سه نظام چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از سه نظام دریل چیست؟ سه نظام ابزاریست که بر روی دریل نصب می شود و وظیفه آن نگه داشتن مته دریل است و از لغزش مته در حین سوراخکاری جلوگیری می کند و بدون ابزاری به نام سه نظام کار سوراخکاری غیر ممکن است و حتما قبل از دریل کاری باید سه نظام مخصوص دریل را نصب کنید. به طور کلی کاربرد سه نظام چه از نوع آچاری و چه از نوع سه نظام اتومات جلوگیری از لغزش مته در داخل دریل می باشد. در این صفحه شما را با نحوه تعویض سه نظام دریل و هر آنچه که به سه نظام دریل مربوط است بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع سه نظام دریل

امروزه انواع سه سه نظام که هدف همه آن ها نگهداری مته بر روی دریل است ساخته شده اند و اگر شناختی از ساختاری دریل ندارید می توانید مقاله دریل چیست ؟ را مطالعه کنید تا از کاربرد سه نظام در دریل نیز درک بیشتری داشته باشید. انواع سه نظام دریل به طور کلی به دو دسته سه نظام آچاری و سه نظام اتوماتیک تقسیم بندی می شوند و نحوه نصب هر کدام از آن ها بر روی دریل مخصوصش متفاوت است در ادامه توضیحات بیشتری درباره انواع سه نظام ها خواهیم داد بنابراین تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

سه نظام آچاری چیست؟

سه نظام آچاری برای باز و بسته کردن ، به آچار مخصوص خود نیاز دارد که این آچار در جعبه های دریل قرار دارد ، معمولا از سه نظام آچارخور برای  مصارف سنگین و صنعتی استفاده می شود و برای کسانی که سرعت تعویض سه نظام برایشان مهم نیست کاربردی تر است.

سه نظام آچار خور چیست

سه نظام اتوماتیک چیست؟

نحوه باز و بسته شدن سه نظام اتوماتیک به صورت دستی است و برای کسانی که سرعت تعویض مته برایشان مهم است کاربرد دارد. همچنین انواع سه نظام اتوماتیک دارای سه نوع پلاستیک ، نیمه فلزی و فلزی می باشد.
سه نظام اتوماتیک چیست؟
سایزهای این سه نظام از 6.5 تا 16 میلی متر تقسیم می شوند ، که نوع 13 میلی متر از همه نوع آن ها کاربرد بیشتری دارد و سایزهایشان روی بدنه آن ها نوشته شده ، سه نظام سایز 1.5 تا 13 میلی متر به این معنا است که توانایی قرار گیری و استفاده از مته 1.5 تا 13 میلی متر را دارد و معمولا سه نظام های اتوماتیک برای مصارف سبک ترو سوراخکاری چوب کاربرد دارد .

تفاوت سه نظام دستی و اتوماتیک

تنها تفاوت سه نظام آچاری با سه نظام اتوماتیک در نوع بسته شدن مته می باشد.برای قرارگیری مته درون سه نظام آچاری باید از آچار مخصوص برای باز و بسته کردن استفاده کنید اما در سه نظام اتومات نیازی به آچار نمی باشد و در اتلاف زمان نیز صرفه جویی می شود.

تفاوت سه نظام دستی و سه نظام اتوماتیک

سه نظام اتوماتیک بهتر است یا آچاری

سه نظام های اتوماتیک برای باز و بسته شدن بر خلاف سه نظام های آچاری نیازی به آچار خاصی ندارند به همین دلیل سرعت تعویض مته در دریل هایی که دارای سه نظام های اتومات هستند بیشتر است و این ویژگی سرعت کار را افزایش می دهد در صورتی که در سه نظام های آچاری حتما باید از آچار مخصوص خودش برای باز و بسته شدن استفاده شود و در صورت گم شدن باید آچار سه نظام دیگری تهیه کنید. بنابراین سه نظام های اتوماتیک استفاده آسان و سریع تری نسبت به سه نظام های آچاری دارند.

تعویض سه نظام در سه نظام های آچاری به زمان بیشتری نیاز دارد.

سه نظام های آچاری از نظر گیرایی نسبت به سه نظام های اتومات محکم تر و با دوام تر هستند و این تنها معایب سه نظام اتوماتیک محسوب می شود.

نقش آچار سه نظام در کار با دریل چیست؟

نقش آچار سه نظام در کار با دریل چیست؟ برای باز و بسته کردن سه نظام های آچاری نیاز به آچار مخصوص به نام آچار سه نظام است. این آچار برای دریل هایی که دارای سه نظام های دستی هستند کاربرد دارد و به طور کلی بدون آچار سه نظام باز و بسته کردن سه نظام های دستی دردریل غیر ممکن است.

آچار سه نظام چیست؟

تعویض مته دریل بدون سه نظام

منظور از تعویض مته دریل بدون سه نظام چیست؟ همانطور که می دانید سه نظام ها به دو دسته آچاری و اتومات تقهسیم بندی می شوند و در برخی از مدل ها تعویض مته دریل بدون آچار انجام می شود اما در برخی از دریل ها تعویض سه نظام و مته باید از آچار مخصوص خودش استفاده شود.

باز کردن سه نظام  بستگی به نوع سه نظام دستگاه دریل  دارد در این صفحه طریقه باز کردن سه نظام  ، به شما کاربران گرامی آموزش داده می شود تا با کسب اطلاعات کافی به راحتی سه نظام دریل را در صورت نیاز تعویض کنید.

به این نکته توجه کنید که تاب داشتن سه نظام دریل ، باعث شکسته شدن مته و سه نظام می شود بنابراین در صورت تاب داشتن اقدام به تعویض سه نظام دریل کیند.

تعویض سه نظام دریل

تعویض سه نظام دریل

نحوه بازکردن سه نظام دریل در تعویض سه نظام بسیار مهم است و با آموزش تعویض سه نظام دریل  به راحتی می توانید انواع سه نظام را تعویض کنید بنابراین قبل از هر کاری با روش تعویض سه نظام دریل آشنا شوید.
باز کردن سه نظام دریل بستگی به نوع دریل و سه نظام شما دارد به طور کلی جهت تعویض سه نظام، ابتدا باید به سایز سه نظام توجه کنید ،  سپس از متصل نبودن دریل به برق و یا باطری مطمئن شوید و سه نظام  قبل را تا بیش ترین حدی که امکان دارد باز کنید پیچی که به سه نظام دریل متصل است را جهت ساعتگرد باز نمائید. لازم به ذکر است که بعضی از پیچ ها با آچارآلن و بعضی دیگر با پیچ گوشتی  باز می شوند و وقتی که سه نظام شل شد آن را از دریل جدا کنید ، سپس سه نظام جدید را روی دریل قرار دهید و برای این که کامل محکم شود جهت عقربه های ساعت آن را بچرخانید و از سفت شدن سه نظام دریل مطمعن شوید.
دهانه سه نظام را تا انتها باز کنید و از طریق پیچ سه نظام آن را به دریل محکم کنید .اگر در حین
برخی از کاربران درباره نحوه تعویض سه نظام دو نوع دریل که در بازار شناخته شده اند اولی تعویض سه نظام دریل رونیکس و دومی نحوه تعویض سه نظام دریل توسن سوالات بسیار زیادی دارند اما باید بدانید که نحوه تعویض سه نظام ها بر روی دریل مشابه یکدیگر است و تنها تفاوتشان در نحوه تعویض سه نظام دریل  ، نوع سه نظام آچاری و سه نظام خودکار است.

 

رابط سه نظام دریل

زمانی که قصد تعویض سه نظام دریل خود را داشته باشید می توانید از رابط سه نظام دریل استفاده کنید. رابط سه نظام همان تبدیل 4شیار به سه نظام است البته برای این کار حتما دریل باید قابلیت باز شدن سه نظام را داشته باشد. انواع رابط دریل در قطرهای مختلف تولید شده اند و کاربر باید در تهیه سه نظام ، قطر رابط سه نظام را در نظر داشته باشد.

روغن کاری سه نظام دریل

همانطور که می دانید در داخل و قسمت خارجی دریل قطعات متحرکی ساخته شده اند و یکی از کارهایی که می تواند طو عمر دریل و قطعات فلزی شما را افزایش دهد روغن کاری است. روغن کاری سه نظام دریل ، بسیار اهمیت دارد. برای این کار ابتدا مته را خارج کرده و در حالی که شیارهای سه نظام از هم جدا هستند با استفاده از یک روغن روان کننده فلزی مانند اسپری Wd40 ، استفاده کنید و این اسپری را در جایی که مته ها می روند پاشش کنید. بهتر است سه نظام را چند بار شل و محکم کنید تا اسپری به تمام نقاط پخش شود. یکی از علت های قفل شدن سه نظام دریل استفاده نکردن از روغن های روان کاری در سه نظام می باشد برای جلوگیری از قفل شدن سه نظام دریل می توانید از این روش استفاده کنید.

برای روغن کاری سه نظام دریل می توانید از اسپری Wd40 ایرانی و یا اسپری کنتاکت شور چرب اوکی استفاده کنید.

تعویض سه نظام دریل شارژی

نحوه تعویض سه نظام دریل شارژی نیز همانند سایر دریل ها می باشد اما به دلیل این که دریل های شارژی از طریق باتری روشن می شوند قبل از باز کردن سه نظام دریل شارژی ، باتری داخل دریل شارژی را در بیاورید.

ابتدا در اولین مرحله دقت کنید که سه نظام داخل دریل شارژی دارای پیچ است یا خیر؟ سپس لوازم مورد نیاز برای باز کردن سه نظام دریل شارژی را تهیه کنید یکی از مهم ترین لوازم مورد نیاز برای تعویض سه نظام ، آچار سه نظام است و شفت دریل دقیقا پشت سه نظام که دارای دو ضلع تخت شده است قرار دارد. با استفاده از پایه تعویض سه نظام که به صورت قطعه فلزی مربعی شکل است ، باز کردن سه نظام راحت تر می شود و روی گیره های روی میزی نصب می شوند.

اگر سه نظام دریل شما از نوع پیچ دار باشد باید پیچ سه نظام را باز کنید و در صورت نداشتن پیچ در مرحله بعد باید سه نظام قدیمی را باز کنید و آچار شفت را روی گیره ببندید و با یک آچار آلن اقدام به باز کردن سه نظام دریل شوید و سه نظام جدید را روی دریل شارژی قرار دهید و جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید تا کامل محکم شود.

سه نظام چیست؟
سه نظام ابزاریست که بر روی دریل نصب می شود و وظیفه نگه داشتن مته دریل را دارد و از لغزش مته جلوگیری می کند.
سه نظام اتوماتیک چیست؟
سه نظام اتومات با سرعت بیشتری مته را بدون نیاز به اچار و ابزار دیگر تعویض می کند.
سه نظام آچاری چیست؟
سه نظام آچارخور برای باز و بسته کردن به آچار مخصوص نیاز دارد و در مقایسه با سه نظام اتومات زمان زیادی برای تعویض نیاز دارد.
سه نظام اتومات بهتر است یا سه نظام آچاری؟
برای مصارف شخصی سه نظام آچاری گزینه مناسبی است و برای مصارف صنعتی و سنگین انتخاب سه نظام اتومات بهتر است.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع سه نظام و کاربردهای سه نظام
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح