نحوه رنگ آمیزی با قلم مو و غلطک

رنگ آمیزی با قلم مو

قلم مو قدیمی ترین ابزاریست که تاکنون برای نقاشی های ساختمان استفاده می شود. بسیاری از افراد مبتدی رنگ آمیزی با قلم مو را کاری ساده می بینند اما اینطور نیست. رنگ آمیزی با قلم مو مهارت های خاص خود را دارد و بدون آموزش رنگ آمیزی با قلم مو و شناخت بیشتر آن ، رنگ یکنواخت و یکدستی روی سطح ایجاد نخواهد شد بنابراین لازم است قبل از رنگ آمیزی دیوار با قلم مو و سایر سطوح نحوه استفاده از قلم مو را آموزش ببینید و درباره اینکه در چه سطوحی می توان از قلمو استفاده کرد اطلاعات کاملی به دست آورید. در این صفحه شما را ابزار قلمو و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.
به طور کل اگر قصد نقاشی ساختمان را دارید باید اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشید و این که از غلطک و یا قلم مو چگونه استفاده کنید ؟ این مقاله به شما کمک می کند که رنگ آمیزی دقیق تری داشته باشید بنابراین تا آخرین مطلب با ما همراه باشید 
نحوه رنگ آمیزی قلم مو و غلطک در نقاشی ساختمان
معمولا در اطراف قرنیزهای ساختمانی و یا تزئینات چوبی یک قلم مو کوچک بسیار کاربرد دارد و با استفاده از غلطک نیز می توانید زمینه دیوارها را رنگ آمیزی کنید. در مواردی نیز وجود دارد که رنگ آمیزی کل سطح دیوار با قلم مو نقاشی ظرافت بیشتری را به همراه دارد. برای مثال استفاده از غلطک های رنگ آمیزی در قسمت های کوچک دیوار مانند سطوح بالای میز یا مناطقی که لوازم های تزیینی زیادی دارند مناسب نمی باشد به همین دلیل در این مواقع بهترین ابزار برای رنگ آمیزی استفاده از یک قلم مو رنگ نقاشی می باشد. رنگ های دیوار معمولا دارای درخشندگی و براقیت یکنواختی دارند اما در آشپزخانه و حمام ها گاهی اوقات براقیت و درخشندگی بیشتر بهتر است زیرا سطوح هایی مانند دیوارهای حمام نیاز به شستشوی منظم دارند. استفاده از قلمو رنگ در این مکان ها براقیت بیشتری روی سطح می بخشد.
اگر قصد رنگ آمیزی کل دیوار با قلم مو رنگ را دارید باید از سایز قلمو رنگ های مختلف برای هر سطحی استفاده کنید. برای این کار حداقل به دو عدد قلم مو رنگ نقاشی در سایز مختلف نیاز دارید. قلم مو رنگ 2 اینچی زاویه دار برای رنگ امیزی در اطراف پنجره ، درب ها و قرنیزها مناسب است و دیگری قلم مو رنگ 3 یا 4 اینچی برای رنگ آمیزی کل سطح دیوار کاربرد دارد. توجه داشته باشید که همه قلمو رنگ ها ، رنگ یکنواختی را ایجاد نمی کنند و برای نتیجه عالی و ایجاد رنگ یکنواخت انتخاب قلم مو رنگ با کیفیت بر روی کار شما تاثیر بسیار زیادی دارد.
جنس برس قلم مو از دو نوع الیاف مصنوعی و یا طبیعی که از موی حیوانات است ساخته می شود. از الیاف های مصنوعی می توانید برای رنگ های روغنی استفاده کنید البته استفاده از قلم مو با الیاف طبیعی گزینه مناسب تری می باشد.

 

آموزش رنگ آمیزی با قلم مو

قلم مو را تا یک سوم طول مو قلم مو به رنگ اغشته کنید. این کار از پر شدن بیش از حد رنگ در داخل الیاف قلمو جلوگیری می کند و مانع شره کردن رنگ می شود.هر دو طرف قلم مو را به ارامی سمت سطل ضربه بزنید تا رنگ بیشتری داخل فضای قلمو ایجاد شود. با کشیدن آن روی لبه سطل رنگ را از روی قلمو خراش ندهید. چرا که اینکار رنگ ها را از بین می برد و موهای قلم مو را فشرده می کند و در نهایت قلم مو رنگ را بی اثر می کند.
آموزش رنگ آمیزی با قلم مو در نقاشی ساختمان
نحوه نگهداری قلم مو برای رنگ آمیزی در دستانتان بسیار مهم است. قلم مو نقاشی را همانند یک مداد که در دست میگیرید نگه دارید ، سپس قلم مو را به اندازه ای که موهای قلم مو خم شوند روی دیوار فشار دهید و از لبه باریک قلمو برای بیشتر پخش شدن رنگ روی دیوار استفاده کنید. اگر دیوار و سقفتان دارای دو رنگ است ابتدا رنگ روشن تر را رنگ کنید و اجازه دهید تا رنگ به قسمت های دیگر نیز گسترش یابد.سپس رنگ تیره تر را روی رنگ روشن تر می زنید. این روش به شما اطمینان می دهد که دیگر نگران نمایش رنگ تیره در روشن تر نباشید.
قلم مو را به صورت 45 درجه نگه دارید و با چندین حرکت مورب رنگ را روی قسمت کوچکی از دیوار پخش کنید. دوباره برس قلم مو را روی دیوار فشار دهید تا الیاف قلمو خم شوند. رنگ را با حرکت افقی قلمو روی سطح صاف پخش کنید و از بالا به پایین شروع به رنگ امیزی با قلم مو رنگ نمایید.
پس از پخش رنگ روی قسمتی از دیوار با استفاده از قلم ؛ نوبت به صاف کردن رنگ روی سطح دیوار میرسد. در این بخش باید با ظرافت بیشتری کار کرد. قلم مو را به ارامی و به صورت صاف بلند بکشید تا سطح رنگ شده یکنواختی ایجاد شود این مرحله برای از بین بردن رد قلم مو بسیار تاثیر دارد. در پایان هر حرکت قلم مو رنگ نقاشی را از روی سطح بردارید تا رد رنگ با قلم مو را از بین ببرد.
نکته
به هیچ عنوان پس از رنگ امیزی برس قلم مو را تمیز نکنید یک پوشش پلاستیکی بردارید و موهای قلمو را محکم بپیچید و توجه کنید که موها به صورت بد شکل نشوند. بهترین قلم مو با نگهداری مناسب می تواند سالیان سال استفاده شود و طول عمر بالایی داشته باشد.
اگر می خواهید رنگ آمیزی تمیز و دقیقی داشته باشید باید سطح را چند بار رنگ کنید و پس از هر بار رنگ کردن و خشک شدن به وسیله ای به نام سنباده ، سطح رنگ شده را صاف کنید .

نحوه رنگ آمیزی با غلطک

استفاده از ابزاری مانند غلطک برای رنگ آمیزی سطح های وسیع مناسب است و برای رنگ کردن گوشه های دیوار بهتر است از قلم مو استفاده کنید . همچنین برای رنگ آمیزی درب و پنجره می توانید از غلطک هایی مخصوص با دسته هایی کوتاه تر استفاده نمائید .
روش رنگ آمیزی با غلطک باید به صورت یکنواخت و پشت سرهم انجام شود و برای رنگ آمیزی حتما غلطک را از سمت بالا به پایین بر روی دیوار بکشید همچنین جهت دست ها در حین رنگ کردن با غلطک بسیار مهم است . جهت حرکت دست باید به صورت یکنواخت باشد و  بر روی دیوار یا سقف کشیده شود .
بهتر است برای رنگ آمیزی ابتدا سقف را رنگ کنید و در مرحله بعد دیوارها و درب و پنجره ها را رنگ نمائید.چرا که ممکن است از سقف به سمت دیوارها رنگ بپاشد .
نحوه رنگ آمیزی با غلطک در نقاشی ساختمان
غلطک راچندین بار در یک مسیر حرکت ندهید زیرا یک لایه نازک ابتدایی کافی است .
  • نکاتی که در استفاده از غلطک باید رعایت شود :
  1. برای رنگ آمیزی سطوح بالاتر باید از غلطک دسته بلند استفاده کنید .
  2. برای آغاز کار اول از حاشیه ها شروع کرده و سپس اقدام به نقاشی بقیه سطوح کنید .
  3. اگر غلطک خشک شد آن را دوباره به رنگ آغشته کنید .
  4. پس از تمام شدن کار ، رنگ اضافه غلطک را بگیرید و غلطک را زیر شیر آب بشویید تا همه ی رنگ های آغشته به غلطک از بین برود . ضمنا پس از پایان کار هیچگاه غلطک آغشته به رنگ را نگه ندارید . 

فواید رنگ آمیزی با قلم مو

یکی از قدیمی ترین روش های رنگ آمیزی ، رنگ آمیزی با قلم مو است . در بازار قلم موهای مختلفی با سایزهای متفاوت به فروش می رسند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. مزیت استفاده از قلم رنگ برای نقاشی ساختمان به شرح ذیل می باشد:
  • استفاده از قلم موها با سایزهای مختلف فواید خاص خود را دارد ، با استفاده از قلم مو جزیی ترین و سخت ترین نقاط ممکن را می توان رنگ آمیزی نمود .
  • استفاده از قلم مو برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است ، چرا که برای گوشه های دیوار استفاده از اسپری رنگ و غلطک کار سخت و دشواری است به همین دلیل در این مواقع قلم مو کاربرد بسیاری دارد .
  • اگر نقاش مهارت کافی با رنگ آمیزی قلم مو را داشته باشد نسبت به سایر رنگ آمیزی ها ، رنگ آمیزی با قلم مو جلوه بسیار طبیعی تری را ارائه خواهد داد.

فواید و مزیت رنگ آمیزی با قلم مو

معایب استفاده از قلمو در نقاشی ساختمان

  1. سرعت رنگ آمیزی با قلم مو بسیار پایین است به همین دلیل زمان بسیار زیادی را از کاربر می گیرد و خود یکی از معایب های رنگ آمیزی با قلم مو محسوب می شود .
  2. استفاده از قلم مو برای رنگ آمیزی ، نیاز به رنگ بیشتری دارد وعلاوه بر اتلاف زمان از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه نیست . به همین دلیل برای فضاهای بزرگ تر استفاده از قلم مو مناسب نمی باشد .
  3. رنگ آمیزی با قلم مو ، علاوه بر همه این معایب ها انرژی بسیار زیادی را از کاربر می گیرد به همین دلیل پس از مدتی رنگ آمیزی خسته کننده می شود تمام این معایب ها باعث شده که جایگزین قلم مو ابزاررنگ هایی مانند غلطک و یا پاشنده های دستی اسپری رنگ در بازار بیشتر شود .
  4. باید بدانید که برای رنگ آمیزی ساختمان به یک نوع ابزار رنگ نیاز نیست بلکه تمامی ابزارهای رنگ باید در نقاشی ساختمان استفاده شود برای مثال ، برای نقاشی فضاهای بزرگ تر باید از اسپری رنگ و غلطک استفاده شود و برای گوشه های دیوار که نقاط کوچک هستند باید از قلم مو استفاده کنید 

چگونه قلم مو را تمیز کنیم؟

چگونه قلم موی رنگ روغن را تمیز کنیم؟ پس از رنگ کردن با قلم ، رنگ های زیادی در قلم مو به جا می ماند ، برای تمیز کردن آن باید چندبار قلم مو را به کناره های ظرف بکشید تا رنگ های داخل قلم به داخل ظرف ریخته شود . پس از این که رنگ ها داخل ظرف ریخته شد و مطمعن شدید که قلم تا حدودی خشک است قلم را روی یک سطح صاف چند بار بکشید تا باقی مانده رنگ ، از لابه لای موهای قلم روی سطح قرار بگیرد و قلم مو کامل خشک شود.
چگونه قلم مو را تمیز کنیم؟
پس ازخالی شدن رنگ از روی موهای قلم مو ، باید از یک حلال برای شستشو قلم استفاده کنید و می توان گفت بهترین حلال برای رنگ لاتکس آب بوده و برای رنگ های روغنی باید از تینر استفاده نمائید.
نکات مهم برای رنگ آمیزی با قلمو
  1. اولین نکته برای رنگ آمیزی ، این است که اگرقصد رنگ کردن  سطوح دیوار وسیعی را دارید از غلطک و یا اسپری رنگ استفاده نمائید .
  2. برای رنگ آمیزی چهار چوب ، درب و پنجره و نقاط کوچک دیوار از قلم مو استفاده کنید .
  3. در حین رنگ آمیزی استفاده از ابزار غلطک باعث می شود انرژی و زمان کم تری را از کاربر بگیرد به همین دلیل نقاش دیرتر خسته می شود .
  4. اگر قصد رنگ آمیزی دیوارهای خارجی ساختمان را دارید از پاشنده های دستی استفاده نمائید ، اما برای دیوار داخلی غلطک و قلم مو انتخاب مناسبی می باشد  .
  5. توصیه می شود قبل از شروع به رنگ کردن سطح مورد نظر را پاک کنید تا رنگ آمیزی دقیق و تمیزتری داشته باشید اما اگر لکه ای با تمیز کردن از بین نرفت ابزار غلطک می تواند لکه ها را از بین ببرد .
  6. برای رنگ کردن با قلم مو ، قلم مویی را انتخاب کنید که طول موهای آن حداقل یک و نیم برابر بیشتر از عرض آن باشد .
  7. پس از خرید قلم مو ، قبل از استفاده آن را شسته تا گرد و خاک ها و موهای شکسته آن از بین برود و از خشک شدن کامل قلم مو مطمعن شوید .
  8. اگر در حین کار به استراحت نیاز داشتید نیازی به شستن قلم نیست بلکه می توانید دور موهای قلم سلفون بپیچید .
  9. برای خرید قلم مو ، قلمی را انتخاب کنید که با کیفیت باشد زیرا علاوه بر این که کار رنگ را برای شما راحت تر می کند بلکه می توانید در مدت زمان های طولانی از قلم مو مجدد استفاده نمائید .

 

ارسال نظر / پرسش در مورد نحوه رنگ آمیزی با قلم مو و غلطک
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح