مضرات استفاده از گازوئیل به عنوان روان شده

مضرات استفاده از گازوئیل
گازوئیل نامی است  که در انگلیسی به آن سوخت دیزل نیز می گویند و از فرآورده های نفتی به دست می آید که به عنوان سوخت در خودروها و حتی خودروهای سنگین استفاده می می گردد .تمامی فرآورده های نفتی پالایشگاهی و حتی گازوئیل های به دست آمده شامل ماده ای به نام آروماتیک و انواع ترکیبات سولفوردار است که مرکپتان ، سولفید و ... بیشتر حائز اهمیت می باشد ، اما وجود گازوئیل در خودروها ، مضرات زیادی را در بر دارد و علاوه بر فرسودگی و خوردگی زودتر تجهیزات خودرو ،هنگام سوختن ، گاز سمی و خطرناکی مانند دی اکسید گوگرد SO2 در محیط اطراف تولید می کند . این گاز سمی علاوه بر این که  در تنفس انسان ها  و دیگر موجودات های زنده اختلال ایجاد می کند بلکه می توانند به راحتی در آب حل شوند و با حل شدن آن ها در آب  ، اسید تولید شده ، و منجر به تشکیل باران های اسیدی می گردد . پژوهشگران انگلیسی در رابطه با تاثیرات بخارهای گازوئیل بر سلامت انسان به این نتیجه رسیدند که گازوئیل می تواند بر روی اعصاب تنفسی انسان ، تاثیر بسیار نامطلوبی بگذارد .
گازوئیل از فراورده های نفتی به دست می آید و به عنوان سوخت در خودروها استفاده می شود.
طبق مطالعه و تحقیق هایی  که توسط پزشکان مختلف انجام شده ، ریه انسان سنسورهای حسی بسیار قوی دارند که می تواند در برابر اینگونه موادهای مضر واکنش نشان دهد و معمولا این واکنش ها به صورت سرفه و یا نوع دیگر می باشد . از طرفی ممکن است این سلول های عصبی در اینگونه شرایط های نامناسب ، در برابر واکنش ها قدرتمنده شده و تبدیل به بیماری آسم شود و علاوه بر آن بخارهای گازوئیل می تواند بیماری های سرطانزایی را نیز ایجاد کند .
یکی دیگر از مضرات مواد آروماتیک در گازوئیل ، ناسازگاری مایع با لاستیک های به کار رفته در حلقه های آبندی و شلنگ ها است که با طی گذشت زمان ، باعث خشک شدن ، خوردگی و حل شدن آن ها می شود ، همچنین به دلیل تفاوت داشتن در کوتاه بودن زنجیره هیدروکربن های موجود در گازوئیل ، نسبت به روغن ها و نداشتن خاصیت روان شدن ، از آن ها برای سوخت استفاده می کنند .
لازم به ذکر است جهت تهیه نمودن ویسکوزیته مناسب در برخی موارد باید به گازوئیل ، مواد پلیمری اضافه نمود که باعث افزایش مصنوعی ویسکوزیته می شود . اما این امر روانکاری را تشکیل نمی دهد و دیگر پارامترهایی که برای یک روغن در صنعت نیاز است ، مانند نقطه اشتعال که در حین کارکرد دستگاه در دماهای بالا اهمیت می یابد را تغییر نمی دهد .
گازوئیل با روغن های پایه که در صنعت ، به عنوان روغن های حل شونده از آن استفاده می کنند تفاوت هایی دارد ازجمله مقدار اکسیداسیون گازوئیل ها بسیار زیاد است و معمولا مواد شیمیایی با اکسیژن واکنش نشان میدهند و چون روانکارها در مجاورت هوا کار می کنند با اکسیژن هوا ترکیب شده  و این باعث ایجاد ترکیبات اسیدی و آلدئید ها می گردد ، وجود اینگونه ترکیب ها باعث تشکیل لاک ، رسوبات قیری و غیر قابل حل می شود ، به همین دلیل سعی می گردد در روغن ها برای برای مقاومت در مقابل اکسیداسیون از آروماتیک ها و مواد اشباع نشده استفاده نشود .
معایب گازوئیل ها در صنعت
  • عدم روانکاری مناسب
  • کاهش در سرعت برش
  • کاهش عمرابزار و عدم صافی سطح
  • ایجاد مشکلات تنفسی و سرطان ناشی از آلودگی در محیط کار
  • عدم شستشو مناسب سطح کار و ته نشین شدن ذرات
  • بیشتر شدن مقدار مصرف به علت تبخیر زیاد بر اثر حرارت ایجاد شده بین ابزار و قطعه
  • نقطه اشتعال پایین و احتمال آتش سوزی
  • افزایش فرسایش الکترود به جای قطعه در پروسه اسپارک
  • صدمه به رنگ و لوازم های لاستیکی دستگاه
  • ایجاد بوی نامطبوع  و افزایش دود حاصل از حرارت تشکیل شده
ارسال نظر / پرسش در مورد استفاده از گازوئیل به عنوان روان شده چه ضررهایی دارد؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح