چگونه مکانیک خودرو خود باشیم؟ + عیب یابی و تعمیر خودرو

شاید شما هم دوست داشته باشید که هنگام خرابی خودرو، خودتان آن را تعمیر کنید تا در هزینه ها نیز صرفه جویی شود اما اگر از مکانیکی خودرو ، اطلاعاتی نداشته باشید رفع مشکلات فنی آن برای شما  سخت می شود .در حالت کلی هیچ خودرویی وجود ندارد که اصلا خراب نشود. با این‌حال شما می‌توانید با شناخت مشکلات رایج خودرو و کسب اطلاعات درباره‌ی هر یک از مشکلات آن تا حدودی از بروز چنین مواردی پیشگیری کرده و درصورت خراب شدن خودروی خود با دانستن اینکه کدام قطعه از خودروی شما منبع خرابی است، به‌موقع مشکل را برطرف کنید.
چگونه مکانیک خودرو خود باشیم ؟ با کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیرات خودرو به راحتی می توانید خودرو خود را تعمیر کنید.
تجهیزات و لوازم مکانیک خودرو
تعمیرکاران اتومبیل از ابزارهایی استفاده می کنند و برای انجام اغلب کارهای اتومبیل ، به بعضی از آن ها نیاز خواهید داشت . جعبه ابزار خودرو برای هر اتومبیلی ضروری است  محتوای این جعبه ابزار می تواند شامل پیچ گوشتی دو سو و چهار سو ، چند سایز آچار ، انبردست و انبر قفلی باشد .
برای تعمیر اتومبیل نیازی نیست که همه لوازم هایش را از قبل تهیه کنید ، هنگامی که نیاز باشد می توانید قطعه مورد نظررا از لوازم یدکی ها خریداری نمایید  و بهتر است یک نسخه از دفترچه راهنمای خودرو خود را همراه داشته باشید با این کار به آسانی متوجه می شوید که هر قطعه برای کدام قسمت از اتومبیل است و ساده ترین روش برای تعویض قطعات را خواهید دانست . همچنین دفترچه راهنما باید با مدل و سال تولید خودرو یکسان باشد زیرا ممکن است خودروهای یکسان در سال های مختلف و مدل های مختلف تفاوت هایی داشته باشند و این تفاوت باعث می شود کلی زمان و انرژی را از شما بگیرد و توصیه می شود  از دفترچه راهنمای عمومی هم استفاده نکنید .
نکته بعدی ، در رابطه با خرید قطعات استوک و یا کارکرده می باشد اگرچه قطعات دست دوم را با هزینه کم تری خریداری می کنید اما این ریسک را هم باید بپذیرید که قطعه ممکن است به درستی کار نکند و فقط یک هزینه اضافه برای شما ایجاد شود .
اگر در هنگام رانندگی در جاده ، چرخ های ماشین به مشکل مواجه شد و یا در فصل سرد زمستان ماشین استارت نخورد چه کاری باید انجام داد؟
همان طور که گفته شد هر کسی باید اطلاعات ابتدایی در رابطه با مکانیکی داشته باشد برای مثال اگر باطری خودرو خالی شد بدانید آن را چطور روشن کنید و لازم نیست با امداد خودرو تماس بگیرید و یا به کمک جرثقیل ، ماشین را به تعمیرگاه ببرید با همان اطلاعات کم می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید مخصوصا در ماشین های مدل بالا که هزینه تعمیر آن بیشتر می شود .
قبل از این که با این مشکلات روبه رو شوید ، کمی از نحوه کارکرد خودرو اطلاعات به دست آورید . زمانی که نمی توانید اتومبیل خود را روشن کنید ممکن است از یک دوست بخواهید که خودروی شما را بکسل کند بنابراین باید روش درست اتصال سیم بکسل را یاد بگیرید  تا به ماشین و افراد دیگر صدمه وارد نشود .

رایج ترین مشکلات مکانیکی خودرو

همان طور که تا کنون بیان شد هر خودرویی ممکن است به مرور زمان و گاهی دچار مشکل یا خرابی شود و شما بهتر است که حتما در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید به راحتی اقدام نمایید. در ادامه به بررسی مهم ترین مشکلات مکانیکی خودرو می پردازیم.

  • گرمای بیش از حد موتور
  • علت ریختن مایعی از زیر خودرو
  • جوش آوردن خودرو
  • کشیدن فرمان به یک سمت
  • علت استارت نخوردن خودرو

علت گرمای بیش از حد موتور خودرو چیست؟

علت گرم شدن بیش از حد موتورخودرو یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که حتما باید خیلی زود به آن رسیدگی شود.  مهم ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل ممکن است نشت سیستم خنک‌ کننده و یا معیوب بودن فن رادیاتور باشد. اما از جمله سایر عوامل می توان به خرابی واتر پمپ و یا گرفتگی شیلنگ خنک‌کننده نیز اشاره کرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که گرم شدن موتور خطرناک است و ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود، پس باید همیشه به دمای موتور خودروی خود دقت کنید و اگر بنا به هر دلیلی ناگهانی افزایش دمای موتور را احساس کردید، بلافاصله ماشین خود را متوقف کنید و با یدک‌ کش تماس بگیرید.

علت ریختن مایعی از زیر خودرو

در خصوص این مشکل باید پرسید  آیا دودی که از اگزوز خارج می گردد طبیعی است ؟ اگر جواب این سوالات را بدانید قبل از این که مشکلات به یک دردسر جدی تبدیل شود آن را رفع می کنید و دیگر نیازی نیست هر هفته به مکانیکی مراجعه نمائید .

درباره چکه ها ، آن ها را می توان براساس رنگی که دارند مشخص کرد . کافیست یک دستمال کاغذی زیر قسمتی که چکه می کند قرار دهید اگر رنگش سبز و یا صورتی بود احتمال دارد مایع رادیاتور نشت می کند و بهتر است بدانید که روغن موتور همواره زرد رنگ است و روغن هیدرولیک متمایل به قرمز می باشد .

اگر از اگزوز دود خارج شود می تواند هشداری باشد که باید به مکانیکی مراجعه کنید . و اگر این دود خارج شده از اگزوز به رنگ سفید ، ابی و سیاه باشد بدین معناست که در سیستم موتور خودرو ، مشکلی ایجاد شده ،امکان دارد این مشکل از سوپاپ یا واشر سر سیلندرباشد اما بهترین راه این است که هرچه سریعتر یا به مکانیک خودرو خود تماس بگیرید و یا خودروی خود را به مکانیکی ببرید .

علاوه بر همه ی آن ها به صدای خودرو نیزتوجه کنید بعضی از صداها نشان می دهند که روغن هیدرولیک و روغن ترمز خودرو کم شده است .

علت کشیده شدن فرمان به یک سمت چیست؟

علت کشیده شدن فرمان به سمت چپ و راست که معمولا در هنگام شتاب گرفتن و ترمز گرفتن دیده می‌شود، یکی از علائمی است که در حالت عادی باید به آن بسیار دقت شود. علت کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام بروز مشکلاتی همچون، کم باد شدن لاستیک‌ها، به‌هم خوردن بالانس و تراز لاستیک‌ها، خرابی بلبرینگ چرخ و همچنین خرابی قطعات سیستم ترمز، بروز می‌کند. علت دیگری که نیز وجود دارد و ممکن است قطعات جلوبندی خودروی شما دچار مشکل باشد ؛ از این رو بهتر است حتما این مورد را بررسی نمایید.

علت جوش آوردن خودرو چیست؟

یکی دیگر از رایج ترین مشکلاتی است که به احتمال زیاد هر راننده ای حداقل یک‌ بار تجربه کرده است جوش آوردن خودرو می باشد. در هنگام جوش آوردن خودرو حتما باید خودروی خود را متوقف کنید زیرا ادامه دادن با آن ممکن است باعث بروز آسیب جدی به سایر قطعات شود.از جمله مهم ترین دلایل این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • گرفتگی رادیاتور
  • خرابی واترپمپ
  • پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده
  • خرابی ترموستات
  • سایر عوامل

علت استارت نخوردن خودرو

در خصوص علت استارت نخوردن خودرو چهار علت عمده وجود دارد ؛ باطری، استارت، دینام و سوئیچ. هر کدام از این عوامل ممکن است به تنهایی سبب به وجود آمدن این مشکل شود. زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد، اولین چیزی که در خودرو به ذهن راننده می‌رسد باطری است. معمولاً طول عمر باطری دو سال است پس اگر از طول عمر باتری شما گذشته است ممکن است علت از باتری خودرو باشد. استارت، سوئیچ یا دینام هر یک نیز ممکن است سبب این مشکل شود. پس بهتر است تمامی موارد را به خوبی و با دقت کامل چک کنید تا مشکل اصلی را پیدا کنید.

برای تعمیرات خودرو به چه ابزارهایی نیاز است ؟
برای تعمیرات خودرو باید یک جعبه ابزاری داشته باشید که داخلش ابزارهای ضروی خودرو مانند پیچ گوشتی ، انبردست ، اچار وجود داشته باشد.
برای برطرف کردن جوش آوردن خودرو چه کنیم ؟
ماشین را سریع خاموش کنید. درب رادیاتور را باز کنید و آب به داخل رادیاتور بریزید در صورت نیاز به امداد خودرو اطلاع دهید.
برای برطرف کردن استارت نخوردن خودرو چه کنیم ؟
اگر حین استارت زدن برق صفحه کیلومتر قطع شد باید به سراغ باتری بروید در این حالت باتری ممکن است خراب شده باشد. برای اطمینان از خرابی باتری از یک سیم برای اتصال قطب مثبت و منفی باتری استفاده کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد چگونه مکانیک خودرو خود باشیم؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح