نگهداری خودرو در فصل زمستان + نکات مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

با اغاز فصل زمستان و سرد شدن هوا،شرایط برای حفظ و نگهداری خودرو کمی سخت می شود.حال فرقی نمی کند در این فصل از خودروی خود مدام استفاده می کنید و یا چند ماه خودروی شما راکد باقی بماند.
برای نگهداری خودرودر فصل زمستان نیاز به نکاتی است که حتما باید به آن توجه نمود
در این مقاله نکته هایی برای نگهداری خودرو در فصل زمستان می پردازیم:
1-بررسی کردن باطری
در فصل زمستان،باطری خودرو دچار ضعف و ناتوانی بیشتری نسبت به فصل های دیگر می شود،زیرا در هوای سرد غلظت مایعات و روان کار درون موتور افزایش پیدا می کند وهمین طور خود سرما باعث ایجاد انقباض در قطعات موتور می شود ،همچنین می توان این را بیان کرد خود باطری نیز در فصل سرما میزان 50 درصد کارایی اش را از دست می دهد.بنابراین باطری که در زمستان نتواند استارت را به خوبی بچرخاند، نشانه این است که باطری دچار مشکل شده و بهتر است قبل از وقوع این اتفاق باطری خودرو خود را بررسی نمایید.
2-اضافه نمودن مکمل سوخت یا تثبیت کننده
معمولا سوختی که در باک موجود است تا 30 روز می تواند کیفیت اولیه خود را حفظ کند ، اضافه نمودن مکمل جهت کند کردن این روند در صورتی که خودرو به مدت طولانی راکد بماند باید انجام شود.
3-اضافه نمودن ضد یخ
برخی از خودروها تا الان به علت مشکلاتی مانند نداشتن ترموستات،نشتی در قسمت های مختلف سیستم خنک کاری،هنوز ضد یخ  ندارند.
آب یکی از مایعاتی است که در هنگام منجمد شدن ،دچار افزایش حجم می شود و همین اتفاق باعث می شود،سیلندر بترکد و به بقیه نقاط خودرو اسیب برساند.
وقتی که آب با ضد یخ ترکیب شود نقطه انجماد آن کاهش می یابد واحتمال این که یخ بزند کم تر می شود . اگر می خواهید در هوای سرد درگیر تعمیرگاه ها نشوید جهت رفع این نشتی ها هرچه زودتر اقدام کنید.
4-تعویض روغن
اگر در زمستان به مدت طولانی از خودرو خود نمی خواهید استفاده کنید حتما روغن خودرو را تعویض نمایید زیرا با این کاروقتی در بهار یا فصل دیگر استارت بزنید اجزای متحرک موتور توسط روغنی صاف و دسته اول محافظت می شوند.
5-اطمینان از سلامت سیستم خنک کاری،شیلنگ ها و بخاری
همان طور که در قبل گفته شد بسیاری از خودروها ترموستات ندارند.برخی از خودروهای قدیمی برای این که به موتور ماشینشان فشار نیاید و اب به راحتی درون موتور و رادیاتور جریان داشته باشد،ترموستات آن را بیرون می اورند.نداشتن ترموستات باعث می شود تا اب پیشرانه و بخاری به مقدار لازم گرم نشود ویک هوای سرد داخل اطاق ماشین جریان پیدا کند بنابراین هرچه سریعتر ترموستات پیشرانه خود را بررسی کنید.
رادیاتور بخاری ممکن است به دلیل داشتن آب در فصل گرما ، دچار پوسیدگی شود مخصوصا خودروهای قدیمی  که رادیاتور آن ها از جنس مس باشد . فراموش نکنید رفع این مشکل زمان بر است.
 همیشه شیلنگ خودرو را بررسی و نشتی آن را درست کنید تا مجبورنشوید چند بار هزینه ضد یخ پرداخت کنید تا استرس کم شدن اب رادیاتور و گرم کردن پیشرانه را نداشته باشید.
6-روغن کاری بخش های مهم شاسی
اگر از خودرو به مدت طولانی استفاده نکنید به مرور زمان اجزای متحرک و قطعاتش دچار خشکی ، زنگ زدگی و یا حتی ترک خوردگی می شوند .  معمولا این اتفاق در فصل زمستان بیشتر رخ می دهد با روغن کاری در قسمت های مختلف خودرو می توان از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرد.
7-بازدید برف پاک کن ها
برف پاک کن روی خودرو اگر خراب باشد راننده دچار کاهش دید می شود.معمولا تیغه های برف پاک کن در فصل تابستان ممکن است دچار ترک شود و یا حالت نرمی و چسبندگی روی شیشه را از دست داده باشند این عیب ها باعث می شود شیشه خودرو را به خوبی تمیز نکند و یا شیشه را خط بیندازد.بنابراین اگر دچاراین مشکل شدید سریعا برف پاک کن را تعویض نمایید، تا در فصل زمستان با اسودگی خاطر از آن استفاده کنید.
مقدار استفاده شده از ابپاش در هوای سرد بیشتر از روزهای دیگر است کمی به آب شیشه شوی خود الکل اضافه کنید این کار باعث رفع یخ روی شیشه می شود.
8-جابه جا کردن تایرها
جابه جا کردن تایرها می تواند در هر زمانی از سال انجام شود چرا که فلسفه این کار از لاستیک سایی و خورده شدن در یک قسمت خاص تایرها است تا به این طریق تایرها به صورت یکنواخت ساییده شوند.البته این کار در فصل زمستان ضروری می باشد زیرا بسیاری از خودروها سیستم ضد قفل ترمز یا همان ای بی اس ندارند.
بنابراین لاستیک های با گوشت و اج کمتردر جلوی خودرو در ترمزهای ناگهانی باعث می شود خودرو سریع تر لیز بخورد و راننده کنترل خود را از دست بدهد.
به همین علت شرکت هایی که سازنده تایر هستند پیشنهاد میکنند لاستیک های نو و پراج تر را در عقب ماشین خود نصب کنند.
در ضمن درفصل زمستان  تنظیم باد لاستیک اهمیت بیشتری دارد.
9-سلامت پیشرانه خود را بررسی نمایید
معمولا در هوای سرد، خودرو سخت تر روشن می شود و برای گرم شدن آن نیاز به زمان بیشتری دارد،یکی از مهم ترین قسمت های خودرو که عیب خود را در فصل زمستان نشان میدهد،شمع خودرو و سیستم جرقه زنی است زیرا درزمستان کارکرد این قسمت ها بیشتر به چشم می اید.
اگر شمع پیشرانه دچار دود و چربی بود سریعا آن را تعویض کنید در ضمن خود دود و رغن نشان میدهد که خود پیشرانه مشکل دارد.
10- غافل نشدن از کولر خودرو
کولر خودرو را در زمستان فراموش نکنید ، کولررا در مواقعی که از آن استفاده نمی شود باید حداقل هفته ای 2 یا 3بار به مدت 15 دقیقه روشن گذاشت تا از ساکن ماندن روغن وگاز و رسوب شدن در مجاری کولر جلوگیری شود.
استفاده هم زمان از بخاری و کولر در مدت زمان کم، بخار ویخ را از روی شیشه ها رفع می کند.
استفاده از ضد یخ برای خودرو در زمستان چه مزیتی دارد؟
با ترکیب ضد یخ و آب نقطه انجماد در خودرو کاهش می یابد و مانع ترکیدگی سیلندر و آسیب به بخش های دیگر خودرو می شود.
علت خرابی باتری خودرو در فصل زمستان چیست ؟
در فصل زمستان اگر باتری خودرو چک و بررسی نشود ممکن است خراب شود چرا که در فصل سرما باتری 50 درصد از کارایی خود را از دست می دهد.
آیا تایرهای کم باد در فصل سرما خطرناک است ؟
بله . تایرهای کم باد عملکرد ترمز ماشین را کاهش می دهد و باعث خطر در حین رانندگی می شود بنابراین حتما میزان فشار باد تایر را در این فصل چک کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد نکات مهم جهت نگهداری خودرو در فصل زمستان
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح