کند و طول عمری بیشتری به آچارآلات می بخشد.
  • آچار جغجغه ای
آچار جغجغه ای یکی از انواع ابزار دستی محسوب می شود و معمولا در داخل یک جعبه بکس ، آچار جغجغه ای وجود دارد. آچار جغجغه ای به دلیل عملکرد سریع یکی از بهترین ابزار دستی محسوب می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد و در سایزهای مختلف به صورت اینچی و به دو صورت کوتاه و بلند تولید می شوند. برای خرید آچار جغجغه حتما به سایز و طول آچار جغجغه دقت کنید و با توجه به نیاز کار خود آچار جغجغه ای مناسب را خریداری کنید.
  • آچار چرخ
آچار چرخ ضروری ترین ابزار دستی و یا می توان گفت ابزار خودرویی برای هر خودرو می باشد که برای تعمیر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آچار چرخ برای باز و بسته کردن مهره لاستیک های ماشین می باشد. شکل ظاهری آچار چرخ به صورت کراس و یا همان علامت ضربدر است و دارای 4 سری در سایزهای مختلف می باشد.  شکل ضربدری آچار چرخ حین کار به اعمال فشار و گشتاور زیاد به کاربر کمک می کند. آچار چرخ برای هر مدل ماشینی قابل استفاده است و در هر جعبه ابزار خودرویی باید وجود داشته باشد.
  • آچار فرانسه
آچار فرانسه از آن دسته ابزارآلات دستی محسوب می شود که انواع مختلفی دارد و علاوه بر استفاده های صنعتی قابلیت استفاده در منازل برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های مختلف در سایزهای گوناگون را دارد. کاربرد آچار فرانسه از تعمیر شیرآلات خانگی گرفته تا مشاغل هایی همچون لوله کشی ، خودرو سازی ، تاسیساتی و... می باشد. اجزای اصلی آچار فرانسه فک ثابت و فک متغیر برای نگهداری مهره با پیچ تنظیم جهت تنظیم دهانه آچار فرانسه می باشد و معمولا از آلیاژ کروم وانادیوم برای ساخت آچار فرانسه استفاده می شود. با پیچ تنظیمی که بر روی آچار فرانسه تعبیه شده می توانید به راحتی دهانه و فک آچار فرانسه را به میزان دلخواه تنظیم می کنید. از آچار فرانسه می توان به عنوان یک آچار تخت تکی در سایزهای مختلف استفاده کرد. آچار فرانسه ابزار دستی کاربردی است که وجود آن در هر کیف ابزار و جعبه ابزاری لازم و ضروری می باشد.
آچار فرانسه انواع ابزار دستی محسوب می شود که برای باز و بسته کردن مهره ها استفاده میشود
  • آچار لوله گیر ( آچار شلاقی )
طیف گسترده ای از تولید انواع آچارها نیاز بسیاری از مصرف کنندگان را رفع نموده است. آچار لوله گیر و یا همان آچار شلاقی از آن دسته انواع آچارآلات کاربردی برای باز و بسته کردن اتصالات لوله ها می باشد که در زیر مجموعه ابزارهای دستی نیز قرار دارد. آچار شلاقی نوعی آچار فرانسه مخصوص لوله کش ها است که دارای دو فک قدرتمند با دندانه می باشد و برای گرفتن سطوح گرد مانند لوله ابزاری کاربردی محسوب می شود. برای خرید آچار شلاقی حتما باید به باز شدن دهانه سایز دوفک و طول آچار دقت لازم را داشته باشید.
  • آچار آلن
آچار آلن نوعی دیگر از انواع ابزار دستی و آچارآلات محسوب می شود که شکل ظاهری آن شبیه به حروف انگلیسی l  می باشد و سری آن در شکل مختلف شش ضلعی ، گرد و یا ستاره ای ساخته می شود. کاربرد آچار آلن برای باز و بسته کردن پیچ های شش گوش و ستاره ای است. آچار آلن ستاره ای از آن دسته آچار آلن های مصرفی برای تعمیرکاران موتور سیکلت ، دوچرخه و صنایع خودرو سازی است که برای باز و بسته کردن پیچ های ستاره ای استفاده می شود.
آچار آلن ها به صورت ست آچار آلن و تکی به فروش میرسند و نوع ساده آن آچار آلن دسته تی است و ست های آن به صورت آچار آلن چاقویی ، آچار آلن کارتی ، آچار آلن کیفی در بازار با برندهای مختلف موجودند و در حین خرید آچار به طول آن ها نیز دقت کنید چرا که در طول های کوتاه ، بلند و فوق بلند به بازار عرضه می شوند.

انبرها

انبرها انواع مختلفی دارند که به شرح ذیل می باشند:
  • انبر پرچ
انبر پرچ یکی از بهترین ابزار دستی محسوب می شود که برای چفت کردن دو قطعه و سطح با کمک میخی به نام میخ پرچ استفاده می شود. انبر پرچ در سایزهای استاندارد تولید می شوند و کاربرد آن بدین صورت است که میخ روی انبر پرچ قرار داده می شود و با گذاشتن انبر پرچ روی سوراخ با کمک نیروی دست و فشار کار پرچ انجام می شود.انبر پرچ انواع مختلفی همچون انبر پرچ تک دسته ، دو دسته ، آکاردئونی تولید می شوند.
  • انبرقفلی
انبرقفلی نوعی انبرکاربردی  شبیه به انبردست و آچار فرانسه را دارد. این ابزار با دو فک آج دار قدرتمند و یک پیچ تنظیم قطعه را محکم نگه می دارد. انبر قفلی با دو مکانیزم انبرقفلی آمریکایی و انبر قفلی آلمانی ساخته می شود که تنها تفاوتشان در نوع قفل و رهاسازی انبرقفلی از قطعه می باشد. انبر قفلی آلمانی اهرم رو به داخل دستگاه فک را باز می کند اما در نوع انبر قفلی آمریکایی اهرم رو به خارج دستگاه فک را باز می کند.
  • انبر کلاغی
این ابزار دستی  به دلیل شکل ظاهری که به کلاغ دارد با نام انبر قفلی کلاغی در بازار به فروش می رسد. انبر قفلی کلاغی دارای یک دسته ثابت و یک دسته متحرک است که در زاویه های دلخواه قفل می شود. انبر قفلی کلاغی با قابلیت مکان تغییر زوایا و ظرفیت نامحدود باز شدن دهانه برای نگهداری انواع سطوح مناسب است و فضاهایی که امکان دسترسی کمتری دارند می توان از انبرقفلی استفاده کرد.
  • انبردست
انبردست ابزاریست که عموم مردم با کاربرد آن آشنایی دارند و یک ابزار کاربردی برای هر خانه و کارگاه محسوب می شود. این ابزار جزء ابزارالات دستی می باشد و برای خم کردن ، برش سیم و کابل ،  نگه داشتن قطعات ریز و حتی بیرون کشیدن میخ از سطح دیوار استفاده می شود. شکل ظاهری انبردست بدین صورت است که از دو فک دندانه دار و یک دسته با روکش پلاستیکی ساخته شده کخ در برابر جریان الکتریسیته عایق می باشد و فک ها برای نگه داری محکم قطعات استفاده می شوند. انبردست ها نیز دارای سایزهای مختلفی هستند و در مدل های مختلف برای کاربردی خاص طراحی شده اند. برای مثال انبردست فشار قوی برای کار با برق ولتاژ بالا مناسب می باشد.
  • دم باریک
دم باریک ابزاریست دستی که شباهت بسیار زیادی به انبردست دارد و در هر خانه و کیف ابزاری یک عدد انبر دم باریک وجود دارد. دم باریک ها دارای دو عدد دسته و یک فک با نوک تیز هستند که در کارهای سیم کشی و برقکاری برای خم کردن ، نگهداشتن و پیچاندن سیم مورد استفاده قرار می گیرد. فک دم باریک های مختلف مانند دم باریک پهن ، دم باریک سرکج و.... هر کدام کاربردهای خاص خود را دارد و همانند انبردست از سایزهای مختلفی برخوردار است. استفاده انبر دم باریک در مکان هایی که دسترسی سخت تری دارند گزینه مناسبی می باشد.
  • سیم چین
سیم چین ابزاریست از خانواده دم باریک و انبردست که برای برش سیم های مفتولی ، مسی و.... کاربرد دارد. با توجه به نیاز گسترده مردم به انبر سیم چین برای مصارف مختلف تولید کنندگان انبرسیم چین اقدام به تولید انواع سیم چین در مدل های مختلف با کابردهای خاص خود مانند سیم چین کله گاوی ، سیم چین کف چین ، سیم چین الکترونیکی و.... نمودند. سیم چین کله گاوی نوعی سیم چین با فک های قدرتمندتر از سیم چین های معمولی است که برای قطه سیم های قطور استفاده می شود و یا سیم چین های الکترونیکی برای کارهای الکترونیکی و ظریف کاربرد دارد. استفاده نادرست از سیم چین ممکن است به فک سیم چین آسیب وارد کند بنابراین باید از سیم چین استفاده درست و به جایی داشته باشید.
  • سیم لخت کن
سیم لخت کن ابزاریست که برای جداسازی روکش های سیم بدون آسیب به بخش اصلی سیم استفاده می شود. پس از تولید سیم لخت کن های ساده ، سیم لخت کن های جدیدی وارد بازار شدند به نام سیم لخت کن اتوماتیک که نسبت به سیم لخت کن های ساده استفاده آسان و سریع تری دارند. سیم لخت کن های اتوماتیک سر سیم را با توجه به ضخامت سیم داخل سوراخ سیم لخت کن قرار می دهند و پس از بسته شدن دسته ها دو فک سیم لخت کن سیم را محکم نگه میدارد و سپس روی فک دسته مقابل کار لخت کردن سیم را با سرعت بالایی انجام می دهد. سیم لخت کن کلاغی و سیم لخت کن فنردار از دیگر انواع سیم لخت کن های موجود در بازار است که نحوه استفاده متفاوتی هر کدام دارند.
  • پیچ گوشتی
پیچ گوشتی یک ابزار کاربردی در منزل است که در انواع و سایزهای مختلف پبچ گوشتی دوسو چهارسو و... برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود و با کمک نیروی دست کار می کند. از پیچ گوشتی در تعمیر لوازم برقی ، برای نصب تابلو ، محکم کردن لوازم های چوبی و هزاران کاربرد دیگر استفاده می شود. پیچ گوشتی ها از یک دسته و یک میله و نوک ساخته شده است. نوک پیچ گوشتی ها دارای اتواع مختلف دوسو ، چهارسو ، شش سو ، ستاره ای و... می باشد.
برای خرید پیچ گوشتی حتما باید نوع کار و قطعه ای که نیاز به پیچ دارد را مورد بررسی قرار دهید.
  • فازمتر
فازمتر ابزاریست که شباهت بسیار زیادی به پیچ گوشتی دارد اما انظر کاربرد با پیچ گوشتی بسیار متفاوت است. فازمتر برای اطلاع از تست جریان برق ساخته شده و توسط چراغی که داخل فازمتر تعبیه شده کاربر از وجود جریان برق مطلع می شود. نوک پیچ گوشتی فازمتر شکل دوسو دارد و بسیاری از مردم به عنوان پیچ گوشتی نیز از آن استفاده می کنند توصیه می شود از ابزار فازمتر برای بست پیچ استفاده نکنید چرا که فازمتر برای تشخیص ولتاژ ساخته شده و با بستن مداوم پیچ طول عمر فازمتر کم تر می شود.
  • چکش
چکش ابزاریست قدیمی که در زمان های قدیم نیز برای کوبش به صورت سنگی ساخته شد. با گذشت زمان چکش ها در مدل های مختلف برای مصارف گوناگون در مشاغل های مختلف ساخته شد. هر کدام از انواع چکش ها کاربردهای خاص خود را دارد از چکش چوبی برای کار در نجاری ، چکش لاستیکی برای موزاییک کاری و... گرفته تا چکش ضد جرقه مسی همه برای مصارفی خاص ساخته شده اند.
  • سر پیچ گوشتی
سر پیچ گوشتی و یا همان نوک پیچ گوشتی ابزاریست که به وسیله پیچ گوشتی های قابل تعویض سری استفاده می شوند. سر پیچ گوشتی یک قطعه کوچک فلزی است که در مدل های مختلف نوک پیچ گوشتی دو سو ، چهارسو ، شش ضلعی و... ساخته می شوند و حتی قابلیت نصب روی پیچ گوشتی های شارژی و برقی را دارند. خرید سر پیچ گوشتی در یک پک کامل بسیار به صرفه تر از خرید انواع پیچ گوشتی در مدل و سایزهای مختلف است.

  • متر
متر ابزاریست که برای اندازه گیری دقیق فاصله ها استفاده می شود.مترهای ساده از یک نوار فلزی و یک قاب پلاستیکی ساخته شده که معمولا در هر جعبه ابزاری وجود دارد و اندازه استاندارد آن ها بر اساس میلی متر ، اینچ و یا سانتی متر تعیین می شوند. امروزه انواع مترهای پیشرفته تری تولید شده اند که محاسبه دقیق تری را نسبت به مترهای ساده ارائه می دهند و هر کدام برای کاربردی خاص طراحی شده اند. اما مترهای ساده نوعی از مترهای اندازه گیری در دسته ابزارآلات دستی قرار دارد که طول و ظرفیت اندازه گیری آن ها تا 50 متر هم می رسد.

کیف ابزار و جعبه ابزار

جمع آوری همه ابزارآلاتی که در این صفحه توضیح داده شد نیاز به یک کیف ابزار و یا جعبه ابزار دارد که بنا بر نوع ابزارآلاتی که دارید می توانید کیف ابزار مناسب و یا جعبه ابزار خود را انتخاب کنید. ابزارآلات با وجود کیف ابزارها با نظمی خاص کنار یکدیگر قرار می گیرند و از همه مهم تر از گم شدن ابزارآلات ریز و درشت جلوگیری می شود و کاربر می تواند با سرعت بالایی ابزار مورد نیاز خود را در حین کار از داخل کیف ابزار و یا جعبه ابزار پیدا کند.
کیف ابزارها در برند و سایز و تعداد محفظه های مختلفی تولید می شوند و جعبه ابزارهای نیز به صورت قوطی شکل ساخته می شوند که با توجه به تعداد طبقاتی که دارند جایگاه مخصوصی برای نگهداری ابزار دارند.

کاربرد ابزار دستی در صنایع و مشاغل های مختلف

هزاران ابزارهای دستی مختلفی برای استفاده در صنایع و مشاغل های گوناگون به جز این موارد توضیح داده مانند کاتر ، پیچ گوشتی موبایلی ، پیچ گوشتی ساعتی ، پیچ گوشتی بکسی ، ابزار نقاشی ، چکش و پتک و... تولید شده اند که برخی از آن ها در دسته ابزارآلات حرفه ای و تخصصی قرار دارند.
 
ابزار دستی چیست؟
ابزار دستی با کمک نیروی دست انسان کار می کند و هیچ نیروی دیگری مانند باتری ، برق و شارژ برای ابزارالات دستی استفاده نمی شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع ابزار دستی و کاربردهای آن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح