گیره نجاری و پیچ دستی چیست؟ + کاربردهای گیره نجاری

آیا می دانید گیره نجاری و پیچ دستی چیست و چه کاربردی در صنایع چوب مخصوصا در کارهای نجاری دارد؟ برای تولید لوازم های چوبی مانند تولید مبلمان ، ام دی اف و... گیره نجاری بهترین ابزار نجاری برای استاد کاران و نجاران است. با استفاده از گیره نجاری و پیچ دستی نجاری ، قطعات چوبی ثابت و محکم نگه داشته می شوند و مانع لغزش قطعات در حین کار می شوند. گیره و پیچ دستی نجاری تسلط و دقت کاربر را در حین کار افزایش می دهد.
گیره نجاری و پیچ دستی ابزاری کاربردی برای نجاران و استادکاران

فروشگاه ابزار میهن در این مقاله سعی دارد شما را با انواع پیچ دستی و انواع گیره نجاری بیشتر آشنا کند تا با اطلاعات کافی از این نوع ابزارنجاری به راحتی بتوانید استفاده کنید، بنابراین تا آخرین مطالب ، با ما همراه باشید.

 

معرفی پیچ دستی نجاری

پیچ دستی نجاری چیست؟ یکی از قدیمی ترین نوع گیره نجاری ، پیچ دستی نجاری است که درکارهای نجاری بسیار استفاده می شود. پیچ دستی قطعات کار برای مونتاژ و موارد دیگر را ثابت نگه می دارد و مانع لغزش دو قطعه در حین کار می شود.  پیچ دستی علاوه بر نگهداری قطعات پرس کردن و به هم فشردن قطعات چسب خورده را نیز انجام می دهد. امروزه پیچ دستی را با نام های دیگر مانند گیره دستی و یا گیره پیچ دستی نیز می شناسند و در سایزهای مختلف با قیمت هایی متفاوت به فروش می رسانند.

پیچ دستی قدیمی ترین نوع گیره نجاری برای نگهداری قطعات چوبی می باشد.

با توجه به نیاز مصرف کنندگان انواع گیره نجاری یا همان گیره دستی با برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه شده اند که از نظر شکل ظاهری و کاربردهایشان متفاوت اند. اگر به تازگی در کارهای نجاری فعالیت دارید توصیه می شود با انواع گیره نجاری بیشتر آشنا شوید.

انواع گیره های دستی پیچی نجاری

همانطور که در مطالب بالا توضیح داده شد با توجه به نیاز مصرف کنندگان و نجاران انواع گیره های دستی نجاری تولید و به بازار عرضه شده اند. گیره پیچی ، یک گیره قدرتمندیست که به وسیله یک پیچ عمل باز و بسته شدن را انجام می دهد . استفاده از گیره های پیچی بسیار آسان است و در هرکاری می توان از این نوع گیره های پیچی استفاده نمود.

انواع گیره های دستی پیچی نجاری

انواع گیره پیچی دستی به شرح ذیل می باشد:

  • گیره پیچی C شکل
  • گیره پیچی f شکل
  • گیره نری یا گیره سه طرفه
  • گیره دو پیچی

تفاوت گیره اهرمی با گیره f شکل

از گیره اهرمی درکارهایی مانند فلزکاری ، جوشکاری و نجاری استفاده می شود. این مدل گیره اهرمی از نظر شکل ظاهری شباهت بسیار زیادی به پیچ دستی f شکل دارد اما نوع کارایی آن با گیره f  شکل متفاوت است . دهانه گیره اهرمی به وسیله اهرمی که دارد باز و بسته می شود اما در گیره پیچی f شکل همانطور که در مطالب قبل ذکر شد به این شکل نیست و از طریق پیچ باز و بسته می شود . یکی دیگر از مزایای گیره اهرمی دارا بودن سیستم جغجغه ای بر روی گیره می باشد ، با داشتن سیستم جغجغه ای کاربر تا زمانی که بر روی دکمه فشار وارد نکند گیره ثابت می ماند.

تفاوت گیره نجاری با گیره f شکل

گیره پیچی c شکل

یکی از بهترین گیره پیچی ، گیره پیچی C شکل است که به دلیل شکل ظاهری به حروف c ، به گیره پیچی c شکل معروف شده است . در قسمتی که قطعه در گیره پیچی c شکل قرار می گیرد به صورت سرتخت ساخته شده که با پیچاندن این دو سر از یکدیگر جدا و یا نزدیک می شوند. گیره دستی پیچی c شکل علاوه بر مصارف نجاری ، در مصارف عمومی و مغازه ها نیز کاربرد بسیاری دارد و می توان گفت سایزهای مختلف گیره پیچی برای کارهای کوچک و بزرگ تر ساخته شده اند.

گیره پیچی f شکل

از دیگر گیره های پیچی پرفروش در بازار که کاربرد بسیاری نیز دارد ، پبچ دستی f شکل می باشد که در همه مصارف خانگی ، عمومی و تعمیراتی استفاده می شود اگر ساختار تشکیل دهنده این نوع پیچ دستی را بخواهید بدانید باید گفت که پیچ دستی f شکل ، مجهز به یک فک l شکل و یک باز و بلند و یک فک متحرک می باشد و اگر پایه پیچ دستی f شکل کروی باشد قابلیت ثابت نگه داشته شدن در زوایای مختلف را دارد.

گیره پیچی f شکل پرفروش ترین گیره پیچی

گیره نره ( گیره سه طرفه )

نجاران برای کار روی لبه های چوب از گیره نری بسیار استفاده می کنند. ویژگی گیره نری در این است که علاوه بر دو پیچ دارای یک آرواره سوم نیزمی باشد که به وسط چوب فشار وارد می کند.

گیره دو پیچی

در بعضی موارد نجاران باید از گیره هایی استفاده کنند که آسیبی به قطعه مانند خط و خش وارد نشود به همین دلیل گیره دو پیچی مناسب برای این کار ساخته شده که جنس زبانه آن از چوب می باشد. گیره دو پیچی همان طور که از اسمش مشخص است دارای دو پیچ برای باز و بسته کردن می باشد و از آن می توان در زاوایه های مختلف نیز استفاده نمود.

گیره دندانه دار

جوشکارها ، فلزکارها از گیره دندانه دار بسیار استفاده می کنند چرا که این مدل گیره دندانه دار بسیار قدرتمند است و برای کارهای صنعتی مناسب می باشند و بعضی از مدل های گیره دندانه دار میله های بسیار بلندی دارند که برای قطعات های فلزی بزرگ به کار گرفته می شوند.

گیره سریع

گیره سریع به صورت پیشرفته تر ساخته شده به گونه ای که از اتلاف وقت کاربرتا حدی جلوگیری می کند چرا که گیره سریع ، از سرعت عمل بالاتری برخورداراست و دهانه آن نسبت به گیره های پیچی سریعتر باز و بسته می شود اما اگر بخواهیم به معایب گیره سریع نسبت به گیره های پیچی اشاره کنیم باید میزان قدرت گیره ها را بیان کرد. گیره سریع نسبت به گیره های پیچی از قدرت کمتری برخورداراست و برای نگه داشتن قطعات باید از چند گیره سریع استفاده نمود.

گیره انبری ( گیره فنری ) چیست؟

با خواندن این مقاله با گیره های مختلفی آشنا شده ایده اما گیره های دیگری نیز با کاربردی متفاوت مانند گیره انبری وارد بازار شده اند که به عنوان گیره فنری معروف هستند.
گیره انبری شباهت زیادی به گیره لباس دارد و برای کارهای سبک و کوچک تری مانند چسب زدن و یا رنگ کردن مورد استفاده قرار می گیرد. گیره فنری از ابعاد و وزن کوچک تری برخوردار است و جنس دهانه آن برخلاف گیره های دیگر از پلاستیک نرم ساخته شده تا به قطعه آسیبی وارد نکند. کسانی که برای رنگ کردن دو قطعه به یک گیره کاربردی نیاز دارند ابزار میهن خرید گیره فنری را پیشنهاد می کند.

گیره تفنگی

گیره تفنگی دررده ابزارآلات دستی قراردارد و تعمیرکاران از این مدل گیره تفنگی بسیار استفاده می کنند .
ویژگی گیره تفنگی به شرح ذیل می باشد:
گیره تفنگی دارای دو عدد دکمه است که با فشار دادن یکی از این دکمه ها ، دهانه گیره بسته ترمی شود و با فشاردادن دکمه دیگر آن گیره به طور کامل آزاد می شود و به راحتی می توان جهت ارواره های گیره تفنگی را تغییر داد و برای فشار دادن قطعه یا دور نگه داشتن آن استفاده نمود.  

گیره میله ای

گیره میله ای ، از یک میله قدرتمند فلزی ساخته شده که دارای دو زبانه است یکی از این زبانه گیره میله ای به وسیله پیچ بازو بسته می شود و دیگری روی میله متحرک می باشد. از این نوع گیره فلزی برای کارهای سنگین بسیار استفاده می شود چرا که در برابر فشار نسبت به گیره های دیگر دوام بیشتری دارد و نجاران و کسانی که به یک گیره میله ای نیاز دارند باید بدانند که هرچه طول میله گیره ، بزرگتر باشد قطعات بزرگتر و سنگین تری را می توانند داخل گیره میله ای قراردهند.

تفاوت گیره میله ای با گیره لوله ای

تفاوت گیره میله ای با گیره لوله ای دراین است که گیره میله ای دارای یک میله تخت بوده اما گیره لوله ای دارای میله ی دوران شکل است و برخلاف اسمش در کارهای لوله کشی هیچ کاربردی ندارد و مورد استفاده نجاران است.

گیره 90 درجه ( گیره زاویه دار )

گیره زاویه دار و یا همان گیره 90 درجه همانطور که از اسمش مشخص است برای نگه داشتن گوشه ها با زاویه 90 درجه استفاده می شوند . انواع گیره 90 درجه در بازار موجود است که از نظر کارایی مشابه یکدیگر هستند و فقط از نظر شکل ظاهری کمی باهم تفاوت دارند.

گیره تسمه ای چیست؟

تنگ تسمه ای و یا همان گیره تسمه ای قابلیت محکم نگه داشتن قطعات با اشکال مختلف را دارد و برای چسباندن و مونتاژ کردن کلاف صندلی ، چهار چوب ، قاب ها استفاده می شود. به طور کل گیره تسمه ای برای چسباندن چه قطعاتی استفاده می شود؟  گیره تسمه ای ، دارای یک نواربلند از جنس نایلون است که به قطعاتی دایره ای شکل و یا مربعی استفاده می شود.

چگونه گیره تسمه ای قطعی را ثابت نگه می دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت گیره تسمه ای با نواربلندی که دارد به دور قطعه می پیچد و به راحتی قطعه را ثابت نگه می دارد.

معرفی کلمپ

کلمپ ابزاریست برای نجاران که برای اتصال و ثابت نگه داشتن قطعات استفاده می شود. کلمپ نجاری و یا همان گیره نجاری در ابعاد ، سایز و قدرت های مختلفی ساخته می شوند . انواع کلمپ به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که به شرح ذیل می باشد:

  • کلمپ فشاری افقی
  • کلمپ کششی
  • کلمپ دسته افقی
  • کلمپ دسته عمودی

کلمپ فشاری افقی : یکی دیگر از مصرفی ترین کلمپ ها ، کلمپ فشاری افقی است و در زمان برش و سوراخکاری ، قطعات را محکم نگه می دارد. کلمپ فشاری افقی وزن بسیار مناسبی دارد و در زمان برش و سوراخکاری زاویه دار بروز خطا را بسیار کم تر می کند و این یکی از مزایای استفاده از کلمپ فشاری افقی می باشد.


کلمپ کششی : کلمپ کششی به صورت اهرمی عمل می کند و نسبت به دیگر کلمپ ها از قدرت بسیار بالایی برای جابه جایی و نگهداری قطعات دارد به طوری که از کلمپ کششی می توان برای جابه جایی قطعات تا وزن 500 کیلوگرم نیز استفاده نمود.


کلمپ دسته افقی : کلمپ دسته افقی ، از دیگر انواع کلمپ محسوب می شود که قابلیت اتصال به شابلون های سوراخکاری ، دستگاه های فارسی بر را دارد و به دلیل داشتن اهرم های بسیار زیاد قدرت بالایی برای ایجاد فشار روی قطعات دارد. کلمپ دسته افقی کم ترین فشار را به نیروی دست کاربر وارد میکند.


کلمپ دسته عمودی: کلمپ دسته عمودی همانند کلمپ دسته افقی قابلیت اتصال به دستگاه فارسی بر ، دور کن و شابلون سوراخکاری را دارد و در برش دقیق قطعات و سوراخکاری صحیح پنل نقش بسیار مهمی دارد و قطعات با وزن بالا را به راحتی نگه می دارد.

گیره نجاری و پیچ دستی چیست؟
گیره نجاری و پیچ دستی قطعه کار ثابت و محکم نگه می دارد و مانع لغزش لوازم چوبی در حین کار می شود.
گیره نجاری در چه صنایعی کاربرد دارد؟
از گیره نجاری در صنایع چوب و نجاری ، تولید مبلمان استفاده زیادی می شود.
انواع گیره پیچی دستی کدام است؟
گیره پیچی C شکل ، گیره پیچی f شکل ، گیره نری ، گیره دو پیچی
ارسال نظر / پرسش در مورد گیره نجاری و پیچ دستی چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح